imettäjän ruokavalio

  • Viestiketjun aloittaja kaasuvauva
  • Ensimmäinen viesti
kaasuvauva
Kertokaahan mitä ruokia olette syöneet imettäessä? Kun neuvolan täti sanoi, ettei kannata syödä paistettua eikä käristettyä ruokaa, eikä kaasun takia vehnäjauhopitoista ruokaa, omenoita, papuja, sipulia(eikä valkosipulia purjoa tms muita sipuleita), viinirypäleitä, herneitä, kaaleja (ilmeisesti ei myöskään parsakaalia kukkakaalia ym) eikä mausteita. Niin mitä ihmettä sitten voi syödä? Joka päivä karjalanpaistia? Mitä uunissa tehtäviä tai hauduttamalla tehtäviä ruokia on olemassa? Ehdotelkaahan jotain hyviä ruokalajeja!

Itselle tulee mieleen keitot, karjalanpaisti ja jotkut laatikot. Ilman sipulia tommoset ruuat on kyllä pahoja.
 
ModestyB
Kaalit, sipulit, herneet, pavut, ruis, omena, paprika, kofeiini, hiilihappo ja tuliset mausteet, kuten chili, voivat aiheuttaa vauvalle mahanpuruja. Mitään ei kuitenkaan pidä varmuuden vuoksi välttää, vaan vasta sitten, jos siitä tulee tosiaan ikäviä oireita.

Muita mausteita voi ihan hyvin käyttää! Yrteistä salvia ja persilja suurina määrinä voivat vähentää maidontuloa, curry ja jotkut muut sarviapilaa sisältävät intialaiset maustesekoitukset taas lisätä.

En tiedä mihin tuo käristämisen ja paistamisen välttäminen perustuu, sellaisesta en ole koskaan kuullut. En kyllä itse ole noista ruuanvalmistustapoja mitenkään välttänyt. Kaikenkaikkiaan vauvoilla on pikkuvauva-aikana aina jonkin verran masuvaivoja, koska masu on vielä kehittymässä. Jos masu haittaa arkea ihan selvästi, kannattaa seurailla ruokavaliotaan. Varmuuden vuoksi EI tosiaan kannata mitään välttää eikä mutenkaan tehdä ruokailusta hankalaa, ellei ole selvät syyt.
 
Pikkumamma07
Meidän vaavilla oli alussa kolmeen kuukauteen asti ilmavaivoja ja huusi iltaisin vatsanväänteiden vuoksi ja joka puolelta sateli neuvoja, että mitä kannattaa välttää, kunnes eräs tuttu neuvolatäti sanoi, että ei noinkaan voi elää, että kaikki ruoka-aineet laittaa pannaan. Mutta sillälailla voit tehdä, että syöt vähemmän esim. kaalta.

En ole myöskään kuullut, että paistaminen vaikuttaisi vatsanväänteisiin. Meillä eniten vaikutti valkosipuli ja chili ja kaali... On varmaan tuokin yksilöllistä... Omenoista ei tullut mitään...

Annoin kyllä ihan pienenä vielä Rela-tippoja. Kokeile, jos ne auttaisivat. Meillä niillä ei ollut huomattavaa vaikutusta, vaan ikä teki ihmeitä :)
 
Popsi popsi porkkanaa
Kyllä siinä raskauskilot karisee, kun mitään ei saa syödä. Tosin niitä ei tulekkaan, kun neuvolan mukaan raskausaikanakaan ei saa syödä mitään :D

Onko teillä masuvaivoja, siis kovia? Pienet mahanpurut ja iltaitkut on normaalia. Pienen suoli siinä vaan totuttelee tulevaan tehtäväänsä. Pääasia että syöt monipuolisesti. Jos rupee kovasti rajoittamaan syömisiään, niin menee liian yksipuoliseksi. "Jostain" luin ettei länsimaisen ja kehitysmaiden naisten rintamaidon koostumuksessa olisi juurikaan eroa. Eli ruuasta menee ravintoaineet ensin vauvalle ja sit mitä jää jäljelle, annetaan äidille. Monipuolinen ruoka siis turvaa äidin ravitsemuksen. Ettei lähtis tukka päästä :D
 
maalaisjärkeä
eipäs tehdä imetyksestä vaikeampaa kuin se on. Mä oon täysimettäny molemmat 6kk:een ja siitä sit kiinteiden ohella 1v:ksi. Esikoinen itki 3kk:een saakka, toinen ei. Molemmilla oli kyllä vatsanpuruja pienenä mutta ymmärtääkseni ne kuuluu asiaan. Mä oon syöny pääasiassa ihan normaalisti, kahvia, ruisleipääk, mausteita jne. Ainoat mistä oon huomannu tulevan pienenä vaivoja ni raaka sipuli ja paprika. Toi lista alussa että vehnäjauhopitoinenkin pitäs välttää ja sit toisaalla sanotaan että ruisleipäkin pahasta niin tosiaankin mitä ihmettä sitä sit imettävä vois syödä. Syö ihan rauhassa ja kyllä sit huomaat jos jokin raaka-aine selkeästi välittömästi samana iltana esim. aiheuttaa normaalia kovemmat itkut. Mutta muista että pienellä on normaalistikin noita vatsanväänteitä.
 
heli*
Voi oon lähes täysimettänyt viimeset 6kk enkä edes tiennyt että jotain pitäis välttää! Tietty jos vatsaongelmia ilmenee niin sitten, mutta koska meillä ei niitä ole ollut, olen syönyt siis kaikkea. Ainoa mitä olen kuullut neuvoa on että monipuolinen ruokavalio. Että älä pelkkään karjalanpaistiin tyydy:) Syö ihan normaalisti jos se vaan on mahdollista.
 
...
Esikolla oli koliikki ja kakkoseta imettäessä välttelin kyllä kahvia, raakoja kaaleja, raakaa sipulia, paprikaa, tulisia mausteita...Imetys onnistui tosi hyvin ja vauva oli tyytyväinen. Suuria määriä tuoretta tuisleipää ei kannata syödä. Oman ruokavalion probioottiset elintarvikkeet tulevat suoraan vauvankin hyödyksi eli paljon gefilus-,rela, asidofilus- ym tuotteita. normaalia perunaa ja kastiketta voi syödä, kalaruokia, broileria, kasvissosekeittoja, pinaattikeittoa (ei hernekeittoa), puuroja, tavallisia keittoja, makaroonilaatikkoa...Kyllä se helppoa on, kunhan tottuu alkuun.
 
jagulaari
Meille sanoi neuvolantäti että sellaiset ruokaaineet jotka itselle aiheuttaa ilmavaivoja tms. ni voivat tehdä sen myös vauvalle. Meillä ainoo oli ruisleipä, sitä en syönyt ja vauva oli tyytyväinen!
 

Yhteistyössä