Iitun soseet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tarkoitatkos näitä:NAUTA:160g naudan lihaa,0.5kg perunaa,pieni kesäkurpitsa,1 tomaatti,2 porkkanaa,n.1l vettä.KINKKU:160g possun ulkofilettä,yhteensä 1kg perunaa ja porkkanaa,1 omena,0.5 sipuli,n.1l vettä.KANA:160g broilerin filettä,2 dl keitettyä riisiä,parsakaalia,1 bataatti,n.1l vettä.KALA:160g kirjolohta tai seitiä,n.800g perunaa,maissia,kukkakaalia,n.1l vettä.Siinäpä ne.Lihasuhde on suunnilleen kohdillaan ettei tule liikaa.Vajaa 10 purkkia tulee per satsi.Oma poika kohta 8 kk ja olen lisäillyt noihin esim.luumua ja hernemaissipaprikaa ja makaronia.Ei muuten löydy just näitä ohjeita kirjoista,itte oon yhdistellyt aineita.Kiva kun kyselit!!

Tein tänään Iitun ohjeella kinkkusosetta ja huvikseni laskin raaka-ainekustannukset. Laitoin sosetta pienet pilttipurkit puolilleen ja sain yhteensä 18 purkkia. Puolikkaan purkin hinnaksi tuli 16 senttiä eikä siinä ole kovin kauheesti keitinlientä. Eli aika tujua tavaraa, lisään nestettä lämmitysvaiheessa.
Taitaa täällä kaupassa maksaa vastaavat purkit n.70 senttiä, en ihan tiedä hintaa tarkalleen. Oli mukavaa puuhaa ja aikaa meni muun touhun ohella vajaa 2 tuntia.
Kiitos hyvistä ohjeista.

Pilttipurkeissa mäkin olen pakastanut,tosin aika täyteen laitan...Tänään tein juur kanasta.Kiitos sinulle joka laskit purkin hinnan,en itse ole hintaa miettinyt,varmasti tulee halvemmaksi kuin ostaa valmiita.Tuhtia ruokaa on,itseasiassa veden määrää en ole ikinä mitannut vaan kattilaan laskenut hanasta,litra määrä oli ihan arvio.vissiin ite laitan enempi vettä kun joudun aina keitinlientä kaataan pois kun tulis liian vetelää sosetta.

Miten valmistatte? Kauanko naudanlihaa pitää keittää? vai laitatteko kaikki yhtäaikaa ilosesti sekaisin kattilaan kiehumaan? Olisin kiitollinen, jos viitsii vastata näin avuttomalle..

Olen miettinyt, että missä järjestyksessä kypsennätte lihan ja perunan ym. lisukkeet? Keitetäänkö ensin liha ja sitten lisätään peruna ja lopuksi muut? Kuinka kauan ensin lihaa keitetään?

Ensin keitetään liha suht kypsäksi,se selviää maistamalla.Sitten sekaan peruna ja porkkana.Parsakaali ym.lisäkkeet kypsyy äkkiä joten ne viimeiseksi.Lihan olen pilkkonut tosi pieniksi juur six ettei tarvi kauaa keittää,varsinkin nautaa.

Kiitti Iitu hyvistä ohjeista! Eilen kokeilin seuraavaa: Tein muulle perheelle lihapullia, joten samalla tein 9KK.n ikäiselle vauvallemmekin. Laitoin normaalisti sipulia, paprikajauhetta, valkopippuria ym. maustetta. Lisäksi laitoin aika reippaasti vehnäjauhoja pehmittämään lihapullataikinaa ja nesteeksi vettä. Ennenkuin lisäsin suolan, otin erikseen vauvan lihapullat. Tarjosin lihapullan puikulaperunoiden kanssa, lisukkeena amerikanvihanneksia soseutettuna. Kyllä oli namia! Vauva tykkäsi ihan mahdottomasti! Ja lihapulla oli tosiaan niin pehmeää, että haarukalla sain soseutettua perunan sekaan. Tosin meillä ei haittaa, vaikka olisi isompiakin lihanpaloja, ei meinaan ole ollenkaan mikään sihtikurkku...

Yhteistyössä