Ilta-sanomis oli juttua, kuinka televisio-ohjelmat vaikuttaa lapseen..

Kotona Kirves Kädessä

Aktiivinen jäsen
08.04.2007
30 102
1
36
Ja taas samaa kuinka Salkkarit ja Duudsonit on ihan saatanasta, ja kuinka ne on kaiken pahan alku ja juuri. Mä en käsitä, meillä lapset katsoo noita ohjelmia, ja väitän, ettei ko. ohjelmat oo vaikuttaneet niihin mitenkään. Siis ajaneet lapsia ihan tärviölle, viihdyttävinä ja hauskoina meillä noita pitää perhe.

Mutta kai ne vaikuttais lapsiin, jos niistä ohjelmien tapahtumista ei puhuis lapsen kanssa?!

Kertaakaan lapset ei oo matkineet Duudsoneita, tai nähneet painajaisia Salkkareista. Vai onko mulla sitten vaan poikkeuksellisen fiksuja lapsia, jotka ymmärtää, mitä saa tehdä, ja mitä ei, ja että kaikki, mitä telkkarissa näytetään, ei oo totta?

En mä tiedä. Meillä ei kato kumpaakaan ohjelmaa kukaan (ei lapset, eikä aikuiset), koska ne on ihan täyttä tuubaa. :D

Toisaalta katsomme yhdessä yleensä Hauskat kotivideot -ohjelmaa ja eivätpä siinäkään ne "tempaukset" aina mitään pelkästään hauskoja ole. Monesti pojatkin ovat sanoneet, että noi tekee ihan tyhmästi, toihan on vaarallista.

Alkuperäinen kirjoittaja nii:
En mä tiedä. Meillä ei kato kumpaakaan ohjelmaa kukaan (ei lapset, eikä aikuiset), koska ne on ihan täyttä tuubaa. :D

Toisaalta katsomme yhdessä yleensä Hauskat kotivideot -ohjelmaa ja eivätpä siinäkään ne "tempaukset" aina mitään pelkästään hauskoja ole. Monesti pojatkin ovat sanoneet, että noi tekee ihan tyhmästi, toihan on vaarallista.

No, meillä ei katsota Kotivideoita, koska se on ihan hanurista, mutta kuka mistäkin tykkää :hug: =)

Just tuota tarkoitinkin, normaalilla järjellä varustettu vanhempi puhuu lapsensa kanssa, ja lapsi oppii ymmärtämään, mikä on vaarallista jne.

se poika joka kuoli kun vetivät pulkkaa auton perässä ja ote kirpos jne. niin kyllä mulle tuli mieleen ekana duudsonit.. että on matkittu sieltä ideaa .
en syytä siis duudsoneita suoranaisesti vaan ylipäänsä sitä, että tuollasia OIKEASTI vaarallisia juttuja pidetään viihteenä "cool", niitä katotaan hyvinkin pienestä, ja aina pitää tehdä hurjempaa, että säväyttää. ja sitten vielä duudsonit elävät herroiks tuollasella.

Mä luulen että vaikuttaa perheissä joissa asioiden vaan annetaan tapahtua, faktan ja fiktion eroa ei millään tavoin pyritä selvittämään. Eikä asioista muutenkaan puhuta.
Televisio yksin ei pysty lapsesta hirviötä kasvattamaan, taas on totuus siellä remmin toisessa päässä, jos koiramaailman termejä saa tähän lainata.

Me jatkamme duudsonien ja salkkareiden katselemista normaaliin tapaan. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
se poika joka kuoli kun vetivät pulkkaa auton perässä ja ote kirpos jne. niin kyllä mulle tuli mieleen ekana duudsonit.. että on matkittu sieltä ideaa .
en syytä siis duudsoneita suoranaisesti vaan ylipäänsä sitä, että tuollasia OIKEASTI vaarallisia juttuja pidetään viihteenä "cool", niitä katotaan hyvinkin pienestä, ja aina pitää tehdä hurjempaa, että säväyttää. ja sitten vielä duudsonit elävät herroiks tuollasella.

Ei kaikesta voi vastuuta sysätä telkkariohjelmille, kyllä pitäisi mielessä käydä, että tuollaisia temppuja ei tehdä?! Ei järjenkäyttö ole kiellettyä?!

Mie en ole koskaan ymmärtänyt, MIKSI lapsen pitäis niitä katsoa.. Salkkarit nyt ei oo aikuisellekaan mitään laatuviihdettä ja isoja asioita siellä käsitellään, aikuisten juttuja. Siskon luona tai mummolassa tuollaiselta tuskin voi välttyä kun siellä katsotaan, mutta sikäli kun se minusta on kiinni niin lapset katsoo lastenohjelmia ja aikuiset aikuisten.

Ehkä olen vähän natsiäiti, mutta lapset olkoon lapsia niin kauan kuin mahdollista.. :)

No meillä minä pilaan varmaan lapseni telkkariohjelmilla, jos se on mahdollista, mut mun puolesta saavat katsoa sieltä mitä tykkäävät. Jos tulee joku kohtaus, mikä ihmetyttää, niin selitän, että se on vaan leffaa ja siinä voi tapahtua mitä tahansa. Ne on näyttelijöitä, eikä tuo ole kenenkään oikeaa elämää. Hyvin on tuo 7v ainakin asian kanssa elänyt tähän asti. Eikä tuo ole tähän päivään mennessä kärsinyt millään tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä luulen että vaikuttaa perheissä joissa asioiden vaan annetaan tapahtua, faktan ja fiktion eroa ei millään tavoin pyritä selvittämään. Eikä asioista muutenkaan puhuta.
Televisio yksin ei pysty lapsesta hirviötä kasvattamaan, taas on totuus siellä remmin toisessa päässä, jos koiramaailman termejä saa tähän lainata.

Me jatkamme duudsonien ja salkkareiden katselemista normaaliin tapaan. :saint:

Juu, olen samaa mieltä. Paitsi meidän osalta en yhdy tuohon viimeiseen virkkeeseen. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Ei kaikesta voi vastuuta sysätä telkkariohjelmille, kyllä pitäisi mielessä käydä, että tuollaisia temppuja ei tehdä?! Ei järjenkäyttö ole kiellettyä?!

no mähän sanoin, että en syytä tv-ohjelmaa. vaan sitä ,että viihteenä pidetään aika , no sairaitakin juttuja - sellasia jotka oikeasti on typeriä ja vaarallisia.
jos lapsi oppii pienestä asti kattoo kun kaverit esim. vetää pulkkaa auton perässä, nauretaan ja kaikki on kivaakivaa, niin en mä tiedä paljonko puntarissa auttaa jos äippä tai iskä sanoo että "noin ei saa tehdä, tuo on vaarallista" tjsp.ja samalla sitten nauretaan porukalla asialle.
lapsen medianlukutaito on kuitenkin paljon huonompi ku aikuisen ylipäänsä.

musta näit asioita kannattaa miettii =)

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Mie en ole koskaan ymmärtänyt, MIKSI lapsen pitäis niitä katsoa.. Salkkarit nyt ei oo aikuisellekaan mitään laatuviihdettä ja isoja asioita siellä käsitellään, aikuisten juttuja. Siskon luona tai mummolassa tuollaiselta tuskin voi välttyä kun siellä katsotaan, mutta sikäli kun se minusta on kiinni niin lapset katsoo lastenohjelmia ja aikuiset aikuisten.

Ehkä olen vähän natsiäiti, mutta lapset olkoon lapsia niin kauan kuin mahdollista.. :)

ei meillä katso edes aikuiset moisia ohjelmia. Ovat suoraan sanottuna perseestä.
ja joissan perheissä ne vanhemmat eivät ole kotona vahtimassa mitä saa katsoa. Telkkari kun on se lapsenvahti. Vanemmat eivät tiedä mitä lapsi/ nuori katsoo töllöstä

mä tiedän tapauksia, jotka ovat tuota harrastaneet jo ennen, kuin duudsoneita olikaan.

Peesi! Meillä ei katso kukaan salkkareita, ja mies yksin duudsoneita. Ei kumpikaan ole 6v katsottavia.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:

ei meillä katso edes aikuiset moisia ohjelmia. Ovat suoraan sanottuna perseestä.
ja joissan perheissä ne vanhemmat eivät ole kotona vahtimassa mitä saa katsoa. Telkkari kun on se lapsenvahti. Vanemmat eivät tiedä mitä lapsi/ nuori katsoo töllöstä

Joo, en miekään ole koskaan Salkkareita katsonut kuin just siskon luona - siellä on pakko kun telkkari on pakostakin päällä ja sisko kattoo kaikki tuollaiset :laugh: Aikuiset kuitenki saa minun puolesta itse valita mitä katsovat.

Meillä ei lapset katso telkkaria oikeastaan ollenkaan, mutta DVD:t on käytössä, niiden kanssa pystyy paremmin valvomaan sitä mitä sieltä tulee..

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Peesi! Meillä ei katso kukaan salkkareita, ja mies yksin duudsoneita. Ei kumpikaan ole 6v katsottavia.

Mulla esikoinen on 6,5v. ja sanoo, että eskarissa monet katsoo Duudsoneita. Olen kyllä selittänyt että kaikilla on eri säännöt ja poika tuumas, ettei hän haluakaan katsoa aikuisten ohjelmia kun niistä tulee pahoja unia :)

Siis kysehän ei ole nyt siitä, että mikä ohjelma kenenkin mielestä on LAADUKASTA, ja mikä ei. Vaan siitä, että voiko kaikkea vastuuta lasten käyttäytymisestä lykätä television vastuulle?

Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:

mä tiedän tapauksia, jotka ovat tuota harrastaneet jo ennen, kuin duudsoneita olikaan.

no varmasti on ollut ennenkin. eikä se tee siitä yhtään sen järkevämpää.
mutta mulla ei vaan mene jakeluun että joillekin oikeen maksetaan siitä että pääsevät moista paskaa esittelemään valtakunnallisilla kanavilla jne.

ai miten niin mä en tykkää duudsoneista :ashamed: :saint:

Siis kysehän ei ole nyt siitä, että mikä ohjelma kenenkin mielestä on LAADUKASTA, ja mikä ei. Vaan siitä, että voiko kaikkea vastuuta lasten käyttäytymisestä lykätä television vastuulle?

Ei tietenkään kaikkea voi lykätä television vastuulle, mutta se voi olla osatekijä. Onhan tuosta jos vaikka mitä tutkimuksia. Mutta pääasiana se, että MIKSI niitä pitäis katsoa? Onko niistä jotain hyötyä - esim. Salkkareista 4-vuotiaalle? Vai saisko sitä viihdettä aikaan jostain muustakin?

[
no mähän sanoin, että en syytä tv-ohjelmaa. vaan sitä ,että viihteenä pidetään aika , no sairaitakin juttuja - sellasia jotka oikeasti on typeriä ja vaarallisia.
jos lapsi oppii pienestä asti kattoo kun kaverit esim. vetää pulkkaa auton perässä, nauretaan ja kaikki on kivaakivaa, niin en mä tiedä paljonko puntarissa auttaa jos äippä tai iskä sanoo että "noin ei saa tehdä, tuo on vaarallista" tjsp.ja samalla sitten nauretaan porukalla asialle.

Mulla on sitten varmaan poikkeuksellisen fiksuja lapsia.

Muoks. mutta miettiminen ei mee koskaan hukkaan :)

[

Mulla on sitten varmaan poikkeuksellisen fiksuja lapsia.

Muoks. mutta miettiminen ei mee koskaan hukkaan :)

ehkä sulla on, en tiedä.
musta on vaan huonoa harhaa elää sellasessakaan maailmassa, jossa ajatellaan että mitään ei voi MEILLE tapahtua, koska ME osaamme käyttää maalaisjärkeä ja KAIKKI ne joille jotain typeryyksiä tulee päähän ( tms ) ovat TYHMIÄ eivätkä osaa käyttää MAALAISJÄRKEÄ.

Ei tietenkään kaikkea voi lykätä television vastuulle, mutta se voi olla osatekijä. Onhan tuosta jos vaikka mitä tutkimuksia. Mutta pääasiana se, että MIKSI niitä pitäis katsoa? Onko niistä jotain hyötyä - esim. Salkkareista 4-vuotiaalle? Vai saisko sitä viihdettä aikaan jostain muustakin?

Tuskin mistään tv-ohjelmasta on vain ja ainoastaan hyötyä jollekin? Mutta mä olen halunnut Salkkareita katsoa, mulle päivässä se hetki, kun saa ripustaa aivot narikkaan, ja lapset kattoo mun kanssa. Samalla ruudun näkymistä puhutaan, jos jokin askarruttaa.

ehkä sulla on, en tiedä.
musta on vaan huonoa harhaa elää sellasessakaan maailmassa, jossa ajatellaan että mitään ei voi MEILLE tapahtua, koska ME osaamme käyttää maalaisjärkeä ja KAIKKI ne joille jotain typeryyksiä tulee päähän ( tms ) ovat TYHMIÄ eivätkä osaa käyttää MAALAISJÄRKEÄ.

Oonko mä sanonu, että meille ei mitään voi sattua? Ööö en. Ja jos kersat nyt tekis jotain typerää, en kyllä ensimmäisenä lähtis etsiin yhtymäkohtaa jostain tv-ohjelmasta. Kattoisin peiliin, ja miettisin, miksi mä en oo osannu tarpeeksi hyvin takoa sinne korvien väliin, mitä saa tehdä ja mitä ei. Mutta tuohan nyt vaan onkin mun mielipide.

Mä luulen että tuohon meidän poikaan kyllä vaikutti mm.Duudsonit kun sai niitä isänsä kanssa katsoa turhan nuorena (5v). Alkoi keksiä ihan tyhmiä juttuja jne. Ja joistakin peleistä tuli mun mielestäni pahoja unia ja kielsin ne pelit, kas, pahat unet loppuivat siihen..
Ja lapsi kun kuitenkin vasta n. 6 vuotiaana erottaa kunnolla sen mikä on totta ja mikä ei niin kyllä mä aion tytön kanssa olla tarkempi.

Yhteistyössä