Hae Anna.fi-sivustolta

ilman aineita..

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä vaihtoehto, 23.01.2009.

1. joskus joku Vierailija

No, tästä voisi väitellä forever, annan kuitenkin olla. Kosmetiikan tutkimustuloksia sitäpaitsi varmaan harvemmin verrataan ihon omaan toimintaan ja puolustusmekanismeihin, joten sinänsä hiukan puolueellista. Ikävää kuitenkin, että olet saanut ihosyövän.:(

Ps. Kesäisin harvemmin oleskelen 40 minuuttia pidempään kerrallaan ainakaan kasvot vasten aurinkoa, koska yksinkertaisesti en pidä oleskelusta auringon paahteessa..

2. sasae ei kirj. Vierailija

Sikälihän molemmat ovat oikeassa, että auringolta kannattaa suojautua. Täällä Japanissa monet naiset kulkevat kesällä ulkona parasolli eli auringonvarjo kädessä - erityisiä pitsireunaisia vaaleita parasolleja myydään kaikissa tavarataloissa.

3. ....... Vierailija

Hmm... Pitäisiköhän hankkia parasolli. Olen aina halunnut sellaisen.

4. em ei-kirj. Vierailija

Ja aikaisemmin nimen omaan "hienoston" (jokainen saa itse määritellä, ketkä siihen kuuluivat) naiset kulkivat hyvin leveäreunaiset kesähatut päässä. Ideana silloin oli välttyä rahvaanomaiselta rusketukselta, mutta siinä sivussa iho säästyi vaurioilta.

Täytyy muuten meikäläisenkin etsiä suoja-aineellinen päivävoide, tuossa Optiretinissä ei kertoimia ole. Parempi ne päivävoiteen aamusella sivellyt spf:t ovat kuin ei yhtikäs mitään.

5. spice Vierailija

Itse en käytä päivävoidetta, mutta juurikin noita mainitsemiasi tuotteita on meikkipohjassani. Ne ovat parempi auringonsuoja kuin voiteet, sillä eivät kulu iholta päivänmittaan ja anna vääränlaista turvallisuudentunnetta. Aurinkovoidettahan pitäisi lisätä parin tunnin välein, kuten joku sanoikin.

Käytän siis mineraalimeikkejä, jotka puhdistan öljyllä iltaisin. En käytä yövoidetta, kostealle iholle taputtelen pari tippaa jojobaa. Aamulla saatan pohjustaa ihoa jojoballa uudelleen jos on tarpeen.

Aiemmin minulla oli aina muutamia finnejä kasvoissa ja mustapäitä. Ei mikään akneiho, mutta selvästi epäpuhdas, sekaiho. Couperosaa oli myös nenänpielissä, josta olen päässyt eroon "ilman aineita" tai varsinaisemmin vähemmällä arsenaalilla.

Olen kuitenkin valmis pyörtämään rutiinit takaisin voidepurkkien suuntaan, jos ihoni alkaa sitä vaatimaan. Ehkä vanhempana niin käykin. Toisaalta ehkä ihoni jaksaa pysyä hyvänä ja kosteuttaa itseään pidempään, kun en sitä rutiinomaisesti kuori ja läträile alkoholilla. Nyt ikää 28 ja tällaista öljypitoista elämäntapaa takana jo pari-kolme vuotta.

6. Vastarannan_kiiski Vierailija

Tässä muuten linkki, jossa samaa asia kuin tässä keskustelussa, ihotautilääkärien näkökulmasta:
    www.dailymail.co.uk/health/article-1171786/The-creams-skin-doctors-use-OWN-faces.html

Aika samaa mieltä kuin monet yllä - (paitsi ne jotka eivät käytä yhtään mitään).

UV-suoja on muuten harvoja asioita kosmetiikassa joka pitää EU standardien mukaan todistaa noin samalla tavalla kuin esim. lääkkeiden teho että saavat käyttää suojakerrointa. Sensijaan mineraalimeikit ja muut joissa valmistajat itse vain kertovat olevan UV-suoja, muttei ole suojakerrointa, ne eivät ole välttämättä tarpeeksi tehokkaita. Ne ovat kuitenkin hyvä lisä sen sk15 päivävoiteen päälle.

Itseasiassa kaikkia tuotteita, joissa on UV-suoja saa mainostaa anti-age -tuotteina (ilman että voiteessa olisi yhtään mitään muuta "nuorentavaa").. kertoo paljon suojan tarpeellisuudesta ryppyjä vastaan taistellessa.

Tiedot varsinaisista aurinkovoiteista ja niiden tehosta perustuvat siihen kuinka kauan voi keskipäivällä suorassa auringonpaisteessa oleskella auringossa esim. rannalla - joten arkikäytössä sk15 päivävoide toimii ihan hyvin vähän aikaa, varsinkin jos istuu ulkona varjossa ja/tai päähine päässä - tai se ihku pinkki parasolli pään yllä. Kovassa paisteessa ja biitsille sitten topakampi tuote tietysti.

Spice, olen itsekin couperosaihoinen. Siinä usein tulee iho herkäksi eli se voi reagoida voimakkaille aineille. Siksi olet oikeassa että alkoholi yms. ei sulle sovi. Samoin hajusteet voivat ärsyttää ihoa, siksipä ei-eteerinen öljy toimii sulle hyvin. Tosin ymmärtääkseni öljy ei varsinaisesti kosteuta ihoa, vain estää kosteuden haihtumista iholtasi. Joten kosteuttava tuote ei olisi haitaksi, jos huomaat kuivuutta. Monet voiteet muuten sisältävät juuri jojoba- tai muita öljyjä. Tietosi mineraalimeikkien UV-suojasta eivät pidä paikkaansa, ihan päinvastoin. Couperosaa myös pahentaa UV-säteet.

7. sasae ei kirj. Vierailija

Luin jostain, että mineraalimeikkiä pitää pistää todella rutka kerros, jos meinaa sen avulla pelkästään pärjätä auringossa.

8. spice Vierailija

Millä tavoin päinvastoin?

9. uimaritar Vierailija

Itse olen siirtynyt ihonhoidossa öljylinjalle. Saunoin usein ja urheilen, jolloin hiki tietysti puhdistaa ihoa. Pesen vedellä ja joskus pellavafroteisella pesulapulla. Tarvittaessa, ei aina, sivelen kasvoille kookos- tai manteliöljyä. Samoja käytän muulle iholle. Silloin harvoin kun meikkaan, poistan meikinkin öljyllä.

Ulkoilen todella paljon, ja auringolta suojauduin hatulla tai lippiksellä. Useimmat UV- suojat voiteissa ärsyttävät ihoani ja sen nyt luulisi muutenkin olevan selvää, että mekaaninen suoja on noin 100 % tehokkaampi kuin kemiallinen. Lisäksi olen kuullut joidenkin asiantuntijoiden olevan myös sitä mieltä, että suojavoiteet saattavat jopa altistaa ihosyövälle - jos eivät omien ainesosiensa takia, niin siksi, että ihmiset kuvittelevat voivansa olla auringon räkityksessä huomattavasti pidempään kuin olisi järkevää.

Tukan suhteen olen no-poo, joskus satunnaisesti pesen aineella tai hoitoaineella, enimmäkseen pelkällä vedellä.

Tuntuu myös oudolta tehdä hirveitä satsauksia joka jumalan päivä siinä toivossa, että iho olisi 60- 70 - vuotiaana vähän paremmassa kunnossa kuin sillä naapurin tädillä, joka on säästänyt aikaa ja rahaa joka päivä jättämällä UV- suojaiset rasvat pois.

Täytyy sanoa, että vastarannan kiiski ei ole mikään vastarannan kiiski, vaan näköjään huolella naistenlehtien aivopesemä tapaus.

10. em ei-kirj. Vierailija

uimaritar kirjoitti: "Tuntuu myös oudolta tehdä hirveitä satsauksia joka jumalan päivä siinä toivossa, että iho olisi 60- 70 - vuotiaana vähän paremmassa kunnossa kuin sillä naapurin tädillä, joka on säästänyt aikaa ja rahaa joka päivä jättämällä UV- suojaiset rasvat pois."

Uh-huh. Mitähän tuohon sanoisi. Vaikkapa sen, että onko kivempi kun kasvoissa on ihosyöpäleikkausten jättämiä arpia? Omalla kohdallani en katso kuluttavani hirveästi aikaa tai rahaa, kun ostan max. 40 € maksavan, minulla vähintään kuukauden kestävän, spf-suojalla varustetun rasvan ja sivelen sitä n. minuutin ajan illalla suihkun jälkeen ja puoliminuuttisen aamulla.

Hatut, lippikset ja hyvät aurinkolasit ovat tietysti kaikkein tärkeimmät.

11. höh.. Vierailija

No, en ole uimaritar, mutta tuskin tässä nyt oli ihosyövästä kysymys, vaan auringon aiheuttamista rypyistä jne. lähinnä. Ei kai kukaan nyt ajattele, että samapa se, vaikka saisin ihosyövän.. Ja suojakertoimella varustettua rasvaa ei btw kannata käyttää öisin..

12. ulkos. Vierailija

Minäkin ihmettelin, että yöksi aurinkosuoja - miksi ihmeessä?

Ei kai SPF-voiteen levitys vie sen enempää aikaa kuin muunkaan voiteen - siis sen 20 sec aamulla.

13. mmu Vierailija

Minä luin jostakin tarinaa, että eräs mineraalien käyttäjä oli mennyt ihokerroskuvaukseen messutilaisuudessa, ja ihoanalyytikko oli huudahtanut, että mitä ihmettä käytät aurinkosuojana kun hän ei saa kuvattua ihoa, sillä fysikaalinen suoja (titaanidioksidi ja sinkki) estävät sen.

Sittemmin en ole löytänyt tuosta samasta aiheesta mitään virallista keskustelua, mutta olisi kiinnostavaa tietää... Toisaalta kai mineraalikosmetiikkayritykset olisivat sen hyödyntäneet mainoslauseenaan, jos olisi noin ehdoton totuus tehokkuudesta?

14. uimaritar Vierailija

Uskooko joku tosissaan, että UV- suojan sisältävä päivävoide oikeasti ehkäisisi a) ryppyjä, b) palamista c) ihosyöpää?

Sellaiset pikkulapsille tarkoitetut aurinkovoiteet, joissa on mekaaninen suoja, eli voiteessa on osasia, jotka heijastavat säteet pois iholta, oikeasti suojaavatkin. Mutta enpä ole kenenkään nähnyt sellaista naamansa laahaavan. Tavisrasvat taas ovat yhtä tyhjän kanssa, vaikka eu- direktiivien mukaisia kuinka olisivat. (eu- direktiivit kieltävät mm. tervan käytön puun kyllästykseen sillä logiikalla, että koska monet kyllästysaineet aiheuttavat syöpää, täytyy sen tervankin olla vaarallista, koska sitä on kyllästämiseen käytetty.)

Lisäksi aurinkosuojat voiteissa ovat hyvin allergisoivia.

Jokainen tietysti tyylillään. 50 vuoden päästä sitten näemme, kenen tyyli on ollut toimivin.

15. mmu Vierailija

Tuli vielä mieleen ja piti aivan tarkistaa, että myös aurinkoVOIDETTA pitää olla paksusti, jotta sen teho oikeasti on riittävä.

"" Aurinkovoiteen levittäminen

Aikuiselle sopiva määrä aurinkovoidetta on aikuisen kämmenellinen voidetta (noin 40 ml). Sillä määrällä voidetta saa levitettyä tarpeeksi suojaavan ja tasaisen kerroksen. Vastaavasti lapselle oikea määrä on lapsen kämmenellinen voidetta.

Jos voidetta levitetään puolet vähemmän, teho voi laskea niin, että suojakerroin 15 antaa vain suojakerrointa 5 vastaavan tehon. ""
    http://www.aconordic.fi/aurinko/acon_aurinkokoulu/aurinkovoiteen_levittaminen.aspx

Kuinka moni todella laittaa niin runsaasti voidetta ja vielä uusii sen useita kertoja päivässä? Meikkiä laittaessa ainakin tietää, milloin se alkaa kulua pois.

16. sasae ei kirj. Vierailija

No kyllä sitä about kämmenellinen menee, kun päästä jalkoihin asti laittaa. Tietysti arkipäivänä laitan vain kasvoille, kaulaan, decoltee, käsivaret, koska lopun suojaa vaatteet, keväällä ei tarvitse kuin kasvot, kaulan yläosa (alempana aina kaulaliina) ja ehkä kädenselkämykset jos fillaroi pitkään.

17. free radicals Vierailija

Löytäisikö joku linkkiä aiheeseen, jossa todettiin, että auringonsuojan heikentyessä iholla sen kemikaalit alkavat vaikuttaa vahingoittavasti iholle?

Että yövoiteessa ei saisi olla auringonsuojaa, sillä se alkaa reagoida iholla jne. ja vapaat radikaalit jne jne. Jollakin foorumilla siitä oli puhetta.

18. em ei-kirj. Vierailija

Kas mokomaa, en tiennytkään, ettei spf-suojan sisältävää päivävoidetta saisi laittaa yöksi. Minulla on nimittäin tapana ostaa se yksi ainoa purkki ja laittaa siitä sekä illalla että aamulla. Aina välillä, jos olen oikeassa kempparissa tai marketissa on esittelijä, olen kysynyt, kumpi on parempi ainoaksi voiteeksi, päivä- vai yövoide. Ja joka kerta on suositeltu käyttämään päivävoidetta, olipa kysymyksessä marketin voiteet tai selektiiviset merkit.

19. atoopikko-elli Vierailija

"Sellaiset pikkulapsille tarkoitetut aurinkovoiteet, joissa on mekaaninen suoja, eli voiteessa on osasia, jotka heijastavat säteet pois iholta, oikeasti suojaavatkin. Mutta enpä ole kenenkään nähnyt sellaista naamansa laahaavan"

Minä kyllä käytän sellaisia. Usein niissä on sellainen vaalea sävykin, on vähän kuin olisi meikkiä naamassa. Muistelen et avenella on myynnissä samantapainen. Ostelen aina lasten suojavoiteita ja nimenomaan näitä "mekaanisia aurinkosuojia"

20. maiz Vierailija

Entä jos on ohut iho jossa pintakuivuutta ja hieman punoitusta(couperosaa)
    Hirveesti ei innosta satsata kalliisiin voiteisiin ja mielelläni vähentäisin kaikki tökötit minimiin, mutta ihan ilman aineita ei kyllä pysty olemaan. Auttaisko nämä öljyt mitenkään? Sen verran ehtiny tutustua näihin, että jojobaa ajattelin kokeilla, muita ehdotuksia? Varmaankin kannattais laittaa kosteusvoiteen sekaan?? näin ainakin itse ajattelin tehdä...
    onko mitään keinoa, miten saisi ohutta ihoa hieman vahvistettua..?

21. Minäkin olen kokeillut ties kuinka monia putsareita, kasvovoiteita, naamioita jne. jotka olisivat hyviä iholleni, mutta eipä ole vielä tullut eteen. Eikä tule, koska lopetin kaikkien sellaisten käytön. Mitä järkeä tuhlata rahojaan johonkin turhakkeisiin, mistä on enemmän haittaa kuin hyötyä? Tämän keskustelun innoittamana päätin sitten kokeilla ja voin sanoa, että toimii!

Eli siis pesu suihkun yhteydessä vedellä (ei mitään löträämistä, ettei iho kuivu), joskus aamuisin huuhtelu viileällä vedellä, ei muuta. Kosteusvoiteita en tarvitse, paitsi joskus tosi kylmänä pakkaspäivänä saatan laittaa hieman perusvoidetta kasvoille.

Suihkusaippuat olen jättänyt, ainoastaan kainalot ja muut paikat (tiedätte kyllä) pesen nestesaippualla. Vartalovoiteita en tarvitse. Joskus kuiviin kohtiin vähän perusvoidetta. Kiva sinänsä että pärjään näinkin, vaikka mulla on atooppinen iho (vaikka ei se enää kyllä siltä tunnu).

Meikkiä en yleensä käytä, ehkä joskus esim. juhliin mennessä saatan vähän jotakin laittaa. Ne on sitten helppo pestä pois tuolla samalla sebamedin pesunesteellä, jota käytän suihkussakin. Ja perään vähän perusvoidetta JOS iho tuntuu kuivalta.

Plus tämän lisäksi työn todella terveellisesti, yksinkertaista perusruokaa, paljon hedelmiä ja kasviksia. Ja juon vettä. Kyllä iho tykkää. :) Suosittelen kaikille.

22. pilasin itse Vierailija

Paras iho minulla oli lapsena ja teini-iässä, vaikka aloinkin käyttämään meikkiä silloin. Sitten aloin parikymppisenä etsimään puhdistustuotteita, rasvoja jne, ja ihon kunto huononi. Jostain syystä myös ennen ihoni kesti hyvin esim. meikkivoidetta (vaikka oli silikoneja yms mömmöä mukana), ja sitten vähän päälle parikymppisenä alkoikin tukkeutua ja tulla finnejä.

Olen vähentänyt meikkausta, meikkivoidetta en esim. käytä koska jokainen kokeilemani niistä tukkivat. Näpyt vain peitän peiteaineella tarvittaessa. Olen myös siirtynyt kasvojenhoidossa (puhdistusaineet, kasvovesi ja kosteusvoide) luonnonmukaisiin tuotteisiin, kaikki niistäkään eivät sovi. Olen miettinyt josko pilasin ihoni puhdistamalla sitä liikaa, nuorena kun seurasin orjallisesti purkin ohjeita (pese aamuin illoin). Harmittaa, kun tuli oma iho pilattua... Eikä se tästä tunnu tokenevan, eli suht vähämeikkisellä linjalla täytyy pysyä loppuelämä.

23. iho uusiutuu! Vierailija

^ Iho uusiutuu noin kuukaudessa, eli se miten iho nyt toimii, johtuu nykytilanteestasi.

24. naamapesusta Vierailija

Minusta kasvot pitää pestä siinä kuin muukin kroppa, koska iho on elimistön suurimpia elimiä ja se osallistuu aineenvaihduntaan. Kasvojenkin kautta iholle tulee rasvan ja hien mukana elimistön kuona-aineita, joten jos niitä ei pese pois, iho tukkiintuu.

25. pilasin itse Vierailija

Siksi se niin hassulta tuntuukin, että miten iho päälle parikymppisenä alkoi toimimaan huonommin... Ei siis ollu hyviä ja huonoja aikoja, vaan se vain muuttuui paljon herkemmäksi ja jäi siihen.

Nuorempana en paljon miettinyt mitä söin, paino kun pysyi kuitenkin. Sittemmin olen mielestäni syönyt terveellisemmin. Aiheuttaisiko sitten mahdollisesti aikuisiän stressi niin paljon, että iho ei enää kestä mitään? Kasvissyöjä olen enimmäkseen, tosin kalaa tulee myös syötyä ja yritän huolehtia hyvistä rasvoista yms. Miten se iho kestää ensin vaikka mitä todella hyvin, ja sitten ei yhtäkkiä enää mitään? Sitä en ymmärrä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri