Hae Anna.fi-sivustolta

1. Palvelimen ylläpitotöiden johdosta foorumi ei ole käytettävissä perjantaina 19.7. noin klo 06.00 - 07.00 välisenä aikana. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa. Pyrimme pitämään tauon mahdollisimman lyhyenä.

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Ikääntynyt työtön

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Alma, 09.08.2005.

1. surkastuminen Vierailija

Luin päivällä kahvihuoneessa huhtikuun Kodin Kuvalehteä. Vähän päälle nelikymppinen nainen kirjoitti humoristisen kolumnin työn haustaan. Hän hakenut työtä mm. jopa hautausmaan hoitajaksi ja jäänyt valistsematta 99:n joukosta. Osaamista hänellä on monenlaista ja opiskelee työn haun lomassa. Yli nelikymppinen kuulema on jo auttomattomasti vanha työmarkkinoille.

Ikärasismi jyllää vaikka mitä muuta kirjoitetaan. Tuo on fakta jonka kanssa on elettävä.

Totuus löytyy kaurapuurosta sanoi pappi takavuosien tv-mainoksessa silloin kun vielä omistin toimivan telkkarin.

Vatsani on turvoksissa lounaasta. En jaksa miettiä Suomen työllisyyttä ja taloustilanetta.
    Aina tässä maassa on ollut vaikeaa, itkua ja parkua. Lapseni eivät enää asu tässä maassa.
    Pidän huolta vain itsestäni. Jos tilanne menee ihan mahdottomaksi kai pitää vaihtaa asuinmaata.

Sinnitellään ja yritetään pysyä hyvällä tuulella. Valtion leivissä olen ja sitten kun en ole niin olen edelleen tämän maan leivissä. Aloitin aamun kuuntelemalla kauniin radioaamuhartauden.
    Sielläkin puhuttiin leivästä.

Lounastunnilla kävelin jehovan todistajien ohi. Mainoksessa luki haluatko tietää onko kuoleman jälkeen elämää. Mietin eikö tässä elämässä ole ihan tarpeeksi tietämistä. Hoidetaan nyt tätä homma ja sitten rajan toisella puolella on uudet kujeet.

Kiitos seurasta. Huomenna pidän lomapäivän ja yritän pysyä erossa ellit-palstoista vaikka täällä onkin aina rattoisaa rupatella.

2. mitä järkee Vierailija

se on vähän miten kukin kenenkin kommentteja lukee.
    Puhuin kyllä enemmänkin siitä fyysisestä rapistumisesta, siitä ettei ihminen jaksa tehdä fyysisesti raskasta työtä vanhana samalla tapaa kuin mitä jaksoi nuorena.

Aivojaan voi käyttää minkä ikäisenä tahansa ja työstä riippumatta, mutta fyysisemmän työn tekijälle tulee tulee iän myötä rajat vastaan väistämättä. Henkisen työn tekijällä ei ole väliä vaikka makaisi sängyn pohjalla liikkumattomana, tallentelee vaikkapa sanelukoneeseen älynväläyksensä jos vaan aivot toimii. Eli aivoja voi käyttää vaikka ei kykenisi raajaansa liikauttamaan jos vaan saa tuotoksen ulos päästään muiden kuuluville jollain tapaa.

Monet ihmiset eivät tunnusta itsessään hitaasti eteneviä vanhuuden tuomia hitauksia, eikä tämä ole mitenkään työsidonnaista, he eivät näe hidastumistaan koska elävät siinä. Joku Ylppö ja Hintikka olivat poikkeuksia säännöstä,.
    99% meistä ikääntyy ja se ikääntyminen näkyy työn teossa aivan varmasti jo 60+ iässä.

3. Kaikenlaista on Vierailija

Ihan irrallaan ikäkeskustelusta ja eläkkeellejäännistä: eikö töitä mielestänne koskaan pitäisi jakaa uudella tavalla?

Minä en jaksaisi tehdä yhtäsamaa paria vuotta kauempaa. Vaihtelua pitää olla. Jo pelkästään se, että tullaan aina yhteen ja samaan paikkaan työhön aamulla on asia, johon en totu vuosien jälkeenkään. Etenkin kun oman yrityksen ulkopuolisten kanssa on vain silloin tällöin tapaamisia, jossa ihmiset ovat läsnä fyysisesti.

4. tulossa vaihtelua Vierailija

Nyt on tulossa vaihtelua. Sain äsken M2-muutoskeskustelukutsun.

Tuntuu hyvältä päästä eroon näin sekavasta ja hakoteillä olevasta valtion laitoksesta.

Antti Rinne sanoi ettei ansiosidonnainen ole vuorotteluvapaa. Hyvin lohkaistu.

Mutta tässä n7t ollaan. Parempi näin kuin eläkeikään asti kitkuttelua porukassa, jossa monta vuotta vielä haetaan uusia säveliä.

5. tollukka Vierailija

No nyt hakemaan vaan valtion paikkoja,, löytyy netistä. Olet etusijalla jos yt uhkaa. Vähän kuin mamut heh heh...

6. etusijalla Vierailija

Saas nähdä mitä tässä vielä on edessä. Kiitos kuitenkin mukavasta viestistä.

Onhan se iso muutos 25 vuoden päästä lähteä hakemaan töitä tässä työllisyystilanteessa.

7. sija tuntematon Vierailija

On se iso muutos. Täytyy kouluttautua ensin uusille urille ja sitten kokeilla.

8. hyvin nukuin Vierailija

Eilen työkaverit kävivät halaamassa. Sitten netistä luimme uutta kurjuutta. Työpaikkansa pitäneillä riittää haasteita.

Olin eilen stadissa asioilla. Tuli hyvä olo ja sain uutta ajateltavaa.

Lomat ovat lähes kaikki pitämättä. Sain eilen ison takin jalkaani kirpputorin sandaaleista. Onneksi oli laastari mukana laukussa.

9. hyvin nukuin Vierailija

Rakko tai hiertymiä ei takki Apple rakas.

10. perseenrapsuttaja Vierailija

Se on aika turhaa mennä 55-v uudelleen kouluttautumaan. Ei ne palkkaa noin vanhoja kuitenkaan, Itse en enää mene. Kouluttauduin nelikymppisenä uuteen, ei edes haastatteluihin pääse näin vanha, Ö-mappiin ne menee hakemukset!

11. perseenrapsuttaja Vierailija

Siis tuosta koulutuksesta on kulunut jo 15 v. Ei kelpaa muihinkaan hommiin, kun pitää muka olla se koulutus. Paskat, ei auta mitään.

12. Voe voe Vierailija

Sääli teitä vanhoja raukkoja, jotka ette saa työtä!

13. niinkö? Vierailija

No, sääli sitten kaikkia muitakin lähes 400 000 työtöntä. Lisää tulee, kun nuo turvapaikan hakijatkin otetaan laskuihin kohta mukaan. Turha luulla, että tänne vaan 15 000 tulee, niitä tulee satoja tuhansia, eikä loppua näy, koska nehön sotivat siellä vuosikymmeniä yleensä.

14. ota säälistä Vierailija

kotiis asumaan niitä turvapaikanhakijoita, saat ihan oman terroristin, koska semmonenkin saattaa olla mukana. Ihan äytöntä hommaa tommonen kotiin ottaminen.

15. Ltr mitta Vierailija

Ne on kokoomuslaisten työsiirtolaisia.

16. elämä tuo Vierailija

Yt heitti minut valtion virasta.
    Olo on outo. Mitä tulen tekemään keväällä, kun vapaus alkaa.

17. ittuuntunut Vierailija

Hae maahanmuuttovirastoon, sinne avautuu helvetisti paikkoja.Jos olet irtisanomisuhan alainen, niin olet etusijalla niihin virkoihin tai mitä ne nykyään onkaan.
    Suomi on taas romahduksen kynnykselllä, kun taliaivo kokoomuslainen alkoi haukkua työttömiä.
    Ihan tuttua ysärilamasta. Saako kokoomuslaisia vihata, vai rangaistaanko siitäkin? Tunteista?

18. en ole sopiva Vierailija

En ole sopiva maahanmuuttoviraston henkilökuntaan. Ei hajuakaan mitä siellä tekisin.
    Olen seurannut järkyttäviä uutisia pakolaisten salakuljetuksista. Radiossa rukoiltiin sodassa oleviin maihin rauhaa, että Suomessa paossa olevat pääsevät palaamaan kotimaahansa.

Ehkä olisin sopivampi rauhan työhön. Miten saisin ihmiset olemaan ihmisiksi eli kunnolla.

Juttelin perjantaina pitkään puhelimessa luottamusmiehen kanssa ja kenttä oli välillä huono.
    Kai sen takia heräsin eilen aamulla painajaiseeen. Sanoin lauseen ellei mikään auta niin sitten...

Kirjoitin ruutuvihkoon uneni ja sitten sepitin sille jatkon.

Ei tässä iässä kannata hötkyillä työpaikkojen perässä. Kun olen juuri sopivan ikäinen eläkeputkeen niin so what. Ihmeekseni juristeillakin on työttömyyttä.

Katsoin äsken taas uudestaan Retrohelmet ja sitten googletin Ray Charles musiikkia.
    Näin aina käy. Kuuma kissa hyrisee. En löytänyt biisin sanoja. Onneksi sentään löysin alkuperäiset sanat. Pidin eniten vuoden 1961 esityksestä Ranskassa.

Oon voimissain on hyvä voimabiisi. Ehkä siitä on apua yt-väännössä.
    Onneksi on lomat pitämättä. Olen puolet irtisanomisajasta lomalla.
    Olen osallistunut tähän viestiketjuun vuodesta 2005 lähtien. Nyt tälle löpinälle laitan pisteen
    enkä palaa aiheeseen vaikka kuinka mieli tekisi.

19. liiton päivärahat Vierailija

kai sitä nyt jotain, vaikka työllistymistöitä, saa liiton päivärahojen jälkeen.

20. mitä???? Vierailija

Onko alepatäti joutunut työttömäksi?

21. näin kävi Vierailija

Joo, myy keväällä sukkia Malmin putkessa.

22. lueppa uutisia Vierailija

Kaikki työllistämisrahat ovat loppuneet tältä vuodelta.

23. lueppa Vierailija

lueppalueppalueppa

24. vierailija Vierailija

Pyörrän sanani etten enää palaa tähän viestiketjuun.
    Sain eilen vaalikirjeen. Antti Rinne kertoi hauskan rollaattorijutun Vappu ja Marja Show:ssa. Mies näyttää hyvinvoivalta sairastelun jälkeen. Minäkin voin hyvin. Vatsataudin jälkeen luin netistä jostakin uudesta vaivasta. Aamulla kurkku tuntui karhealta, mutta nyt olo on ok.
    Työpaikkoja tulee ja menee. Ilmastonmuutoksen takia yritän välttää turhaa lentämistä. Sama ihminen olen kävelenkö Malmin putkessa tai suuren maailman bulevardeilla.
    Arvostan kotikulmani putkessa viihtyviä kauppiaita. Kierrätän tavaraa viemällä ylimääräiset Fidaan tai kotini roskavajaan. Ilahduin aamulla huomatessani, että poisheittämäni matot olivat lähteneet kiertoon tai sitten kaatopaikalle. Olen kiinnostunut kierrättämisestä ja konmarituksesta.
    Sopeutuminen oloneuvokseksi vie aikansa. Olen tänä keväänä katsonut maikkarilta Younger-tv-sarjaa. 41-vuotias kustannusalan nainen narraa iäkseen 27 saadakseen mieleisen työpaikan. Hömppäsarja on fiktiivinen, mutta siinä on paljon todellisuuspohjaa.
    Kun aikoinaan siirryin valtiolla isompaan laitokseen mietin miten siellä pukeudun. Ostin harmaan poolopuseron ja yritin maastoutua tapettiin huonoin tuloksin. Sitten en muuta keksinyt kuin lörpötellä eleissä vaikeassa elämänsaumassa. Vuodet kuluivat ja asiat menivät omalla painollaan. Pääsin onnellisesti ennenaikaiselle eläkkeelle ja olo on seesteinen. Mihin maailma ja Suomi on menossa sitäkin mietin.
    Katsoin eilen Netflixistä leffan Rautarouva. Elokuva päättyi mukavasti. Päähenkilö jäi tiskaamaan kahvikuppiaan ja kauan haamuillut puoliso sanoi, että kyllä sinä pärjäät, olet aina pärjännyt. Niin minunkin entinen siippa aina sanoi ja moni muukin. Olen aina pärjännyt ja luultavasti pärjään jatkossakin. Jos töitä tarjotaan katson sitten tilannetta. Jos ei jatkan kotitöitäni. Sukkia minulla on riittämiin.
    Alepassa käyn harvoin. Laiskuus on hyvä lahja kun sen taidolla tallentaa sanoi äitivainaa. Tuntuu, että vihdoin tajuan lauseen merkityksen. Sain kännykkään viestin Naistenpäivän vaatekauppatarjouksesta.
    Naisten asioissa on viellä paljon toivomisen varaa. Jatketaan hyvää työtä asioiden eteen. Pesin kaksi koneellista pyykkiä ja roikuin netissä. Ripustan pyykit ja sitten luen Bestseller-pokkarin loppuun. Löytyi tällä viikolla Prisman tarjouslaarista.
    Hyvää huomista Naistenpäivää koko maailman elleille!

25. vierailija Vierailija

Olen seurannut uuden hallituksen suunnitelmia korvata aktiivimalli paremmalla käytännöllä.
    Ketjun aloittaja Alma, minä ja moni muu olemme ikääntyneet 14 vuotta ketjun aloituksesta vuonna 2005.
    Olen innostunut puistojumpasta. Tällä kertaa juhlimme 100-vuotiasta palvelua 100 minuutin jumpalla.
    Aktiivimallista oli hyötyä. Olen oppinut monenlaista elämästä.
    Talouselämä uutisoi tänään ikärasismista työnhaussa. Helpottavaa tietää ettei vika ollut minussa vaan syntymävuodessani.
    Ulkona tuulee ja sää on vilpoisa helteen jälkeen.
    Metro-lehden tekstaripalstalla on tänään monta viestiä ikääntyneiltä työttömiltä. Toivotaan, että hallitus tekee järkeviä päätöksiä. Äänestämäni nainen valittiin ministeriksi ja Eurovaaleissa toinen nainen varasijalle.
    Tarkoitukseni on jättää politiikan seuraaminen vähemmälle ja keskittyä
    kielten opiskeluun.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus