Hae Anna.fi-sivustolta

Imelletty perunalaatikko

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä Kirsi, 18.12.2005.

1. kaisa kekseliäs Vierailija

Hei minä laitan pottukattilan poikittain olevaan styrox laatikkoon ja teippaan laatikon kannen kiinni, siellä se lämpimässä imeltyy.
    Vanhaan styrox laatikkoon mahtuu 7 l kattila, kun laatikon tosiaan laittaa kyljeelleen.

2. Toi oli hyvä vinkki, meilläkin on yksi perinteinen styroks-kylmälaukku, joka kelpaa tuohon tarkoitukseen. Tarvii vaan katsoa, että valitsee seokselle sopivan kattilan :)

3. bellona Vierailija

Kiitos vain Matti Viikarille, jos vielä täällä käyt. Kaksi viime vuotta olen saanut unelmani tuuvingin - sitä ennen ne olivat vähän sitä sun tätä, joskus onnistuivat, joskus eivät.

4. Kotikokki Vierailija

Heip!

Tein kirjaimellisesti Viikarin ohjeilla, mutta en saanut imellettyä perunalaatikkoa. Meillä on leivinuuni, jossa imeltyi paistomittarin mukaan n. 60 asteessa (siis seos oli sen asteista) yhteensä 20 tuntia!!! 20 tuntia sitä varten, että sekoitin ja maistoin välillä eikä ollut tarpeeksi imeltynyt. Liekö syynä sitten ollut se vehnäjauhojen vähyys?Prunalajike oli Van Gohia,kun ei Pitoa löytynyt.

-Tintti

5. _anne Vierailija

Ostin punaisen perunapussin (van gogh :O ) ja siitä tuli aiha liisteriä kun soseutin perunat... Se oli yön yli saunan lämmitetyllä lattialla (viime joulua oli siellä ja tuli ihanaa laatikkoa!) eikä tapahtunut mitään? Liisterisistä perunoistako ei saa laatikkoa? Imeltynyt peruna siis maistuu makealle? Ei edes vähääkään käyneelle?

*nimim yrittää oppia perunalaatikon saloja*

6. bellona Vierailija

Jo kaksi epäonnistunutta laatikkoa van Goghista! Käytän aina juuri van Goghia sekä soseeseen että imellettyyn, eikä koskaan ole liisteröitynyt. Onkohan tuo perunalaatu jotenkin epätasaista?

7. _anne Vierailija

Minäkin oon muussin tehny van goghista, mut nyt se meni ihan liisteriks ja ei jauhojen kanssa muuttunu mikskään. Nyt laitoin sen uuniin, kokeilen mitä se siitä sanoo... Mut onko se liisterimäisyys huono? Jääkö se laatikkokin liisteriks? Muussina liisteri on ihan kauheaa :p

Tää on jo toinen satsi tälle joululle. Ekan taisin "vähän" ylikäyttää kun pidin takan päällä ja kun sekoitusmielessä painoin puulastan muussiin niin kuului vain pihahdus kun oli niin kuohkeaa seosta :D MEneeköhän tämäkin uusiksi nyt?

8. bellona Vierailija

Enpä osaa sanoa tuleeko laatikosta liisteriä, ei ole kokemusta. Toivotaan parasta.

9. roosamunda Vierailija

Mieheni osti Rosamundaperunoita, pyysin tuomaan punaisen pussin, toi punaisia perunoita. Tuleeko niistä nyt perunalaatikkoa?

10. _anne Vierailija

^ no eihän perunoista ainakaan lanttulaatikkoa tule ;) Haha, puujalka...

Ei ole rosamundasta kokemusta, että onko se millaista...

11. vaaa goohhh.... Vierailija

Itsekkin tein van goghista, siis tuli huonointa ja liisterimäistä,
    taitaa olla perunan laatu huonoa. Oli iso pettymys. Eihän se oikeasti imeltynytkään kunnolla.

Olen vuosia tehnyt laatikon itse, mutta ei oikein imeltynyt, joten pakko
    oli lisätä vähän siirappia ja pikkasen sokeria. No , oli ihan kuitenkin
    syötävää, joten ei muuta kun Jouluna syömään.

12. _anne Vierailija

Pakko vielä tulla kertomaan että nyt 3-4h uunissa (50C) olon jälkeen tuo perunamössö näyttää ihan perunalaatikonalulta! Eli se imeltyi, eikä ainakaan nyt näytä että liisterimäisyys olisi haitannut... Eli suosittelen uunia!!!

13. bellona Vierailija

Pitäisiköhän sitten suosiolla ostaa Lapin puikulaa. Ne ovat vaan niin onnettoman pieniä kuoria.

14. _anne Vierailija

vaaa goohhhille vielä kysymys.... Teitkö kuitenkin siitä liisteristä laatikon? eikä maistunut valmiina liisteriltä? Mulla kun on tuo vasta tuona "taikinana" tuossa kattilassa.... Ei se enään tunnu niin liisteriltä kun löystyi uunissa ja maistuu ihan ok:lta..

15. Tuula I Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Rosamunda sopii erittäin hyvin imellytettyyn perunalaatikkoon - käytän sitä aina.

Kuten Viikari neuvoo, perunat tulee muusata vatkaimella varovasti eli jos niitä vatkataan liikaa, menevät aivan varmasti liisteriksi. Varmin tapa välttää liisteröityminen on perunanuija - sillä perunaa ei saa hienonnettua liisterimäiseksi yrittämälläkään:)

16. _anne Vierailija

Perunamuussia en koskaan tee vatkaimella juuri tuon liisteröitymisen takia. Mutta kun imelletystä loodasta mulla ei oo kauheasti kokemusta niin tein ohjeen mukaan, jossa lukee että "soseuta sähkövatkaimella". Ajattelin jotenkin että kun nuijalla siihen jää niitä kökkösiä niin helposti, (jäi siihen nytkin kun en ihan vaahdottaa uskaltanut) niin sen siis kuuluu olla sellaista hienompaa tuossa. En uskalla alkaa soveltamaan kun en tiedä vaikuttaako se imeltymiseen kuinka kovasti ;) Mutta ainakin maku tuntui ihan hyvältä nyt. Katsoo sitten jouluna kun ne paistetaan että kuin kävi....

17. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä käytän perunalaatikkoon aina Pitoa. Tänä vuonna kokeilen tuota ketjussa ollutta kylmälaukkuvinkkiä imellytykseen :)

18. Annelelle Vierailija

Paras peruna imellettyyn laatikkoon Olympia. Siinä on se huono puoli, ettei sitä saa oikein mistään. Tampereelta Tammelan torilta olen sitä ostanut. Nyt tänävuonna en ole siellä kylläkään käynyt. Rosamundaa olen jo ostanut ja siitä alotan just sitä herkkua tekeen..ans kattoo..ja uunissa imellytän. Vesihauteessakin olen imellyttänyt, lämpötila ei vaan helposti pysy yli 55 asteen, saa paimentaa kun pientä lasta. Mutta taitaa olaa pelkkää kemiaa on koko imellytys.

Iloista joulua kaikille imellyttäjille ja siirappijoitsijoille (?) !!

19. Annelelle Vierailija

Hups, tuli kirjoitusvirheitä näin aamusta, mutta tarkoitin: kemiaa on, imellytyskin.

20. mummo10 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Van Goghista olen tehnyt Viikarin ohjeilla jo monena vuonna, koska se on tärkkelyspitoisin pottu, mitä täältä kaupasta löytää. Olen imellyttänyt styrox-laatikossa ja saunan lauteilla.
    Tällä kertaa keksin yksinkertaisen tavan. Imellytys hoidettiin samana yönä, kun kinkku paistettiin sähköuunissa. Pottukattila käärittiin pyyheliinaan ja laitettiin hellalle lähelle uunin höyryreikää. Pyyhkeestä taitettiin vielä lippa, joka ulottui höyryluukun yläpuolelle niin, että höyry jäi pyyhkeen sisään kiertämään. Loistavasti onnistunut imellytys!

21. Pottukokki Vierailija

Loistavaa perunalaatikkoa! Kiitoksia ohjeesta Viikarille.

Kaupasta löytyi valmiina pussina Pito-perunaa, jonka survoin survimella. Laitoin uunilämpömittarin kera 50 - 60 asteeseen uuniin teräskattilassa reilusti yön yli. Kuiva sose alkoi silminnähden muuttua veteläksi muutamassa tunníssa. Lisää jauhoja sekoitin joukkoon pari kertaa.

Tämän jälkeen pitäisi onnistua jatkossakin.

22. Kirsi, ap. Vierailija

Jälleen tänä jouluna KIITOS Matti Viikarille. Minä, ketjun aloittaja, tein jo toisen kerran erittäin onnistuneen hämäläisen perunatuuvingin.

Huomaan että ketju on nostettu. Syystäkin! Olen niin iloinen siitä, että näin helpolla sain parhaan reseptin imellettyyn perunalaatikkoon. Mainitsen kyllä aina lähteen silloinkin kun vieraani kehuvat...

23. Kirsi, ap. Vierailija

Anteeksi, huomaan vasta nyt ettei tämä olekaan minun aloittamani ketju. Meitä Kirsejä on monta! Minä asun Suomessa ja tiedustelin ihan samaa asiaa pari vuotta sitten. Sain monia vastauksia ja Matti Viikarilta tämän saman reseptin. Joka tapauksessa, paras mahdollinen resepti.

24. .. Vierailija

En vaan tajua miten joku voi imellyttää huonelämmössä, koska kemialliset reaktiot mitä tarvitaan imeltymiseen tarvitsevat sen 55-65 astetta lämmintä. Melko kuumia kämppiä ihmisillä :) Ja uskon, että monilla perunalaatikko on paistettua muussia, mikä varmasti ihan hyvää sekin, mutta ei oikeaa tuuvinkia.

25. kyllä varmaan Vierailija

ongelma on perunoissa eli niissä ei ole tarpeeksi tärkkelystä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri