Ikävää virtsavaivaa synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kielo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kielo"

Vieras
Puoli vuotta on jo synnytyksestä ja fysioterapiassa olen käynyt virtsausongelmien vuoksi. Lantionpohjan lihakset ovat kohtalaisessa kunnossa, tosin vielä on parantamisen varaa. Ponnistus ei ole missään vaiheessa ollut ongelma vaan pakkoinkontinenssi.

Housuihin lirahtaa päivittäin ja se VESSAHÄTÄ! Ihan hirveää! Sillä sekunnilla pitäisi päästä vessaan kun hätä iskee. Se tulee yhä monta kertaa päivässä ja supervoimakkaana. Fyssari sanoi, ettei voi luvata mitään, pitää vain treenata rakkoa ja lihaksia. :( Itkuhan tässä tulee!

Onko muilla ollut synnytyksen jälkeen tällaista, vaikka ilmeisesti raskausaika on tämän vaivan aiheuttanut? En voi kuvitella meneväni töihin edes vaipat jalassa. Pissahätä on niin kova, että vääntäydyn kaksinkerroin yrittäessäni pidättää. :(

Onko kellään ollut tällaista ja miten se on korjaantunut?

Mutta ei taida olla leikkauksesta apua kun ei ole laskeuma syynä. Yliaktiivinen rakko on pääsyy ongelmaan. Toivoisin kokemuksia asiasta. Onko joku toipunut harjoituksilla? Tiedän, että on myös lääkkeitä vaivaan.

Olen alle 30 ja vasta ensimmäisen lapsen synnyttänyt. Olen epätoivoinen ja kaipaan vertaistukea.

[QUOTE="mie";29770758]Mulla meni pari vuotta, että helpotti. Kyllä se varmaan sinullakin helpottaa jossakin vaiheessa.[/QUOTE]

Meillä on toinen lapsi suunnitteilla ja pelottaa tuleva raskausaika. Pääsitkö oireista kokonaan eroon? Minulla oli pientä edistystä fysioterapiassa, mutta tuntuu, että siihen se jäi. :( Auttoiko nimenomaan jumppa vai rakon koulutus.
Rakas juoksuharrastus jäi myös haaveisiin.

Olen todella kiitollinen vastauksista.

Mulla on noin 10,5kk synnytyksestä, normaali alatiesynnytys, ei ongelmia. Vajaa 4kk sitten alkoi jatkuva vessahädän tunne ja virtsankarkailu. Vessahätä oli usein niin kamala ja voimakas, että oli pakko mennä vessaan vaikka just olis käyny. Karkailua ei ollut niinkään ponnistaessa vaan ihan esim kävellessä ja seisoessa, mikä teki esim ruuan laitosta mahdotonta.

Lääkäreillä on juostu, ei tulehdusta, ei klamydiaa, sisätutkimusta tehty, verikokeita otettu. Viimeksi ultrattiin, ja mitään rakenteellista vikaa ei ole.

Olen syönyt vaivaan vesicare lääkettä, mikä on helpottanut oireita, mutta ei kuitenkaan vienyt vaivaa pois.

En ole koko aikana liikkunut muualle kuin lääkäriin, ei yksinkertaisesti pysty. Kotona on hyvä olla, kun tietää että vessa on lähellä, mut heti kun pitäisi lähteä jonnekkin niin vaivat pahenee.

Harmittaa pojan ja miehen puolesta, kun ei pysty ulkoilemaan ja mies joutuu yksin hoitamaan kauppareissut ym töiden päälle.

Hei, hereisone! Toivottavasti palaat vielä lukemaan tätä ketjua. Kiitos vastauksestasi! Tällä hetkellä synnytyksestä on lähes vuosi. Virtsavaivani oli melko samanlainen kuin sinulla, joten tiedän miltä se tuntuu. Suosittelen menemään virtsausongelmiin erikoistuneen fysioterapeutin vastaanotolle. Hän osaa kartoittaa ongelmasi ja sen syyt paljon paremmin kuin lääkäri. Jatkoin fysioterapiaa ja kotihoitoa, ja nyt tilanteeni on toinen. Koen olevani työkykyinen ja selviydyn arjesta. Vahinkoja ei oikeastaan enää tapahdu, enkä pidä sidettä. Pissahätä tulee toisinaan ja jotkut päivät ovat enemmän pissahätäpäiviä, mutta homma on minulla ns hallussa.

Tsemppiä sinulle ja toivottavasti tilanteesi muuttuu parempaan päin! :)

Hei!

Nimeni on Manda Karlsson ja opiskelen kätilöksi Arcada-korkeakoulussa. Olen käyttänyt tätä keskustelua opinnäytetyötä varten. Työ on analyysi virtsankarkailusta kärsivien tuoreiden äitien kokemuksista ja tietämyksestä aiheesta. Minuun voi olla yhteydessä sähköpostitse (manda.karlsson@arcada.fi) jos on kysymyksiä tai haluaa lukea opinnäytetyön.

Ystävällisin terveisin,

Manda Karlsson