Hae Anna.fi-sivustolta

Ikääntynyt työtön

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Alma, 09.08.2005.

1. Alma Vierailija

Olen 58-vuotias työtön. Työttömyyskassan virkailija kyseli minulta, miten saan päiväni kulumaan. Eikö ole tylsää? Ja nyt olet sitten samassa jamassa kuin urasi alkupuolelella, elää kituuttelet kunnes kuolet - ? Näinkin erikoista ""tukeminen"" voi olla.

Tylsää ei ole ollut, tämä elämänvaihe on uusi ,koska en aikaisemmin ole työttömänä ollut. Tuttuja olen tapaillut, pientä matkaa silloin tällöin tehnyt, opiskelemaan on aikomus tässä syksymmällä. En usko enää työllistyväni eikä töihin edes tee mieli. Oravanpyörää kesti yli 30 vuotta.

Entä te muut ikäääntyneet työttömät, kertokaapa vinkkejänne: miten päivänne kuluvat, mistä saatte iloa ja energiaa?

2. Almalle Vierailija

Voit jättää työttömyyskassan virkailijan aatokset omaan arvoonsa. Hänen mielipiteet ovat syvältä sanonko mistä.
    Voisin siteerata armasta isoveljeäni ""mitä sinä oikein kuvittelet olevasi"".

Ehkä joskus eläkepäivillä pidän taidenäyttelyn ""Mitä minä kuvittelen olevani"".

Sinuna nauttisin oikein olan takaa vapaasta ajastasi. Olet sen ansainnut.

Kun joskus hamassa tulevaisuudessa lapseni ovat omillaan, vietän rahallisesti niukkaa, mutta muuten rikasta elämää.

Sinne on vielä aikaa.

3. 45 työtön Vierailija

Kun menettää työn josta on nauttinut, tietä tunteen työn tärkeydestä. Opiskelin vuosia ja pääsin unelma-ammattiin. Nyt on sitten muutoisvaihe menossa.

Työkkärin virkailijoista suurin osa on epäpäteviä pessimistejä. Minusta toivon antaminen on jaksamisen ja idearikkauden alku. Olen akateeminen työtön ja työkkärissä sain tiedon että tuo maaginen työnsaanti raja naisilla on 50 ja miehillä 55 vuotta. Ikärasismi kukkii ja itsestä on pidettävä huolta. Tupakoiva, ylipainoinen ja honosti pukeutuva nainen ei kuulemma työllisty Tapiolan työkkäri virkailijan mielestä. En tupakoi, ole ylipainoinen tai pukeudu huonosti, silti kutsu haastatteluun on 1% lähetetyistä heksmuksista. Onko siis ikäraja jo laskussa?

Onko Suomessa varaa tämänkaltaiseen ikärasmin asenteiden säilyttämiseen? Korjaus ehdotuksia tehdään vain matalapalkkaisille ikääntyneille, koska alarajaa enemmän tienanneet osaavat kyllä ""pitää itsestään huolta"". Tämä palvelee mennyttä aikaa jolloin herra oli hidalko ja Kekkosen prosessi-teollisuudessa politiikan kannsattajat.

Ilmainen koulutus laitos on maksanut Suomelle maltaita. Korkeakoulujen tehottomuus ja kilpailukyky ovat rähmällään. Onneksi lasten koulutustaso on vielä korkealla. Miksi pienen maan ihmisten älykkyyttä ei hyödynnettäisi enemmän. Nyt kansaa katoaa ulkomaille töihin ja seisoo kortistossa. Suomessa luokkajako on saanut uusia muotoja. Koulutuksen myötä ja on tullut uusi korkeasti koulutettujen työttömien ryhmä, joka saa pärjätä ""omin neuvoin"". Joka toisella alkaa olla jo mielenterveys ongelma, kun katselee työkkärin meininkiä ja ""saa Korville ikänsä takia"". Nauti siinä nyt sitten vapaa-ajasta. Yritä itse ajatella että kaikki ""vapaa aika on minun aikani katsella työmahdollisuuksia. Kerran viikossa olen olen alkanut oireilla tilanteesta ja huomaan vajonneeni mega suureen itsesääliin.
    Pitäisikö minunkin väärentää ikäni ja mennä plastiikkakirurgille, luovuttaisinko ja antaisin periksi.

4. 45 työtön Vierailija

Kirjoitukseni tuli niin syvältä ja tunteeni myllersivät kipeästi tuosta ikä asiasta. Anonyyminä on josus helpompi purkaa asioita.

Pyydän anteeksi kirjoitusvirheeni, unohdin tarkistaa oikeinkirjoitukseni ja läimäytin lähetä nappulaa.

5. Läskix 55 vee Vierailija

Kirjoitin tästä samasta asiasta Kahvitunnilla -palstalle. Menee kyllä sivuun siitä, kun alkuperäinen kyseli, mitä työttömänä voi tehdä.

58-vuotiaana työllistyminen voikin olla vaikeaa. Mutta muutama vuosi aiemmin onnistuu. Jopa läskiltä, joka on ollut työttömänä lähes pari vuotta.

Työkkärin ämmistä viis. Niiltä en näkemystä kysellyt. Työkkärihän on vain paikka, jossa käydään ilmoittautumassa, jotta saadaan liitolta päivärahat. Eli kannataa hakea itse hommia ja (lähes) unohtaa, että työkkäriä on edes olemassa. En yhtään ihmettelisi, jos siellä on kovin stereotyyppisiä näkemyksiä, niitähän meillä on yhteiskunta muutoinkin pullollaan.

Me emme muuta asenteita muutoin kuin toimimalla ja osoittamalla ne virheellisiksi. Ikääntyneet, työttömät ja läskit eivät ole mikään yhdenmukainen joukko, vaan yksilöitä siinä kuin muutkin.

6. 45 työttömälle Vierailija

""Kerran viikossa olen olen alkanut oireilla tilanteesta ja huomaan vajonneeni mega suureen itsesääliin.""

Jos huomaat rypeväsi itsesäälissä, olet löytänyt itsellesi melko hyvän paikan purkaa tuota tunnemöykkyä täällä Elleissä. Oletko kirjoitellut täällä aikaisemminkin. Jos olet, niin olemme vanhoja tuttuja. Ehkä jätän nyt sitten kertomatta tämän vanhan ja tutun paikoilleen jumittuneen levyn. Kuuntelin taas aamulla Iskelmä-Helsinkiä. Siellä on niin mahdottoman mukava miesjuontaja Virkkunen. Anne Mattilan Perutaan häät on kesän ykköshittejä. Siinä osataan vaikeakin asia kääntää positiiviseksi.

Olen minäkin joskus lama-aikaan käynyt asioimassa Malmin t yövoimatoimistossa. Muistaakseni olin silloin kolmen viikon lomautuksella. Virkailijan pukeutumistyyli herätti hilpeyttä. Hänellä oli omituiset turkikset hihasuissa. Niiden vipellystä sitten katselin, kun katsoimme netistä avoinna olevia työpaikkoja. Siihen maailman aikaan internettiä ei vielä ollut olemassa. Avoimet paikat tulostettiin paperille.

Tupakoiva, ylipainoinen ja huonostipukeutuva. Voisihan listassa olla juopotteleva, alipainoinen ja tatuoitu. Kovin hihasta vedetty tuo lista on. Makuja on monenlaisia.

45 vuotiaana nainen vasta alkaa tietää mitä haluaa elämältään. Minä olen sinusta hieman vanhempi ja pikku hiljaa salaisuuden verho alkaa raottua. Ehkä erään huipulla olevan miehen ennustus alkaa toteutua. Hän sanoi aikoinaan, että alan viihtyä nahoissani viidenkympin pinnassa.

Ehkä päähänpotkimiskokemuksistasi on jotain hyötyä tulevaisuudessa. Olet oppinut kantapään kautta, että Suomi Oy:ssä on jotain parantamisen varaa. Luudalla olisi lievästi sanoen hommia.

Olen yrittänyt raivata hämähänkin seittejä tästä yhteiskunnasta aukomalla päätäni täällä Elleissä ja joskus vähän muuallakin. Paljon porua ja vähän villoja. En minä ole saanut vielä yhtään mitään aikaiseksi.

Katsoin aamulla Ylen aamu-uutisia. Huomasin Hesarista, että kulttuuriministeriä haastatellaan seitsämän jälkeen.
    Siirsin kaurapuurolautaseni olohuoneeseen, otin Hesarin ja kahvikupinkin mukaan ruudun eteen.

Keväällä päähänpotkittu Tanja oli erittäin kauniisti pukeutunut, voi silminnähden hyvin ja juttu luisti fiksusti ja hauskasti. Ehkä Tanja voisi auttaa 40+ naisia. Hän itsekin alkaa lähentyä tuota ikää.

Sinuna lähettäisin kauniin kirjeen hänelle. On kuulema kiva tyyppi. Eräs tuttavani oli joskus ollut hänen juttusilla jossakin tilaisuudessa.

Onhan noita muitakin joiden puoleen kääntyä.
    Äänestin aikoinaan Annelia ja olin hänen vaalitilaisuudessa. Anneli ""mokasi"". Viime kunnallisvaaleissa tapasin kadulla erään ehdokkaan ja hän pääsi läpi ilman ääntäni kirkkaasti.
    Tuollakin naisella on oma firma ja hän on sinun ikäisesi.
    Sanna Perkiö taisi olla nimensä.

Oletko mukana naisverkostoissa. Eikö ""hyväveliasenne"" pyöri myös naistyöpaikoilla?

Kerran sain huipputyöpaikan baarireissun avulla. Oletko kokeillut onneasi paikoissa, joissa liikkuu isokenkäisiä?

Ulkonäköäsi älä ala muuttamaan. Ole sellainen kuin itse haluat. Kirjoitusvirheistä täällä Elleissä älä ole huolissasi.
    En minäkään tarkista juttujani, kun painan lähetä-palkkia.
    Soneran Ellit takkuilee ja niin minäkin. Serverini päässäni on vähän väliä juntturassa.

Jos et löydä töitä itsellesi, niin ehkä jotain muuta sitten.
    Valoisa asenne ja reipas huumorintaju auttaa elämässä parhaiten.

Kun ukkoni aikoinaan hylkäsi minut, olin 43 v. ""Ruma, vanha ja ei haluttava."" Tuon laulun hän ehkä oli oppinut jostakin muualta. Niin sujuvasti se valui hänen huulilta.

Nuoruus ja hulluus, vanhuus ja viisaus. Satsaan elämässäni jälkimmäiseen ja lapsissani edelliseen.

Jos olisin ammattiterapeutti, pääni olisi jo monta kertaa leikattu irti kuin sillä entisellä pässillä ""aikaa aikaa kutakin sanoi...""

Ellien valvojalta on ote herpaantunut tai sitten hän on jotenkin muuttunut. Viestejäni ei enää siivota niin tahtiin pois palstoilta kuin takavuosina.

7. Ikäsyrjintä Vierailija

Nainen on liian vanha työelämään uuteen paikkaan jo 40-vuotiaana vaikka olisi kuinka hoikka ja koulutettu, tosin mahdollisuudet ovat paremmat kuin lihavalla. Siksi kuulostaakin kovin oudolta puhe työvoimapulasta ja maahanmuuttaja pärjäisi muka heikolla suomen kielellä, kun hyvin koulutettu suomalainen ei saa töitä monenkaan kielen täydellisellä osaamisella vaikka on ammattikoulutus ja hyvä työkokemus, ikä vain on 50 v

Pitkään töitä jo tehnyt voi huoleti nauttia vapaudestaan vaikka kovin niukasta. Naisten päivärahat ja eläkket ovat huomattavasti pienempiä kuin miehillä, koska palkkakin on aina ollut pieni.

8. hmm Vierailija

Sama tilanne minulla. Ikää 55 vuotta ja lopputilistä on jo varoitettu. Samassa työpaikassa olen ollut 37 vuotta ja en osaa mitään muuta työtä tehdä. Tulevaisuus peloittaa tietenkin, tuleva köyhyys varsinkin. Irtisanomisaika ja ansiosidonnainen loppuvat pian ja sitten on elettävä sosiaaliluukun niukoilla rahoilla.

Ei auta muu kuin yrittää käydä kaikkia mahdollisia työvoimapoliittisia kursseja 65 vuotiaaksi saakka. Se on ainoa keino pysyä hengissä, sillä koulutus ei syö ansiosidonnaista, vaan saan lisää 8 euroa päivässä opiskellessa. Työvoimapulaa ei tule tähän maahan ikinä, vaan massatyöttömyys on ja pysyy. Lisää työttömiä tulee koko ajan.

Välillä tietenkin tulen käymään ilmaisena työntekijänä (työharjoittelijana) muutaman viikon pätkiä ja sitten taas uudelle kurssille.

Olisin työkykyinen ja -haluinen, mutta tiedän, etten enää työtä tule saamaan. Siivoojan ja lehdenjakajan paikkoja ehkä saisin, mutta palkka niissä on erittäin huono ja työ rankkaa.

Tällaista se on, vähiä vapautuvia työpaikkoja ei saa yli 50 vuotias nainen, eikä mieskään. Nuoria, kauniita ja koulutettuja ihmisiä on reservissä paljon, heistä työntekijät valitaan.

9. Läskix 55 vee Vierailija

Älkäättehän, hyvät tytöt, taas yleistäkö!

Ja ennen kaikkea: älkää omalta osaltanne luopuko toivosta. Jos itse ajattelette ettei töitä saa, niin ei totisesti saakaan. Unohtakaa ikä, unohtakaa läskit ja muut rajoitteet ja eikun hakemaan hommia - saatatte yllättyä kuten minulle kävi.

10. ahkera 55 Vierailija

nyt eletään 2009 ja minäkin saan lopputilin,, ei rahallisesti, mutta henkisesti raskasta.
    miten tottua elämään kotona, ettei masennu tms??

11. Almalle Vierailija

" mistä saatte iloa ja energiaa? "

No, en ainakaan työstä! ;D
    Vaan omista puuhista, menoista jne jne. ja pian tulee kevät ja kesä, sitten vasta onkin ihanaa olla työtön!
    paljon parempaa tekemistä kun istua jossakin konttorissa alkaen 8:00 - 17:00
    asti, plääääh! ihanaa olla nyt VAPAA! kesällä lähden matkustamaan ympäri Europaa! jeeeeee! ;D
    Ei ole ikinä tuntunut vielä tylsältä, päinvastoin , töissä sitä vasta tylsää oli , siellä väsyi! ja koko päivän vielä kuulla toisten lässytyksiä, tuo vasta viekin ihmiseltä energiaa!
    Vapaus antaa energiaa, ja kas kumma kun naamakin sai aivan kuin luonollisen face -liftin heti kun töit loppu! koko olemus parantui ihan silmissä! ;D

12. on tämä kummaa Vierailija

Tätä aivan samaan minä olen miettinyt!
    Headhuterit lakkasivat soittelemasta 3-4 vuotta sitten, kun 50v alkoi lähestyä.

Tekisi mieli minun irtisanoutua / hakea firmassa järjestelyihin, kun ainainen matkustelu on alkanut rasittaa lepoaikojakin, mutta epäilen saanko työpaikkaa enää jos sen teen. Palkkatasoni on kuitenkin keskimääräistä selvästi parempi, mikä jo sinällään on este. Olen vuoden sisällä hakenut 5 paikkaa, mutta saanut suoraan kommentin kolmesta, että olisin kiinnostava, mutta pitäisi laskea palkaa jopa noin 1.000 eurolla/kk. Eihän sellaiseen kukaan, ellei ole pakko. Tai nykytyö todella vastenmielistä. Ja jos taas joutuu pakosta laskemaan palkkaansa, niin onko silloin motivaatiota tehdäkään työtä? Eihän se pätevyys ja osaamiseni mihinkään ole kadonnut silloin...

13. ikikukka Vierailija

Nyt vain äkkiä etsimään uusia harrastuksia ja verestämään vanhoja. Nythän on vapaus tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa. En ole päivääkään kaivannut työtäni, työkavereita kylläkin. Ja minut heitettiin juuri 55-vuotiaana ulos.

14. työtön 53 Vierailija

Olipa ikävä lukea monien kommentteja ikärasismista tai kun joutuu työttömäksi. Koko ikäni ollut pitkiä työttömyysjaksoja enemmän kuin töissäoloja. Määräaikaisia sopimuksia tehnyt ja puolivuotta korkeintaan yhdessä työpaikassa. Miksi ne, jotka ovat saaneet olla töissä vuosikausia, niin eivät voi olla tyytyväisiä työvuosista. Kun jos tulossa on irtisanomisia tai lomautuksia niin yrittäisi suhtautua, että tilanne on tällainen ja on sopeuduttava. Kun tietäisitte kuinka paljon enemmän työttömän täytyy pitää terveyttä yllä ja muutenkin näyttää hyvältä ulospäin. Kuinka paljon työpaikkahaastetteluissa täytyy täydellisesti onnistua, että saisi edes muutaman kuukauden tai ehkä viikon-parin sopeutumiseen työhön. Koska työttömiä on paljon ja saattaa olla että olet niiden viidenkymmenen joukossa jotka hakee samaa työtä niin koeta olla parempi muita? Työvoimatsto kehoittaa osallistumaan työttömyyskursseille ja aina pitäisi olla ajan tasalla hakemaan töitä tai puhelimen päässä? harrastustoimintaa löytyy vaikka kuinka paljon jos on vain on kiinnostusta.

15. Meijukk_a Vierailija

Minä ainakin nautin työttömyysajastani, eikä aika käynyt pitkäksi ollenkaan. Matkustelin ja tapasin sukulaisiani ja ystäviäni. Osallistuin myös erilaisille kursseille, missä tutustuin mukaviin samassa tilanteessa oleviin ihmisiin. Nyt olen taas työelämässä ja kovasti olenkin.

16. haaveissa oma aika Vierailija

Säästöillä? Olen miettinyt paljonkohan /kk pitäisi varoja olla, jotta juuri tuollaista liikkuvaa ja puuhaavaa sapattiaikaa voisi vietää... Samalla hieman miettinyt koska voisi jäädä 'omalle varhaiseläkkeelle'... Eli eläke sitten aikanaan riittäisi myös mm palveluiden ostoon. Meikäläiselle kun ei juuri perintöjä ole luvassa, se lapsuuskoti on korvessa ja joskus tulossa varmaan taakka eikä perintö.

17. tsemppiä Vierailija

"Olipa ikävä lukea monien kommentteja ikärasismista tai kun joutuu työttömäksi. Koko ikäni ollut pitkiä työttömyysjaksoja enemmän kuin töissäoloja. Määräaikaisia sopimuksia tehnyt ja puolivuotta korkeintaan yhdessä työpaikassa."

Joskus hävettää lukea vuosien takaisia löpinöitä Ellit viestiketjuissa.
    Kirjoitan nyt työpaikan koneella eikä tällä koneella voi istua monta minuuttia.

Ellit Lukunurkka palsta hakee lukupiiriläisiä. Tavallaan tekisi mieli liittyä, mutta jätän kuitenkin väliin.

Elämäni on muuttunut melko paljon 2005 vuodesta. Vuorotteluvapaa häämöttää lopullaan. Olo on erittäin keväinen ja innostunut.
    Taantumauutiset ovat dramaattisia, mutta kyllä muutoksissa on hyviäkin puolia. Taantuma kestää maksimissään kolme vuotta. Pidetään se aika
    täällä Elleissä lippua korkealla.

Jos tämä ketju taas nostetaan vuosien päästä ylös, niin tuskin olen enää ketjua lukemassa.

18. "Taantuma kestää maksimissään kolme vuotta. Pidetään se aika
    täällä Elleissä lippua korkealla."

Toivotaan näin, mutta luultavasti taantumasta tulee paljon pidempi, koska eihän se vielä ole oikein alkanutkaan. Vanhempia ihmisiä saneerataan ulos kovalla vauhdilla ja uuden työpaikan saanti on kiven alla, jopa aivan mahdotonta. Eläkeikää suunnitellaan kuitenkin nostettavaksi 70 vuoteen.
    Nyt jo toimeentulotuki hakemukset ovat ruuhkauttaneet virastot ja odotusajat ovat useamman kuukauden mittaisia, sen aikaa pitäisi monien elää olemattomalla rahalla. Pidetään silti lippua korkealla ja katsotaan mitä tuleman pitää.

19. katsotaan... Vierailija

"Nyt jo toimeentulotuki hakemukset ovat ruuhkauttaneet virastot ja odotusajat ovat useamman kuukauden mittaisia, sen aikaa pitäisi monien elää olemattomalla rahalla. Pidetään silti lippua korkealla ja katsotaan mitä tuleman pitää."

Niinpä niin. Katsotaan mitä tuleman piti. Juttelin aamulla pitkään ulkomailla opiskelevan lapseni kanssa. Hän ihmetteli miksi USA sotki koko maailman talouden.
    Tämä on niin suuri asia yhden pienen Ellin sulateltavaksi. Maailman historiassa on syklejä.

Olen nyt surffaillut kirjatossa tunnin. Eniten minua hämmästytti Atlantis uutinen.
    Toinen lehti kertoi löytymisestä ja toinen uutisoi uutisankasta. Muistan elävästi, kun
    edesmennyt äitini tarinoi Atlantiksesta. Mistähän hän oli kuullut asiasta.

On hyviä ja vähemmän hyviä uutisia. Onneksi en ole uutistoimittaja. Varmasti kirjoittaisin ikävistäkin uutisista kaunistellen.

Kaikki on vain maallista. Raha on luotu kiertämään. Löysin eilen apteekin kulmalta
    onnenraha eli kymmenen senttiä. Enää ei voi sanoa penni ajatuksistasi.

Työ ei tekemällä lopu. On ihanaa, kun on vapaa viikonloppu. Lörpöttelin aamulla
    puhelimessa ja sitten kiidin tänne kirjastoon varatulle koneelle. Koti jäi hujan hajan.
    Jos olisin työtön, niin en surisi työttömyyttä. Itseni hoitamisessa riittää työmaata.

Tällä viikolla minulle on sattunut monta hupaisaa juttua, mutta Elleissä ei saa pitää
    omaa blogia. Pitää vain kirjoittaa näsäviisaasti ja lyhyesti yleisellä tasolla.

20. turbulenssia Vierailija

Asiasta 1.10.2008 hyvä artikkeli:
    http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/talous/2008/10/723773

Yhdysvalloista alkanut asuntoluottokriisi ajoi koko maailman rahoitusmarkkinat kaaokseen. Ja siirtyi siitä talouselämään. Miksi moinen lumipallo? Koska USA:n markkinat ovat niin isot, että monen maan ja yrityksen vienti perustuu USA-kauppaan ja/tai USA dollareilla tehtyyn kauppaan. Kun USAssa ei ollut rahaa ostaa tuotteita/palveluita oli niitä tarjoavien firmojen pakko supistaa toimintaansa ja investointejaan, mikä johti heidän alihankkijoittensa ongelmiin, ja näiden alihankkijoiden ongelmiin... aikanaan työntekijöiden kulutusvoiman ja palkkatulojen ongelmiin ..ja sitä kautta kuntien ja valtion verotulotulojen ongelmiin...

Ja noidankierre syvenee... siihen asti kunnes USAn markkinat taas elpyvät. Kyse on paljon psykologisesta pelistä: usko alkujaan asuntojen hintatason todelliseen hintaan jenkkimarkkinoilla aiheutti tämän kaiken. Kun tarpeeksi alas mennään tulee asteittain pelihaluja taas ja luodaan uutta uskoa. Rahamarkinathan eivät ole 'totta' vaan juuri arvostuspeliä. Velkamarkkinoiden toiminta perustuu luottamukseen velallisen maksukyvystä. Ytimessä on rahoituslaitosten luottamuspula ja epäily vastapuolien -yritysten ja yksilöiden - kyvystä vastata velvoitteistaan... Tulevaisuus riippuu siitä, miten yritysten luottamus palautuu. Aikanaan se siis taas tulee esiin, mutta siihen saattaa mennä aikaa...

21. irtisanottu 62 Vierailija

Että näin vanhaksi piti elää että ehti tulla ulosheitetyksi vuosikymmeniä pitkästä valtion virasta. Halleluja, hyvät siskot. Tässä sitä totuttelemistä on.

22. Siis kirjoititko ihan totta, että sinut irtisanottiin valtion virasta? Kuinka ihmeessä sellainen onnistuu? Jos nimittäin kyseessä ei ole alkoholi tms. Olen ollut siinä vakaassa uskossa, että valtiolta ei ilman omaa syytään lennä ulos. En tietenkään penää sinulta vastausta, jos kyse on em. asioista.

Mutta jos näin ei ole, niin kysymys kuuluu, että joko valtioltakin irtisanotaan jostain taloudellisista ym. syistä?

23. yks tavis Vierailija

Irtisanottu 62:lle sulla kävi hyvä tuuri - pääsit suoraan eläkeputkeen - onneksi olkoon!
    Ei kannata surra - kun olet vuosikymmeniä tehnyt työtä valtiolle - niin olet oman osasi jo kyllä suorittanut kiitettävästi.

24. "jos olisin työtön, niin en surisi työttömyyttä. Itseni hoitamisessa riittää työmaata."

Mutta pakko surra jos ei rahaa tule muuta kuin peruspäiväraha, sillä ei itseään hoidella eikä paljon muutakaan tehdä.

25. Kyllä tuo eläkeputki taitaa olla liian edullinen ansiosidonnaista saavalle työttömälle, koska siitä taas yritettiin päästä eroon.

Ihmettelen, onko todella totta, että putkessa oleva voisi jäädä 62-vuotiaana eläkkeelle ja eläkettä ei koskisi varhennussäännöt? Siis ihan liian hyvää ollakseen totta.

Entäpä se, että jos putkessa oleva tekee vaikkapa vuoden töitä pienemmällä palkalla kuin se palkka, josta tipahti työttömäksi, niin uusi ansiosidonnainen ei kuitenkaan laskisi (eli sitä ei uudellaan laskettaisi pienemmästä palkasta)?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri