Ihottuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kurja juttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kurja juttu

Vieras
Kuinka tavallista on ihottuma vauvan iholla? Meillä 7 kk vauva, jolla jo 2-3 kk ajan ollut läiskittäistä ihottumaa ympäri kehoa; eniten jaloissa ja käsissä mutta myös mahassa, vaippa-alueella ei juurikaan. Ihottuma on punaista ja läiskittäistä (läikät n. 1 cm halkasijaltaan) ja siinä on pieniä "näppylöitä".
Ollaan rasvattu kovasti ja se jonkin verran auttaa. Ruoasta ei pitäisi johtua, "testattu" on.
Mikähän neuvoksi ja onko huolestuttavaa????

jos veisit lapsesi lääkäriin, ja pääsisitte vaikka oikeisiin testeihin. Noi koti"testit" ei aina oo niitä luotettavimpia.... Kyllä minä olisin jo huolestunut, mutta olisin kyllä myös jo käynyt asiantuntijan luona.

Atooppiselle ihollehan tuo kuulostaa... Muistaakseni noin 10% vauvoista on se. Ei lääkärikään välttämättä muuta tee kun käskee rasvaamaan. Rasvoista saa kelakorvauksen jos lääkäri kirjoittaa reseptin "pitkäaikaisen ihotaudin hoitoon".

Koittakaa vaikka Lipolania, vois vaikka auttaa. Kuulostais mustakin atooppiselle, ja sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä ruoka-aineiden kanssa. Toinen hyvä rasva on locobase repair. Suosittelen tosiaan hommaamaan reseptin rasvoihin, tulee halvemmaksi. Tosin toi Repair on sellanen mistä ei korvausta saa, muistaakseni.
Ahkeraa rasvausta vaan! Ja Gefilus tuotteita! Eli jos imetät, niin nauti niitä itse, muuten kysäise apteekista, mitkä sopii pienelle.

Meidän pojalla oli aivan samanlaista ihottumaa, eniten juuri jaloissa. Väillä oli tosi pahannäköistä, punaisia läiskiä. Neuvolassa suosittelivat viikonajan käyttämään hydrokortisonivoidetta. Sillä ihottumat toki lähtivät, mutta palasivat heti takaisin. Sitten tutun neuvon ansioista ostin Lipolan-rasvaa ja nyt on meidän ihottumat häipyneet. Suosittelen ehdottomasti

Hydrokortisonia kannattaa kokeilla jos iho kutiaa ja vauva raapii sitä, mutta lisäksi sitten jotain perusrasvaa. Eli samanaikaisesti (kortisoni eka ja perusrasva sen päälle) ja varsinkin kortisonikuurin loputtua kovasti vaan rasvausta...

Kiitos vastauksista! Taidan kokeilla tuota Lipolania. Olen ollut jo viemässä lääkäriinkin, mutta toistaiseksi on tuntunut turhalta, koska läikät välillä häviää, välillä ovat aivan haaleita ja välillä punoittavat pahemmin. Vauvaa eivät tunnu paljoa haittaavan, nukkuu hyvin ym. Itse olen ajatellut, että on vain näistä vähän kylmemmistä ilmoista ärtyvää, kuivaa ihottumaa. Mutta kiva oli kuulla muiden kokemuksia, kiitos :)

Lisään vielä sen verran, että Lipolan on loistava voide talvella, mutta kesäaikaan ehkä liian tymäkkää. Silloin yleensä sopii kevyempi voide. Mutta tämä on niin yksilöllistä. Kokeilemalla löytyy se teidän vauvelille sopivin rasva.

Ja hei, tsekkaa myös pesuaine mitä käytätte!! Meidän vauva on ainakin tosi herkkä reagoimaan jos pesen "vieraalla" pyykinpesuaineella. Esim Persil ei sovi ollenkaan. LV ja erisan on meillä toimineet hyvin, mutta noin ylipäätään pese vauvanpyykki herkän ihon tuotteilla. Ellet jo sitten tee niin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mitäpä;9596579:
jos veisit lapsesi lääkäriin, ja pääsisitte vaikka oikeisiin testeihin. Noi koti"testit" ei aina oo niitä luotettavimpia.... Kyllä minä olisin jo huolestunut, mutta olisin kyllä myös jo käynyt asiantuntijan luona.

Hei mitäpä jos sinä olisit vähän "rohkaisevampi" sen sijaan että kirjoitat mahdollisimman ilkeällä tavalla ihmiselle joka nyt vaan haluaa vähän tukea ja apua toisilta äideiltä tai saman kokeneilta. Jokainen äiti yrittää varmasti hoitaa omaa lastaan parhaalla mahdollisella tavalla. Nämä keskustelut ovat aika herkkää aluetta, koska ne käsittelee omaa rakasta pienokaista. Asiat voi ilmaista ja kertoa kivasti tai ilkeästi, minusta viestissäsi oli enemmän jälkimmäistä.

Yhteistyössä