Hae Anna.fi-sivustolta

ilman aineita..

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä vaihtoehto, 23.01.2009.

1. vaihtoehto Vierailija

vähän erilainen kauneudenhoitoketju tähän..
    Kokemuksia äärimmäisen vähästä purkkien,rasvojen ja muitten tököttien käytöstä? Miksi ja miten toiminut?
    Takana viiden vuoden taistelu, sarjaa jos toista, kaikkia temppuja, kaikkea mahdollista kokeiltu, ongelmana pintakuivuutta, hilseilyä, rasvaisuutta näppyjä, mustapäitä, läikikkyyttä, talvella erityisen hankalaa. Kaikkea sekaisin. Kaikenlaista kokeiltu, rankemmat ja kevyempiä juttuja, apteekin tuotteita. Kauneushoitolan puhdistuksia, auttaa pari viikkoa ja sama alusta.

Nyt aloitin totaalikieltäytymisen kaikesta, olen vesipesukuurilla, ja uudella pehmeällä kasvoharjalla kerran päivään lämpimän veden kanssa harjaus ja mekaaninen puhdistus. Ainoana tuotteena lasten natusan babyöljy tarvittaessa tippa pari, jossa vain kaksi ainesosaa. Ja kokemuksena näistä, et ajaa täysin saman asian kuin kaikki muutkin. Kosteutus ja puhdistus on kunnossa. Ja vuosikausiin alkaisi näyttään siltä, et iho on tasapainottunut nyt kerrankin. Muita keinoja ja mielipiteitä?
    ¨
    Toivon asiallista keskustelua.

2. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Perusnaamanhoito on kasvovesi-kasvorasva-linjalla. Suihkussa käydessä puhdistusgeelillä.

3. joskus joku Vierailija

Heip!

Olin ennen tosi tunnollinen ihonhoitaja ja ihan rutiinilla meni ainakin joka ilta kasvojen puhdistus siihen tarkoitetulla pesuaineella, kosteutus ja joskus kasvovettä (käytin Lumenea aika pitkälle, toki kokeilin muitakin). Ystävän suosituksesta kunnostauduin ostamaan kuorintavoiteen ja kasvonaamion ja tein n. kerran viikossa perusteellisemman puhdistuksen.. Mutta ei iho siitä juuri sen kummoisemmaksi tullut. Itselläni on siis aina ollut hiukan epäpuhdas iho. En ole koskaan kokenut tätä hoitorumbaa kuitenkaan pakkopullana vaan puunaaminen on ollut tavallaan kivaakin. Mutta alkoi tuntua turhalta ja aloin miettimään onko oikeasti järkevää poistaa ihon oma rasva puhdistusaineella ja laittaa sitten purkista keinotekoista vastaavaa tilalle..

Siirryin todella yksinkertaiseen ihonhoitoon! Ensin harvensin puhdistusaineen ym. käyttöä, sitten lopetin kokonaan. Huuhtaisen kasvot vain viileällä vedellä, joskus jos en jaksa käydä illalla suihkussa jää sekin pesu tekemättä (no joskus voin pikaiseltaan huuhtaista pelkän nassunkin). So simply! Iho ei juuri kuivu, mutta varalla on kyllä kosteusvoidetta. Ja samoin kuivattavaa kasvovettä näppyjen paikallishoitoon, mutta sitä harvemmin on tullut tarvittua ja voisin olla hyvin ilmankin! Silmänympärysvoidetta käytän yhä, koska ymmärtääkseni niissä kohden ei ole talirauhasia "kosteuttamassa" ihoa. Siinäpä se oikeastaan onkin ja iho on parempi, kuin ehkä koskaan (paitsi lapsena tietysti:)). Mustapäitä ei tule enää samaan tahtiin, kuin ennen. Mielestäni iholla ei myöskään ole enää yhtäläistä herkkyyttä finneihin. Liika suklaa tms. näkyy kyllä edelleen iholla. Ja ennen kosteusvoide jätti iholle jonkinlaisen kiillon koko päiväksi, mutta nyt ei ole sitäkään ongelmaa. Helppoa! Ei tarvii roudata monen putilon varastoja mukana minnekään, eikä jotenkaan ehkä tule enää tarkkailtuakaan ihoa niinkuin ennen.

Laitoin puhdistusaineet toki säilöön siltä varalta, että jos tämä ei toimikaan. (Aloitin tämän vasta ehkä 2-3kk sitten.) Ja aion pitää ne ainakin kesään asti, jolloin näen muuttuuko ihotyyppini kesällä johonkin suuntaan. Ja jotain naamiota voisi joskus kokeilla ihan huvin vuoksi. Mutta itselläni siis ainakin on toiminut. Jotenkin uskon luonnonmukaisen menettelyn olevan iholle pitkällä aikavälilläkin hellävaraisempi vaihtoehto, kuin ylimääräinen jynssäys, joka häiritsee ihon omaa tasapainoa.. Jotta tsemppiä ap!!:)

4. rehis Vierailija

Valitettavasti "silloin tällöin vesihuuhtaisu" systeemi ei käy ollenkaan, jos käyttää meikkiä. Se on puhdistettava iltaisin kunnolla pois. Yksi tapa on hieroa kookos tai jojobaöljyä nassuun ja hinkata mikroliinalla ja vedellä se pois. Kuivattaa rankasti tosin, kuten öljyt yleensäkin (toisin kuin luullaan). Silmämeikit on putsattava oikeilla aineilla.

5. joskus joku Vierailija

No joo, olet tietysti oikeassa. Se jäi sanomatta, että itse olen sikäli luonnonlapsi, että en meikkaa yleensä koskaan.

6. Itse meikkaan toisinaan, ja aina puhdistan sen kookosöljyllä - lähtee hankaamatta, lämpimässä suihkussa. Ilman hinkkausta ei kuivata, vaan iho on tasapainossa. Ennen iho oli pintakuiva ja pesun jälkeen huusi kermaista kosteusvoidetta...

Aamupesua en tee enää ollenkaan.

Haluaisin tietää, miten öljyt kuivattavat ihoa?

7. Minä lopetin muutama vuosi sitten kaikkien kalliiden rasvojen yms. käytön. Ajattelin, että kun ei se iho siitä nyt näytä mitenkään superhehkeytyvän, niin mitä turhaan sen kanssa koko ajan sählätä. Aloin käyttää kasvojen iltapesuun pelkkää vettä, jos en ollut meikannut, tai vettä ja perusvoidetta, jos olin meikannut. Ei yövoiteita, päiväksikin jotain perusvoidetta tai jojobaöljyä vain silloin, jos iho oli kuiva (eli kylmimpinä talvipäivinä). Suihkusaippuat pois, pesu pelkällä vedellä ja saippuaa vaativat ruumiinosat tuoksuttomalla palasaippualla. Kuiva ihoni normalisoitui, ja totesin turhaksi kaikki rasvat sun muut.

Nyt nelikymppisenä olen kuitenkin huomannut, ettei homma enää toimi. Nyt kasvojen iho hilseilee herkästi ja on pintakuiva, mikä näkyy myös mustapäinä. Samoin säärien iho on alkanut kuivua pahasti, ja muutaman kerran olen oikein pelästynyt sitä, miten hiekkapaperimaiselta takapuolen iho tuntuu kun sitä koskee.

Olenkin nyt luopunut täysaskeettisuudesta tämän ihonhoidon suhteen ja alkanut esim. rasvata jalat silloin tällöin suihkussa käynnin jälkeen. Kasvoille etsin edelleen sopivaa rasvaa, mutta jotenkin ne kaikki tuoksut niissä tuntuvat epämiellyttäviltä, vaikka en mikään allergikko olekaan. Toistaiseksi olen käyttänyt iltaisin kasvoille kookosöljyä, joten iho ei kiristä päivälläkään.

Eli toisin sanoen äärimmäisyys testattu, ja hyvin toimi nuorempana. Voin kyllä suositella tuotteiden vähentämisen kokeilemista. Mutta järkihän se on pidettävä tässäkin hommassa, eli jos ei toimi niin ei toimi, ja apu toivottavasti löytyy jostain tuotteesta.

8. Eipä taida olla öljy joka kuivattaa, vaan se mikrokuituliina. Minulla ainakin mikrokuituliinalla putsatessa, vaikka pelkällä vedelläkin, kasvot tuntuvat ihan korppumaisilta. Kokeile öljyä ilman mikroliinaa, pyyhi vaikka pumpulilla!

9. dididididi Vierailija

Mielettömän hyvä keskustelun aihe!! Itsekin olen ajatellut turhien kasvonhoitotuotteiden pois jättämistä... Olen myös sitä mieltä, että ihon omaa tasapainoa sillä vaan häiritsee kun puunaa ihoa aamuin illoin. Täysin vesilinjalle en itsekään pysty menemään juuri sen takia kun meikkiä tulee käytettyä silloin tällöin. Olisiko kellään antaa hyviä vinkkejä kun itse vielä taisten asian kanssa, että kumpaan kallistun enemmän: luonnonmukaisiin hoitotuotteisiin vai sitten johonkin muka luonnonmukaiseen, joka sisältää mm.silikonia ja parabeenejä. (joidenkin mukaan nämä aineet ei ole pahaksi..)
    Haaveena myös itsellä oppia olemaan ilman meikkiä.. ensin täytyy aloittaa tosta ihonhoituotteiden vähentämisestä..

10. mutta minulla oli aikanaan anatomian opettaja, joka sanoi, että ihan turha niitä meikkejäkään on puhdistaa, kyllä ne kulumalla lähtee pois. En tosin tiedä, miltä näyttää, jos ei illalla putsaa ja aamulla laittaa lisäää...

11. dididididi Vierailija

Älyttömästi naisilla on ongelmia kuivan, hilseilevän ja herkästi reagoivan ihon kanssa. Itse myös lukeudun näihin... Ja todennu myös että itse olen sen aiheuttanu. Jos iho olis tasapainossa se kyllä hoitasi itse itsensä ilman mitään keinotekoisia kosteutuksia. Lähinnä haluaisin tietää miten siirtyä mielettömästä purkkimäärästä niin minimiin kuin mahdollista ja millä tuotteilla ihoa kannattaa hoitaa silloin kun tarvii hoitaa..

12. Minä suosittelisin öljyjä. Niillä moni on päässyt tasapainoon. Ensin on kokeiltu Hauschkat ja siellä tykästytty yövoiteettomuuteen ja kasvoöljyyn, sitten jatkettu pelkistettyä ihonhoitoa öljyillä.

Luontaistuotekaupasta ja netistä www.tuoksukauppa.net saa monenlaisia ihonhoitoon sopivia öljyjä. Öljyyn liukenee rasva, joten ihon voi puhdistaa sillä pesemällä. Jälkeen voi vielä taputella kostealle iholle muutaman tipan. Suosittuja öljyjä ovat kookosöljy, aprikoosiöljy ja manteliöljy. Kahta noista saa myös etnisistä ruokakaupoista. Kasvovetenä voi käyttää ihanaa ruusuvettä, jos on tottunut kasvovettä käyttämään virkistyksenä.

Kun ei läträä iholle hirveästi ainesosia, niin ei sitä hirveästi tarvitse sitten puunata ja kuoriakaan. Kosmetiikkahan on kierre: iho pesty finnien pelossa ihan kuivaksi, sitten paksua kosteusvoidetta, sitten meikkiä päälle peittämään ärtynyt punoitus, sitten pestään taas nitiseväksi illalla, naamio tarpeen. Kun on kosteutettu ja tehokosteuttettu niin iho on taas himmeän harmaa ja eloton ja kuoritaan siitä "kuolleet ihosolut" jotka oikeasti ovat siis siitä johtuvia kun iho on koko ajan tuotekerroksen peitossa... jne.

Oma iho oli pintakuiva, rasvoittuva, helposti ärtyvä. Ei kyllä ihme, kun sitä hankasin joka aamu ja ilta, välillä ihan mikrokuituliinalla! Koittaapa tehdä samaa rutiinia vaikka herkälle kainalon iholle tai bikinialueelle. Varmasti saa senkin ärtymään pesuaine-kasvovesi-kosteusvoide-meikkivoide-iltapesu-kuorinta-naamio rutiineilla :/

13. öljytyttö Vierailija

Tämä oli erittäin mielenkiintoinen ketju, onko joku teistä nyt siirtynyt öljyjen käyttöön ja kokenut ne toimivaksi? Olen myös kiinnostunut luonnonöljyihin siirtymisestä!

14. natur. Vierailija

kans yks luonnonmukainen hoitelija..naaman pesen useimmiten vedellä ( en juurikaan meikkaa) toisinaan saippualla. Kosteusvoiteitakaan en ole käyttänyt pitkiin aikoihin ja iho näyttää hämmästyttävän kuulaalta. Hyväksi havaittu kosteutus silloin tällöin on oliiviöljy joka saa kasvoni hehkeän väriseksi.

15. olay5674 Vierailija

Olin monta vuotta minimalistisella linjalla, perusrasvaa ja hellä (usein vain vesi-)puhdistus. Vannoin oliiviöljyn nimeen. Iho oli pintakuiva ja mustapäitä tuli. Aloitin ilmaiseksi saamani kunnon sarjan käytön, on iltaisin kuoriva pesu, aamuisin vaahtoava, päivä-ja yövoiteet. Toimii, iho on vihdoin kunnossa, ei kiristä, punoita eikä pelkäämästäni kuorinnasta huolimatta ärry, mustapäät ovat hävinneet. Käytän vain silmämeikkiä joten iho on naturel. Ilmeisesti vain kokeilemalla löytyy se omalle iholle ja elämäntyylille sopiva rutiini.

Paitsi, että ihoissa ja meikkaustavoissa on eroja, on tottakai selvää että esim paljon ulkoilevalla maaseudulla asuvalla ihmisellä on ihan eri rasitteet iholle kuin vaikka ison kaupungin pölyissä ja saasteissa tallaavalla tupakoijalla. Kukin tyylillään, minä olen oppinut kokeilemaan. Nyt toimii tämä, ehkä myöhemmin tarvitsen jotain muuta.

16. Vastarannan_kiiski Vierailija

Tuntuu hullulta että muka se ettei suojaa ihoaan mitenkään, ei puhdista likaa siitä, ja vielä pesee vedellä (joka kuivattaa ja kuluttaa ihon omaa lipidikerrosta) olisi muka oikea ratkaisu???

Luulen päinvastoin että monet ovat hoitaneet ihoaan väärin ja siksi rankan ihonhoidon lopettaminen parantaa ihoa - mutta väliaikaisesti. Koska tuossa ilman suojavoidetta kulkemisessa on jo a) ihosyövän vaara ja b) ihon herkistyminen ilmastolle ym. ympäristövaiktuksille, c) iho-ongelmien paheneminen sekä d) ennenaikainen ryppyyntyminen ja pigmenttiläikät.

Lisäksi ilman mitään ihonhoitoa eläminen on mahdotonta niille joilla on atooppinen iho, akne iho, couperoottinen iho, tms...

Fiksua tuossa systeemissa on "aikalisä", ihon rauhoittaminen liialta hoidolta ja se, että hoitotuotteiden määrä minimoidaan (vähentää herkistymisvaaraa). Ja hei, varmaan säästää rahaa.

Mutta mun linja on sellainen maltillinen kultainen keskitie. Suojaan ihoni ehdottomasti UV-säteiltä, ympäristön vaikutuksilta ja kuivuudelta päivävoiteella. Ja ehdottomasti puhdistan (ilman ärsyttävää vesipesua) kasvot kaksi kertaa päivässä. Silloin tällöin lisäkosteutusta, couperosaan täsmävoide, ja jees tunnustan ryppyvoide (olen 40+).

17. natur. Vierailija

tässä syteemissä on fiksua kaikki! Ainakin mulle sopii täydellisesti..miksi läträtä jos ei oikeasti tarvitse? Tottakai aknet ja couperosat on asia erikseen.

18. joskus joku Vierailija

Oon pähkäillyt näitä asioita aika paljonkin ja olen ollut tosi kiinnostunut ihon hoidosta, mutta nyt siis siirtynyt pelkistettyyn ihon hoitoon tai siis hoitamattomuuteen.

Jonkin verran herää ajatuksia tästä kirjoituksesta. En uskoisi, että pelkkä vesipesu vahingoittaa ihon omaa suojaavaa rasvakerrosta, paitsi jos sen tekee kuumalla vedellä tai hankaa kovasti tms. Mutta jos pesee jollain saippualla tai rasvoittuvan ihon puhdistusgeelillä, niin tottahan se vie iholta rasvan, jolloin kosteutus varmaan onkin omiaan korvaamaan vaurioita. Mutta ei kuitenkaan maalaisjärjellä ajateltuna voi olla parempi vaihtoehto, kuin ihon oma rasva..

Ja auringolta suojaaminen on omasta mielestänikin tärkeää, mutta aurinkokertoimella varustetusta päivävoiteesta ei ole hyötyä, jos sitä ei laita kasvoille juuri ennen ovesta ulos astumista. Sehän tavallaan haihtuu päivän mittaan muutamassa tunnissa.. En nyt muista miten se meni, mutta sitä siis pitäisi joka tapauksessa lisäillä päivänmittaan. Kuinka moni tekee niin, varsinkin jos käyttää jonkinlaista meikkipohjaa.. Auringonotto on tietysti vielä asia erikseen, mutta itse en sitä harrasta.

19. luomukosmetologi Vierailija

Itse hoidan 45 vuotiasta ihoani Provida luonnonkosmetiikkasarjan Hamamelis putsarilla, kehäkukka kasvovedellä ja aloe-ruusu kosteusvoiteella. Ginkokuorinta kerran viikossa sekä ruusunaamio. Ei yövoiteita eikä edes synteettisiä aurinkovoiteita kasvoille. Silmänympäryksille Logonan silmänympäsrysvoide.
    Ei mitään keinotekoisia tehotippoja ja ihoni kukoistaa.

20. em, ikä 50+ Vierailija

Mielenkiintoinen ketju! Uskon, että nuorempana pärjää hyvin pelkällä vedellä ja jopa ilman kosteusvoidetta. Minä olen vuosikausia pessyt illalla kasvot vedellä + glyseriinisaippualla ja laittanut sitten kosteusvoidetta (lumenea tms.) enkä aamulla ole tehnyt mitään. Mutta nykyään se ei enää riitä. On ollut pakko siirtyä tehokkaampiin voiteisiin (tällä hetkellä käytössä Optiretin) ja sipaista sitä nassuun myös aamuisin.

Vertailkaapa muuten tuntemianne n. 60-70 vuotiaita naisia, joista osa hoitaa kasvojaan päivittäin ja osa (kärjistäen) pesee mäntysuovalla kerran viikossa saunassa eikä käytä edes perus-niveaa. Siinä iässä alkaa erot näkymään

21. Vastarannan_kiiski Vierailija

Näyttää siltä että ihotautilääkärien varoituksen ihosyövän lisääntymisestä menee kuuroille korville. Päivävoiteen lisäksi UV-suojaa voi antaa meikkipohja ja puuteri, esim. kaikki tuotteet joissa on sellaisia aineita kuin sinkkioksidi ja titaanidioksidi. Luonnonkosmetiikassa UV-suoja on yleensä heikko, joten ei kannata ylpeillä sillä ettei "synteettisiä aurinkovoiteita" käytä - jos ei edes terveydestään välitä niin juuri nuo UV-säteethän ovat yksi suurimpia ryppyjen aiheuttajia.

Ei nyt ole tarkoitus saarnata :) mutta pohjoisen pallonpuoliskon ohut otsonikerros ja kalpea ihotyyppi on ikävä yhdistelmä. Moni unohtaa myös sen, ettemme elä missään alkuaikojen Edenissä, vaan enimmäkseen urbaanissa ympäristössä jossa on saasteita ja asioita jotka vaikuttavat ihoon tavalla, johon iholla ei ole normaalia suojareaktiota. esim. tiedetään että näyttöpäätteen edessä istuminen (kuten me kaikki nyt!) kuivattaa silmiä ja myös ihoa... Sitten on keskuslämmitys, jne...

Ymmärtääkseni vesipesu kyllä kuluttaa ihon rasvakerrosta enemmän kuin monet puhdistusaineet: niissähän on aineita, jotka korvaavat pesun poisvievää kerrosta (niin kuin glyseriini). Vesipesu taas usean kerran päivässä lämpimällä vedellä on mielestäni huonompi ratkaisu. Vedessähän on myös kaikkia mineraaleja vähän paikkakunnasta ja oman talon putkistosta riippuen - ei se että se on 'vettä' ei tee siitä luonnollista ja puhdasta.

"em, ikä 50+" yllä on oikeassa: just tuossa 45-v iässä alkaa muutokset kehossa, tiettyjen hormonien ynnä muiden aineiden (esim. Q10) tuotanto vähenee, lihasmassa alkaa huveta, iho kuivuu, eli silloin alkaa viimeistään näkyä hoidon puutteet ja virheet. Siihen asti iho vielä sinnittelee, mutta... erot alkaa näkyä jo tuossa 45-50-v iässä.

Mun tuntemien yli 60-v naisten ihossa erot näkyy jo selvästi: huonoin iho on ehdottomasti niillä, jotka eivät ole suojanneet auringolta, ovat eläneet rantaelämää, juoneet alkoholia ja polttaneet tupakkaa, stressanneet, valvoneet ja syöneet epäterveellisesti - vaikka ovat usein ne samat, jotka ovat myös eniten satsanneet rahaa ihonhoitoon. Paras iho on niillä, jotka ovat eläneet terveellisempää elämää, käyttäneet vähemmän rahaa kosmetiikkaan mutta käyttäneet sitä säännöllisesti mutta hallitusti.

22. ulkosuometar Vierailija

Minulla on täti, jolla oli tosi sileä iho pitkälle keski-ikään. Omaan äitiini verrattuna yksi oli selkeä ero: äitini työskenteli maatalon emäntänä, ja oli siis paljon auringossa, tädillä oli oma pieni herkkukauppa, ja hän työskenteli aina sisällä. Ennenvanhaan ei myöskään juuri aurinkovoiteita laiteltu ulos mennessä. Tätini ei mitään kauhean kummosia tehnyt, mutta joku Bellavita tuli kasvoille joka ilta yövoiteeksi. Keinojen ei siis tarvitse olla kalliita, mutta säännöllisiä, ja auringolta suojaaminen on tärkeää. Tätini ei myöskään polta eikä juo alkoholia kuin harvoin juhlissa tyyliin 1 shampanjalasi tms. Hän ei myöskään käy etelän rantalomilla.

23. Mulla on muistikuva, että jopa 80% ihon vanhenemisesta johtuisi säteilystä. Kosmeettisilla voiteilla, meikeillä yms. voi toki auringolta suojautua, mutta eiköhän se auringon välttäminen ole paras tapa. Ja se muuten näkyy jo 35-vuotiaana ihon kunnosta, kuka on ollut paljon auringossa ja kuka vähän.

Mutta mitä itse aiheeseen tulee, niin itsekin aikanaan elin vuosia minimalistisella ihonhoidolla. Ja se todellakin toimi! Luovuin kuitenkin siitä, koska halusin ruveta meikkaamaan päivisin ja korostamaan meikilläkin omaa persoonallista tyyliäni. Ja meikin kanssa tuo systeemi ei pelitä.

Iho on nyt vähemmän hehkeä ja kuulas, mutta ei se ero onneksi mikään hillitön ole, joten jatkan meikkaamista.

24. joskus joku Vierailija

Niin, täsmennän nyt vielä, mitä edellä kirjoitin. Itse koen, että olen "tasoissa" kosteusvoidetta käyttävien kanssa, koska en puhdista iholtani sen luonnollisia öljyjä, vaan pesen kevyesti vedellä lähinnä kerran päivässä, joskus harvemminkin. Pelkän vesipesun (nopean ja viileän) en usko mitenkään kovin dramaattisesti poistavan ihon omaa rasvaa, koska vesi ei tunnetusti irrota rasvaa muutenkaan tehokkaasti. Joten tavallaan käytän sitä "kosteusvoidetta", jota iho luonnostaan tarjoaa ja uskon sen suojaavan rypyiltä ja saasteilta siinä missä keinotekoiset hajustetut purkkivoiteetkin.

Aurinko toki vanhentaa, mutta itselläni ei ole edes tapana ottaa aurinkoa, koska en viihdy kuumilla rannoilla jne. Jos viihtyisin, todennäköisesti hankkisin kunnon suojavoiteet. Viimekesänä käytin 15suojakerrointa kasvovoiteessa, koska halusin välttyä säteiden vaikutukselta, mutta luin tarkemmin suojakertoimien toiminnasta ja tulin siihen tulokseen, että muutama tuntia voiteen levittämisen jälkeen suojaavaa vaikutusta ei enää ole. Kyseinen voide myös tukki ihohuokosiani, joten lopetin sen käytön. Päivävoidetta pitäisi siis päivällä lisäillä, jotta siitä olisi hyötyä!! Ei riitä, että sen lättää naamaan ennen töihinlähtöä ja that' it.. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä..

Itseäni ainakin hirvittää ajatella enemmänkin sitä, kuinka paljon ihoa mahdollisesti vanhentaa, jos sen luonnolliset suojakerrokset hinkataan iltaisin pois ja korvataan kaupasta ostetulla kosteusvoiteella häiriten sen luonnollista toimintaa ja käyttäytymistä. Ja päälle vielä kaikki venyttävät ja rasittavat toimenpiteet meikinlevityksessä ja poistamisessa. Sen ennemminkin uskoisin vanhentavan ihoa ennenaikaisesti.

25. Vastarannan_kiiski Vierailija

Olen edellisen kanssa suurimmaksi osaksi eri mieltä, vastarannan kiiski kun olen ;-) Lisäksi sun "mutu"-tiedot eivät vakuuta, ne perustuvat enemmänkin sun toiveisiin, kuin faktaan.

Nopea pesu viileällä vedellä, joo, ei varmaan kamalan paha. Mutta mikä sen tarkoitus on? Eihän se poista mitään liiallista talia eikä puhdista oikeastaan mitään muuta kuin pinnalliset epäpuhtaudet eli pölyn ja hien... kaikki muu, pahempi lika jää ihoon. Ihoa puhdistusaineiden käyttö ei todella vanhenna, vaan kyllä luulen että muut tekijät kuten UV-säteilty, tupakka, yms. ovat paljon pahempia.

Enkä usko että ihon luonnollinen suoja auttaa suojaamaan äärimmäisiltä olosuhteilta, kuten saasteet ja lisääntynyt UV-säteily. Lääkärien kertoman mukaan suomalaisen ihotyyppi I-II maksimi omasuoja-aika on vain 40 minuuttia. Kesällä olet varmasti ulkona pidemmän aikaa joka päivä, mieti sitä... UV-indeksi alkaa nyt jo olla Helsingissä keskipäivällä 3, eli suojan tarve on nyt alkanut Etelä-Suomessa.

Nuo UV-voiteet eivät ole kuin yksi keino, suojautuminen vaatii sen että välttää auringonottoa, välttää auringossaoloa keskipäivällä ja suojautuu vaatteilla, laseilla ja päähineellä.

Itseltäni löytyi jo ihosyöpä kaulasta vaikka vältän aurinkoa, käytän UV-suojaa sisältävää voidetta, hiukset peittävät osan kaulaa, yms., onneksi oli sitä lievempää laatua ja saatiin leikkaamalla pois. Siksi olen ehkä vähemmän pää pensaassa asian suhteen kuin edellinen kommentoija.

Ulkosuometar, sun tädin tarina tukee samoja huomioita. Bellavita-voide, joo siinäkin hyvä idea, sehän sisältää A-vitamiinia, jota retinol yms. nimellä mainostetaan edelleenkin yhtenä parhaista anti-age -tuotteiden ainesosista.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri