IL: HUS vei 270-kiloisen apuvälineet (mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
HUS vei 270-kiloisen apuvälineet | IL-TV Uutiset | Iltalehti.fi

Eli tilanne on se, ettei tälle miehelle löydy sopivaa apuvälinettä, sillä sellaista ei ole olemassakaan. HUS ei ilmeisesti ainakaan sellaisen olemassaolosta tiedä ja tämä mies itse kertoi asiaa selvittäneensä, eikä hänkään saanut tietoonsa, että hänelle sopivaa apuvälinettä olisi olemassakaan.

Joten mitä ihmettä tässä nyt sitten pitäisi tehdä? Jos sellaista ei ole, niin sellaista ei ole ja piste.

Miehellä on painoa noin 20 kg liikaa siihen apuvälineeseen, joka hällä on ollut käytössä. Se on rikkoontunut useamman kertaa, koska mies on liian painava apuvälinettä käyttämään. Mä en keksi mitään muuta ratkaisua, kuin sen 20 kg painonpudotuksen.

En tiedä mistä tämän miehen lihavuus johtuu, se voi siis hyvinkon johtua lääkkeistä, sairaudesta tms. eli saattaa olla, että laihduttaminen on mahdotonta. Mutta jos on myös mahdotonta saada hänen koolleen sopiva apuväline, niin en kyllä keksi sitten niin minkäänlaista ratkaisua asiaan.

Ainoa, jos joku "apuvälineidentekijä" ottaisi tähän mieheen yhteyttä ja teksii hälle apuvälineen, jonka avulla hän pystyisi liikkumaan, vaikka painoa onkin sen 270 kg...eli siis kestävämpi laite, kuin mitä miehellä on. Mutta kun me ei asuta Jenkkilässä, niin niin tuskin tulee tapahtumaan.

[QUOTE="vieras";28452906]Luulis että Jenkeistä sais tilattua[/QUOTE]

Saattais olla näinkin. Kun siellä Jenkeissä on ymmärtääkseni näitä isompia ihmisiä vähän enemmänkin.

[QUOTE="hmmm";28452915]Mutta kuka sen maksaa? Se on varmaan tosi jykevä laite, joten kuljetus Suomeen ei ole mitenkään halpaa.[/QUOTE]

Tätäkin pohdin. Ei varmastikaan HUS, mutta tuskin tuolla miehelläkään semmoisia rahoja on. Ainakaan nyt, jos hän ei pysty töitään hoitamaan, kun ei pääse liikkeelle.

Ajettava ruohonleikkuri eli sellainen pikkutraktori varmaan kestäisi hänen painon.

En nyt oikein ymmärrä tuohtumusta, kyllä kai jokainen sen tajuaa, että liikkuminen vaikeutuu jos on noin ylipainoinen. Ja vielä pahempaa, noin ylipainoinenhan on ihan jatkuvassa kuolemanvaarassa ihan painonsa takia.

Noh, arvatkaa mitä kävis jos se apuväline (ei käynyt oikein ilmi mikä vehje) vaikka sortuisi miehen alla ja mies loukkaantuisi pahoin, kenties kuolisi? Kamala syyttely HUSia kohtaan, kun antaneet pitää apuvälineen, vaikka mies yli painorajan tms. Luultavasti HUSin vakuutuskaan ei sitten kattaisi vahingonkorvauksia, koska käytetty ohjeiden vastaisesti tms.

• Tykkää
Reactions: heidip* ja Katylina
Onko olemassa sairauksia, jotka lihottaa ihmisen yli 250-kiloiseksi niin, ettei asialle kertakaikkiaan voisi tehdä mitään? Kyllä tossa nyt olisi ehkä Markolla itselläänkin joku vastuu asiassa. Jos ei pysty liikkumaan, täytyy syödä vähemmän...

Ajettava ruohonleikkuri eli sellainen pikkutraktori varmaan kestäisi hänen painon.

En nyt oikein ymmärrä tuohtumusta, kyllä kai jokainen sen tajuaa, että liikkuminen vaikeutuu jos on noin ylipainoinen. Ja vielä pahempaa, noin ylipainoinenhan on ihan jatkuvassa kuolemanvaarassa ihan painonsa takia.

Mä ymmärrän kyllä periaatteessa. Jos omalle kohdalle asiaa pohtis...eikä syynä olisikaan ylipaino vaan vaikka joku muu. Aika epäinhimillistä on joutua elämään neljän seinän sisällä siksi, ettei tarvittavaa laitetta liikkumiselle ole.

Jos syynä on ylipaino joka on ns. itseaiheutettu ja jonka saa laihduttamalla pois (eli ei johdu pelkästään lääkityksestä tms) niin siinä kohtaa ensisijainen ratkaisu on tietenkin laihdutus. Mutta jos siitä ei tuossa kohtaa olekkaan kyse? Mistä sen tietää?

Mä ymmärrän kyllä periaatteessa. Jos omalle kohdalle asiaa pohtis...eikä syynä olisikaan ylipaino vaan vaikka joku muu. Aika epäinhimillistä on joutua elämään neljän seinän sisällä siksi, ettei tarvittavaa laitetta liikkumiselle ole.

Jos syynä on ylipaino joka on ns. itseaiheutettu ja jonka saa laihduttamalla pois (eli ei johdu pelkästään lääkityksestä tms) niin siinä kohtaa ensisijainen ratkaisu on tietenkin laihdutus. Mutta jos siitä ei tuossa kohtaa olekkaan kyse? Mistä sen tietää?

Ja se laihdutuskaan ei ihan hetkessä tapahdu ja sen ajan on vankina siellä kodissa. Jos ihminen on noin huonossa kunnossa, todennäköisesti taustalla on jotain syvempiä ongelmia ja se laihduttaminenkaan ei ole yhtä helppoa kuin tavalliselle tallaajalle.

Mutta joo, samaa mieltä olen, että ei voi mitään. Ymmärrän kuitenkin, että ei tunnu kivalta.

Turha miettiä kenen syy lihavuus on, koska markon kokosia on jatkossa yhä enemmän, joten sopivia apuvälineitä on jostain hankittava. Eivät varmaan ole halpoja, ei ainakaan amerikkalaiset vehkeet. Hyvä, että lähti liikkeelle avoimesti, vaikka varmasti saa kunnolla sontaa niskaansa.

Noh, arvatkaa mitä kävis jos se apuväline (ei käynyt oikein ilmi mikä vehje) vaikka sortuisi miehen alla ja mies loukkaantuisi pahoin, kenties kuolisi? Kamala syyttely HUSia kohtaan, kun antaneet pitää apuvälineen, vaikka mies yli painorajan tms. Luultavasti HUSin vakuutuskaan ei sitten kattaisi vahingonkorvauksia, koska käytetty ohjeiden vastaisesti tms.

Kyllä, siis HUS:in päätös on mielestäni ehdottomasti tuossa kohtaa oikea. Misään nimessä tälle miehelle ei voi antaa apuvälinettä, joka ei hänen painoaan kestä, sillä hänhän voi pahimmassa tapauksessa tosiaan vaikka kuolla.

• Tykkää
Reactions: __Maarit__
Mä olen ihan täällä samassa ketjussa äimistelemässä ihan samaa asiaa, joten en moralisoi ketään ylempää, mutta tuli vaan mieleen, että miltähän tuosta tyypistä tuntuu kun tätä asiaa vatvotaan Iltalehden sivuilla ja keskustelupalstoilla...

[QUOTE="vieras";28452973]Ja se laihdutuskaan ei ihan hetkessä tapahdu ja sen ajan on vankina siellä kodissa. Jos ihminen on noin huonossa kunnossa, todennäköisesti taustalla on jotain syvempiä ongelmia ja se laihduttaminenkaan ei ole yhtä helppoa kuin tavalliselle tallaajalle.

Mutta joo, samaa mieltä olen, että ei voi mitään. Ymmärrän kuitenkin, että ei tunnu kivalta.[/QUOTE]

Periaatteessa, siis "laskennallisesti" se 20 kg pudotus ei vie kovinkaan kauaa aikaa. Ja tämän jälkeen hän siis saisi sen vanhan apuvälineen takaisin, eli ei tarvitsisi olla 200 kg pudottamassa.

Mutta mikäli taustalla on vaikka masennusta tms. niin varmastikaan se laihduttaminen ei ole helppoa. Kun vaikeata se oli mullekin, vaikken ole edes masentunut.

Turha miettiä kenen syy lihavuus on, koska markon kokosia on jatkossa yhä enemmän, joten sopivia apuvälineitä on jostain hankittava. Eivät varmaan ole halpoja, ei ainakaan amerikkalaiset vehkeet. Hyvä, että lähti liikkeelle avoimesti, vaikka varmasti saa kunnolla sontaa niskaansa.

Totta, että ihmiset tuntuvat "kasvavan" koko ajan. Ja todellakin koen, että hyvä juttu, että hän tuli asiansa kanssa esiin, sillä hän tuskin on ainoa, jolla on moinen ongelma. Ja ratkaisu siihen täytyy löytyä.

Jos ihmisillä on apuvälineet monta sataa kiloa painavien eläinten, kivien, puiden jne. siirtoon, niin ei luulisi olevan maailman vaikein asia kehittää isoille ihmisille apuvälineitä.

[QUOTE="vieras";28452985]Mä olen ihan täällä samassa ketjussa äimistelemässä ihan samaa asiaa, joten en moralisoi ketään ylempää, mutta tuli vaan mieleen, että miltähän tuosta tyypistä tuntuu kun tätä asiaa vatvotaan Iltalehden sivuilla ja keskustelupalstoilla...[/QUOTE]

No eiköhän hän ole tätä nimenomaan toivonut? Siis että asiaa vatvotaan ja että se tulee kaikkien tietoisuuteen. Tuskin hän muutoin olisi asiansa kanssa esiin tullut, eikö?

Toki se, että miten asiaa vatvotaan, on taas asia aivan erikseen. Mutta melko asialinjalla tämä ketju on mielestäni ainakin vielä pysynyt.

Mutta siis. Ihminen ei pääse ilman apuvälineitä liikkumaan. OIKEASTI silloin joku hänelle tuo järkyttävät määrät ruokaa kotiin? Eikö? En juttua katsonut kun ei koneessa äänet pelaa, mutta tuon kahdenkymmenen kilon pudotus ei luulisi olevan ylitsepääsemätön juttu. Jo tuon painon ylläpitämiseen pitää syödä järkyttävästi.

[QUOTE="hmm";28453035]Mutta siis. Ihminen ei pääse ilman apuvälineitä liikkumaan. OIKEASTI silloin joku hänelle tuo järkyttävät määrät ruokaa kotiin? Eikö? En juttua katsonut kun ei koneessa äänet pelaa, mutta tuon kahdenkymmenen kilon pudotus ei luulisi olevan ylitsepääsemätön juttu. Jo tuon painon ylläpitämiseen pitää syödä järkyttävästi.[/QUOTE]

Osa näyttää uskovan että on jokin tauti joka voi vaan mystisesti lihottaa noin. Mä en tiedä, voiko sellainen olla mahdollista ilman että syö tosi paljon.

Jos olisin Marko googlettaisin "hitsaaja" ja kysyisin voisiko hän rakentaa vähän vankemman vehkeen.
Luulis onnistuvan kun malli, eli se punainen rollaattori oli vieressä.

[QUOTE="Miili";28453073]Jos olisin Marko googlettaisin "hitsaaja" ja kysyisin voisiko hän rakentaa vähän vankemman vehkeen.
Luulis onnistuvan kun malli, eli se punainen rollaattori oli vieressä.[/QUOTE]

Siis se sen apuväline on kai sellainen moottoroitu. Tota rollaattoria se tarvii kotona liikkumiseen.

• Tykkää
Reactions: Miili
Itse olen sitä mieltä jos ihminen itse lihottaa itsensä saraalloisen lihavaksi saa hän ihan itse omilla rahoillaan hommata apuvälineensä.
Ja ei en usko, että mikään sairaus/lääkitys sinällään lihottaa ihmistä sairaalloisesti ilman, että hän itse syö liikaa/liikkuu liika vähän. Itse en hoitajan työssäni ole vielä kertaakaan tavannut sairaalloisen lihavaa ihmistä joka ei itse omilla valinnoillaan ole aiheuttanut omaa ylipainoaan.
Tähän tapaukseen en muuten ota kantaa, kuin että ehkä se 20kilon laihdutus olisi helpoin ratkaisu..? Ja terveellisin...

Yhteistyössä