Hae Anna.fi-sivustolta

imelletty perunalaatikko

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä kysyn, 20.12.2005.

1. TP Vierailija

alkuperäiselle: tuo Matin ohje on todellakin loistava, kannattaa ehdottomasti kokeilla! Ensikertalainenkin onnistuu mainiosti! Olen tehnyt ko. ohjeella laatikkoni jo 3 vuotta ja aina on tullut todella hyvää.

2. Skylla Vierailija

Olen tehnyt Hämäläisen perunatuuvingin aina samoilla ohjeilla kuin Matti Viikari. Olen ottanut ohjeen Kotiliedestä (v. 1991) talteen.

3. Matti Viikari Vierailija

Kirjaamallani ohjeella on minun äitini ja mummoni ja varmaan jo aikaisemmat sukupolvet valmistaneet imellettyä perunalaatikkoa. Ohjeeseen olen kirjoittanut lisäksi hiukan perusteita imellytystapahtumasta, jotta mystiikka hälvenesi. Valitettava tosiasia on, että lähes poikkeuksetta nyt lehdissä ja keittokirjoissa ja myös netissä julkaistavissa ohjeissa annetaan harhaanjohtavia tai suorastaan virheellisiä ohjeita, joilla imelletys ei onnistu. Ihmettelen suuresti miksi näin tehdään. Ei se ole ainakaan ruuanlaittajien edun mukaista.

Jopa niinkin arvovaltaisella sivulla kuin marttojen reseptikoelmassa annetaan huonoja ohjeita. Olen jo useita vuosia sitten yrittänyt saada heitä korjaamaan virheitä mutta tuloksetta.

4. ErnoJ Vierailija

Se nykyajan kiire on ongelmana! Kaikki ruoka pitäsi saada vartissa valmiiksi. Silloin ei voi seisotella muuseja lieden reunalla tai uunissa. Ymmärrän kyllä.
    Mielestäni siirapilla tulee kova imelletty perunalaatikko; mitä enemmän sitä laitat, sitä varmemmin laatikkosi ei ole perhmeää vaan kovaa.

5. ongelma Vierailija

Kiitos, tuossa oli järkeä. En nimittäin ala sitä missään patterin päällä yötä seisottamaan. Teen noin. Kiitos vielä kerran ja hyvää joulua sinulle, terveisin huonossa talossa asuva hämäläisnainen ;D

6. J Vierailija

Kaikki on valmista ja siirapistapa hyvinkin tulee laatikkooni makeus. Minulla on kaasuhella, joten en voi laittaa laatikkoa imeltymään uuniin.

7. J:lle Vierailija

ja oli ihan pakko vielä kommentoida.

8. Edelliselle Vierailija

Niin näytti sinullakin olevan kommentoimisen tarvetta.

9. aito Vierailija

Joillain tuntuu olevan niin kiire etteivät ehdiedes syömään.. tai ostavat eineksiä ja pureksivat niitä kadulla! Lisäävät vaan siirappia niin kaikki järjestyy!!

10. alkuperäinen Vierailija

Imelletty perunalaatikko onnistui LOISTAVASTI. Ensi yrittämällä. Seurasin Matti Viikarin ylläolevaa ohjetta. Käytin Pito-perunaa ja imellytin uunissa 55 asteessa yön yli, sen jälkeen lisäsin voisulan ja maidon.

Ikinä enää en osta kaupan perunalaatikkoa. Eihän se kannata, kun paremman saa itse tehtynä. Vaivatontakin se on, nyt kun tietää niksit. :)

11. essu Vierailija

Tein kevyen version perunalaatikosta. Jätin rasvan pois, vain nokare voita paistoksen päälle, hyvää tuli.

12. Mesu Vierailija

Perunalaatikko imeltyy eli siinä tapahtuu käymistä, eräänlaista tervettä ""pilaantumista"".

13. Matti Viikari Vierailija

Mukava kuulla että hämäläinen perinteinen perunatuuvinki onnistui. Itseasiassa pidän onnistumista idioottivarmana kun kuka tahansa seuraa kirjaamaani ohjettani riittävän tarkasti. Imellytys on helppoa mutta valitettavasti valtaosassa kirjoissa, lehdissä ja netissä annettavissa ohjeissa pilataan onnistumisen mahdollisuudet!

14. Suolasta. Vierailija

En lukenut aivan kaikkia vastauksia, joita sait imelletyn laatikon puitteissa. Missään lukemistani viesteistä ei mainittu suolan lisäysajankohtaa. Suolaa käytetään vasta, kun imeltyminen on jo tapahtunut, koska se estää imeltymistä. Se on joku ihan kemiallinen juttu, ehkä ketjussa oleva herra Viikari osaisi selittää miten. Mukavaa, että laatikkosi onnistui ensiyrittämällä!

15. alkuper. Vierailija

Joo, laitoin kyllä suolan vasta lopuksi kuten Matti Viikari ohjeessaan sanoi. Useimmissa resepteissä joita luin keittokirjoista se myös sanottiin, tosin joissakin neuvottiin keittämään perunat suolatussa vedessä... Tämmöiset pikkujutut ovat tärkeitä. Kuten sekin, että maitoruoissa kuten riisipuurossa suola pitää lisätä vasta keittämisen jälkeen. Jonkin tällaisen hienosäädön puuttuminen voi pilata koko ruuan. Siksi olen tyytyväinen, että sain tähän ketjuun niin monia perusteellisia vastauksia.

Kiitokset vielä Matti Viikarille ja muillekin. On mukavaa, että kertaheitolla opin yhden lempiruokani ja vielä joulun erikoisherkun valmistuksen. Nyt kelpaa rehennellä ensi jouluna, kun meikäläinen, kokematon ruuanlaittaja, osaa jotain tämmöistä! ;)

16. vierailija Vierailija

Kun soseen lämpötila on alfa-amylaasin ja beetta-amylaasin imeltymisreaktioiden vaatiman lämpötilan 65-75 astetta mukaineen, niin käymistä ja happanemista siinä ei tapahdu.

17. vierailija Vierailija

Sose ohennetaan 80 asteisella keitinvedellä jäykän notkeaksi. Sose jäähdytetään 77 asteiseksi ja siihen sekoitetaan jauho. 77 asteinen sose laitetaan 65-70 asteiseen uuniin ja annetaan imeltyä 2-6 tuntia. imeltymistä voi tarkkailla maistamalla ja sekoitetaan muutaman kerran imeltymisen aikana. Imeltymistä voi jatkaa muutaman tunnin tai yli yön aamuun.

Tällä ohjeella toimii alfa-amylaasireaktio minkä optimilämpötila on noin 75 astetta ja beetta-amylaasireaktio minkä optimilämpötila on noin 65 astetta.

Nykyisin yleistyneiden matalan lämpötilan ohjeiden mukaan menetetään alfareaktio kokonaan ja beettareaktiokin jää vaillinaiseksi.

Usein epäonnistunut imeltäminen korvataan lisätyllä siirapilla ja sokerilla.

.

18. vierailija Vierailija

Vanha 1800 luvun kokkien käyttämä keino toimii edelleen. Imeltyminen on varmaa kun perunoiden määrä on 2 tai mieluummin vähintään 3 kg. 2 kg perunoita olen tällä menetelmällä onnistuneesti imellyttänyt, mutta pienemmät määrät imeltyy vaihtelevasti.

Perunat voi kuoria ennen keittämistä ja keitetään niukassa vedessä ja soseutetaan suoraan keittoveteen. Tarvittessa notkistetaan 80 asteisella vedellä. Sose jäähdytetään 77 asteiseksi ja lisätää jauho. Imeltyminen alkaa heti.

Eristä sose erittäin hyvin "vällyillä" ja laita sose lämpimään paikkaan. Hyvillä vällyillä toimii vaikka huoneen lämmössä. Tarkista imeltyminen maistamalla noin puolen tunnin kuluttua. Jos imeltymistä ei ole havaittavissa, niin lisää jauhoja - jauhoja voi hiukan lisätä vaikka imeltymisen alku olisikin havaittu. Sose imeltyy tarpeeksi noin 2-6 tunnissa, mutta imeltämistä voi jatkaa edellisestä illasta seuraavaan aamuun.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri