Ilmoitus lastensuojeluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiusanteon uhri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiusanteon uhri

Vieras
Olenko minä tosiaan huono äiti?

Olen joutunut toistuvasti erään henkilön kiusanteon ja haukkumisen kohteeksi. Tässä taannoin pyysin häntä enää olemaan puuttumatta asioihini kun alkoi todella käydä raskaaksi.

Kyseinen ihminen teki minusta ilmoituksen lastensuojeluun. Minulla on 3-vuotias ja 6kk ikäinen lapsi. Ja en ole yksinhuoltaja vaan avioliitossa lasten isän kanssa.

Syytteet minua vastaan ovat seuraavat:

Jätin 3-v lapseni nukkumaan rauhallisen liiketalon takapihalle piipahtaessani äitini työpaikalla. Työpaikan ikkunasta on näköyhteys autoon ja ovelta matkaa noin 10m. 3-vuotiaalla on paha uhmis ja jos menee kesken unien herättämään hän saa todella suuren raivarin. Oli talvi, pakkasta ehkä 5 astetta, lapsella toppavaatteet päällä ja autossa lämmitin pienellä jottei tule hiki. Nukkuu yleensä ainakin tunnin päivällä ja oli juuri nukahtanut. Ehdin olla paikalla noin 20min ja käytiin katsomassa lasta tänä aikana 2 kertaa kun kyseinen ilmoituksen tehnyt ihminen tuli huutamaan äitini työpaikalle että nyt tuo teidän lapsi taas itkee yksin tuolla autossa. Syytteli siinä sitten minua heitteillejätöstä, lastensuojeluun ilmoittamisella jne. Lapsi ei ollut itkeneen näköinen, päin vastoin oli hieman ihmeissään ja kyseli kuka se täti oli joka tuli tänne autoon.

Toisella kerralla olin myös käymässä äitini työpaikalla, oltiin lasten kanssa lähdössä kun 3-vuotias sai itku-potku-huuto raivarin puettaessa ja repi vaatteita pois päältän. Sanoin useaan otteeseen että nyt rauhoitut tai menet edeltä autoon että saan pienemmän puettua. No, pakkohan lapsi oli sinne viedä, jotta sain tosiaan tuon nuoremman puettua ja kai lapsella pitää vähän rajojakin olla?! Ja eikös tämä kyseinen henkilö tullut muutaman minuutin sen jälkeen kun olin vienyt vanhemman lapsen autoon niin huutamaan minulle taas heitteillejätöstä jne äitini työpaikalle. Joo, lapsi huusi autossa, kiukkuaan ja turhautumistaan. Ja taas tämä ihminen oli lisäksi mennyt sinne minun autooni. Minulla oli jo lähes toinen lapsi istuimessa ja olin lähdössä kun asiasta tultiin huutamaan.

Lisäksi hän oli valittanut siitä, että oleskelen äitini työpaikalla lasten kanssa. Olen kuulemma töissä lasten kanssa... En todella ole ja siellä on lapsilla lelut ja systeemit ihan sitä varten että voidaan siellä välillä olla.

Miten näistä saa oikeasti jonkin syytteen aikaiseksi?! Voivatko ne oikeasti näillä perusteilla pistää minut tarkkailuun? Hirvittää jo valmiiksi vasta 3 viikon päähän sovittu kuuleminen. Mistä kaikesta ne minua siellä voivat syyttää? Onko kellään kokemusta tällaisesta? Ja onko lapsen autossa nukuttaminen todella heitteillejättö?

Ei olla nyt sitten pariin viikkoon lasten kanssa nähty mummua kun enää uskalla mennä äidin työpaikalle.

Omasta mielestäni en ole toiminut väärin. Tuo 3-vuotias on hyvin uhmakas ja mielestäni jäähylle vieminen autoon ei ollut väärin sillä paikka on turvallinen ja tuttu. Myöskään nukkumaan jättäminen autoon ei mielestäni ollut väärin koska en todellakaan halunnut tuota kiukkupussia herättää sieltä autosta. Olisin tietenkin voinut puoli tuntia, jopa tunnin, ajella ympyrää keskustassa, mutta enpä tullut ajatelleeksi että syyllistyn heitteillejättöön. Ja mitä tulee tuohon minun työssäkäyntiini, kai minä saan lasten kanssa olla missä haluan kunhan niillä on hyvä olla?!

Nyt on tosi paha olla ja pelottaa...

Tuota, kirjoituksestasi päätellen olette kyllä tosi useasti siellä äitisi työpaikalla.
Mitäpä jos vaikka tapaisitte joko mummulassa tai mummu tulisi teille ;)
Ja tuskin tuosta nyt mitään ilmoitusta saa tehtyä ;)

Ei tuo ole heitteillejättöä. Et ole jättänyt lapsiasi vaille hoitoa eikä lapsillasi ole ollut missään vaiheessa turvaton olo. Sitä mietin vaan, et menikö se nainen todellakin autoonne silloin kun 3v nukkui siellä? Sitä vaan, että eihän sillä ole sinne mitään asiaa, jos ei lapsella ollut mitään hätää. Ja milläs se todistaa, että lapsella oli hätä? Tietysti, jos ovet pitäisi lukossa..

must se on nyt sama mis te sitä mummua tapaatte.. mutta autoon jättäminen sitä en ite uskaltais tehdä auto kun voi ehkä syttyy palamaan ja se humaus kun se on jo ilmiliekeissä.. siis auto joka ei ole käynnissä siihen voi tulla joku ykskaks sähkö juttu ja posahtaa palamaan..ym.. mut en mä kuitenkaan näkis että tos olis mitään syytä heitteellejätöstä tehdä ilmotusta tai muutakaan..onko täl ihmisellä omia muksuja?? joku kateellinen tai ns täydellinen äiti immeinen niitä kun on maailma puollollaan.. mustakin sais tehtyy vaik kuin monta ilmotusta tehtyä jos jotakuta kiinnostaa tehdä. en nyt jaksa erikseen alkaa luettelee ;) en usko että sul on mitään hätää.. rauhotu niiden tanttojen on nyt vaan kuultava kun ovat saanneet ilmotuksen että niille ei sit tuu mitään shittii niille että eivät ole ottanu asiaavakavasti jos olis ollu syytä!! käytäntö vaan..

"Heitteillepanosta on kysymys, jos lapsi saatetaan tai jätetään avuttomaan tilaan, ja siten aiheutetaan vaaraa hänen hengelleen ja terveydelleen"

Tämä siis suora määrittely. Näin et minusta ole tehnyt. Mutta jos multa kysytään, niin en varmaan uskaltais jättää lasta autoon nukkumaan, vaikka olisin lähellä. Toi toinen tapaus on eri asia, joskun on pakko laittaa lapselle rajat.

Riippuu toki paikkakuntanne sossusta tuleeko tuosta juttua! Itse en kyllä jättäisi lastani yksin autoon, varsinkaan noin pitkäksi aikaa ja ovet olisi varmasti lukittuna! Kuka vain olisi päässyt autoosi ja varastamaan lapsesi :(. Lähtisin sitten vaikka päikkäreiden jälkeen äitini luo kuin että jättäisin sen yksin autoon nukkumaan tai raivoamaan tms.....

Riippuu toki paikkakuntanne sossusta tuleeko tuosta juttua! Itse en kyllä jättäisi lastani yksin autoon, varsinkaan noin pitkäksi aikaa ja ovet olisi varmasti lukittuna! Kuka vain olisi päässyt autoosi ja varastamaan lapsesi :(. Lähtisin sitten vaikka päikkäreiden jälkeen äitini luo kuin että jättäisin sen yksin autoon nukkumaan tai raivoamaan tms.....

LIsään vielä sen että miksi ette voi äitisi vapaa-ajalla häntä tavata?

Mikä tää ihminen on joka tulee huutamaan? Joku tuttu, naapuri, äidin työkaveri? Kylähullu? Ihmeellisesti vaan aina sattuu paikalle. Oisko töissä jossain äitisi lähettyvillä ja vierailusi kiljuvien lasten kanssa häiritsevät häntä?

En nyt sua epäile mistään, mutta ihme juttu kun yks ihminen noin puuttuu tekemisiisi.

Ei tuosta mun mielestä mitkään indikaattorit täyty. Mut kannattais kyllä miettiä miten muuten voisi toimia ja reissailla kuin niin että ainoa mahdollisuus on säilyttää kolmevuotiasta autossa.

Niidenhän on pakko jutella sun kanssa, koska ilmoitus on tehty.
Olet siinä ihan rauhallinen, niin kaikki menee varmasti ok.

En kyllä itse jättäisi lasta nukkumaan autoon en lukittuun enkä lukitsemattomaan.

[QUOTE="Vieras";23033177]Mikä tää ihminen on joka tulee huutamaan? Joku tuttu, naapuri, äidin työkaveri? Kylähullu? Ihmeellisesti vaan aina sattuu paikalle. Oisko töissä jossain äitisi lähettyvillä ja vierailusi kiljuvien lasten kanssa häiritsevät häntä?

En nyt sua epäile mistään, mutta ihme juttu kun yks ihminen noin puuttuu tekemisiisi.[/QUOTE]

Jos se on äidin työkaveri jota oikeasti häiritsee apeen ja hänen äidin kokoontumiset kun aina työpaikalla tavatan. Kyllä siinä varmasti hermot menee jos toisella käy töissä kokoajan kavereita ja jonkunhan ne työtkin on siellä tehtävä

Jos se on äidin työkaveri jota oikeasti häiritsee apeen ja hänen äidin kokoontumiset kun aina työpaikalla tavatan. Kyllä siinä varmasti hermot menee jos toisella käy töissä kokoajan kavereita ja jonkunhan ne työtkin on siellä tehtävä

No luulen kanssa. Taitaa joku yrittää antaa ap:lle opetuksen, että lasten paikka on himassa eikä mummon työpaikalla notkumassa.

"Tuota, kirjoituksestasi päätellen olette kyllä tosi useasti siellä äitisi työpaikalla.
Mitäpä jos vaikka tapaisitte joko mummulassa tai mummu tulisi teille"

Tämä mummu josta on kyse tekee sen verran pitkää päivää, 6 päiväistä työviikkoa ja asuu 1,5h päässä työpaikasta ja lähes 2 tunnin matkan päässä meistä. Eipä siis paljoa ole kotona jotta siellä voitaisiin nähdä. Ja ollaanko täällä nyt oikeasti sitä mieltä etten saa olla lapsieni kanssa missä haluan, vaan pitäisi todellakin olla kotona yksin lasten kanssa?!? Ja usein, no jos on usein poiketa katsomassa äitiään pari kertaa viikossa kun käy asioilla keskustassa.

Ja se nainen todella meni autoon. Ovet jätti sepposta selälleen autosta ja tuli huutamaan.

Ja auton ovet eivät olleet lukittuna koska on porteilla/aidoilla suljettu piha.

Ja autoja syttyy palamaan todella, todella harvoin.

Ja joskus on pakko mennä esim. neuvolaan silloin kun aika on, ei voi kotona odotella että toinen nukkuu päikkärit...

Kyllä mulla taitaa olla aika tukalat paikat siellä sossussa. Ikinä en enää jätä lapsiani autoon ja nähdään sitten mummua tästä lähtien hieman harvemmin ja mä oleilen täällä kotona. Turvallisinta kaiketi kaikille. :(

[QUOTE="Vieras";23033177]Mikä tää ihminen on joka tulee huutamaan? Joku tuttu, naapuri, äidin työkaveri? Kylähullu? Ihmeellisesti vaan aina sattuu paikalle. Oisko töissä jossain äitisi lähettyvillä ja vierailusi kiljuvien lasten kanssa häiritsevät häntä?

En nyt sua epäile mistään, mutta ihme juttu kun yks ihminen noin puuttuu tekemisiisi.[/QUOTE]

Ei ole työkaveri, eikä ole kyse työrauhasta. On ihan äitini oma yritys jossa on yksi työntekijä.

Huutava ihminen on samassa kiinteistössä liikettä pitävä rouvashenkilö.

Jo on olettamia...

[QUOTE="vieras";23033184]Ei tuosta mun mielestä mitkään indikaattorit täyty. Mut kannattais kyllä miettiä miten muuten voisi toimia ja reissailla kuin niin että ainoa mahdollisuus on säilyttää kolmevuotiasta autossa.[/QUOTE]

Säilyttää kolmevuotiasta autossa?! Se nukkui siellä kerran päikkäreitä, juuri siitä syystä, että oli pakko mennä tiettyyn aikaan keskustaan...

Voi huoh...

no jos se mummo tulisi työpaivän jälkeen vaikka käymään teillä?
neuvolaan voi lapsen herättää kesken päikkäreiden? miksi et voi käydä asioilla lapsen päikkäreiden jälkeen tai vaikka heti aamusta ettei AINA tarvitse jättää lasta yksin autoon! oletko oikesti miettinyt ett joku voi lapsesi vielä lukitsemattomasta autosta. ei ne portit ketään sekopäätä pidättele.

Yhteistyössä