iltavelli = paremmat yöunet?

  • Viestiketjun aloittaja uuno
  • Ensimmäinen viesti
kurttu
Meille tyrkytettiin neuvolassa vellejä 2,5kk kun pojalla oli kasvu aivan mieletön ja maitoa meni n,1500ml/vrk. Annettiin pari kertaa ja luovuttiin siitä sitten koska emme täysin ymmärtäneet vellin tarkoitusta, ja 3kk iässä aloitimmekin soseilun.
Täällä joku sanoi, että kyllä ne neuvolassa käski kaverinkin antaan velliä. Eikö täällä aina valisteta, ettei neuvolan tädit tiedä kaikkea? Luulen, että monella täällä on hieman valikoiva asenne neuvolan ohjeita vastaan; niistä mistä ollaan samaa mieltä on aivan oikeita ohjeita, muuten ne ei sitten tiedäkkään mistään mitään..
Mielestäni neuvola on oiva apu, mutta tietoa kannattaa etsiä monesta eri paikasta. Varsinkin kun on näin iso asia kyseessä(vauvan ravinto).
 
Anni
En kyllä ole velliä vielä kolmen kuukauden iässä antanut kenelekkään, muistaakseni aloitin siinä 5-6:kk ikäisinä.

Esikoinen sai rintamaitoa 1-vuotiaaksi asti muttei kyllä pahemmin valvottanut. Meni kyllä nukkumaan vasta puolenyön aikaan ja heräsi jo varhain aamulla mutta nukkui hirmuisia päiväunia. Kouluikäisenä menikin nukkumaan ajoissa eli 21.00 maissa.
Nää kolme muuta saivatkin rintamaitoa vähemmän ja kuopus sitten vain muutaman kuukauden.
Kaikki ovat nukkuneet yönsä todella hyvin ja eipä tarvinnut koskaan valvoa koko yötä. Eli minulla harvinaisen rauhallisia lapsia ollut ja on vieläkin:)))

Tyttäreni tyttö on nyt kaksi vuotias eikä ole koskaan valvottanut koko yötä, ei täällä mummilassakaan ollessaan. Vellistä hän ei ole koskaan välittänyt.
 
heluna
Argh. Voi meitä raukkoja äitejä kun meidän vanhemmille on suositeltu neuvolassa aloittamaan kiinteät jo 2kk iässä. Enkä tiedä ketään joka syyttäisi allergioistaan omia vanhempia.

itse asiaan vastaus: meillä tuli paremmat yöunet vellistä, vaikka en sitä siksi vauvalle alkanut antamaan.
 
faktaa?
Voisiko joku kertoa/perustella miten vellit aiheuttavat allergiaa? Esim. maissivelli (en tarkoita viljavellejä). Onhan ennen vanhaan alettu antamaan soseita ja vellejä vauvoille jo paljon aikaisemmin kuin nykyään ja silloin oli vähemmän allergioita. Eli onko tuo allergiateoria ihan paikkaansapitävä?

Eikö allergioiden lisääntyminen johdu pikemminkin liian steriileistä olosuhteista ja elintason noususta?

En ole asiantuntija, siksi kysynkin teiltä. Olisi hienoa jos joku voisi laittaa esim. linkin sivuille, joissa olisi tuosta juttua.

Eikös WHO suosittele täysimetystä siksi, että äidinmaito on steriliiä ja näin ollen vakavat ripulit vähentyisivät nimenomaan kehitysmaissa, joissa on puutteellinen hygienia?
 
Just joooooo
Miksette anna velliä jo suoraan synnytyslaitoksella? Saisitte heti kunnon yöunet. Mitä turhaan sitä maito antamaan, kun vellikin on keksitty. Ja viikon ikäiselle soseet kehiin.

Niin, en oikein ymmärrä miksi mielestänne vauva on 3 kk iässä valmis syömään velliä. Lapsen suoli ja maha eivät ole kehittyneet valmiiksi, joten tarvitsevat aikaa, että kestävät muutakin kuin maitoa.

Niin, kai annatte ihan tavallista maito vauvoillenne, mitä turhaan sitä korviketta antaa, kyllä vauva kestää mitä vaan. Ihan on aikuisen suolisto yms. syntyessään. Tavallinen maito sisältää paljon proteiinia, jota pienen maha ei kestä, eikä se kestä myöskään velliä yms. jos ne liian aikaisin aloitetaan.

Juupa-juu, sinä erittäin fiksu, joka sanoit, ettei kukaan vanhempiaan allergioista syytä. Noh, kuka menee sanomaan, että hei annoin sulle velliä, kun olit 3 kk ja siks sulla on nyt allergia. Ei kai sitä kukaan mee myöntämään, että on mahdollisesti lapselleen aiheuttanut allergiaa. Eikai raskauden aikana tupakoiva äitikään mee sanoo lapselleen, et ehkä et saa koskaan itse lapsia, ku äiti tuhos sun munasolut, ku olit vasta kohdussa- oli pakko kessutella, ku ei voinu lopettaa. Niin ja noi sun keskittymishäiriöt muuten johtuu kanssa siitä, ku äiti vähän kessutteli.

Mut antakaa vaikka kebabia vastasyntyneelle (siis eihän siitä mitään haittaa ole, antoi ne 20-luvullakin vaikka mitä, eikä mitään oo tullut, ihan terve oon ja mitään allergioita ei oo), jos haluatte. Omapahan on omatuntonne!
 
dee
mun on pakko vielä kommentoida.....ne äidit jotka ""julistivat ""jaksavansa herätä yöllä 2h-3h välein syöttämään vauvaansa, niin minkähänlaisia PÄIVÄUNIA teidän vaavinne nukkuvat/nukkuivat?!Eli pystyittekö nukkumaan päivällä?Vai eikä teidän silloinkaan tarvinnut nukkua?! :D *teräsäidit*

Mulla ei todellakaan ollut ongelmia herätä 2h välein imettämään poikaani, mutta koska herran päiväunet olivat max. 30min noin 3-4kertaa päivässä...eli juuuri kun olin nukahtamaisillani niin herra päätti herätä....NIIN OLIN SITTEN HIPPASEN VÄSYNYT....

Tätä siis jatkui noin 3-4 ensimmäistä kk, jonka jälkeen olin aivan rättiväsynyt kun en saanut nukkua yöllä enkä päivällä. Tämän seurauksena imetys loppui ja velliä, sosetta ja korviketta nassuun. Silloin alkoi syöntivälit yöllä pidentymään, mutta kunnollisia (väh.1h)päiväunia alkoi poika nukkumaan vasta 8kk ikäisenä......Mutta se ei haitannut että päivällä ei saanut nukkua, koska yöllä sai vähintään 4h nukkua..joskus juhlaöinä jopa 6h.....

Tää meni nyt aivan asianvierestä, mutta palatakseni siihen..meillä yöunet alkoivat pidentyä vellien ja soseiden jälkeen.....Nyt poika pian 12kk ja normaaliyö on että herättää äidin keskimäärin 3 kertaa......
 
hmmm
Enpä oo taas aikoihin naurettavampaa tekstiä lukenut kuin nimimerkin ""Just joooooo"". Jos ei kykene omaa kantaansa yhtään ystävällisemmin ja rakentavammin kirjoittaa, niin voisi olla hiljaa.

Mene itseesi.
 
minna
Mä kyllä sain hyvät naurut tosta just jooon kirjoituksesta. Ja vaikka olikin kirjoitettu tuollaisella tyylillä, niin aika ""hyviä"" pointteja oli mukana. Voishan sitä asiallisemminkin toki kantansa ilmaista, mutta ei mua ainakaan haitannut.
 
hmmm
Mua taas ärsyttää tuollaiset järjettömän agressiiviset ja hyökkäävät kirjoitukset. Täällä näitä kirjoituksia näkee paljon. Onko ihmiset oikeasti niin ahdasmielisiä kuin näistä kirjoituksista voisi päätellä? Ovatko he sitä myös ns. oikeassa elämässä vai vain tällaisilla palstoilla?

Miten he ylipäätään saavat itsensä lietsottua tuollaiseen raivoon? Järjetöntä käytöstä aikuiselta (?) ihmiseltä.
 
=D=D
Velleistä ei muuta kuin että I did it my wayyyyyy...

Oisko se niin, että kun ei oo muuta elämää, niin pitää tulla tänne raivoamaan. Kai se jotain pätemistarvetta on.
Yritetään ymmärtää, meitähän on joka junaan ja osa jää asemallekin =)
Harmi vaan, että joillain ihmisillä on oikeasti pipo noin kireällä, on varmaan elämä vaikeaa, kun pitää koko ajan yrittää olla oikeassa. Rentoutukaa ihmiset, sentään kesä ja kaikkea kivaa tiedossa =)
 
tiiti
En katso olevani teräsäiti, mutta ei ne meilläkään ole päikkärit kuin 30 min, ja 2-3 kertaa päivässä niitä nukutaan. Ja öisin herätään 1-3 tunnin välein. Näin ollut synnytyksestä asti (ekana kk nukku muistaakseni joitain kertoja jopa 4 tuntia), ja poika kohta 10kk. Täysimetyksellä mentiin 6kk, ja nyt syö vaihtelevalla menestyksellä kiinteitä, ja tissiä eikä nuo kiinteät ole vaikuttanut yöuniin lainkaan.
 
jeps
Sori vaan ! mutta nimenomaanhan kirjoitin että VUOSI takana huonosti nukuttuja öitä. JA toinen vuosi odotusaikana! Eli kyllä täällä on valvottu enemmän kuin moni muu yhteensä! Se nyt oli lähinnä vitsi, että itsestä niin viis, kun huvittaa että jo parikuisten äidit yrittää saada lapsen nukkumaan läpi yön keinolla millä hyvänsä. Kyllä todella tiedän millasta on herätä tunnin välein tai valvoa koko yö, joten sun on turha urputtaa mtn!!
 
Ensimmäisen lapsen äiti
Meillä aloitetaan tänään iltavellin kokeilu, sillä 8 kk poika nukkuu erittäin risaisia öitä. Kossi syö jo soseita ja illalla annetaan hyvä annos puuroa ja tietenkin vielä tissittelyt päälle. Iltapuuro annetaan puoli kasin kieppeillä ja maitoa vielä ennen nukkumaan menoa puoli ysin aikaan, silti poika kitisee ja heräilee jo kymmenen-yhdentoista aikoihin.. Annetaan sillon vaan tutti suuhun ja kitinät jatkuu puolentunnin-tunnin välein kunnes syötän tissiä yhden-kahden aikaan. Sitten kossi nukkuukin pari-kolme tuntia ja sama heräily alkaa uudestaan, kunnes taas saa tissiä viiden-kuuden maissa. Sitten nukutaan tunti-kaksi vaihtelevalla menestyksellä. Toivon, että iltavellistä olisi hieman apua, että se pidentäisi unijaksoja. Vinkkejä paremmasta nukkumisesta otetaan vastaan :)
 
taas yksi marttyyri...
Niin että kahden kk ikäisten vauvojen äitien on siis turha valittaa väsymystä.

No niin... asiahan on niin, että vaikka itse olet valvonut odotusajan ja vuoden vauvan kanssa ja näytät kestäneen sen noinki selväjärkisenä :D, niin välttämättä kaikki eivät. Täällä vauva on 3,5 kk, valvomisia takana vuosi, viimeiset 2 kk unettomana. Välillä kahden kuukauden aikana olen nyt saanut unilääkkeen avulla ja miehen syöttäessä vauvaa nukuttua yössä jopa sen 3 h. Siis ei kolmen tunnin pätkää, vaan noin viidessä pätkässä (vauva herättää, kuuluu huoneesta toiseen) sen kolme tuntia yössä.

Loppu olen, enkä kauaa jaksa. Iltavelliä menee (maissia), ei ole vaikuttanut vauvaan mitenkään hyvässä eikä pahassa. Rintamaitoa ei saanut kuin yhden kuukauden, kun maidontulo loppui. Vauva syö yöllä normaalisti kahden tunnin välein, päivisin taas nukkuu yleensä ainakin yhdet kunnon päiväunet. Valitettavasti vain en voi unilääkkeitä ottaa jos joku muu ei ole vauvaa hoitamassa, koska olen sitten aika tokkurassa. :(

Opetuksena siis jotain tämänkaltaista: älkää hyvät ihmiset viitsikö. Joka päivä ajattelen, että tämä päivä vielä, ja ollaan jo lähempänä taaperoikää. Mitä tässä tilanteessa nyt on yksi iltavelli?? Jos se jollakulla auttaa, niin auttakoon! Meillä valitettavasti ei. Neuvolassakaan ei kaikkea ihan tiedetä, meille ei missään vaiheessa ole velliä suositeltu vaan kaikki muu apu tarjottu lastenhoitoavusta alkaen. Mutta mitäpä tässä nyt yksi tunti lastenhoitoapua virka-aikaan, kun en siinä ajassa voi kuitenkaan nukkua...

Joten joo. Kukin kestäköön tavallaan ja olkoon marttyyri, jos maittaa. Minä ainakin myönnän omat heikkouteni, ja joudun niiden kanssa valitettavasti elämään. Jaksamista jokaiselle valvojalle, ja toivotaan, että se joskus helpottuu.
 
Rollepa
Niin että kahden kk ikäisten vauvojen äitien on siis turha valittaa väsymystä.

Opetuksena siis jotain tämänkaltaista: älkää hyvät ihmiset viitsikö. Joka päivä ajattelen, että tämä päivä vielä, ja ollaan jo lähempänä taaperoikää. Mitä tässä tilanteessa nyt on yksi iltavelli?? Jos se jollakulla auttaa, niin auttakoon! Meillä valitettavasti ei. Neuvolassakaan ei kaikkea ihan tiedetä, meille ei missään vaiheessa ole velliä suositeltu vaan kaikki muu apu tarjottu lastenhoitoavusta alkaen. Mutta mitäpä tässä nyt yksi tunti lastenhoitoapua virka-aikaan, kun en siinä ajassa voi kuitenkaan nukkua...

Joten joo. Kukin kestäköön tavallaan ja olkoon marttyyri, jos maittaa. Minä ainakin myönnän omat heikkouteni, ja joudun niiden kanssa valitettavasti elämään. Jaksamista jokaiselle valvojalle, ja toivotaan, että se joskus helpottuu.
Hyvin sanottu! Voimia sinulle ja en voisi olla kanssasi enempää samaa mieltä. Velli tai vellittömyys ei varmaankaan määrittele kenenkään äitinä onnistumista. Jokainen tyylillään!

Ps. meillä alettiin aikanaan vellin syöttö 3 kk iässä lääkärin määräyksestä. Lääkäri kirjoitti aiheesta lausunnon neuvolakorttiin kun sanoi ettei välttämättä "kaikkitietävät imetysfanaattiset neuvolatädit" kuitenkaan hyväksyisi moista :) Itse uskoin mieluummin lääkäriä kuin terveydenhoitajaa - omalla järjellä ryyditettynä !
 
Viimeksi muokattu:
Jerrylee
Mä en kanssa ymmärrä tätä nykyisin äideillä esiintyvää hyökkäilyä heti jos joku tekee jotain eri tavalla. Jokainen meistä varmasti parhaansa tekee. Ihmiset vaan on erilaisia, ja myös vauvat on erilaisia. Jos joku systeemi ei jollekin sovi, niin jollekin toiselle se saattaa olla just se oikea. Äitiys on kuitenkin useimmille se elämän tärkein tehtävä, ja sen haluaa hoitaa hyvin. Siksipä mikään ei tunnu niin pahalta kuin kuulla muilta miten pieleen olet asiat tehnyt.
Omasta neuvolakortistani luin että olen alkanut saamaan tuoremehua kuukauden ikäisenä ja kiinteitä ruokia 2kk vanhana. Ihan yleinen käytäntö oli ennen, ja mun kouluaikana ei esim. meidän luokalla ollut yhtään allergista. Nykyään ei sellaista luokkaa varmaan montaa löydykään. Että en usko että sillä aloitusajankohdalla on kauheasti merkitystä siihen asiaan. Kyllä ne syyt todennäköisesti on jossain muualla.
Meille neuvolasta kehotettiin aloittamaan varovainen tutustuminen soseisiin kun vauva oli 3kk, koska kasvu oli niin kovaa ja energiantarve hurja. Jatkuvasti roikkui tississä kiinni, velliä tai korviketta olisin antanut, mutta pulloa ei huoli. Aloitettiin systeemillä 1tl kerran päivässä. Ei tullut mahavaivoja. Nyt tyttö on 4,5kk ja syö jo ihan kunnolla sosetta 2 kertaa päivässä.
 
kyllä vain
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;7265955:
olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Eli terve itsekkyys on kyllä ihan suotavaa pikkuvauvan äidillekin.

Olen itse tälläisen yöheräilijän äiti ja kyllä se on vauvankin hyvinvoinnin kannalta edullista, että äiti jaksaa ja voi hyvin.

Siinä kun päivisin itketään yhdessä kun muuhunkaan ei enää pysty niin kyllä ne yöunet tulevat arvoon arvaamattomaan.

Meillä on nyt tehty niin, että isukki syöttää viikonloppuna korviketta (olen yksinkertaisesti liian väsynyt pumppaamaan välillä) yhden syötön verran, jolloin minä saan nukkua 3-4h putkeen. Ja vot kun on taas ihan uusi ihminen tuollaisen neljän tunnin uinailunkin jälkeen!

ja vau.fin sivullakin oli asiaa tuosta että kyllä vanhempi tarvitsee unta. Jos päivät menee vain sumussa olemisella ja yliväsymyksellä ei sekään ole enään hyvä. ja toisekseen englannissa aloitetaan kiinteät ruoat jo kolmen kuukauden iässä. nyt vaan suomessa on meneill''n tämä imettäkää imettäkää buumi. Mitäpä te luulette ennenvanhaan mitä vauvoille on annettu kun rintamaito ei ole enään riittänyt? Kysykääpä omilta mummeiltanne milloin aloittivat perunan antamisen. Jotkut joutui jo aikaisessa vaiheessa alkaa syömän perunaa kun äidin ravinnon niukkuudestakin johtuen rintamaito ei riittänyt. Myös veljellei neuvottiin aloittamaan kiinteät neuvolassa jo kahden kuukauden iässä koska mistään ei ruoka riittänyt hänelle. Tätä nykyä veljeni on 2 metriä pitkä terve ihminen. Että silleen.
Ja tuo hyökkäily voi hyvä jumala sentään.
 
Niinpä!
Olen jo aikuisten lasten äiti. Aloitin vanhimmalle perunan antamisen jo reilu kolmen kk:n iässä, velliä myös, täysmaitoon siirryttiin 8kk iässä, kun muutimme pois Suomesta. Kaksi muua lasta menivät suurinpiirtein saalla kaavalla, paitsi imetin pidempään.

Keskimmäisellä oli aina vesipullo yöllä sängyssä heti, kun itse osasi pulloa pidellä. Hän otti huikat pitkin yötä, kunnes jossain vaiheessa tyhjä pullo lensi lattialle. Heräsi tietysti yltä päältä märkänä aamulla.

Tutti oli kaikilla nauhassa kaulassa (pätkä yöpukuun ommeltuna -ei tukehtumisvaaraa) ja nopeasti oppivat, että yöllä piti vain hamuta kaulaa ja nauhan päästä löytyi tutti...

Näistä ei-neuvolan-oppien mukaan hoidetuista lapsista on kasvanut terveitä nuoria aikuisia, ei allergioita, ei mitään muutakaan ongelmia.

Tällä tahdoin vain sanoa, että äidit saavat käyttää omaa järkeään vauvanhoidossa säilyttääkseen oman järkensä, mielenterveytensä ja yöunensa! Kolmannen lapsen saatuani hymyilin vain neuvolassa ja kerroin kaiken sujuvan mainiosti heidän oppiensa mukaan... Mitä sitä totuutta kertomaan, itsehän minä lapseni tunsin ja hoidin!
 
3 lasta
Miksette anna velliä jo suoraan synnytyslaitoksella? Saisitte heti kunnon yöunet. Mitä turhaan sitä maito antamaan, kun vellikin on keksitty. Ja viikon ikäiselle soseet kehiin.

Niin, en oikein ymmärrä miksi mielestänne vauva on 3 kk iässä valmis syömään velliä. Lapsen suoli ja maha eivät ole kehittyneet valmiiksi, joten tarvitsevat aikaa, että kestävät muutakin kuin maitoa.

Niin, kai annatte ihan tavallista maito vauvoillenne, mitä turhaan sitä korviketta antaa, kyllä vauva kestää mitä vaan. Ihan on aikuisen suolisto yms. syntyessään. Tavallinen maito sisältää paljon proteiinia, jota pienen maha ei kestä, eikä se kestä myöskään velliä yms. jos ne liian aikaisin aloitetaan.

Juupa-juu, sinä erittäin fiksu, joka sanoit, ettei kukaan vanhempiaan allergioista syytä. Noh, kuka menee sanomaan, että hei annoin sulle velliä, kun olit 3 kk ja siks sulla on nyt allergia. Ei kai sitä kukaan mee myöntämään, että on mahdollisesti lapselleen aiheuttanut allergiaa. Eikai raskauden aikana tupakoiva äitikään mee sanoo lapselleen, et ehkä et saa koskaan itse lapsia, ku äiti tuhos sun munasolut, ku olit vasta kohdussa- oli pakko kessutella, ku ei voinu lopettaa. Niin ja noi sun keskittymishäiriöt muuten johtuu kanssa siitä, ku äiti vähän kessutteli.

Mut antakaa vaikka kebabia vastasyntyneelle (siis eihän siitä mitään haittaa ole, antoi ne 20-luvullakin vaikka mitä, eikä mitään oo tullut, ihan terve oon ja mitään allergioita ei oo), jos haluatte. Omapahan on omatuntonne!
ihan tiedoksi että oletko lukenut korvike purkin kylkeä.... se ON pääasiassa rasvatonta maitoa....
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä