Imetyksen jatkaminen vuoden ikään tai yli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras äiti

Vieras
Meillä poika 7kk ja imetän edelleen ja toiveena olisikin jatkaa tuonne ainakin vuoden ikään saakka. Mietin kuitenkin, kun esikoisen aikana oli niin, että alkoi "itse itseään vierottaa" noin 8kk iässä, eli huoli koko ajan vähemmän ja vähemmän tissiä ja lopulta imetys loppuikin kokonaan. Onko tuollainen yleistä, olisiko vaan pitänyt sitkeästi jatkaa, oisko se tissi alkanut taas maistua paremmin jossain vaiheessa? Lopetin siis esikoisen imetyksen kokonaan vajaa 9kk iässä.

Jos tälle kuopukselle tulee samanlaista vieroksuntaa, niin miten pitäisi toimia? Vielä ei kyllä siltä näytä ainakaan, on melkoinen tissitakiainen... :) Miten muuten kannattaa tehdä muuten kiinteiden ja imetyksen kanssa, pitäisikö tarjota aina rintaa ensin vai vasta soseiden jälkeen, onko merkitystä? Tähän asti olen tehnyt molemmin tavoin.

mä en oo ikinä tajunnu minkä takia imetystä pitäisi jatkaa sinne mahd pitkään? ymmärrän todellakin n 8kk asti mutta sen jälkeen alkaa mulla jo vähän tökkiä.. tai et onko siitä mitään hyötyä?

Meillä esikoinen lopetti tissittelyn 10kk iässä. Teki täys stopin, joten en nähnyt tarpeelliseksi väkisin yrittää/jatkaa imetystä. Muut meidän lapsista ovat olleet siinä 1v2kk:tta kun olen itse lopettanut imettämisen. Itse antanut ensin sosetta ja sitten rintaa.

Meillä esikoinen vierotti itse itsensä 8-kuisena.
Nyt kuopus on juuri täyttänyt 1, eikä TODELLAKAAN ole merkkejä että itse itsensä vierottaisi, joten täytyy tässä kohta aloittaa urakka.

Mä annoin tälle kuopukselle tissiä soseiden jälkeen. Soseet aloitin 6kk iässä.

Annan soseita ensin ja sitten tissiä.
Esikoisen ja keskimmäisen aikana maito loppunut n 6 kk iässä.
Pienin nyt 9kk ja saa tissiä joka ruuan + puurojen jälkeen. Niin ja öisin.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
mä en oo ikinä tajunnu minkä takia imetystä pitäisi jatkaa sinne mahd pitkään? ymmärrän todellakin n 8kk asti mutta sen jälkeen alkaa mulla jo vähän tökkiä.. tai et onko siitä mitään hyötyä?

no se hyöty ainakin ettei tarvitse antaa korviketta neljää kuukautta, vaan tissillä siihen asti että voi juoda maitoo.

on siitä ainakin se hyöty ettei tarvi alkaa pelaamaan pullojen ja korvikkeen kanssa, kun tavallista maitoa lapsi alkaa vasta kestää n. vuoden iässä ja sitä maitoa pitäisi kuitenkin lapsen saada...

ekalta imetys loppui itsellään n. 11k, toista toivottavasti saan pitemmälle just sen takia että voi sitten siirtyä suoraan lehmänmaitoon.

kiinteitä olen antanut ennen tai jälkeen, ei ole ollut väliä meidän lapsilla eikä vaikutusta imetykseen tai ruokahaluun. joillakin lapsilla kuulemma hyvinkin tarkkaan miten päin antaa että kelpaa.

Jos lapsella vaikka allergioita, se voi olla yksinkertaisempi ruokintamuoto.

Ymmärrän kyllä vuosikkaaksi imettämisen sikäli, että sillä välttyy korvikkeiden kanssa pelaamiselta kokonaan ja vuosikas voikin siirtyä tavalliseen maitoon, mitä muu perhe juo.

siis mä tarkotin sitä että jos vauva alkaa 'vierastaa' rintaa et miks jatkaa vaikeuksien kanssa , vaikka vois hetken olla korvikkeilla ennen tavalliseen maitoon siirtymistä. en oikeesti tarkottan pahalla... siis tottakai hyvä jos kaikki sujuu ongelmitta.

siis mä tarkotin sitä että jos vauva alkaa 'vierastaa' rintaa et miks jatkaa vaikeuksien kanssa , vaikka vois hetken olla korvikkeilla ennen tavalliseen maitoon siirtymistä. en oikeesti tarkottan pahalla... siis tottakai hyvä jos kaikki sujuu ongelmitta.

No minä ainakin paljon mieluummin näkisin vähän vaivaa ja jatkaisin imetystä jos mahdollista, kuin että antaisin korviketta ne muutamat kuukaudet. Mutta siis esikoisen kanssahan näin kävi, eli korviketta sai sitten muutaman kuukauden ennen lehmänmaitoon siirtymistä.

Jos lapsi itse alkaisi itseään vierottaa, niin en kyllä enää lähtisi mihinkään imetysyrityksiin 8-9 kk ikäisen kanssa. Sen ikäinenhän osaa jo juoda nokkamukista maitonsa, ei siinä enää tuttipullollekaan tarvitse opettaa. Ja ei minusta niin suuri asia ole kantaa kaupasta sitä vastiketta siinä missä tavallistakin maitoa.
Itse imetin ekaa sen 12 kk, joka oli ihan maksimi. Tokan kanssa aloin antaan nokkamukista vastiketta 7 kk iästä lähtien ja pikkuhiljaa vierottelin, imettäminen ei koskaan ole ollut mulle mikään itseisarvo, mutta kun se sujui ongelmitta, niin imetin pitkään.

Mä en näe siinä oikein eroa juoko korviketta vai tavallista maitoa sen pari kuukautta. Ton ikäisen voi opettaa jo nokkamukille ellei tuttipulloa halua ottaa käyttöön. Eli siinä mielessä en stressaisi imetyksestä jos lapsi itsensä haluaa vierottaa.

Mä en näe siinä oikein eroa juoko korviketta vai tavallista maitoa sen pari kuukautta. Ton ikäisen voi opettaa jo nokkamukille ellei tuttipulloa halua ottaa käyttöön. Eli siinä mielessä en stressaisi imetyksestä jos lapsi itsensä haluaa vierottaa.

Jos lapsi ei juo lehmänmaitoa, niin sit asia on astetta mutkikkaampi, kun täytyisi pärjätä apteekin korvikkeella, joka on aikas hintavaakin tavaraa. Vuosikkaalle kai voi antaa jo kaupan soija- tai kauramaitoa.

Soija ja lehmänmaito on kuitenkin molemmat aika helposti allergisoivia ja toisaalta taas vaikeasti välteltäviä ruoka-aineita, joten sikäli ehkä mielellään imettäisin aika pitkään mielummin kuin antaisin kumpaakaan korviketta.

En kyllä itsekään varmaan muuten jaksaisi "väkisin" jatkaa imetystä kun sitten vierottaminen voikin taas aikanaan olla tuskaa, jos lapsi uudelleen pääsee tissin makuun ihan kunnolla.

Uusimmat

Yhteistyössä