Hae Anna.fi-sivustolta

Ikääntynyt työtön

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Alma, 09.08.2005.

1. Niin tai noin Vierailija

Plääh

2. Kannatan työntekoa Vierailija

Ei ole tullut vaivoja eikä tulekaan, kun huolehtii itsestään. Työ sitä paitsi pitää virkeänä paitsi aivot, niin koko ihmisen.

Kimmo Sasi sanoi, että vanhuuseläkeikä voisi olla vaikka 70. Kannatettava ajatus ja pikkuhiljaa siihen suuntaan ollaan menossa.

3. Niin tai noin Vierailija

Riippuu kyllä ihan työstä mitä tekee. Yrittäjä voi tehdä hommiaan niin kauan kuin rahkeissa on varaa ja vaikka seuraajan rinnalla vielä. Mutta jos jäät työttömäksi ns. tavistyöstä niin vanhuksena työskentely ei ole enää vaihtoehto, puhumattakaan raskaista ruumiillisista töistä jotka kuluttavat ihmisen kroppaa eittei työskentely vanhuksena ole enää mahdollista.

4. Kannatan työntekoa Vierailija

No en ole jäämässä työttömäksi ja työt jatkuvat kyllä vaikka 68 vuoteen saakka ihan tavallisessa palkkatyössä. Niin kauaa en ole ajatellut jatkaa, mutta ehkä pari vuotta vielä. Olen siinä iässä, että olisin jo voinut hakea vanhuuseläkkeelle, mutta sitä en ole tehnyt.

5. Salattu Karibia Vierailija

Elämys Yle Areenalla. Sir Trevor vieraili Kuubassa sikaritehtaalla. Työn lomassa luetaan ääneen sanomalehtiä ja kirjoja.
    Jos on tarve hakea töitä niin olisipa mielenkiintoista kokeilla tuota pestiä.

6. turha leuhkia Vierailija

että on terve. Äitini oli täysin terve, ei mitään lääkkeitä syönyt 70:seksi, mutta sitten tulikin sydäri. Ei ollut mitään oireita, vaan alkoi ihan yhtäkkiä. Tuossa iässäsi aika moni saa aivoinfarktin myös tai syöpä iskee. Ei niitä ehkäistä kuntoilulla, vaan geeneissä ne on.

7. Niin tai näin Vierailija

Tarkoitin tuolla jos jäät yleisesti meitä ihmisiä en Sinua. Huono sanavalinta ehkä jos joku jää olisi ollut parempi.

8. satusirkku Vierailija

Tylsää on vain pienet tulot työttömyydessä ikääntyneillä ihmisellä, ei mikään muu. Mutta siihen on monen tyytyminen. Mutta kun kiristää vyötä pärjää. Annetaan nuorille tilaa ja mahdollisuus kun on jo 35- 40 v ahertanut riittäköön.

9. Kannatan työntekoa Vierailija

Meidän suvussa akat elävät satavuotiaaksi. Joutaa siinä tehdä työtä niin pitkään kuin mahdollista, kun on vielä niitä vetelehtimisvuosikymmeniä edessä.

Minulla kyllä riittäisi reilut 70 ja siitä sitten saappaat jalassa veks.

10. voivoi Vierailija

Pelkäät jäädä eläkkeelle, sillä silloin tulee mieleen, se että on vanhus. Kasikki työkaverit jää yms skeidaa. Vapaus on se juttu, joka mulle koittaa ja aion juoda shamppanjaa silloin kun eläke koittaa, on se sen verran ilon asia.

11. Kannatan työntekoa Vierailija

Miksi ihmeessä pelkäisin jäädä eläkkeelle? Olen se vanhus jo nyt, koska olen siinä iässä, että voisin hakea vanhuuseläkettä. Työkaverit jää, mutta niinhän ne ovat aina jääneet, kun olen vaihtanut työpaikkaa. Ihmiset nyt tulevat ja menevät, mitä siinä on sen kummempaa, ei ihmisiin pidä jäädä roikkumaan. Harmillista, kun ei voi enää vaihtaa työpaikkaa, se virkistäisi.

Työssä on mielekästä tekemistä, uusia haasteitakin ihan riittämiin. Ei ikärasismia. Palkasta jää säästöön ja vapaa-aikana voi matkustella ja muutoinkin käyttää rahaa vapaammin. Tottakai elämä on paljon vapaampaa työssä kuin vanhuuseläkkeellä, jo yksinomaan tulojen tähden.

On ihmisiä, jotka eivät lopeta työntekoa koko ikänään, mutta heillä täytyy olla vapaat ammatit, että se on mahdollista.

12. Itse tein niin, että jäin osa-aikaeläkkeelle 62-vuotiaana, mutta jatkoin sen jälkeen työntekoa ja jatkan edelleen ajan, josta ei ole vielä päättänyt.

Työ on ollut parhaita asioita minun elämässäni ja on ollut onni saada työskennellä vähän siellä sun täällä, niin aika ei ole käynyt pitkäksi eikä ole päässyt nuutumaan.

13. Nyt kerroitte, miksi teette töitä eläkkeiässäkin. Ei ole mitään tekemistä jos jää työstä pois. Kumma, kun joillakin on harrastuksia niin paljon eläkkeellä, että kiirettä pitää. Etsikääpä joku harrastus.

14. möökö Vierailija

Älä ikinä sano niin, ettei tule vaivoja kun huolehtii itsestään. Kyllä tulee vaikka olisi kuinka elänyt koko ikänsä terveellistä elämää. Tiedän paljon oikein terveyden perikuvia, ettei ikinä olisi voinut kuvitella, että juuri hän sairastuu vakavasti. Ihminen voi sairastu yhtäkkiä mihin vain, syöpään, ms-tautiin, muistisairauteen, kulumia tulee niveliin iän myötä jne.
    Sairaudet tulevat yleensä varoittamatta. Olemme vain ihmisiä, ja iän myötä kulumme kuin koneet, ei nekään kestä kun aikansa. Kyllä joitakin ihmisiä on, jotka saavat elää ns. terveenä pitkän iän ilman lääkkeitä, mutta kyllä heilläkin jotakin vaivoja varmasti on.

15. Kannatan työntekoa Vierailija

Tuolla logiikalla kenelläkään työssäkäyvällä, siis nuoremmillakaan, ei olisi harrastuksia, kun "täytyy" käydä työssä.

Itselläni on yksi monivuotinen harrastus, johon on ollut vuosien varrella aikaa riittämiin. Lisäksi tietysti on asioita, joita tulee tehtyä silloin tällöin, mutta ne eivät ole riittävän intensiivisiä, jotta niistä voisi käyttää nimikettä harrastus. Ja asiathan tulevat ja menevät, joskus sitä kiinnostuu yhdestä asiasta, seuraavana vuonna toisesta jne. Lisäksi sitä voi olla tekemättä yhtään mitään. vapaa-aikaa löytyy paljon, kun jättää turhat tekemiset pois.

En ymmärrä, miksi työssäkäyntiä pitää puolustaa. Vissiin siksi, että tällä palstalla keskustelijat valikoituvat niin, että heillä työssäkäynti on rasite. On fyysisesti ja psyykkisesti kuluttavia töitä. Ei vaihtelua (no kenellä sitä liikaa olisi). Ja niistä eläkeiän harrasteista monet ovat päälleliimattuja, on kaiken maailman höttöä keskustelukerhoa ja hoiva- ja huoltopiiriä. Mieluummin teen oikeaa työtä.

16. Kannatan työntekoa Vierailija

En ymmärrä, miksi niistä mahdollisista vaivoista pitää kantaa huolta etukäteen. Vanhojen ihmisten keskustelu on usein hyvin sairastelupainotteista.

Sitten kun/ jos sairaudet tulevat, niin katsotaan mitä sitten tehdään. Mutta siihen asti mennään turhia murehtimatta ja keskitytään elämän terveisiin puoliin. Monilla meistä ihan elinikäisiäkin sairauksia, jotka jollain tavoin rajoittavat elämää, mutta niiden kanssa on totuttu elämään normaalia elämää eikä niistä joka mutkassa huudella.

17. Tainukka Vierailija

Kukapa niitä nyt etukäteen murehtimaan, mutta kun kirjoitit ettei niitä tulekaan kun hoitaa itseään. Siitähän nyt on kysymys. Ei täällä kovin vanhat kirjoittele, vaan ihan työikäiset ihmiset.
    Hoitamalla itseään on paremmat mahdollisuudet säästyä monilta vaivoilta se on totta, mutta ei se terveyden tae ole, niin valitettavaa kun se onkin. Kukapa ei haluisi olla terve hamaan loppuun. Ihan jokainen varmasti.

18. Minun ei onneksi tarvitse odotella vanhuuseläkeaikaa, että ehtisin harrastaa.

19. Malla Vierailija

Kaikista paras kun eläikä pysyisi siinä missä on ollutkin, eikä nostettaisi, ei niinikään työaikaa. Miten ihmeessä nuoret on unohdettu, koko kansan voimavara. Tärkeitäkö on, että vanhoille on töitä. Minusta nuoret pitäisi laittaa etusijalle niin koulutuksessa kuin työelämässäkin ja tietysti myös työikäiset ihmiset.
    Sehän vielä näillä suunnitelmilla kostautuu ja nuoret nostavat kytkintä, kenellä siihen on mahdollisuus ja monilla on. "Tietovuotoa" on koko ajan. Hyvin- ja korkeasti koulutettuja ihmisiä lähtee. Täällä sitten vanhat kökkivät miten kuten ja istuvat itsepintaisesti työssään 70 vuotiaiksi. Ehkä hoitoala tarvitsee vanhempaakin väkeä mutta ei muut alat.

20. Minua ihmetyttää tämä toistuva vanhojen ja nuorten vastakkainasettelu. Siihen syyllistyvät ne, jotka haluavat itse pois työelämästä mahdollisimman varhain.

Ihmisten kyvyt ja halut kehittää itseään ammatillisesti ovat hyvin yksilöllisiä. Jotkut ovat vanhoja jo viisikymppisinä, toisaalla saamme lukea ihmisistä, jotka ovat työelämäsässä lopun ikänsä. Ihmettelen käsitystä, että vanhemmat ihmiset kökkivät työssä ja istuvat siellä ahterinsa päällä. Ja että vanhoja ihmisiä on muka vain julkisilla aloilla. Jos ihminen on ollut aktiivinen aiammat vuosikymmenet, ei hän yhtäkkiä jonkun maagisen vuosiluvun jälkeen siitä muutu aivan toisenlaiseksi ja ala sammaloitua. Jos hänen asenteensa on koko iän nuoresta saakka ollut passiivinen, ei sekään muutu. Joillakuilla työttömillä - myös nuorilla - on esimerkiksi sellainen kummallinen käsitys, että työllistyäkseen helle täytyy jonkun ulkopuolisen tarjota työtä. Miksi ihmeessä? Kun on työtön, työtä haetaan kaikin käytettävissä olevin keinoin eikä odoteta kotisohvalla.

21. huuhpuuh Vierailija

Ei suinkaan nuoret kotisohvalla odota, että tulee työkkäristä työlappu, vaan netissä ne tekee kok oajan sähköisiä hakemuksia työpaikkoihin, jotkut on tehneet jopa sata hakemusta, ennenku tärppää. Minä sen sijaan, kun olen jo keski-ikäinen ja koipi ja selkä reistailee, ootan työkkärin työlappuja. Ite en kyllä eti mitään enää. Hakemukset on laitettu Ö-mappiin, joihinki ei edes vastata.

22. työlappu Vierailija

23. ei laumasielu Vierailija

muut tehkööt minä haluavat, minä jään eläkkeelle 62,5 vuotiaana, enkä sen jälkeen kusekaan töihin päin. Aika aikaansa kutakin.
    Eikä tarvitse hoivailla ketään kun asun yksin eikä ole lapsia.
    Enkä aio matkustaa enkä harrastaa mitään kultturellia enkä vähemmän kultturelliakaan, ne on akkojen hommia eikä kiinnosta pätkääkään.
    Nukun aamuisin niin pitkään kun nukuttaa, luen paperiHesarin ja juon rauhassa aamukahvit. Sen jälkeen menen ulos tai olen menemättä. Käyn kaupassa tai olen käymättä. Teen mitä kulloinkin huvittaa enkä meinaa tehdä tiliä menemisistäni kenellekään.

24. Tervettä puhetta Vierailija

Nimittäin se, ettei elämää tarvitse suorittaa.

Minä tosin olen tuon mainitsemasi rajapyykin ylittänyt ja työssä edelleen eikä ole kiirettä eläkkeelle. Mutta sitten kun joskus saan päähäni jäädä työstä pois, teen luultavasti osapuilleen samoin kuin sinä.

25. paperiHesari Vierailija

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1433470182103

Ärysttää nämä raflaavat otsikot. Näin otsikon ip-nettilehdessä ja nyt hs.fi sivulla.
    Pakkohan tuo oli vilkaista. Jokaisen kannattaa tykönään miettiä mihin voimavaransa käyttää ja keskittää.
    Eläkkeellä oli tuntuisi makoisalta elämäntyyliltä. Saisi järjestää elämänsä ihan uuteen malliin.
    Raha tuli säännöllisesti tilille. Mihin käyttäisin vapautuvan ajan.
    Leivoin äsken sämpylät, joista tuli liian maittavia. Eipä tuo mustikkapiirakkakaan kovin surkea ole.
    Apple-kännykkä on muuten mukava, mutta sillä ei kannata kirjoittaa viestejä. Teksti on ihan
    täyspäinen kirjoitettuna, mutta lähetä painikkeen jälkeen täysin huttua.
    Mitään ei puutu eikä tee mitään mieli. Olen kai nirvanatilassa.
    Mikä uutinen eniten jäi mieleen tältä päivältä. Ehkä tuo tuulinen sää. Orvokki-myräkkä oli ja meni. Kukahan seuraavaksi meuhaa ja katkoo oksia teille. Nimipäiväni on vasta vuoden päästä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri