Hae Anna.fi-sivustolta

Imelletty perunalaatikko

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä Kirsi, 18.12.2005.

1. satunnainen lukija Vierailija

Meneeks niitä muuten joku Ideakeittiön iltaan... siellä saattaa "veri lentää"...
    oikeata joulurauhan julsitusta jo näin etukäteen...!

Tuo heinäkasassa imellytys menee kyllä piikkiin"parhaita kuulemiani ei-toteutuskelposia vinkkejä"!

2. Maan äärestä Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä imellytän perunalaatikon ja nostatan taikinat yksinkertaisessa mikrouunissa. Kokeilkaa jos ette usko, mutta ei tietenkään volyymeja sinne mukaan. Kansi vaan kiinni niin omaiset on nähneet.

3. LaatikkoB Vierailija

Meillä kotona huonelämpö pidetään aika matalalla, joten olen imellyttänyt perunasosetta - yllätys yllätys - saunassa, jota meillä käytetään ei niinkään saunomiseen, vaan pyykkien kuivatukseen. Siellä lämpö on jotain päälle +30, jonka olen havainnut hyväksi. Nappasin eilen muuten kaupasta mukaan Pirkan ruokareseptit joulukuulle. Siinä perunalaatikon imellytyslämpötilaksi suositellaan 50-60 astetta ja lisäksi sanotaan, että imeltyminen lakkaa soseen lämpötilan ylittäessä +80 astetta.

4. Himpula Vierailija

Minäkin imellytän perunalaatikon aina,niin että pidän sitä yön yli uunissa 50 asteessa.
    Jauhoja en lisää yön aikana,sekoittamassa käyn jos satun yöllä heräämään,mutta sekoittamattakin tulee oikein hyvää. Tällä konstilla olen aina onnistunut. Koskaan en ole siirappia perunalaatikkoon laittanut.
    Niin ja noin alhaisessa lämpötilassa laatikko ei todellakaan kypsy.
    Minäkin olen ohjeeni joskus ottanut pirkasta(1999),ja siinä nimenomaan käsketään laittaa perunalaatikko yöksi uuniin.

5. Sallisiviä Vierailija

Ei tarvi laittaa mitään ällöä siirappia. tarpeeksi pitkä imellytysaika imellyttää kyllä. Siirappia ei ainakaan meillä ole koskaan kotona.

6. Ulkoelli Vierailija

Minäkin laitan vain tuon 4 rkl jauhoja ja lisään ihan hyvällä omalla tunnolla siirappia. Ja imellytän yön yli huoneenlämmössä, joka meillä lienee siinä 20-21 astetta. Imellytetty perunalaatikkoni on niin hyvää, että tuppaa loppumaan aina kesken, joten nykyään teen sitä aina tupla-annoksen.

7. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Siirappia laitan minäkin, maun vuoksi, en makeuden. Ripaus kanelia myös.

8. Maku&asia Vierailija

Makua tulee ihan tarpeeksi imeltymisestä itsestään.

9. Ulkoelli Vierailija

Kuten nimimerkkisi miltei kertoo, makuasia!

10. ?? Vierailija

Tuntuu ihan sille, että Jx on tullut vierailijana paikalle nimimerkillä Maku&asia. Samanlaista ehdottomuutta ja muiden mielipiteiden väheksymistä.

11. edelliselle Vierailija

Sinähän se et hyväksy toisten mielipiteitä. Mitä helskutin vitsiä on siinä että kaikki masituu soekrilta? Vain uusvuttomat eivät osaa laittaa ruokaa ja iskevät sokeria ja siirappia suolaruokiinkin! Naurettavaa!

12. korjaus Vierailija

Sorry, kirjoittelin nopeasti

eli

...maistuu sokerilta...

13. ?? Vierailija

Hyväksyn - nimenomaan! Jos jonkun mielestä maku tulee siirapista, se on hänen makunsa ja mielipiteensä. Jollekin toiselle imeltymiseen riittää pitkä haudutusaika (oikeastaan sitähän se imellyttäminen on), on se hänelle ja monelle muulle oikea tapa.

Mutta äskeisessähän kyseinen nimimerkki ei antanut toiselle mahdollisuutta olla eri mieltä: asteri sanoi: "Siirappia laitan minäkin, maun vuoksi, en makeuden. Ripaus kanelia myös." Maku&asia puolestaan tyrmää asterin (ja monen muun) ajatuksen toteamalla: "Makua tulee ihan tarpeeksi imeltymisestä itsestään."

Hänelle siis riittää imeltymisestä tuleva maku, asteri taas pitää siirapilla makeutetusta!

14. Ulkoelli Vierailija

"
    "

Puuttuuko sinulta uskallus maistaa uusia, oudolta tuntuvia makuyhdistelmiä? Esim. uusi ranskalainen keittiö käyttää sujuvasti yhdistelmiä suolainen-makea, aasialainen tulinen-makea jne. jne. Ja ihan suomalainen: piparit ja sinihomejuusto, nam. Entäs sillijäätelö ja uudet perunat, nam sekin. Ja aivan ihana kanaruoka, jossa on kermavaahtoa, makeaa chilikastiketta, suolapähkinöitä... mm-mm-mm.

15. jouluntähti Vierailija

Matti Viikarin ohje tuolla keskustelun alkupuolella on se millä sain perunalaatikkoni viime jouluna onnistumaan. Kiitos siitä.

Imellytys siis uunissa 50-70 asteen lämpötilassa yön yli. Lajikkeena Pito. Olen kokeillut myöhemmin muitakin lajikkeita, jotka luokitellaan jauhoisiksi, ja onnistui niilläkin,mutta maku oli aika erilainen kuin Pidolla.

Oikea imelletty perunalaatikko on ihana, aivan erilainen kuin kaupan mössöt.

16. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jouluntähti, mitä sanot Lapin puikuloista? Pitoa ei saa lähikaupoistani.

17. jouluntähti Vierailija

Hain tuolta ensimmäiseltä keskustelusivulta Matti VIikarin ohjeen ja kopioin sen lajike-kohdan tähän:

Eri perunalajikkeiden tärkkelyspitoisuus voi olla vaikka seuraava: Pito 19,9 %, Suvi 18,9 %, Puikula 18,5 %, Hertha 17,2 %, Sabina 17,2 %, Lady Claire 17,0 %, Kulta 17,0 %, Satu 16,9 %, Rekord 16,9 %, Van Gogh 16,8 %, Fontane 16,5 %, Felsina 16,5 %, Matilda 16,1 %, Redstar 16,0 %, Gloria 15,8 %, Sini 15,7 %, Rosamunda 15,7 % .... Viljelyolosuhteilla on kuitenkin suurta merkitystä tärkkelyspitoisuuteenkin.

Eli siellä se puikula on jauhoisten joukossa. Varmaan siitä tulee hyvä perunalaatikko. Muistaakseni kokeilin Pidon lisäksi tuota Van Goghia, ja se onnistui kohtalaisesti. Se oli kaupassa pussissa, jossa oli punainen jauhoisen perunan merkki.

Nyt haluaisin opetella lanttulaatikon teon ja erehtyä mahdollisimman vähän. Kunpa löytyisi joku joka osaa antaa siitä noin "idioottivarman" ohjeen kuin herra Viikari perunalaatikosta! ;)

18. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  19. eevuska Foodie-lady Espoosta

Saadut tykkäykset:
    1
    Siirapin lisäyksessä on se ongelma, että jos sitä laittaa liikaa, imelletystä perunalaatikosta laatikosta tulee kovaa. Hämäläinen pitokokki tämän minulle kertoi, kun ihmettelin kerran hänen ihanaa laatikkoaan ja kerroin miten itse teen. Hänellä oli samanlaiset ohjeet kuin Matilla.

Joulutähti, olen tehnyt lanttulaatikon Pirkan ohjeella ja valmiista lanttusoseesta. Mausteita käytän hiukan enemmän, maun mukaan. Mutta niiden kanssa täytyy muistaa että esim. muskotin maku voimistuu kypsyessä.

20. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä maar se siirappi on sitten pois jätettävä. Viikarin ohjeella minäkin aion tehdä.

21. miekii Vierailija

kiitos vaan havainnollisesta selostuksesta, asialinjalla vieläpä. tätä kokeilen minkäin nyt. Ja hei, joulurauhaa tänne keittiöönkin!!!

22. kuka liekii Vierailija

tein nyt tolla viikarin ohjeella, ja seos oli yön uunissa, 50, puolessa välissä sekoitin ja tarkistin makua ja lämpöä, ja lisäsin jauhoja. lopputulos ei ole hirmu makia, eli niinkuin tuossa jossain välissä mainittiin, jauhoja kannattaa laittaa enempi kuin se 2rlk/pottu kg. Ja pitoa ostin, ihan vasiten vielä. eli hieman lisäisim jauhoja alusta asti. Ja lämpöäkin, uunin 50 astetta ei nostanut sosetta 50 asteeseen. ja joulurauhaa!!

23. jouluntähti Vierailija

Minä olen pitänyt lämpötilan välillä 50-70 mutta kuitenkin yleensä yläkantissa, 60:ssä tai melkein 70:ssä. 50:een en ole luottanut. Näin on imeltynyt hyvin.
    Jauhoja tosiaan saa lisäillä välillä.

Tänäkin jouluna ostin Pitoa, mutta mokasin: en muistanut, että imellytyksessä pitää olla KANSI PÄÄLLÄ. Tökkäsin vaan avoimen kulhon uuniin. Sitä se joulustressi teettää! Perunat vain pilaantuivat.

Pitoa kun en enää saanut, ostin kaupasta Van Goghia. Se on puolijauhoinen "yleisperuna". Epäilyksen tuntein imellytin, tällä kertaa kansi päällä. Onnistui ihan hyvin. Olen tehnyt tänä jouluna jo kaksi perunalaatikkoa Van Goghista ja hyvää tuli. Ei ihan niin hieno maku kuin viime vuonna Pidolla, mutta oikein hyvä kuitenkin.

Samalla kun tein sen toisen Van Gogh-laatikon, kokeilin pienen annoksen tuntemattomalla lajikkeella, sellaisella jota ei ole Matin listassa. Olikohan se Felicia, tai jotain F:llä alkavaa kuitenkin. Punaiseksi koodattu eli jauhoinen. Mutta siitä tuli aika pahaa. Outo sivumaku. Ei tullut syötyä ollenkaan, vaikka se imeltyi kyllä makeaksi kuten pitikin. Että kyllä ne lajikkeet vaihtelevat, tai ehkä hyväkin lajike voi joskus tuottaa yllätystuloksen.

Kiitos Asteri lanttulaatikon ohjeesta! Hain sen Pirkka-ohjeen netistä. Laatikko onnistui taivaallisesti. Ihan yksinkertainen ja helppo tehdä, kun tietää miten.

Ostin sitä varten luomulanttuja. Todella herkullisia ihan vaan keitettynäkin.

Olen tyytyväinen, että osaan nyt peräti kaksi "vaikeaa" perinnelaatikkoa. Ne ovat niin paljon paremman makuisia itse tehtynä, etten ikinä enää turvaudu kaupan sörsseleihin. Olin ostanut täksi jouluksi varalle sekä lanttu- että perunalaatikon, mutta syömättähän ne jäivät.

Hyvää vuodenalkua kaikille resepti-ihmisille!

24. no mutta Vierailija

eiköhän nuo laaatikot voisi jo unohtaa.Menkää ulos ja sulatelkaa kertyneitä kilojanne.

25. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Unohdetaan vain, mutta ensin sanon, että Jouluntähden kiitokset menivät väärään osoitteeseen. En tietääkseni ole antanut lanttulaatikon ohjetta, lienee jossakin ylempänä.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri