Hae Anna.fi-sivustolta

iho-ongelma

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä 11-v:n äiti, 01.01.2006.

1. 11-v:n äiti Vierailija

Aivan kohta 11-vuotiaalla tytölläni on alkanut esiintyä finnejä. Nyt joulunpyhinä koko otsa äityi aivan finnimereksi, joka on varsin ikävän näköinen ja punoittava. Kysyin neuvoa apteekista, mutta farmaseutti kehotti vain pitämään huolta puhtaudesta jne. Siitä onkin huolehdittu mielestäni hyvin. Tytär pesee kasvot Acon akneiholle tarkoitetulla puhdistusgeelillä ja lisäksi käytetään saman sarjan kasvovettä ja kosteusgeeliä. Vahvempia aineita emme ole kokeilleet. Mutta lapsi on varsin masentunut finneistään, eikä siinä paljon auta sellainen lohduttelu, että useimmilla finnitauti paranee parikymppisenä. Eli onko jollakulla omakohtaista kokemusta juuri murkkuikään tulevan finniongelmista ja minkälaista apua niihin on saatu? Kannattaako tässä vaiheessa lähestyä kouluhoitajaa vaiko tilata aika lääkärille? Onko mahdollisesti jostain luontaistuotteesta tai vaikka lääkkeestä (antibiootit?) ollut apua ja onko apu ollut pysyvää?

2. kokenut Vierailija

Kannattaa käydä ihotautilääkärillä. Itse masennuin aikoinaan tosi paljon ko.ongelmista. E-pillerit ovat ehkä muutaman vuoden päästä hyvä apu. Tyttö on tullut murkkuikään aika aikaisin. Joulun herkut kuten suklaa varmaan pahensivat tilannetta. Osta joku antiseptinen, vaalea peitepuikko, jota voi esim. kouluun laittaa. Suosittelen sitä ihotautilääkäriä, toivottavasti apu löytyy.

3. menna Vierailija

ei kannata odotella liian pitkään, vaan heti alusta saakka hyvä hoito, niin ei jää arpia eikä ahdistusta niin paljon. kosmetologille aika, jossa putsataan ihoa ja hän suosittelee myös oikeanlaisen kasvoveden sekä kasvovoiteen. maksaa vähän enemmän, mutta voin sanoa, että olen äidilleni ikuisesti kiitollinen, että hän panosti akneeni ja sitä hoidettiin. ihotautilääkärillä kannattaa myös käydä, niin saattaa antaa antibioottia, ja ehkä myöhemmin jos menee pahaksi, niin vahvempaa lääkettä. finnit vaikuttavat muutenkin herkän murkun itsetuntoon, joten kannattaa tosiaan hoidattaa ja luvata, ettei tarvitse kärsiä enempää kuin hoitojen kanssa on pakko. millainen iho teillä vanhemmilla on murkkuna ja teininä ollut? se vaikuttaa eli on jossakin määrin perinnöllistä myös, eli jos teillä on ollut aknea, niin on todennäköistä, että samalla tavalla lapsi joutuu potemaan. kevyesti voi tietysti ehostella peitepuikolla, mutta ei pidä ruveta pakkeloimaan, se vain pahentaa asiaa. kunnon kosteutusta iholle, vaikka se kukkii...no, mutta kosmetologi auttaa teitä enemmän. etsikää joku nuori ja kiva sellainen, niin tytön on mukava mennä hänen luokseen. tsemppiä!

4. aloittaja Vierailija

Kiitos vastauksista ja hyvistä neuvoista. Tyttöni on tosiaan aikaisin tulossa murkkuikään, minä itse olin paljon kehittymättömämpi hänen ikäisenään. Hän on myös pitkä ikäisekseen, mutta kuukautiset eivät ole alkaneet ja rintojen kehitys on vielä ihan alussa. Meillä kummallakaan vanhemmilla ei ollut nuorena aknea. Muutama hassu näppylä oli minulla ja samoin miehelläni. Mieheni kyllä reagoi esim. suklaalle nykyäänkin. Yhtä asiaa vielä ihmettelen. Tytölläni on ollut aina hyvin ohut silkkinen iho, ja se on muualta paitsi ongelma-alueelta edelleenkin ohut ja hyvä. Yhtään hänellä ei ole mustapäitä eikä iho muutenkaan ole mitenkään rasvainen. No, toivottavasti apu löytyy. En kyllä olisi ikinä kuvitellut vieväni lasta kosmetologille jo 11-vuotiaana! Mutta näin on ilmeisesti tehtävä.

5. Ramona Vierailija

Uskoisin että kyse on hormonaalisesta epätasapainosta, eli näpyt tulevat sisältäpäin, eikä kyse ole tällöin esim.huonosta hygieniasta. Mutta kannattaa jutella oikean asiantuntijan kanssa, joka osaa määrätä oikeanlaiset (ja toivottavasti myös toimivat) lääkkeet. Tsemppiä!

6. Äiti minäkin Vierailija

Kuule, älä turhaan vie kosmetologille, rahaa menee ja apua ei tule. He kyllä tekevät ihonpuhdistuksen, mutta se olisi tehtävä 3-4 viikon välein ja on aika kivulias tuon ikäiselle. (Oma tyttäreni kävi pari kertaa). Sitten he suosittelevat kalliita hoitovoiteita ja taas palaa rahaa.

Tärkeintä on puhtaus, terveellinen ruoka ja RUNSAS ulkoilu! Liian kuivattavat pesuaineet tekevät vain hallaa. Omat lapseni saivat avun, kun alkoivat pestä kasvonsa Aqualan L-voiteella ja myös voidella sillä tarvittaessa. Joten mars apteekkiin ostamaan kokeilutuubi, ei paljon maksa.

Sitten, jos on todella kipeitä pahkuroita, ihotautilääkärille, häneltä saa avun ennemmin kuin kosmetologilta. Oletko tullut ajatelleeksi, että heillä on taatusti enemmän ammattitaitoa ja heidän suosittelemansa voiteet ovat lääkevoiteita, mutta aina perusvoidepohjaisia!

7. Emmi Vierailija

Vie tyttösi pian lääkäriin, ettei synny arpia! Minä sairastuin vaikeaan akneen jo 8-vuotiaana. Vasta e-pillerit 16-vuotiaana toivat avun. Nyt olen parikymppinen, mutta joudun syömään pillereitä yhä. Olen yrittänyt olla ilman, mutta finnejä tulee heti. Tyttärellesi voidaan määrätä Roacuttan-kuuri,joka useimmilla auttaa pysyvästi. Finnit ovat etenkin tytölle kaamea asia, joka alentaa itsetuntoa. Minäkin aloin saada menetettyä itsetuntoa takaisin vasta finnien lähdettyä.

8. Äiti sinäkin:ille Vierailija

Kosmetologin ihonpuhdistus ei ole turhaa, jos iho on huonossa kunnossa. Taitava kosmetologi ei satuta eikä tyrkytä kalliita voiteita. Eikä niitä ole pakko ostaa, eikä käydä 3-4 viikon väleinkään hoidossa, vaan hellävaraisella puhdistuksella ja kunnon kosteutuksella pärjää pitkään. Runsaskaan ulkoilu ei auta, jos iho oikeasti kukkii ja siinä on bakteeritulehdus. Silloin auttaa vain ihotautilääkäri.

9. Emmi Vierailija

Niin, kyllä se niin on, että jos iho on kovin tulehtunut, ihotautilääkäri on oikea osoite. Kosmetologi hoitaa lähinnä taudin oireita, ei sen syytä.

10. siloposki Vierailija

Itse kokenut ja yrittänyt ulkoisesti hoitaa ja käydä parin viikon välein kosmetologilla, ei apua. FitLine:n Restorate mineraalivalmiste toi avun eikä ole tarvinnut kosmetologilla käydä turhaan rahojaan haaskaamassa. Nyt monet ihailevat siloposkisuuttani, ei jäänyt edes arpia. Tutustu osoitteessa www.5100672.well24.com. Voin vain todeta, että nyt viihdyn jopa peilin edessä, jota aikaisemmin kammosin.

11. Äiti Vierailija

Ymmärrän kyllä huolesi, mutta ihoa ei kannata lähteä liikaa hoitamaan ja tekemään erilaisia kokeiluja parin päivän välein.

Yllättävää, mutta tärkein hoito lähtee ruokalautaselta. Hyvää ja ravitsevaa, puhdasta kotiruokaa ja RUNSAASTI tuoretta kasvista ja hedelmää. Ja sitä vettä lapsellekin!

Oman lapseni kohdalla olen huomannut että karkit, pullat ja runsas eli päivittäinen vaalean leivän syönti pahentaa ihoa. Samoin runsas pastan käyttö. Eli herkut tarkkailuun. Syödä voi vähän ja mieluummin vaikka päivittäin. Karkkipäivän suuret määrät näkyy iholla 1-2 pvn päästä. Kohtuus siis kunniaan.

Ihon hoitona meillä puhdistus puhdistusMAIDOLLA (siis ei akneihon kuivattavilla liuoksilla) ainakin iltaisin ja mielellään aamullakin(jos lapsi itse motivoituu, ei kannata tehdä ongelmaa). Puhdistuksen jälkeen kevyt sipaisu KOSTEUTTAVAA ohutta perusvoidetta esim Agualan L tai meillä äidin ja tyttären yhteinen Eucerin Hydro Balance Fresh. Kuivattavaa täsmähoitoa vain pahimpiin näppyihin.

Eli ei kannata ylihoitaa. Silloin iho kuivuu pinnasta, iho yrittää itse korjata pintakuivuutta lisäämällä talin eritystä ja jos huokoset ovat tukossa, kierre on valmis.

12. Äiti45 Vierailija

12-vuotiaan poikani iho (varsinkin otsa) on kukkinut välillä. Hän urheilee kovasti ja päivittäin hikoilee ja pitää käydä suihkussa. Itsensä hän pesee nestemäisellä pesuaineella. Hänen finnejään olen hoitanut siten, että kostutan pumpulia apteekista saatavaan desinfiointiaineeseen ja sillä pyyhin finnit. Voiteita yms. poika ei ole käyttänyt ollenkaan. Kehotan poikaa pesemään paljon käsiään ja olemaan raplaamatta ihoaan. Tämän lisäksi olen käskenyt pojan juoda vettä pari litraa päivässä, on ollut todella hyväksi iholle.

Iho on tällä hetkellä taas oikein hyvä. Joulun aikaan kukki viimeksi, ruokavaliokin tietysti oli silloin raskaampi. Ei tosiaan ihon hoitoon niin kovin kummosia hoitotoimia tarvita. Aivan nämä kotikonstit riittävät. Asia on eri, jos iho-oireet äityvät tosi pahaksi eikä niiden kanssa pärjää. Silloin oikea osoite on ihotautilääkäri.

13. aloittaja Vierailija

Kertoilen vähän nykytilanteesta, jos joku saisi kokemuksestamme helpotusta acneongelmaansa. Etsiskelin aktiivisesti tietoa murrosiän iho-ongelmista mm. kirjoista ja netistä. Löysin maininnan bentsoyyliperoksidia (toivottavasti meni oikein) sisältävästä geelivoiteesta eräästä lasten lääkärikirjasta. Google löysi pian ainetta sisältävän ja Suomen apteekeissa myytävän voiteen nimeltä Basiron AC -geeli. Ostin sitä putkilon ja näppylät katosivat alle parissa viikossa (voidetta levitimme otsalle illalla kasvojenpesun jälkeen). Tyttären iho on nyt sileä ja hyvä. Lisäksi olen antanut lapselle päivittäin sinkkipuristeen (luin jostain, että sinkki saattaa auttaa acneen). Muuten ihoa hoidetaan edelleen apteekin Aco-sarjan puhdistusgeelillä ja kasvovedellä. Mielestämme tulokset ovat olleet hyvät. Tyttäremme juo paljon vettä ja syö kiitettävästi hedelmiä ja kasviksia. Suklaasta hän on luopunut kokonaan toistaiseksi. Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!

14. Miimo Vierailija

Kannattaa mennä lääkäriin ongelman kanssa. Aluksi määrätään todennäköisesti pitkä antibioottikuuri esim. Apocycliniä ja jotain paikallishoitovoidetta. Nämä auttavat varmasti. Jos ongelma uusii, niin uutta kuuria tarpeeksi ajoissa.
    Acon aineet ovat mielestäni aika vahvoja, niitä ei kannata käyttää kuin kohtiin, jossa on näppylöitä/finnejä.
    Jos haluaa käyttää luontaistuotteita, niin teepuuöljyä sisältävät tuotteet toimivat hyvin ainakin hoidon tukena. Esim. kosteutukseen akneiholle on hyvä apteekin Basan-geeli ja siihen sekaan muutama tippa em. öljyä.
    Älä anna tyttäresi kärsiä ongelmasta pidempään kun nykyään on apua helposti saatavilla.

15. Kristin Vierailija

Pahaan akneongelmaan ei ihan varmasti mikään kosmetologi auta. Ainoa varmasti tehokas apu on ihotautilääkärin määrämä lääkekuuri ja piste. Pientä helpotusta voi saada oikealla ruokavaliolla, ulkoilulla, ihon puhdistuksella, veden juonnilla yms. mutta nämä toiminnot ei poista ongelmaa.

Akne kuuluu murkkuikään ja se tosiaan paranee itsestään teini-iän jälkeen. Ymmärrän, ettei tämä tieto paljon tyttöäsi lohduta. Itselläni oli murrosiässä paljon näppylöitä, lähinnä otsassa ja kärsin niistä kyllä kovasti. Oman lapseni kiikutan välittömästi lääkärille, jos iho-ongelmasta muodostuu samanlainen kuin omastani. Myös e-pillerit hillitsevät aknea jonkin verran, mutta niitä tuskin määrätään 11-vuotiaalle.

16. näin on Vierailija

Tilasin tammikuussa Restoratea, kiitos. Hyvän makuinen ja todella TOIMII.

17. . Vierailija

18. Apua auttava Vierailija

Olen 11 vuotias, minulla on jo näppyjä ja finnejä se harmittaa ;-( mutta ei se silti maailman
    Loppu ole.Jos finnit\näpyt ovat hyvin hyvin pahassa kunnodsa kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin!
    Mutta ennen kun käännyt lääkärin puoleen kannattaa ensin itse saada näpyt\finnit poi..siihen voi mennä useita kuukausia mutta kannattaa silti olla kärsivällinen! kyllä ne sitten joskus lähtee pois :)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri