Hae Anna.fi-sivustolta

Ikääntynyt työtön

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Alma, 09.08.2005.

1. ei kai Vierailija

Eikö sitä nykyään pääse eläkeputkeen -49 ja sitä ennen syntyneet. Eihän viiskakkosella ole mitään mahdollisuutta eläkeputkeen, ellei lakia muuteta. Näin asian käsittäisin.

2. Olet oikeassa, putkessa oleminen taitaa olla väärä termi 52-syntyneiden osalta. Mehän emme pääse työttömyyseläkkeelle, mutta meillä on ns. lisäpäiväoikeus muistaakseni 65-v. asti. Eli jos emme työllisty, ansiosidonnainen jatkuu ja jatkuu...

Muuten nuo kysymykset ovat voimassa, siis meidän (tulevien) lisäpäiväläisten osalta.

3. Olen jostain lukenut, että se menee nytkin näin:
    Kun olet täyttänyt 57 vuotta ja 1 kk ja joudut työttömäksi- niin silloin olet ns "putkikamaa".
    * ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha 500 päivää
    * siirtyminen lisäpäiville - taso on sama kuin asniosidonnainen päiväraha
    * lisäpäivillä oloa (ansiosidonnaisen päivärahan suuruinen korvaus) 65 ikävuoteen saakka - jolloin varsinainen eläkeikä täynnä

Toimiiko tuo eläkeputki siis tuollatavalla?

4. pätkätyöläinen Vierailija

Muuten suurinpiirtein oikein, mutta pitää olla 59 v. Ja tähänkin siis on muutoksia tulossa 2011.

5. minun valintani Vierailija

on irtisanominen. Tällä tavoin ansiosidonnaisesta kertyy vielä eläkettä ja loppueläkkeen tappio on pienempi kuin jos heti hakeutuisin eläkkeelle (62 v). Suurta vaaraa töihin joutumisesta ei ole, kukapa vanhaa akkaa enää tahtoisi. Olisi minulla vielä työelämällekin annettavaa, mutta kun ei kelpaa niin ei sitten. Katsotaan mitä elämä tuo.

6. Siis kysymys nimimerkille "minun valintani":

Sanotko itse itsesi irti ollessasi 62-vuotias? Ja sinnittelet sitten 500 päivän ansiosidonnaisella; sehän ei ihan riitä 65 ikävuoteen saakka vai miten? Mistä sait tietää, että tällä konstilla ansiosidonnaisestakin kertyy eläkettä?

Vai sanooko työnantaja sinut irti, kun olet 62?

Kyselen siksi kun tiedän, että meidänkin firmassa osastoja yhdistetään ja melko varmasti porukkaa irtisanotaan. Edellisen laman alla, kun olin vasta vähän päälle nelikymppinen, sanoin itseni irti (en kylläkään nykyiseltä työnantajalta vaan silloiselta) kun vaihtoehtona olisi ollut lomautus. Kyseinen firma tekikin sitten kuukauden kuluttua konkurssin ja lomautetut työkaverit saivat palkkansa vasta noin puolen vuoden kuluttua palkkaturvan kautta. Minä sain rahat käteen heti ja ryhdyin freelance-yrittäjäksi. Siitä sitten taas 2000-luvun alussa, jolloin olin viisikymppinen, hakeuduin töihin, ja otettiinkin koska olen omalla alallani varsin ammattitaitoinen.

Nykyisen työnantajan konkurssista ei ole pelkoa. Mutta muuten on alkanut epäilyttää: kuusikymppisen työllistymismahdollisuudet taitavat olla melko pienet. Freenä taas ei uskalla sanoa millekään työlle ei, koska työnantaja ei välttämättä soita toista kertaa jos tekijä on kerran kieltäytynyt projektista. Eli siinä joutuu tekemään välillä ihan vuorokaudet läpeensä, välillä taas ei ole muutamaan kuukauteen mitään. Eikä näitä kausivaihteluja voi tosiaankaan itse säädellä.

Ja kun on pyörittänyt tätä työelämän tahkoa parikymppisestä asti (olen opiskellut työn ohella), alkaa miettiä, olisiko jo aika siirtyä semmoisiin hommiin, joita tosiaan tekis mieli tehdä. Kiva olisi tehdä käsilläänkin jotain, kun on aina vaan joutunut päätään käyttämään.

7. pätkätyöläinen Vierailija

Tässä linkki joka kertoo ansiosidonnaisen kartuttavan työeläkettä.
    http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=44099

"Sanotko itse itsesi irti ollessasi 62-vuotias? Ja sinnittelet sitten 500 päivän ansiosidonnaisella; sehän ei ihan riitä 65 ikävuoteen saakka vai miten? Mistä sait tietää, että tällä konstilla ansiosidonnaisestakin kertyy eläkettä?"

Jos ehtii täyttää 59v ennen 500 päivän täyttymistä saat ansiosidonnaista eläkkeelle siirtymiseen saakka ilman että päivät nollaantuu. Toki on mahdollista töidenkin tarjoaminen. Työstä ei voi kieltäytyä ilman karenssia, mutta varmaankin aika pieni mahdollisuus, että joku palkkaisi kuuskymppisen.

Jos 500 päivää täyttyy päivänkin ennen 59 vuotispäivää putoaa Kelan rahoille. Tai sitten on mentävä töihin hankkimaan uudet 500 päivää.

8. Kelan sivuilta: "Jos täytät 59 vuotta ennen peruspäivärahan enimmäisajan (500 päivää) täyttymistä, päiväraha voidaan maksaa sinulle enintään sen kalenterikuukauden loppuun, jolloin täytät 65 vuotta, tai voit siirtyä vanhuuseläkkeelle täytettyäsi 62 vuotta. Vanhuuseläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä. "

Siltähän tuo teksti vaikuttaisi, että 62 voisi siirtyä vanhuuseläkkeelle tosiaan ilman varhennuksia. Tämähän alkaa vaikuttaa suorastaan hyvältä ajatukselta. Vielä jos talouden alamäki todella alkaa purra, niin meillä vanhenevilla ei ole mitään saumoja työmarkkinoilla ja hyvä niin, kyllä nuoremmatkin ansaitsevat mahdollisuuden tehdä 40-vuotisen työuran siinä missä mekin.

9. koulun koneella Vierailija

"Ja kun on pyörittänyt tätä työelämän tahkoa parikymppisestä asti (olen opiskellut työn ohella), alkaa miettiä, olisiko jo aika siirtyä semmoisiin hommiin, joita tosiaan tekis mieli tehdä. Kiva olisi tehdä käsilläänkin jotain, kun on aina vaan joutunut päätään käyttämään."

Tänään taas uutisoitiin radiossa taantuman vaikutuksesta työllisyyteen. Nuorten pitäisi kuulema päästa varhain töihin ja eläkeelle siirtymistä pitäisi lykätä. Minusta idea oli omituinen.

Käsillään voi tehdä monenlaista työtä. Käsien käyttämiseenkin tarvitaan päätä.
    Olen opiskelussani loppusuoralla ja menen kohta keskustelemaan pääopettajani kanssa.
    Noin papereissa lukee "pääopettaja".

Lamasta vouhotus on saanut humoristisia piirteitä. Kuulin aamulla Groove FM:ltä hauskan sketsin. Siinä nainen rääkyy hädissään ja mies tulee kysymään mikä on hätänä.

Freenä eläminen on aina kuulostanut hohdokkalta elämäntyyliltä. En tiennytkään miten orjuuttava se todellisuudessa voi olla.

Minäkin koin kovia 80-luvulla eräässä firmassa. Sanouduin vapaaehtoisesti irti ja kuulin myöhemmin, että moni oli saanut kenkää saneerauksen takia.
    Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla on kuulema nyt eniten työttömyyttä.
    Hesarissa oli iso juttu internet-maailmasta. Surffailen nyt pilvessä. Vilkaisin vain juttua ylimalkaisesti, että tiedän missä minunkin kirjoitukset pyörivät. Googlen tehdashalli olisi näkemisen arvoinen paikka. Kirjoitan parhaillaan yhdyskuntajätettä, jota ei voi kierrättää.

10. irtisanottu 62 Vierailija

Yliopistot siivoavat vanhat ja rumat pois, ensin yksi, toiset seuraavat. Minulla taitaa olla edullisempaa ottaa ansiosidonnaiset pois kun niistä vielä kertyy eläkettä. Muuten eläke jää kovin pieneksi. Liitollekin on tullut maksetuksi rahaa kymmenet vuodet, edes jotain jos saisi takaisin...

11. Kyllä suomessa on asiat hoidettu huonosti eduskunta vaalit tulossa .Poliitikot keräävät kansalaisilta ääniä ,mitä vaalien jälkeen kansalaiset unohdetaan ja sama rumpa jatkuu.Itse olen ollut työttömänä kohta noin,vuoden pitänyt itsestäni huolen ulkoilut.Kaikki läheiset jotka tunnen ovat töissä sukulaiset ihmettevät miksi en ole saanut töitä .Inhoan mennä mihinkään sukulaisten järjestämiin juhliin ,koska kysymys kuuluu mitä työ rintamalle??. Työttämänä tunnen välillä kuinka itsetunto laskee se tekee minut monta kertaa ärtyisäksi .Vaimo joka on töissä tulee illalla kotiin sanoo taas meidän ukko on huonotuulinen.Hakemuksia on lähetetty ja kahteen olen päässyt haastatteluun voi sanoa ,että pieni prosentti .Sillon kun minut irtisanottiin oli palvettut 17v pidin paljon työstäni meitä lähti monta jolla oli pitkä työura eli +50

12. Mieheni lähti opiskelemaan 55 vuotiaana ja nyt vuoden alusta hän sai vakinaisen viran. Ennen tuota opiskelupäätöstään hän haki todella moniin työpaikkoihin ja pääsi muutamaan haastatteluun mutta kyllä se 50+ versa 30-45 vaan valitettavasti jää toiseksi vaikka meriittiä olisi kuinka työuralta sekä koulutuksellisesti.
    Kannattaisiko miettiä onko elämässäsi jotain sellaista osa-aluetta, josta olet joskus nuorena unelmoinut tai sinulle rakas esim harrastuksen kautta josta voisikin tulla uusi ura?

13. Kokemus tämäkin Vierailija

Minut irtisanottiin yliopistosta 58 v.
    En jäänyt asiaa murehtimaan, vaan realisoin kaiken omaisuuteni ja muutin itselleni mieluisaan sivistysmaahan.

Suomessa käyn vain kesäisin, enkä ole päätöstäni pätkääkään katunut.

14. sivistysmaa Vierailija

Olen aikoinaan supistanut viestin tähän ketjuun nimimerkillä koulun koneella.
    Ihanaa olla lomalla kotimaassa.
    Juttelin eilen kahvilassa Turkista Suomeen muuttaneen kanssa. On mukava nähdä syntymämaansa uusin silmin.
    Sain viestin jossa ihmeteltiin miksi joka puolella on Suomen lippuja. Täällä Suomessa ei ollut liputuspäivä. Googlettamalla asia selvisi. Tuosta asiasta huomasin miten sivistymätön olen.
    Minäkin mietin ulkomaille muuttoa. Tuskin lapseni muuttavat takaisin kotimaahansa.
    Toivottavasti vaalit menevät hyvin ja maan hallitus tekee järkeviä päätöksiä. Työpaikkani fuusioitui ja kohta saadaan kuulla isoja päätöksiä. Saas nähdä mitä kirjoitan viiden vuoden päästä tähän ketjuun.

15. sivusta Vierailija

ei nykypäivänä ole mitään vakinaisia virkoja. Takaisin nukkumaaan.

16. Ylen uutinen Vierailija

selailin Ylen uutisia. Työpaikallani on tänään ollut info yt-neuvotteluista.
    Mtv on myös kovilla.
    Kunnpäästään juhannukseen en enää mieti näitä asioita. Onneksi tekevät päätökset ajallaan. Jo tätä on vuosia odotettu.

17. Loppuun käytetty Vierailija

Parin vuoden päästä minäkin olen 56 vuotias työtön kun yritys lopettaa toimintansa.. Liian nuori eläkeputkeen, liian vanha töihin, liian nuori eläkkeelle. Mahtavat nyt sörkkiä tuota ansiosidonnaisenkin enimmäisaikaa, että en saa sitten sitäkään kuin 250 päivää. Onneksi on on maksettu asunto jonka voi vaihtaa vähän pienempään jos oikein tiukaksi menee niin ja vähän säästöjä (20.000) vielä ehdin säästää lisää jos nuukailen.

Ei minulla mikään hinku ole enää ainakaan tälle alalle jossa olen ollut sitten jo 28 vuotta. Viihtyisin ihan hyvin oloneuvoksenakin.

Mitähän alkuperäiselle kirjoittajalle kuuluu. Olisi kiva tietää.

18. työtön Vierailija

Olen samaa ikäluokkaa kuin sinäkin ja työtön. Ei sulla hätää ole. Saathan ansiopvrahan jälkeen työmarkkinatukea kelalta. Miehesi tulot ei enää vaikuta, tarveharkinta poistettu pari v sitten. Saat täysmääräisesti hiukan yli 500 e nettona. Omat tulot vaan vaikuttaa, mutta jos rahasi on sijoitustilillä, korot on ilmoitettava. No, korkotaso on olematon, että melkein saman verran saat kuitenkin. TE-toimistot sai kymmeniä miljoonia työttömien työllistämiseen. Pitkäaikaistyöttömiäkin aiotaan palkkatukityöhon laittaa. Itseäni ei oikeinenää kiinnostais. Puuhaa on kotonakin. Varsinkin puutarhahommat kiinnostaa, kukkia istutella, vaikka tuo selkä onkin vähän oireillut.

19. Kelan sivu Vierailija

20. Loppuun käytetty Vierailija

No muuten ihan hyvä mutta kun ei oo ukkoa. Rahat on eri sijoitusrahastoissa. Toivottavasti kansalaispalkkaa aletaan maksamaan. Kyllä tonni kuussa pitäisi vähintään saada että elämä ei käy liika haastavaksi.

21. Onnittelut! Itse lähdin 90-luvun alussa laman tultua joksikin aikaa ulkomaille töihin. Nyt en voi lähteä, sillä monet asiat pakottavat olemaan Suomessa. Muuten lähtisin. Työtön olen, ja periaatteessa työaikaa olisi vielä paljon jäljellä. Monet työssään kärvistelevät haaveilevat samasta kuin sinä. Eivätkä välttämättä toteuta haaveitaan edes eläkkeelle päästyäänkään, koska tuttu tuntuu niin turvalliselta.

22. työtön Vierailija

Se vaan unohtu sanoa, että kun täytät 55 v niin silloin ei enää tarvi ilmoittaa sijoitustililien korkoja. Meikä laittaa kai vasta sitten 20 tonnia sijoitustilille, nyt on vaan tavallisel tilil. On ukko joo, mutta pärjään omillani. Omakotitalo on maksettu ajat sitten, eikä ole mun nimellä, joten ei tarvi maksaa sen kulujakaan, joten 500 e riittää vallan hyvin mulle.

23. kannatan Vierailija

myös kansalaispalkkaa. Silloin ei tarvi kaikkien mennä hattu kourassa sossun luukulle.

24. Kannatan työntekoa Vierailija

...68 vuotiaaksi saakka, silloin ei tarvitse huolehtia tällaisista lainkaan. Meitä nuoremmat voivat tehdä töitä vielä pitempään.

25. höhhöh Vierailija

Eiköhän mieli muutu, kun alkaa vaivoja tulemaan. Eläkeikää pitää päin vastoin laskea, että nuoret pääsee työn makuun. Itse otan loparit 58-vuotiaana. Olen säästänyt sen verran, että voin loisia ja koisia. Sama se vaikka eläke pienenee, muutan kai vanhuksena ulkomaille, ehkä Portugaliin. Mutta sitä ennen käytän hyväkseni kaikki työttömyyskorvaukset. Ihme jos otetaan töihin.:p

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri