Ilma- vai umpikumirenkaat??

  • Viestiketjun aloittaja Isäksi ryhtynyt
  • Ensimmäinen viesti
molemmat
Meillä oli vauvavaunuissa ilmakumit, ihanan tasaiset mutta nyt vuorotellen renkaat paukkuu tai tyhjenee joten ostettiin ilmakennot (tai siis semmoiset joihin ei lisätä ilmaa) ja on kyllä helpot kun ei tartte miettiä onko ilmaa tarpeeksi..
 
Kokemusta on...
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
En ottaisi kolmipyöräisiä metsään. No, en ottaisi niitä mihinkään, mutta makunsa kullakin, tasaisella varmaan ok. Ovat kuitenkin kiikkerät isommilla epätasaisuuksilla. Neljä isoa pyörää, niin pääsette minne vain tie vie.
Niinhän sitä luulis, jos ei ole kokemusta. Kuitenki paaaaljon 4-pyöräisiä helpommat ja kevyemmät työntää hankalassakin maastossa. Koitapas vaan tulla yrittämään kaatamaan noita meidän 3-pyöräisiä juoksurattaita, eivät kaadu sitten millään, ei hötky, ei natise.

 
Poingsis
Alkuperäinen kirjoittaja Elina .:
Meillä on myös kolmipyöräiset juoksurattaat. Metsäteillä näiden etuna yhdistelmiin verrattuna on suuremmat pyörät (16 tuumaa, kalliimmissa merkeissä saa suurempiakin). Lisäksi hankalat kohdat voi ylittää eturenkaan tai takarenkaiden varassa, nelipyöräisellä sellainen ei yhtä helposti onnistu. Toisaalta näissä on sitten kolme eri kohdassa olevaa rengasta, joille voi pienillä poluilla ja metsäteillä olla hankala löytää "uraa", nelipyöräisillähän ei haittaa, vaikka renkaiden välissä polussa olisi korkeampikin kohta. Kiikkeriksi en näitä kolmipyöräisiä missään nimessä kutsuisi, metsäpoluillakin olemme tosiaan menneet näillä. Jos päädytte kolmipyöräisiin, niin tuohon käyttöön kannataa valita malli, jossa etupyörä on kiinteä/saa lukittua.
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on...:
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
En ottaisi kolmipyöräisiä metsään. No, en ottaisi niitä mihinkään, mutta makunsa kullakin, tasaisella varmaan ok. Ovat kuitenkin kiikkerät isommilla epätasaisuuksilla. Neljä isoa pyörää, niin pääsette minne vain tie vie.
Niinhän sitä luulis, jos ei ole kokemusta. Kuitenki paaaaljon 4-pyöräisiä helpommat ja kevyemmät työntää hankalassakin maastossa. Koitapas vaan tulla yrittämään kaatamaan noita meidän 3-pyöräisiä juoksurattaita, eivät kaadu sitten millään, ei hötky, ei natise.
Samaa mieltä kuin Elina ja Kokemusta on. 3-pyöräiset ovat tosi näppärät metsäpoluilla ja maastossa liikueessa. Meillä on myös kahdet 3-pyöräiset, eli yhdistelmät joissa lukittava etupyörä, kääntyvän etupyöränsä ansiosta erittäin näppärät kaupungissa, kaupoissa tms, pienissä tiloissa kääntyy ympäri paikoillaan, mutta myös maastossa ollaan niiden kanssa liikuttu. Juoksurattaissa sen sijaan kiinteä etupyörä ja isot renkaat, niitä ei kumoon saa ja ovat täydelliset metsäpoluilla, kun voi laskea jopa yhden renkaan varaan, kaupungissa taasen ei niin käyttökelpoisat, koska vievät tilaa pituussuunnassa ja eivät käänny niin helposti paikoillaan, toisaalta eivät käänny tav. 4-pyöräisetkään kovin sutjakkaasti.

Sorry, meni vähän off-topic, ap:hän kyseli niistä rengasvaihtoehdoista...
 
Ilmaa!
Alkuperäinen kirjoittaja Isäksi ryhtynyt:
Heittoaisasta ei kuulema luovuta, se oli ensimmäinen ehto, koska samat menopelit tulee olemaan meillä kuulema heti vauvan synnyttyä käytössä. Tuo pumppaa asfaltille enempi ja poista metsässä ei muuten tule toimimaan meil. On meinaa aina pikitie vastassa, kun pihasta lähtee ja hiekkatietä muuten ja välissä metsätietä taasen. Ja kaupungille tai kauppoihin tuskin vaunuja mukana koskaan raahataan eli sellaisen käytön voipi unohtaa.

Joo no en minä nyt noin kirjaimellisesti tuota tyhjentämistä ja täyttämistä tarkoittamut! No väännetään rautalangasta: Eli jos pääosin kuljette epätasaisia polkuja ei rankaita kannata pitää ihan koviksi pumpattuina. Mutta jos taa lähdette sanotaan nyt vaikka kaupunki kesälomareisulle ja tiedätte että kuljette oikeita teitä VOI renkaisiin halutessa lisätä ilmaa, ei kuitenkan tarvi jos ei jaksa;) Meillä kuljetaan tosi paljon hyviä "nukutuspolkuja" ja minä pidän renkaat aina vähän pehmeinä. Kuten jo mainitsin pari kertaa olen vuoden aikana lisännyt ilmaa, mutta et tainnut ymmärtää tuota, en minä siis todellakaan niitä kokoaikaa tyhjentämässä ja täyttämässä ole! Ja vielä lisäksi, kyllä meilläkin on ollut koko vuoden samat menopelit käytössä ja vielä en ole heittoaisaa kaivannut. ööö.. jos saa kysyä miksi pitäisi olla heittoaisa jos aikoo pitää samat menopelit käytössä vauvan syntymästä saakka???
 
hahhah!
Alkuperäinen kirjoittaja gdhdh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilmaa!:
Mielestäni ehdottomasti ilmakumet! Näin voit säädellä ilman määrää renkaissa, kuljet metsäteillä= vähän ilmaa jos taas asfaltilla=kovat renkaat. Meillä toiminut ilmakumet yli vuoden, ei mitään valittamista:) Pari kertaa vuoden aikana olen pumpannut ja ei se mielestäni niin iso homma ole ettenkö sitä jaksais tehda;) Jos valitset umpikumet ovat ne aina yhtä kovat..
KUMET?

Tarkoitat varmaan kumit.
Voi kristus että sinä olet viisas kun huomasit heti tulla tuosta sanasta huomauttamaan!!!! En tiedä missä päin asut, mutta meillä kyllä tuo kumi sana taipuu monikossa kumet. Vrt. napa>napat, ei vaan navat. Eikös ole vaikeata tämä suomenkielen sanojen taivuttelu??

 
ModestyB
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on...:
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
En ottaisi kolmipyöräisiä metsään. No, en ottaisi niitä mihinkään, mutta makunsa kullakin, tasaisella varmaan ok. Ovat kuitenkin kiikkerät isommilla epätasaisuuksilla. Neljä isoa pyörää, niin pääsette minne vain tie vie.
Niinhän sitä luulis, jos ei ole kokemusta. Kuitenki paaaaljon 4-pyöräisiä helpommat ja kevyemmät työntää hankalassakin maastossa. Koitapas vaan tulla yrittämään kaatamaan noita meidän 3-pyöräisiä juoksurattaita, eivät kaadu sitten millään, ei hötky, ei natise.
Olen kokeillut juoksurattaita kaupassa kapsi kyydissä, en lämmennyt. Niissä on sekin, että yleensä aisaa ei voi säätää ja se on lyhyt, eli ovat liian matalat ja liian vähän kävelytilaa pitkälle, kuten minä ja mieheni.

Kolmipyöräisiä vaunuja olen kokeillut työntää kaverin kanssa ulkoillessa, kyllä ne minusta vaan oli kiiikkerät. Hänkin myönsi, että on ollut pari vaaratilannetta jäisellä, klimppisellä kelillä, kun on rattaat ja koira lenkillä. Olivat jotkut Saksasta tilatut, tuntemattomampi merkki minulle.
 
mutsikki
Meillä on Brio Novat isoilla ilmakumirenkailla ja heittoaisalla. Meillä ainakin heittoaisaa on käytetty ahkerasti, esim. bussiin mennessä jos ei kääntäisi nokkaa menosuuntaan niin lapsi tuiskahtaisi rattaista ulos varmasti. Myös tuulisella säällä (asutaan rannikolla) on ihan kiva kun voi kääntää niin ettei lapsen naamalle tuule. Lisäksi joskus vauva viihtyy paremmin kun saa katsella menosuuntaan, joskus taas nokka äitiin päin. Nämähän jutut on sitten tärkeämpiä kun vauva istuu rattaissa, vaunuvaiheessa ei niinkään.

Eli meillä heittoaisa on ollut tosi kätevä, mutta varmaan ilmankin pärjää jos on pakko.

Ilmarenkaita meillä on pumpattu yhdesti 11 kk aikana. Niillä pääsee kyllä hyvin liikkelle joka maastossa, ihan kinttupoluillakin.
 
Kokemusta on...
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on...:
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
En ottaisi kolmipyöräisiä metsään. No, en ottaisi niitä mihinkään, mutta makunsa kullakin, tasaisella varmaan ok. Ovat kuitenkin kiikkerät isommilla epätasaisuuksilla. Neljä isoa pyörää, niin pääsette minne vain tie vie.
Niinhän sitä luulis, jos ei ole kokemusta. Kuitenki paaaaljon 4-pyöräisiä helpommat ja kevyemmät työntää hankalassakin maastossa. Koitapas vaan tulla yrittämään kaatamaan noita meidän 3-pyöräisiä juoksurattaita, eivät kaadu sitten millään, ei hötky, ei natise.
Olen kokeillut juoksurattaita kaupassa kapsi kyydissä, en lämmennyt. Niissä on sekin, että yleensä aisaa ei voi säätää ja se on lyhyt, eli ovat liian matalat ja liian vähän kävelytilaa pitkälle, kuten minä ja mieheni.

Kolmipyöräisiä vaunuja olen kokeillut työntää kaverin kanssa ulkoillessa, kyllä ne minusta vaan oli kiiikkerät. Hänkin myönsi, että on ollut pari vaaratilannetta jäisellä, klimppisellä kelillä, kun on rattaat ja koira lenkillä. Olivat jotkut Saksasta tilatut, tuntemattomampi merkki minulle.
Juoksurattaitakin on monenlaisia, on JUOKSURATTAITA ja "juoksurattaita"...Itse en ikinä enää lämpeä 4-pyöräisille, kun on saanut jotain parempaa...
 
Isäksi ryhtynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Ilmaa!:
Alkuperäinen kirjoittaja Isäksi ryhtynyt:
Heittoaisasta ei kuulema luovuta, se oli ensimmäinen ehto, koska samat menopelit tulee olemaan meillä kuulema heti vauvan synnyttyä käytössä. Tuo pumppaa asfaltille enempi ja poista metsässä ei muuten tule toimimaan meil. On meinaa aina pikitie vastassa, kun pihasta lähtee ja hiekkatietä muuten ja välissä metsätietä taasen. Ja kaupungille tai kauppoihin tuskin vaunuja mukana koskaan raahataan eli sellaisen käytön voipi unohtaa.

Joo no en minä nyt noin kirjaimellisesti tuota tyhjentämistä ja täyttämistä tarkoittamut! No väännetään rautalangasta: Eli jos pääosin kuljette epätasaisia polkuja ei rankaita kannata pitää ihan koviksi pumpattuina. Mutta jos taa lähdette sanotaan nyt vaikka kaupunki kesälomareisulle ja tiedätte että kuljette oikeita teitä VOI renkaisiin halutessa lisätä ilmaa, ei kuitenkan tarvi jos ei jaksa;) Meillä kuljetaan tosi paljon hyviä "nukutuspolkuja" ja minä pidän renkaat aina vähän pehmeinä. Kuten jo mainitsin pari kertaa olen vuoden aikana lisännyt ilmaa, mutta et tainnut ymmärtää tuota, en minä siis todellakaan niitä kokoaikaa tyhjentämässä ja täyttämässä ole! Ja vielä lisäksi, kyllä meilläkin on ollut koko vuoden samat menopelit käytössä ja vielä en ole heittoaisaa kaivannut. ööö.. jos saa kysyä miksi pitäisi olla heittoaisa jos aikoo pitää samat menopelit käytössä vauvan syntymästä saakka???
Heittoaisasta ei emäntä luovu, kun sanoi et tuulisella säällä helpompi kääntää lapsen kasvot pois tuulesta tuolla aisalla kuin kääntämällä sen istuinosan. Tiedä sit monesti sitä tarvitaan, mutta antaa toisen nyt pitää päänsä siinä asiassa :)

 
reippailija
Jos joku muukin lukee vanhaa ketjua niin hommaa talvikeleille joku muu värkki - - ulkoilu paljon lystimpää:vanha potkukelkka, käytetty isorenkainen lastenkärry Burley tai chariot tai Croozer tain Nordic Cab tai joku, joka kulkee sohjossakin helposti... tai vedä lasta pulkassa tai hommaa nuo yllä neuvotut vaunusukset... http://www.htsuksee.fi on videoita :) Ja jotakin käyttökokemusta löytyy guuggeloimalla http://www.muksumukaan.fi/lastenvaunusukset , tosin varoitusta, että taitaa olla kaupallinen sivu toikin..
 

Yhteistyössä