iltavelli = paremmat yöunet?

  • Viestiketjun aloittaja uuno
  • Ensimmäinen viesti
jeps
Meillä ei velli vaikuttanut yöuniin. Vauva heräsi kaksi kertaa yössä syömään, sai korviketta tai velliä.

Pelkästään rintamaitoa saavilla vauvoilla voi olla ehkä eri asia.

Aloitin vellit n. 4-5kk iässä, kun korviketta alkoi mennä lähemmäs litra päivässä. Aloitin maissivellillä ja sitten riisivellillä. Tuntui, ettei typy edes huomannut eroa korvikkeen ja maissivellin välillä. Ehkä yhden nopean pidemmän ""hämmästyneen"" katseen aiheutti. Mutta en huomannut missään mitään eroa, yöunissa, ruokailussa jne.

Ainoastaan kiinteiden aloittaminen tuossa 6kk iässä, teki vauvalle hirveän ummetuksen. Mutta velleistä ei tullut mitään.
 
Pahvi
Vellejähän suositellaan vain korvikevauvoille, rintalapsille suositellaan suoraan puuroja.
Mulla on rintalapsi ja alotin puurot siinä 6kk iässä. Puuroa on aina mennyt todella hyvin iltaisin, mutta siitä riippumatta öisin syödään tissiä 1-3 kertaa. Nyt kun tyttö on kohta 10kk niin yöt näyttävät rauhoittuvan tuosta syömisestä :)

Joillain vellit auttavat uniin, joillain ei :)
 
Sirenia
Jeps, samaa sanoisin kun Pahvi eli jollain auttaa jollain ei. Minä koitin antaa tytölle velliä ekan kerran joskus 3kk ikäisenä että nukkuis paremmin mutta kävikin niin että söi 2 kertaa yössä entisen yhden kerran sijasta...

Nyt aloitin uudestaan vellin antamisen kun tyttö tuli 4kk ja eka unipätkä on pidentynyt vellin avulla 4 tunnista 6-8 tuntiin. Eli silloin aiemmin ei ollut ilmeisesti valmis nukkumaan niin pitkää pätkää edes vellin kanssa. Nyt kun on reilu 5kk ikää niin on tietysti fyysisestikin enemmän valmiimpi nukkumaan pitempään syömättä.

Iltapuuroakin kokeilin mutta syö sitä vielä niin pieniä satseja että ei jaksa sillä kovin pitkään nukkua. Otan iltapuurot kehiin sitten kun sitä alkaa mennä kunnon annoksia eikä mitään puolta desiä:)

Maissivellillä aloitettiin ja nyt vedetään kauravelliä. Jokainen etsiköön sen itselleen ja lapselleen parhaan tavan saada mahdollisimman hyvät yöunet:) Kokeillahan aina velliä voi mutta useimmat ovat puuron kannalla.
 
malla
Meillä aloitettiin iltavelli 4kk iässä. Samantien jäi yösyönti pois. Eipä sitä varmasti voi tietää, pitikö velli paremmin nälän pois aamuun saakka. Mutta helpolla siis päästiin.

Tuossa samassa iässä aloitettiin myös soseet. Velli oli peruna-porkkanaa.
 
=)
Sekä ykkönen että kakkonen on saanut 3 kk maissivelliä illalla ja molemmilla yöuniin vaikutus oli selvä. Etenkin kakkosella joka ennen vellin aloitusta heräsi 0,5 tunnin välein, vellin aloitus pidensi syöntivälit oitis 3-4 tuntiin.
 
huh huh
Anteeksi vaan sirenia, mutta en voi ymmärtää, että noin pieneltä vauvalta vaadit jo pitkiä yöunia. Että ihan 3 kk:n iässä yrität saada pidempiä unia ja vähemmän syömistä yöllä. Vauvalle vähintään 4 kk:n ikään asti VAIN maitoa. Varsinkin jos syy on pidemmät yöunet, niin mielestäni naurettavaa antaa sen takia velliä. Ja että vielä kehua moisella asialla. Moni olisi niin tyytyväinen, jos vauva nukkuisi 4 tuntia, sulle se ei näköjään riittänyt.

Meillä vauva saa herätä vaikka sata kertaa yössä syömään, en todellakaan odota pieneltä vauvalta pitkiä yöunia. Se vauva-aika on niin lyhyt, että sen seisoo vaikka päällään.

Harmi, että liikenteessä tietämättömiä äitejä, puurojen suositusikä on 5 kk. Toivottavasti, et aiheuttanut vauvallesi vahinkoa liian aikaisilla velli ja puurokokeiluilla.

Olet varmaan oikein hyvä äiti, mutta minua suorastaan (niin kuin varmaan kaikki huomaa) kiukuttaa, että pienten vauvojen äidit tekevät mitä vain saadakseen itse nukutuksi. Kyllä aikuinen ihminen pienemmilläkin yöunilla (varsinkin jos saa nukkua jopa 4 tuntia putkeen) tulee toimeen.

Nimimerkki ensimmäiset 6 kk herännyt väh. 2 tunnin välein, anteeksi olen tainnut muutaman kerran nukkua 4 tuntia putkeen. Ja minua ei se haittaa pätkääkään, vauvani on terve ja ihana ja hänelle haluan vain parasta.
 
sanoitpas
...nasakasti, ja vielä eit ne sanat suustani. Olen samaa mieltä, että moni yrittää ""pakkosyöttää"" lastaan pitempien yöunien toivossa. Ja sitten jos täällä kerrot, että vauva herää 2-4 tunnin välein syömään, niin olet hirmu äiti, joka pitää lasta nälässä. En vain ymmärrä miten se on nälässä pitämistä, jos lapsen ynähdettyä työntää tissin suuhun, ja toinen siinä unissaan syö ja jatkaa uniaan. Se kai lienee vauvan ""tehtävä"". Toinen virheellinen kuvitelma mikä täällä liikkuu, on se, että vauva ei yöllä voi herätä mihinkään muuhun kuin nälkäänsä, huoh. Kyllä meillä ainakin vatsavaivat ovat suurin herättäjä, ja joskus pikkuinen oikein loukkaantuu, kun yritän maitoa tarjota. Että näin.

Nim. Takana 10kk yöheräilyä
 
jeps
Just! Täällä vuosi takana yöheräilyä, mutta mitään unikouluja en ole pitänyt enkä aiokaan. Lapsi lopettaa kyllä sitten yöheräilyt itse kun on valmis. Ihmettelenkin suuresti niitä äitejä jotka alottaa jonkun unikoulun tai vellin antamisen jo 3kk. Vauvat on vauvoja, ainakin eka vuoden.

Mut tietenkin jos heräilyt alkaa oleen tyyliin puolen tunnin välein, niin johan se huonontaa vauvankin unta, itsestä niin viis.
 
Pahvi
Juu ja mun tyttö nukkui kyllä pelkän tissin voimalla jo 2kk iästä täysiä öitä. Sitten tuli ikää mittariin 6kk ja yöt huononivat... Pahinta taisi olla sitten 8kk iän tuntumassa kun öisin syötiin 3-4 kertaa. Nyt (10kk) syödään kerta tai kaksi...
Muistakaa, että se vauvan eka vuosi on vaiheita vaiheiden perään!!!
 
kurttu
Olen täysin samaa mieltä siitä, että vauvoilta vaaditaan liikaa. Neuvolassa kerroimme ensimmäisinä viikkoina että vauva herää kahden tunnin välein, ja täti kysyi, että saadaanko me ollenkaan nukuttua ja varmaan on kamalaa herätä niin usein. Olimme täysin hölmistyineitä, sillä olimme ajatelleet vauvan nukkuvan hyvin koska olimme kuulleet kuinka saattaa mennä yöt heräillen puolen tunnin välein.Heh.
Varauduimme odotusaikana aina pahimpaan, ja saimme monessa asiassa yllättyä positiivisesti.
3kk eteen päin on nukkunut yöt kokonaan(klo 19-21.00 - 06.00-07.00), välillä max 1 syöttö (ilman vellejä).
 
jepsille
Ai että tökkäsi silmään teksti"" huonontaa vauvan unta, itsestä niin viis!""(vai kuinka se kirjaintarkasti menikään)

Nimenomaan tuo itsestä niin viis-kommentti.
Ilmeisesti olet hyväunisen vauvan vanhempi(en ole lukenut koko ketjua, jos vaikka niin olet maininnutkin), koska voit sanoa noin.

Et ilmeisesti tiedä, millaista on nukkua esim vuoden ajan pätkäunta, herätä tunnin, kahden välein ja sitten yliväsyneenä valvoa ja pelätä seuraavaa herätystä.

Mulla nyt takana vuosi heräilyjä, meni 10,5 kk ennen kuin vauvamme nukkui ekan kerran kokonaisen yön kerran, tätä tapahtuu nykyään tod harvoin, yleensä heräillään pitkin yötä.Täytyy sanoa, että on ollut muutaman kerran pää hajota totaalisesti, kun päivästä toiseen väsyneenä yrittää selviytyä päivä kerrallaan eteenpäin.

Tämä ei nyt ollenkaan vastaa alkuperäisen kysymyksiin, mutta oli ihan pakko kirjoittaa.
 
samaa mieltä
olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Eli terve itsekkyys on kyllä ihan suotavaa pikkuvauvan äidillekin.

Olen itse tälläisen yöheräilijän äiti ja kyllä se on vauvankin hyvinvoinnin kannalta edullista, että äiti jaksaa ja voi hyvin.

Siinä kun päivisin itketään yhdessä kun muuhunkaan ei enää pysty niin kyllä ne yöunet tulevat arvoon arvaamattomaan.

Meillä on nyt tehty niin, että isukki syöttää viikonloppuna korviketta (olen yksinkertaisesti liian väsynyt pumppaamaan välillä) yhden syötön verran, jolloin minä saan nukkua 3-4h putkeen. Ja vot kun on taas ihan uusi ihminen tuollaisen neljän tunnin uinailunkin jälkeen!

 
*
Meillä kyllä neuvolassa suositeltiin vellejä, vaikka rintalapsi olikin, en tosin antanut yöksi, mutta viljoihin totutteleminen aloitettiin vellillä. Puuro on suoraan tuhtia ruokaa.
 
*
Meillä vauva ei ole valvottanut, on nukkunut alusta asti vähintään neljän tunnin pätkiä. 4½kk iässä läpi yön, puolivuotiaasta asti söi kerran aamuyöllä, vähän isompana nukkui koko yön kuuden aamumaitoon asti ja jatkoi sitten unia.

Vaikka en ole väsynyt unen vähyydestä ollut, olen samaa mieltä ""väsyneiden"" äitien kanssa, että pienoinen itsekyys on tervettä. Päivisin olen silti ollut välillä väsynyt, ihan kauhulla sitä ajattelee, että miten olis edes selvinnyt ellei vauva olisi ollut suhteellsien hyvä nukkuja.

Tosin en silti suosittele vellejä alle 4-5kk ikäiselle.
 
huh huh:ille
Meillä esikoinen nukkui 5 viikkoisesta jo koko yön ja 10 viikkoisesta alkaen 12 tuntia kerrallaan. Perunaa poika alkoi syömään 2,5 kuisena ja tänä päivänä on ihan terve (aina ollut) ja riehakas liki 5 vuotias. Joten tuskin velli ja puuro kokeilut aiheuttavat kenenkään vauvalle mitään vakavaa tai edes vähemmän vakavaa (ellei siis allergioita ole yms.) joten pikkusen pienempää suuta vaikka nähtävästi oletkin katkera kun sinun lapsesi ei nuku öitään!!
Kakkonen on nyt 2,5 kk ja nukkuu kyllä koko yön jo tai korkeintaan kerran herää syömään vaikka onkin ihan täysimetyksellä!
 
huh huh
No jos sun lapsesi on terve, niin ei se tarkoita, että kaikki muutkin olisivat, joille kiinteät aloitetaan liian aikaisin. Ja minusta allergia on erittäin vakava asia, jos se on aiheutettu liian varhain aloitetulla kiinteällä ruualla.

En vaan ymmärrä miksi jonkun parempien yöunien toivossa ottaa sen riskin, että vauva saa allergioita ja varsinkin, kun yhden henkilön vauva nukkui 4 tuntia putkeen, mikä on todella hyvin.

Ja on se kumma kun mielipiteen sanoo, niin heti taas sanotaan, että pienempää suuta ja olet katkeroitunut yms...Jos et sattunut tietämään, niin tämä on KESKUSTELUPALSTA, jossa ei tarvitse pitää pienempää suuta.
 
=)
Ennen kuin tuomitsette vellin antaja äidit niin älkää olettako että kaikki vauvat ovat samanlaisia. Itse olen antanut vauvalleni velliä 3kk alkaen, oikeastaan todellisuudessa hän oli silloin vasta 2kk. Ja tein sen lääkärin määräyksestä. Lapsi oli pieni kokoinen syntyessään ja sen jälkeen alkoi kasvaa räjähdysmäisesti - siinä olisi saanut imettää 24h/vrk jos olisi haluttu rintamaidolla pärjätä. Vellit tuki hyvää kasvua ja samalla armahti äitiä öisin - niiden aloittamisen jälkeen sain nukkua entisten 0,5h pätkien sijasta jopa parikin tuntia. Koko yön unista en tuossa vaiheessa edes unelmoinut.
 
Sirenia
huh huh:ille ja muille kauhistelijoille: se nyt on ihan yksilöllistä kuka jaksaa minkäkinlaisilla unilla. Vauvalle vois kuulkaa tehdä paljon pahempaakin kuin mitä vellin syötöllä saa aikaan! Ja pitänee korjata että ei se vauva sitä neljää tuntia NUKKUNUT, vaan syöntiväli oli tuo.

Mun puolesta saatte kauhistella ihan miten paljon kerkiitte ja heräillä vaikka varttin välein ja olla marttyyreja tai ihan mitä haluatte (sen käsityksen teksteistänne ainakin saa).

Miksihän neuvolassakin joillekin annetaan ohjeeksi aloittaa vellit joissain tapauksissa esim. 2,5kk ikäisenä kuten ystävälleni?

Luuletteko että olen ainoa kuka on 3kk vauvalle velliä antanut? Just joo.
 
outoa
siis aiemmin sanoit selkeästi, että paremman unen toivossa syötit velliä, ja mainitsit että UNIPÄTKÄ pidentyä 4 tunnista 6-8 tuntiin. Nyt sitten et tarkoittanutkaan sitä, vaan syöttöväliä, hmm. Outoa.

Ja tottakai jotkut joutuvat antamaan velliä tms aiemmin erinäisistä syistä, mutta nythän puhuttiin siitä, että pienen vauvan äiti valittaa vähistä yöunista, jos vauva nukkuu 4 tuntia putkeen, syö ja nukkuu taas. En aina oikein ymmärrä minkälaista elämää ihmiset kuvittelevat vauvan kanssa olevan; samanlaista kuin ennen vauvaa? Minä ainakin käsitin, että hetki mennään aika pitkälti pikkuisen ehdoilla EPÄITSEKKÄÄSTI. En ymmärrä tätä nykybuumia, jossa ajatellaan kokoajan vain äidin parasta...

Ja tiedoksi ""velliä lääkärin määräyksestä"": kyllä meillekin lääkäri tuppuutti kaurapuuroa syötäväksi (ei kakka tullut), kun vauva oli 3kk, mutta ei siihen suinpäin ryhdytty, ja vkon kuluttua selvisikin, että kaikki oli kunnossa, kiinteän ja viljan syöttäminen olisi aloitettu aivan turhaan.
Ei se lääkärin sana aina laki ole, sen on huomannut. Juuri kyseisessä tapauksessa, yksi lääkäri oli aivan kauhuissaan kun kakkaa ei ole 10 päivään tullut, ja toisen mielestä se oli aivan normaalia (niinkuin olikin). Joten varsinkin yleislääkäriltä pientä vauvaa koskevat neuvot ovat aika erilaisia lääkäristä riippuen.
 
jeps vanhempi
Olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Vuoden nukkumattomat alkavat ottamaan jo todella pahasti voimille, pidemmästä ajasta puhumattakaan.

Olen myös mieetinyt sitä, että jos itse olisin vauva niin haluaisin varmastinukkua yöni hyvin, kuin jatkuvasti herätä itkemään nälkää.

No me heräiimme enemmän hampaiden takia. Ja meillä tuo vellien antaminen ei vaikuttanut yöuniin mitenkään.

Mutta oli vielä pakko minunkin kirjoitella.
 
Sirenia
Hmm... musta on outoa että arvostellaan toisten tekemisiä tietämättä toisten elämästä yhtään mitään, pienen tekstinpätkän perusteella haukutaan itsekkääksi ym. Eikä uskalleta edes omaa nimimerkkiä käyttää.

Mielestäni en myöskään mitään kehuskellut kuten joku väitti mutta ihan sama. Ja voitteko väittää että itse teette kaiken suosituksien mukaan? (huom. ne todella on vaan suosituksia jotka ei päde kaikkiin lapsiin)

Aina nää vellikeskustelut menee tällasiks, antaa olla mun osaltani. Kiitos hei!:)
 

Yhteistyössä