ilmoitanko poliisille vai.... ja mikäli ilmoitan niin ottavatko kantaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelästyin todella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelästyin todella

Vieras
pitävät yhdessä talossa koiraa pihassa irti, en tiedä onko koira oikeasti vihainen vai..? Menin juuri äsken pyörällä ko. tilan ohi ihan rauhallisesti fillaroiden, en siis provosoinut koiraa mitenkään ja minulla ei ollut koiraa mukan tms. Koira hyökkäsi pihasti haukkui, murisi ja näytti hampaitaan ja tunsin nilkassani koiran hengityksen. Mutta kyllä koiralle huusin, ei purrut. Ja meidän nuorisolle koira tehnyt samoin.
Ja oikeesti nythän pitäisi olla koirat kiinni

Ei, et soita poliisille vaan koiran omistajalle. Mikä kumma siinä on, että aina pitää poliisille olla ekana soittamassa, eikö voi koittaa ensin hoitaa asiaa kasvotusten. Jos ei kaunis pyyntö tehoa, niin sitten vasta ilmoittelemaan poliisille... Ihan oikeesti poliiseilla olisi muutakin tekemistä...

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ei, et soita poliisille vaan koiran omistajalle. Mikä kumma siinä on, että aina pitää poliisille olla ekana soittamassa, eikö voi koittaa ensin hoitaa asiaa kasvotusten. Jos ei kaunis pyyntö tehoa, niin sitten vasta ilmoittelemaan poliisille... Ihan oikeesti poliiseilla olisi muutakin tekemistä...

mistähän tossa tilanteessa se numero pitäis kaivaa esiin? vai pitäiskö mennä pimpottelemaan? siitähän se koira vasta ilahtuis..

mä soittaisin poliisille.

Minä ilmoittaisin poliisille. ihan selkeää välinpitämättömyyttä tuollainen koiran käsittely. Ovat satavarmana tietoisia koiran käyttäytymishäiriöistä. Soita vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä myös soittaisin poliisille, varmasti siitä hurtasta on omistajalle jo sanottu.

Poliisi ottaa varmaan puhelunne mielellään vastaan numerossa 10022. Jos kovasti hirvittää niin voi vaikka soittaa 112. Kyllä ne sieltä sitten kertoo miten etenet.

Mutta ihan ensimmäisenä kannattaa kokeilla olla välittämättä koirasta. Sitten voit antaa koiran haistaa sinua ja olla sille ystävällinen. Seuraavaksi voit komentaa sitä itse. Ja lopuksi kertoa omistajalle.

Koira reagoi pelkoosi ja arvaamattomuuteesi. Sillä ei ole moraalia eikä etiikkaa. Se ei tunne hyvyyttä tai pahaa. Se ei ole ilkeä eikä kiltti. Se elää niinkuin se on opetettu. Jos kylän pennut on kivittäneet sitä koko ikänsä, niin se pelkää niitä. Jos pelon aiheuttaja tulee sen kotiin, se puolustaa sitä. JA ei, koira ei seuraa viivoja maassa rajoinaan. Vaan "alue" on sille hyvin häilyvä käsite. Se voi pysyä opetettuna tiettyjen rajojen sisällä (pihassa). Mutta se puolustautuu sen yli aivan varmasti.

Jos haluat mennä soittamaan ovikelloa ja koira on kärtyn oloinen, tee vaikka näin:
Mene seisomaan selkeästi pihaan ja anna koiran tulla luoksesi. Se tulee kyllä vaikka haukkuisi jä ärisisi ensin. Anna sen haistella ja nuuhkia sinua rauhassa. Osoita että seuraat sen liikeitä, mutta älä tuijota sitä silmiin. Kun koira on aikansa (ehkä minuuttikin tai jotain) pyörinyt ympärilläsi. Lähde rauhassa kävelemään ovelle. Jos koira ottaa "puolustautumis aseman" oven ja sinun välissä ja haukkuu ja irvistää "niin kuin olisi tosissaan". Niin älä mene. Tällöin voit koittaa huutaa omistajalle tai sitten kaivaa sitä numeroa jostain. Poliisi ei ota kantaa ellei koira pure ketään tai osoita muuten erityistä vaarallisuutta.

Jos koira puree sinua tai muita (älä laske näykkimistä). Niin eläin tulee lopettaa ja sen tulee tekemään poliisi. Niin valitettavaa kuin se onkin, niin lieventävänä asianhaarana ei välttämättä tarvitse edes pitää sitä, että sinä provosoisit hakkaamalla sitä kepillä ennen sitä.

Mutta yleisesti älä pelkää koiria. Normaali naisihminen voi pieksää vihaisen poliisikoiran. Kyse on mielikuvista, joita ihmisillä on. Ihminen pärjää koiralle aina. Pelko eläintä kohtaan on säälittävää. Ei elämää voi elää tuollaisten asioiden pelossa.

Enpä kyllä ole samaa mieltä edellisen kanssa, että ihminen pärjää aina koiralle. Enkä kyllä lähtisi koittamaan onneani, uhoileeko koira vaan vai käykö kiinni jos pihalle menee. Ja kyllä mä laskisin näykkimisenkin siihen, mitä vieras koira ei saa mulle tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aika tympiintynyt.:
Mutta yleisesti älä pelkää koiria. Normaali naisihminen voi pieksää vihaisen poliisikoiran. Kyse on mielikuvista, joita ihmisillä on. Ihminen pärjää koiralle aina. Pelko eläintä kohtaan on säälittävää. Ei elämää voi elää tuollaisten asioiden pelossa.

No olkoon sitten säälittävää, mutta mä pelkään koiria ja varsinkin jos ne juoksee hurjasti haukkuen vastaan puhumattakaan tilanteesta missä ne murisevat ja näyttävät hampaitaankin. Ja en todellakaan menisi näin käyttäytyvän koiran pihaan eli selkeästi sen reviirille soittelemaan ovikelloa ja kertomaan omistajille, että "kuulkaas toi teidän koiran murina ja hampaiden näyttely pelottaa mua. Voisko sitälaittaa hihnaan?" Ehkä jos olisi turvallisesti mahdollista niin laittaisin viestin, mutta muutenottaisin yhteyttä vaikka just poliisiin.
Ja mua ei muuten yksikään koira näyki. Kyllä siitä jo lahtee ilmoitus jonnekin. Ja lapsiinkohdistuvista "näykkäsyistä"... no mies saa mun puolesta tehdä sille koiralle ja omistajalle mitä ikinä haluaa. Omistajan tehtävä on pitää huolta että koira ei pääse vahingoittamaan ketään. Tai ettei kukaan pääse myöskään vahingoittamaan koiraa.

Minä kirjoitin paikallislehteen yleisönosastolle irtokoirista "siellä ja sielläpäin" tätä meidän kotikaupunkia. Irtokoiran omistajat eivät reagoineet joten lähetin lehtileikkeen heille postitse ja kirjoitin että jos koira ei ala pysyä kiinni, otan yhteyttä eläinsuojeluun. Johan tehosi ja koira on ollut kiinni.

huh huh, mitä neuvoja..

siis jos koira on jo kerran käyttäytynyt noinkin aggressiivisesti ihmiselle, joka ei ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota, niin todellakaan ei pidä mennä leikkimään mitään koirankouluttajaa paikalle.

mitä väliä sillä on, vaikka koira "eläisi niinkuin on opetettu"? se ei muuta sitä tosiasiaa, ettei tuollainen käytös ole normaalia. ja miksi kenenkään pitäisi joutua pelkäämään aggressiivisen eläimen hyökkäystä, jos itse ei ole tehnyt mitään ärsyttääkseen sitä.

samaa mieltä, ensin pitää asiaa yrittää selvittää omistajan kanssa, ja vasta sitten turvautua virkavaltaan, jos keskustelu ei tuota tulosta

te, jotka olette sitä mieltä, että asiasta pitäisi ensin olla omistajaan yhteydessä, niin ihan oikeasti ihmettelen, miten? miten te selvitätte omistajan numeron, jos ei nyt tosiaan postilaatikko ole tien päädyssä tms?

Kyllä mun äiti ainakin vastaavassa tilanteessa soitti poliisille, joka kävi jututtamassa, ja sen jälkeen piski pysyi remmissä.

Ärsyttäviä nämä ihmiset,jotka antaa koiran olla vapaana. Samoin ne, jotka antaa koiran louskuttaa leukojaan joka ohikulkijalle. Kauhea räksytys. Eikö voi yhtään sitä piskiään kouluttaa olemaan joskus turpa kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mun äiti ainakin vastaavassa tilanteessa soitti poliisille, joka kävi jututtamassa, ja sen jälkeen piski pysyi remmissä.

Ärsyttäviä nämä ihmiset,jotka antaa koiran olla vapaana. Samoin ne, jotka antaa koiran louskuttaa leukojaan joka ohikulkijalle. Kauhea räksytys. Eikö voi yhtään sitä piskiään kouluttaa olemaan joskus turpa kiinni.

Jotkut koirat vartioivat reviiriään. Luultavati ne ovat useimmiten turpa kiinni ja haukkuvat joskus, eli silloin kun joku kulkee reviirin rajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ehheh:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ovat satavarmana tietoisia koiran käyttäytymishäiriöistä. Soita vaan!

Vai että oikein käyttäytymishäiriö. Minä tyhmänä, kun olen aina luullut, että se on reviirin puolustamista. Tyhmä minä!

Jos esim. mä ottaisin suden pihaan, niin se vaan luontaisesti puolustais kivaa reviiriään. Niin ei sitä siitä saa moittia.

Vai että oikein käyttäytymishäiriö. Minä tyhmänä, kun olen aina luullut, että se on reviirin puolustamista. Tyhmä minä!

vaikken tuota kommenttia kirjoittanutkaan, niin vastaan silti..

ai oikein reviirin puolustamista? taitaa olla vähän reviiri hukassa, jos pitää hyökätä pihasta ulos ohikulkijalle murisemaan.

yksikään mun tutun koira ei todellakaan ärise ohikulkijalle, vaikka vartioikin omaa pihaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja se ensimmäinen hmm:

ai oikein reviirin puolustamista? taitaa olla vähän reviiri hukassa, jos pitää hyökätä pihasta ulos ohikulkijalle murisemaan.

yksikään mun tutun koira ei todellakaan ärise ohikulkijalle, vaikka vartioikin omaa pihaansa.

Kyllä meen koira haukkui ohikulkijat,mutta pysyi kyllä oman tontin puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja se ensimmäinen hmm:

Mut silti, on ihan kauheaa kun on piski vapaana louskuttamassa leukojaan ohikulkeville ihmisille. Tajuatteko, että jotkut oikeasti pelkäävät koiria? Esim. syystä, että on joutunut kerran tai useamman koiran hyökkäyksen kohteeksi. Sitä paitsi se piski on vain tyhmä elukka, jolla voi joskus unohtua, mitä on sovittu. Eipä olis eka kerta, kun koira hyökkää jonkun kimppuun, puree tai vaikka tappaa. Jopa perheen lapsia ovat koirat tappaneet.

kirjoitin epäselvästi ilmeisestikin.

kyllä jotkut haukkuu, sehän on joillain käsittääkseni luonteessakin, mut eivät äristen hyökkää sieltä pihasta. eikös se niin mee, että haukkuva koira ei pure? ;)

haukkuminen on mun mielestä koiralta ihan normaalia käytöstä, toi ap:n kuvaama taas ei.

mistähän tossa tilanteessa se numero pitäis kaivaa esiin? vai pitäiskö mennä pimpottelemaan? siitähän se koira vasta ilahtuis..

mä soittaisin poliisille.

Numerotiedustelu? Kai siellä nyt hemmetti on tienvarsilla kadunnimet ja talon nro.

Riippuu, missä ap pyöräilee. Jos pyöräilet toiesn pihamaalla, ie valittamista. Jos se on yksityinen tie, ei valittamista. Jos se taas on yleinen tie ja ei aitaa ym, niin sitten pitäisi aita laittaa. Koirahan ei saa olla vapaana taajama-alueilla (olettaien että on taajamaa) ilman välitöntä kytkemismahdollisuutta.

Sain siis käsityksen, että koira lähti ap:n perään, kun hän ajoi ohi? Muristen ja haukkuen? Kun vähän epäselvästi kirjoitettu tuo kohta juurikin tuossa. Tähän ei auta kuin kunnon aita. Jos taas se on haukkunut ja murissut oman pihan alueella, niin siihen ei oo juurikaan moittimista.

kyllä jotkut haukkuu, sehän on joillain käsittääkseni luonteessakin, mut eivät äristen hyökkää sieltä pihasta. eikös se niin mee, että haukkuva koira ei pure? ;)

haukkuminen on mun mielestä koiralta ihan normaalia käytöstä, toi ap:n kuvaama taas ei.

Haukkuva koira puree, ei kannata vanhoihin höpötyksiin uskoa. Koira voi purra mitä ihmeellisimmissä tilanteista -ihmisen kantilta katottuna. Koira voi purra vaikka silloin, kun on vatsa paljastettuna ja "näyttää siltä kuin sitä pitäisi rapsuttaa", vaikka tilanne onkin eri koiralta..jos se pelkää.

Haukkuminen on koiran tehtävä. Joten haukkuminen on normaalia. Mutta muriseminen on asia erikseen eikä se ole koskaan hyvä asia. Ellei ole leikkimisessä käytettyä murinaa. JOs koira murisee, niin kannattaa lähteä pois provosoimatta. Ja jos koira murisee ja hyökkää piha-alueelta pois, niin pitäisi olla aita.

Ja jos tien varrella on postiloota, voithan siihen vaikka laittaa viestiä. Omistajat eivät välttämättä edes tiedä, että heidän koiransa murisee ja hyökkii ohikulkevia ihmisiä!

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Haukkuva koira puree, ei kannata vanhoihin höpötyksiin uskoa. Koira voi purra mitä ihmeellisimmissä tilanteista -ihmisen kantilta katottuna. Koira voi purra vaikka silloin, kun on vatsa paljastettuna ja "näyttää siltä kuin sitä pitäisi rapsuttaa", vaikka tilanne onkin eri koiralta..jos se pelkää.

Haukkuminen on koiran tehtävä. Joten haukkuminen on normaalia. Mutta muriseminen on asia erikseen eikä se ole koskaan hyvä asia. Ellei ole leikkimisessä käytettyä murinaa. JOs koira murisee, niin kannattaa lähteä pois provosoimatta. Ja jos koira murisee ja hyökkää piha-alueelta pois, niin pitäisi olla aita.

Ja jos tien varrella on postiloota, voithan siihen vaikka laittaa viestiä. Omistajat eivät välttämättä edes tiedä, että heidän koiransa murisee ja hyökkii ohikulkevia ihmisiä!

Oikeasti: miksi pidätte tuollaisia haukkuvia haisevia paskantavia karvatolloja, jotka häiritsevät muiden ihmisten elämää. Onko kiva, kun muut ihmiset joutuu luimuileen teidän talon kohdalla ja kiroavat teidät aina ohikulkiessaan.

Yhteistyössä