Hae Anna.fi-sivustolta

Ikäihmiset hautaan!

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Äitini puolesta, 05.04.2007.

1. Tarkennanpa sitten kirjoittamaani lausetta hieman:

Kuka tekisi aloitteen siitä, että aktiivinen eutanasia saataisiin lailliseksi! Olisi sitten eutanasia nimensä veroinen = hyvä kuolema!

2. No joolle Vierailija

Toivottavasti ei kukaan, silloin ei olisi minkään arvoinen vanhan ihminen:

3. Jos vanhus ei syö, hän sylkee ruokansa, tai vetää sen henkeensä. EI VOI ketään syöttää väkisin. Menkää hyvät ihmiset apuun, vaikka sairaalavapaaehtoiseksi , SPR:n tai muun järjestön kautta. Tai kouluttautukaa hoitajiksi, avautuu silmät. Me hoitajat olemme jo niin väsyneitä, uupuneita, emme jaksa vaatia lisää väkeä töihin. Koska sitä ei tule kuitenkaan. Ennustus: kaikki jotka vain pääsee pois hoitoalan työstä, lähtevät muualle. Yleinen asenne on nyt hoitajia kohtaan kamala. En kohta uskalla mennä töihin, lokaa tulee niskaan joka puolelta.

4. Madame X Vierailija

Tuskinpa sairaanhoitajaopiskelijaksi otetaan minun ikäisiäni, 58 v! Ei minusta täällä parjata hoitajia vaan yleistä asennetta ja käytäntöä vanhusten hoidossa. Tietysti jonkun kyynisen hoitajan kommentit aikaan saavat kylmiä väreitä, mutta varmasti on myös hyviä hoitajia.

Minä olen jo aiemmin tällaiseen ketjuun kirjoittanut, että tarjouduin auttamaan äitini huonetoveria syömisessä, kun olin ensin syöttänyt äitini ja tämä huonetoveri makasi sängyssä ruokatarjotin pöydällä eikä kenelläkään hoitajista/ruuanjakelijoista ollut aikaa häntä syöttää. Sain ehdottoman kiellon, kukaan ulkopuolinen ei saa vanhusta syöttää, vain minä tyttärenä sain syöttää äitini.

Huonetoveria ei käynyt kukaan katsomassa, ainoastaan äitienpäivänä hänen sänkynsä viereen pöllähti aikuinen kiireisen oloinen mies vaimon ja parin teini-ikäisen kanssa ja asettivat valtavan ruukkuruusun pöydälle. Viipyivät ehkä 10 minuttia ja sitten katsottiin jo kelloa. Teki mieli sanoa, että käykää joskus syöttämässä, ruusut ei paljon lohduta, kun maha on tyhjä.

5. s@ho Vierailija

On siellä sairaalassa muitakin vuodepotilaita kuin vanhuksia. 50-alkoholisteja, ylilihavia aivoinfarkti potilaita (ei kaikki lihavia), diabeetikoita jne. Siis hoitakaa itseänne, liikkukaa, syökää terveellisesti, etenkin jos geeniperimänne on huono. Mitä eutanasiaan tulee, meillä on jokaisella mahdollisuus tehdä hoitotestamentti eli oikeus päättää omasta hoidosta.Mutta se pitää tehdä ajoissa ennenkuin on liian myöhäistä. Valitettavasti tänäpäivänä moni vanhus kituu juuri sen vuoksi ,että omaiset sitä haluavat: pitkitetään vanhuksen elinpäiviä kaikilla mahdollisella tehokeinoilla, kun tärkein olisi hyvä kivun hoito, perushoito. Yksi omainen haluaa sitä ja toinen tätä. Ja vanhus ei voi enää ilmaista itseään sanomalla että haluaa kuolla arvokkaasti. Minun työpaikallani ei yksikään potilas kuole nälkään, kyllä se on sairaus joka aiheuttaa kuoleman. Moni vanhus lihoo sairaalassa vähäisen liikkumisen vuoksi, niin että joudutaan laittamaan dieettiruoka, etenkin lihavalle diabeetikolle. Tämäkin on hyvin tavallista.

6. Vanhus lamaannutetaan liikunta- ja puhekyvyttömäksi lääkkeillä. Jos omaiset eivät ole vahtimassa alta aikayksikön vanhus on pakkosaattohoidettu.

Suomessa kymmeniä tuhansia tapauksia jo vuosituhannen vaihteesta asti!

7. Valitettavaa mutta totta
    Kirjoittanut: omainen 5.4.2006 klo 12.25

Olen todella järkyttynyt, kun olen oman omaisen kohdalla nähnyt sen olevan totta.
    Käytännössä se menee niin, että ensin annetaan tarpeen mukainen lääkitys. Tässä tapauksessa se oli 7 keskushermostoon vaikuttavaa rauhoittavaa, psyykelääkettä ym. Sehän vei tietenkinjalat alta ja muutenkin tainnutti aika mukavasti. Sitten piti tietenkin sitoa kiinni, jotta ei loukkaa itseään kaatuessaan. Ruokaa vielä tarjottiin, mutta miten siinä lääketokkurassa pystyi syömään, kun muutenkin vatsa toimi huonosti. Sitä paitsi ruoka oli sangen terveellistä, rasvatonta ja sokeritonta, ja niillä lääkkeillä terästettyä. Nehän piti jauhaa ruokaan, kun muuten ei saanut pillereitä nieltyä. Todennäköisesti hauta olisi perinyt puolessa vuodessa, jos omaiset eivät olisi sekaantuneet asiaan.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000038&posting=22000000015432631#22000000015432631

8. Moitittavaa Vierailija

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hoitoeettinen neuvottelukunta moittii Suomen vanhustenhoitoa riittämättömäksi. Neuvottelukunnan mielestä hoidon eettinen perusta uhkaa rapautua. Muun muassa eri paikkakuntien ja hoitopaikkojen erot hoidon laadussa ovat merkittävä ongelma.

Neuvottelukunta haluaa kaikkiin keskussairaaloihin geriatriset ja vanhuspsykiatriset osastot. Suomeen pitäisi myös perustaa vanhustyön ja vanhustenhoidon moniammatillisia osaamiskeskuksia.

Neuvottelukunta varoittaa, että tehokkuusajattelu voi lisätä epätasa-arvoa ja heikentää vanhusten ihmisarvoa. Se muistuttaa tutkimuksen esiin tuomista vanhustenhoidon laiminlyönneistä. Esimerkiksi kuolevia vanhuksia siirretään sairaalaan, vaikka sairaalatasoisen lääketieteellisen hoidon tarvetta ei ole.
    Asiasta kertoo Suomen Lääkärilehti

9. n47 Vierailija

Senkö takia vanhuksille ei anneta juotavaa, ettei tule pissaa, ettei tarvitse vaihtaa vaippoja. Säästetään yhteiskunnan vaipparahoja ja hoitajien työtä?

10. Moittija Vierailija

Juuri niin, vaipat säästyy ja potilaspaikka vapautuu. Onneksi asiasta ollaan kiinnostuneita lääkäriliittoa myöten. Ai niin, kuolee nopeammin janoon.

11. http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?sourceStart=70&threadID=21231&tstart=0&start=60

12. Lh opiskelija Vierailija

Hoitajia on liian vähän asukkaisiin/potilaisiin nähden ja se on säästämistä, eikä
    hoitajien syytä. Lääkkeiden otosta ja syömisestä sen verran, että potilaalla on oikeus
    kieltäytyä lääkkeiden otosta, jolloin lääkkeen antoa on yritetty, mutta ei ole mennyt alas. Myös ruoasta voi kieltäytyä.Ensin kokeillaan jossei mene edes syöttämällä niin silloin kyseinen potilas ei syö. Hoitolaitosten ruoat on minusta monipuoliset.

13. keskikesä Vierailija

Siis kyllä vanhaksi kannattaa elää, mutta pitää pysyä terveenä. Jos sairastut niin että joudut sairaalaan yhtään pidemmäksi aikaa, alkaa mittari "kääntymään punaselle" ja lähtölaskenta alkaa. Ensin rauhoittavia ja sen jälkeen ikkunan eteen...

Mutta mitäs jos elää ja ilman pahempaa fyysistä sairautta. Dementikko ja lähes kuuro mieheni äiti asuu meillä ja 90 v tuli just pykälään. Kyselyjä on ollut laitoshoitoonkin päin mutta ei minnekään makuulle. Tämä asumisjärjestely on vähän runsaan vuoden takaa. Dementia on etenevä tietty ja saa aikaan ns "raivonpuuskia" jotka usein saan minä päälleni. Hänen poika eli mieheni on tällä hetkellä omaishoitaja. Itse olen työelämässä vakituisesti ja alueella, missä työt ei tule loppumaan. Ei kiva kuunnella esim: Kun olen töisssä aina ja tästäkin syystä anoppi joutuu käyttää meidän paikkakunnan ruokapalvelua, Enkä palvele poikaansa tarpeeksi. Aamu oli tällä hiljattain kiva avata: että kun pitää vaan käydä tekemässä "herroille töitä ja vielä yks erittäin loukkaava kommentti päälle mitä en tässä toista. Nytkin kesä menee ihan kotosalla, meillä ei ole mökkiä, kun joskus vaan vuokrattu, ollaan molemmat 55 v. Olemme tietoisia että vanhuksen saa tilapäishoitton, tästä on mieheni keskustellut meidän vanhusten hoitopisteen kanssa. Omat vanhempani kuolivat 79 ja 76 vuotiaina, olivat tosin sairaalloisia. Ymmärrän senkin että ysikymppinen ihminen voi ja saa ollakin itsekäs, mutta jos mennään sille linjalle että minunkin pitäisi lähteä työelämästä kun kuulemma "sellaiset paperit saa halutessaan (huom minä en saa). Tämä ilmiö on varmaan paikkansa pitävä myös, että jos on ollut elämänsä täysin raitis, niin elää kauan +sitten vielä suku pitkäikäinen.
    Nyt saan tästä varmaan haukkuryöpyt kun ikäänkuin toivoisin anopin kuolemaa. En minäkään toivo tällaista kohtelua kenellekään vanhukselle ketkä sairaalassa makaa, ja tämän ikäryhmän hoito on retuperällä ja kohtelu. Mutta kun anoppi itse jonakin pahempana hetkenään sanoo "miks minä en pääse täältä pois" eikä osaa vastata.
    [/quote]

14. vanhuksen tytär Vierailija

Muistakaa Katsoa ensi tiistaina 10.7. TV2 klo 18.20 Silminnäkijä - Suomi sairastaa: Sänkyyn sidotut. Tuhansien suomalaisvanhusten viimeinen koti on sairaalan sänky. Joskus hyvän hoidon takuuna on vain vaativa omainen.

15. tyär50 Vierailija

[/quote]

Kukapa nyt sinua haukkumaan. Kuinkahan moni olisi valmis anoppia ottamaan edes saman katon alle asumaan, jos muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Mitenkäs sinä nyt työstäsi lähtisit, kun oma poika on jo omaishoitaja. Kyllä miehen pitää pystyä hoitamaan itsensä sekä äitinsä, kun on kerran omaishoitajaksi ryhtynyt.

16. vierailija Vierailija

No, vittu joo

17. vierailija Vierailija

Kirjoitin ketjuun vuonna 2007. Kävin pizzalla ja luin samalla iltapäivälehteä. Vilkaisin juttua huonosta vanhusten hoidosta. Kuvat ja teksti olivat niin puistattavia, että käänsin sivua. Liekö vaalipropagandaa vain karua todellisuutta. Tuskin omainen on vedätettävissä eikä kukaan viitsi suotta moittia huonoa hoitoa.
    Katsoin aamuteeveestä jutun nuoresta naiseta, jolle on tehty lihavuusleikkaus.
    Ylettömän lihomisen syyksi hän sanoi tolkuttoman makean syönnin.
    Suomalaiset ovat ylipainoisia. Sen näkee katukuvasta tai pistäytymällä uimahallissa. Ohjelman mainoskatkolla mainostettiin suklaata, jolla voi yllättää ystävän. Ehkä suomalaisia voisi yllättää muillakin tavoilla.
    Naiskirurgi sanoi, että tehdään myös leikkauksen peruutuksia. Ei kaikista ole elämään uusilla ruokailutavoilla. 2 dl:n mahalaukku vaatii usein syömistä.
    Elämässä pitää olla tahdonvoimaa. Ei pidä olla yllykkeiden orja vaan luja kuin kallio. Houkutuksia oppii välttämään. Kun elämä on tasapainossa ei tarvitse turruttaa itseään herkuilla. Minä paraskin neuvoja. Olin viikko sitten mahataudissa ja haaveilin, että joskus taas pizza maistuu. Tänään se maistui.
    Olo tuli niin täyteen ettei tehnyt mieli mitään muuta.
    Kaikki vanhenee. Kannattaa antaa hyvää hoitoa sillä ei koskaan tiedä milloin itse on hoitoa vailla.

18. vierailija Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari