Hae Anna.fi-sivustolta

Ikävä haju valmisruuassa (perunat)

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä lohkottua lemua, 12.10.2010.

1. lohkottua lemua Vierailija

Tämä on vähän outo juttu ja kuuluisi ehkä toiselle palstalle. Olen muutaman kerran ostanut Pirkan ja Lidlin kuorellisia, valmiiksi maustettuja lohkoperunoita ja ihmetellyt seuraavaa ilmiötä. Kun pakastepussin avaa, sieltä tulee sellainen pahanhajuinen lemahdus. Haju tuntuu joskus myös, kun perunat ottaa uunista. Etenkin Lidlin perunoissa on ollut yksittäisiä pilaantuneen oloisia lohkoja, joten johtuisikohan haju niistä? Vai onko haju kuorissa tai käytetyssä öljyssä? Ehkä hajuaistissani on jotain vikaa, mutta mielestäni haju suoraan sanottuna vivahtaa ulosteelle. Ja jos pilaantunut perunalohko osuu suuhun, seurauksena ainakin itselläni on oksennusreaktio. Sen takia en viitsi enää ostaa kyseisiä tuotteita.

Toivon asiallisia vastauksia, koska tämä ei ole mikään provo. Mietin kyllä pitkään, viitsinkö kirjoittaa ollenkaan, mutta ehkä joku muukin on huomannut samaa tai osaa selittää, mistä on kyse. Olisin tietysti voinut viedä tuotteet takaisin kauppaankin, mutta sulanutta pakastetta ei oikein viitsi lähteä kuljettelemaan.

2. toimittajalle Vierailija

Lähetä seuraavalla kerralla pakkaus toimittajalle.
    Jos hyvin sattuu saat a) vastauksen b) korvauksen.

3. ap. Vierailija

Siis myyjällekö vai jollekin toimittajalle? Mutta en tosiaan välittäisi enää ostaa kyseistä tuotetta. Rahat takaisin parin euron tuotteesta ei korvaisi palauttamisesta koituvaa vaivaa. Ihmettelen kyllä, jos kukaan muu ei ole huomannut mitään outoa näissä tuotteissa. Niiden ostamiseen muuten liittyy sellainenkin ongelma, että ne on tuotu jostain Keski-Euroopasta. Olisihan sitä perunaa täällä Suomessakin...

4. Näe pikku vaiva Vierailija

Maahantuojalle.
    Kylmäketjussa on saattanut olla virhe, tms poikkeamaa mikä ei muuten tule heille tietoon.

Palaute on arvokasta.
    Ei se korvaus suuri ole, mutta anna se vaikka kaupoakäynnilläsi jollekin mummolle, niin saat hyvän mielen. Ja maahantuoja sen palautteen.

5. ap. Vierailija

Kyse on siis sekä Pirkka- että Lidl-tuotteesta, minkä vuoksi epäilen, että haju liittyy itse perunoihin. Mutta jos vielä ostan niitä ja sama haju iskee vastaan, niin ehkä sitten saan aikaiseksi laittaa perunoita johonkin purkkiin ja lähettää sen sitten jonnekin. Tuntuu vain aika turhalta.

Katsotaan, ilmestyykö ketjuun ketään, jolla olisi havaintoja tai tietoa samasta asiasta.

6. Hyi että! Vierailija

Ostin tänään pussin maustettuja pirkka perunoita. Ja mietin itse ihan samaa. Mistä haju tulee. Perunat heitin pois lautaselta kun suuhuni osui ulosteen makuinen yksilö. Voisin kaivaa kyseisen mössön roskalaatikosta ja lähettää pirkalle.

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Miksi ylipäätään ostatte valmiiksi maustettuja eines mössöjä?

8. juanjesus Vierailija

Alkuperäisen kysyjän tarkoitus ei varmaan ollut joutua selittelemään valintojaan täällä.
    Parempia ne "valmiiksimaustetut eines mössöt" on kuin kotiruoka ilman mitään mausteita...

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    On kai muitakin vaihtoehtoja? Meillä ainakin kotiruuassa on mausteita, muttei kuitenkaan niin paljoa, että se peittäisin ruuan (lihan tms.) oman maun.

10. arvelua Vierailija

Varmaan samasta syystä kuin jotkut käyttävät valmiita juustoraasteita ja lisäaineilla kyllästettyjä lightjuomia.

PS muutaman kerran olen lohkoperunoita ostanut ja ihan paloina ne ovat siellä pussissa olleet, eivät mössönä.

11. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tuskin ainakaan samasta syystä, kun esim. minä ostan light mehuja.

12. niinpä niin niin Vierailija

Minä olen joskus ostanut noita valmiiksi maustettuja lohkoperunoita ja totesin, että maku ei ollut hyvä. Eivät ne kyllä mitään mössöjä olleet.

Minä olen joskus miettinyt, että mikä tekee valmiiksi maustetuista jogurteista, tuorejuustosta tai vastaavasta hyväksytymmän tuotteen kuin esimerkiksi juuri tuollaiset maustetut lohkoperunat.

Tuorejuustoja minäkin ostan joskus maustettuina, mutta jogurttia en nykyisin enää koskaan. Varsinkin keinotekoisesti makeutetut maistuvat teollisilta. Paras lopputulos tulee luonnonjogurtista ja tuoreista tai pakastetuista marjoista eikä maustamaton hassumpaa ole sellaisenaankaan.

Minä ostan jopa valmiiksi maustettuja lihoja - tosin enimmäkseen kypsän broilerin muodossa, kun kiire on. Joskus ostan myös raakaa lihaa pintamaustettuna ja ihan hyviä olen löytänyt.

13. arvelua Vierailija

Ehkä niin. Minä en kyllä ymmärrä, miksi joku haluaa moista lisäainecocktailia itseensä kaataa. Vettä saa hanasta ja maistuukin paremmalle.

14. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ainoa valmiiksi maustettu liha, jota minä joskus harvoin ostan on valmiiksi paistettu broileri. Valmiiksi maustettua raakaa lihaa en ole koskaan ostanut enkä suostu ostamaan. Sokerittomia jogurtteja käytän ja sokerittomia tuotteita ylipäänsä.

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kun sitä ei aina jaksa sitä vettäkään juoda vaan joskus haluaa jotain muutakin.

Eipää tässä nyt niin suurta määrää lisäaineita ole. Siinä keltaisessa Fun light Fruit mehussa on enemmän lisäaineita, kun tässä punaisessa, jota meillä käytetään.
    [​IMG] Fun & Fruit Mansikka-vadelma-lime Juomatiiviste 0,5l

Ainekset:

Vesi, täysmehutiiviste (viinirypäle, omena, seljanmarja, mansikka, vadelma, lime), happamuudensäätöaineet (E296, E331), makeutusaineet (E951, E950), luontainen aromi, säilöntäaine (E202). Sisältää makeutusaineita. Sisältää fenyylialaniinin lähteen.
    GDA - viitteellinen päiväsaanti:

200 ml annos sisältää Energiaa
    8 kcal
    <1 %
    Sokeria
    1,6 g
    2 %
    Rasvaa
    0 g
    0 %
    Tyydytt. rasvaa*
    0 g
    0 %
    Natriumia
    0 g
    0 %

Last edited: 22.07.2011
  16. Joopati joo Vierailija

Näin se on, aina ei huvita aloittaa ruoanlaittoa alusta asti, kun nälkä kurnii. Kyllä minäkin käytän esim valmiiksi maustettuja lihoja, koska ne voi sitten heittää pannulle ja ruoka tulee nopeasti, sen sijaan että alkaisi itse maustamaan. Se pitäisi lisäksi tehdä jo edellispäivänä, että lihat ehtivät maustua. Aina ei jaksa olla niin suunnitelmallinen. Mutta noita valmiita lohkoperunoita en kyllä ole ostanut, koska lohkoperunat on aika helppoa ja nopeaa tehdä itsekin.

Tuosta viallisen tuotteen palauttamisesta, tuote pitäisi palauttaa aina sinne ostopaikkaan kuitin kera ja siinä alkuperäisessä pakkauksessa, tai ainakin ottaa se koodi siitä pakkauksesta, jotta tiedetään mihin erään tuote on kuulunut. Totta on, ettei niitä avattuja pakkauksia ole mukavaa lähteä kauppaan viemään takaisin, varsinkaan jos kauppamatka on pitkä. Olen kyllä itsekin joskus lähetellyt postissa valmistajalle, ja jonkun pienen korvauksenkin saanut.

17. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kyllä lihaa voi paistaa vaikka vai minuutin ehtisivät olla maustuneena ennen paistamista. Minä paistan useinkin juuri näin harvoin minä niitä edellisenä päivänä maustan sillä joskus ostan vasta valmistuspäivänä lihan.

18. niinpä niin niin Vierailija

Sanopa, miksi se sinun ostamasi valmiiksi maustettu broileri, jogurtti tai tuorejuusto ei ole einesmössöä, mutta jonkun toisen ostama vastaava on!

Mitä tulee keinotekoisesti makeutettuun - on se sitten mehua, jogurttia tai leivonnainen - en ymmärrä, mikä siitä tekee paremman kuin jokin muu keinotekooisesti maustettu. Mehua voi tehdä itsekin sokerittomana - eikä sitä tarvitse makeuttaa edes keinotekoisella aineella. Marjoista höyrystämällä tehty mehu on hyvää ihan sinällään.

19. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Valmiiksi maustettua broileria ostan vain valmiiksi paistettuna/grillattuna ja sitäkin harvoin. Voihan niitä mehuja toki itse tehdä, jos sattuu omistamaan niin suuret tilat, että voi hankkia niin ison pakastimen, että pystyy säilömään sinne koko vuoden mehu tarpeensa.

20. niinpä niin niin Vierailija

Olisi kohteliasta vastata kysymykseen. Eli olen kahdesti sinulta kysynys perusteluja, miksi se sinun ostamasi valmiiksi maustettu broileri, jogurtti tai tuorejuusto ei ole einesmössöä, mutta jonkun toisen ostama vastaava on!

21. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Enpä muista milloinka olisin viimeksi valmiiksi maustettua tuorejuustoa ostanut, kun käytän pirkan kevyt maustamaton tuorejuustoa. Maustamattomissakin jogurteissa saattaa olla sokeria siksi käytän Activia kevyt jogurtteja. Niin ja noia valmiiksi grillattuja broilereita ostan harvemmin kuin kerran kuukaudessa. En ole missään sanonut, että minun ostamani tuotteet olisivat parempia.

22. mielenkiintoista Vierailija

No enpä ole ennen sokerilla maustetusta maustamattomasta jugurtista kuullutkaan!

23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Valion olo jogurtissa (se valkoinen) on sokeria. Katsokaa vaikka tuoteselosteesta.

Valio OLO? ruoansulatusjogurtti valkoinen HYLA® - Valion tuotteet

Enpä tätä oloa ole päässyt maistamaan sen sokerin vuoksi. Tosin epäilen, ettei voi olla yhtä hyvää kuin activia jogurtit ovat.

24. mielenkiintoista Vierailija

Niin mutta eihän se silloin ole maustamatonta!

25. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tuo on Valion käsitys maustamattomasta.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri