Imetyksen lopettaminen III

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitoa vauvalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitoa vauvalle

Vieras
Mulla on haaveissa lopetella imetys noin yhden vuoden ikään, jos vain maito passaa pojalle. Korviketta ei olla ikinä käytetty. Nyt ollaan maisteltu hapanmaitotuotteita (ikää kohta 11kk) ja ne ainakin käyneet.

Miten olette siirtyneet tavallisen maidon juontiin, jos vauva on ollut rintalapsi? Olen lukenut vain sellaisia vinkkejä, että korvikkeen joukkoon maitoa pikku hiljaa enemmän ja enemmän, mutta pitääkö tosiaan korvike ottaa vielä mukaan kuvioihin? Pumppaaminen multa ei onnistu.

Entä onko maidon juominen onnistunut heti hyvin nokkamukista? Me ollaan käytetty nokkamukia veden juomiseen. Ei kovin hyvin onnistu, mutta voihan se johtua siitäkin, että tarjolla on vettä. Tuttipulloa en ole ikinä kokeillut....

Meillä siirryttiin tavalliseen maitoon rintamaidon ohella. Miksi lutrata korvikkeiden kanssa? Ensin annettiin pieniä maitohörppyjä mukin reunasta ja siitä ne volyymit sitten pikkuhiljaa kasvoivat. Nokkamukia ja tuttipulloa ei olla koskaan käytetty. Osasi jo 1v2kk iässä juoda itse korvallisesta mukista.

Meillä meni myös noin, että vuoden ikäiseltä lopettelin imetystä. Lehmän maitoa annoin nokkamukista rintamaidon ohella, ei siis mitään korvikkeita meilläkään. Meidän vauva oli tosi huono juomaan nokkamukista. Pulloakaan ei huolinut vauvana koskaan ja mukia vierasti myös monta kk:tta. Mutta kun imetys sitten loppui, alkoi muki kelpaamaan pikkuhiljaa. Nyt juo hyvin nokkamukista ja pikkuhiljaa ollaan alettu harjoitella tavallisesta mukista juomista. Ikää hänellä nyt 1v 3kk...

Minä aloin lisätä ensin vähän kerrallaan maitoa veden tilalle puuroihin vähän vajaa 1-vuotiaana, kun juominen oli niin vähäistä. Imetystä lopetellessa 1-vuotiaana aloin tarjota maitoa mukistakin, mutta aika pitkään meni ennenkuin se ihan "raakana" juomana alkoi maistua. Nyt vieläkin tehdään iltapuuro maitoon, vaikka ikää jo kohta 3v:)

Yhteistyössä