Imetyksen lopettaminen ja nukkuminen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mrsCullen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mrsCullen

Aktiivinen jäsen
22.06.2005
5 194
0
36
Muita?

Tyttö 1v2kk ja vielä imetän =) Muuten oikein kiva juttu, mutta... nukahtaa tissille päikyille ja yöunille. Tälläkin hetkellä.... Ollaan yritetty nukuttaa omaan sänkyyn, mut siitä seurauksena vaan kammottava huuto :'( ,joka ei helpota vaikka mitä tekis. Miten ootte saanu lapsen nukkumaan ilman kamalaa huudattamista?

Ja se imetyksen lopettaminen.. Se olis helppoa varmasti ilman noita unihässäköitä. Tyttö juo kyllä lehmän maitoa oikein reippaasti kun vaan tarjoaa, että siitä nesteen saamisestakaan ei ois kiinni =)

Ompa sekavaa tekstiä, vähän väsy painaa näin joulun alla :xmas:

Mä imetin poikaa 1v2,5kk ja olisin varmaan muuten jatkanut vieläkin, mutta olin uudelleen raskaana niin päätin lopettaa. Päiväunille poika nukahti ulos rattaisiin mutta illalla nukahti ainoastaan tissille ja söi yölläkin 2-4 kertaa. Ei se mitään nälkään syömistä ollut, vaan ennemminkin tapa. Yöllä ei herännyt, alkoi vaan unissaan itkeskellä eikä rauhoittunut kuin tissille. Jos yritti muuten rauhoittaa niin itku vaan jatkui ja lopulta heräsi.

Vieroitin rinnalta pikkuhiljaa niin että ensin jätettiin päiväimetykset pois. Se vaihe kesti 1-2 viikkoa. Sitten ilta- ja yösyönnit niin että isi nukutti pojan. Ensimmäisenä iltana itki noin puoli tuntia ja sitten nukahti. Heräsi tunnin välein yöllä itkemään tissiä. Seuraavana iltana nukahti jo 15 minuutissa ja yöllä heräsi vain muutaman kerran. Isi nukkui pojan vieressä ja minä toisessa reunassa, mutta sitten kolmanneksi yöksi muutin sohvalle nukkumaan ja sinä yönä poika heräsi enää kerran pyytämään tissiä. Minä nukuin muutaman yön sohvalla ja sillä välin poika unohti tissin niin hyvin ettei se enää unissaankaan kiusannut.

Imetyksen lopettamisen jälkeen poika kävi kyllä päiväsaikaankin muutaman kerran kyselemässä tissiä mutta ymmärsi hyvin kun sanottiin ettei enää oteta vaan juodaan maitoa mukista. Niin kauan kuin imetin, ei kovin hyvällä menestyksellä suostunut juomaan maitoa mukista vaikka vettä joikin siitä mielellään. Mutta sitten alkoi kaupan maitokin maistua hyvin.

Minusta tuo vieroitus meni loppujen lopuksi todella hyvin ja kivuttomasti vaikka etukäteen pelkäsin että tulisi olemaan tosi vaikeaa.

Tsemppia sinullekin vieroitus-puuhaan :)

Mä luulen ettei vieroitus useimmissa tapauksissa onnistu ilman jonkinlaista itkua. Toiset sanoo että takaraja itkemiselle olis 2h, mutta me päätettiin silloin ensimmäisenä "tissittömänä" iltana ettei niin kauan huudateta, vaan korkeintaan tunti ja jos lapsi ei siinä ajassa nukahda ilman tissiä niin sitten mennään pois sängystä ja yritetään vähän ajan kuluttua uudelleen.
Eikä mitään sellaista että lapsi jätettäisiin yksin sänkyyn huutamaan, vaan koko ajan pitää olla se turvallinen ja tuttu aikuinen siinä vieressä rauhoittamassa.

Mutta noista on niin paljon eri näkemyksiä, me oltiin tuollaisen pehmeän vieroituksen kannalla. Kysy ihmeessä neuvolasta luettavaa aiheesta, kannattaa tutustua etukäteen ja tehdä jonkinlainen suunnitelma minkä mukaan edetään suurinpiirtein. Mä sain terkkarilta tosi hyvää materiaalia luettavaksi sekä pehmeästä että ei niin pehmeästä unikoulusta, ja lisäksi tutkimuksia ym. imetyksen lopettamisesta ja nukuttamisesta.

Minä imetin esikoista 1,5v. Imetystä aloin vähentää pikku hiljaa jo reilut 1 vuotiaana. Viimeiseksi jäi iltatisu ,johon oli aina saannut nukahtaa. Sitten vain yksi ilta piti itse päättää ,että enää ei tisua. Itelle poolopaita päälle ja lämminta maitoa nokkamukista. Ihan uskomattoman hienosti taapero tähän suostui. Oli varmaakin oikea aika, kun ei sen koomin tisua kysellyt. Sylissä kylläkin nukahtaa edelleen ,vaikka unimaito on jo jäännyt aikaa sitten. Ikää jo 2v4kk. :whistle: .

Täällä on myös imetyksen lopettaminen mietinnässä ja poika 1,5v. Minua huolettaa eniten se, miten saan pojan nukkumaan päiväuniaan ilman tissiä, kun se tissinkin kanssa on yhtä tuskaa... Ei vaan malttaisi nukkua millään. Illalla poika jossain vaiheessa nukahti aina silloin tällöin miehen syliin, mutta nyttemmin alkaa huutamaan, jos mies yrittää ns. nukuttaa eli laulelee jotain ja pitää sylissä. Ovela poika alkaa heti epäileen, että joutuukin nukkumaan ilman tissiä. Eli en tiedä miten nukahtaisi. Meillä poju nukkuu yönsä ihan kohtalaisesti jos minä nukun vieressä. Illalla kuitenkin herää tunnin - kahden välein vaatimaan tissiä, kun en vielä ole vieressä nukkumassa. Olen ajatellut toteuttaa imetyksen lopetuksen niin, että karsin ensin kaikki "turhat" päiväimetykset, sellaiset jotka on kohtuu helppo jättää. Sitten yritän saada yöimetykset pois ja viimeisenä päiväuni-imetys. Tämä siksi, että päiväunilla tuntuu olevan aivan suora vaikutus siihen miten nukkuu yöllä eli hyvät päiväunet takaa hyvät yöunet. Mutta onkohan liian epäselvää lapselle, jos päivällä ei saa muuten tissiä mutta sitten päikkäreille mentäessä saakin?

muoks' painovirhe...

Mullaki on 1v2kk tyttö ja nyt ollaan jätetty yöimetys pois tai itseasiassa viime yö oli ensimmäinen ilman imetystä. Joulukuun eka viikolla jätin päiväimetyksen pois kun meni ihan mahottomaksi tissillä roikkuminen ja mikään muu ruoka ja juoma ei enää kelvannut. Tein vain päätöksen että enää en päivällä anna ja sitten mummoni anto vihjeen että laittaa tissin päähän ruokasoodaa... näin tein ja kerran neiti maisto ja siihen jäi. muutaman kerren vielä veteli puseroa ja olis niin tehny mieli tissiä mutta aina vaan muistutin että äitilä maistuu tisuli pahalle niin ei huolinut :laugh: Ei ollut siitä moksiskaan vaan jätti tisun rauhaan.

Meilläkin neiti nukku aikasemmin vain tissille. Kyllähän se päiväunille nukuttaminen oli eka viikolla HANKALAA JA HERMOJA KYSYVÄÄ. Makoilin neitin kanssa sängyssä, joskus nukahti ilman itkua ja toisinaan itki ja piti kunnon konsertin. Olin vaan vieressä ja yritin silitellä ja vähän lauleskelin. Lopulta aina nukahti. Eka päivinä taisi pisin huuto kestää puolisen tuntia ja siitä sitten pikku hiljaa lyheni. Yöpuulle käydessä annoin tisun ja vielä yöläki, mikä oli ehkä enemmän huvitutti kuin ruokakassi :laugh: nyt sitten päätin että saa jäädä yö imetyskin pois ja saas nähä kuin mamman käy päätöksen kanssa. Tosiaan eilen nukahti illalla tosi nopeasti pienetä uikutusta ja keräämistä oli pikkasen. Otin vain vellipullon ja annoin velliä sängyssä ennen nukkumaan menoa, pimeässä huoneessa ja sitten neiti uinahti viereen. yö oli ihmeen helppo, useamman kerren kyllä sano nam nam kun ois halunnut tisua mutta otin vain kainaloon ja lauleskelin mummo nukkuu, äiti nukkuu, kissa nukkuu, tissit nukkuu.. ja siihen nukahti takasin myös neiti.

Meillä poika on 1v2kk ja viikko sitten perjantaina lopetin imetyksen kokonaan. Lauantain jälkeen meillä on nukuttu ihan täysiä, yhdentoista tunnin yöunia. Ja se on todella ihme meidän lapselta.

Päiväunet meillä hoiteli mies silloin kun lopetin ( viikonlopun aikana vieroitin)
Yhden yön sekä päivän poika oli kiukkuinen, mutta sen jälkeen ei ole oikeastaan kaivannutkaan. Välillä vähän näyttää että mieli tekisi esim.saunassa, mutta olen nopeasti kääntänyt mielenkiinnon muualle jos hoksaan pojan aikovan rinnalle.

Ehdottoman hyvä päätös ja on tämä vaan ihmeellistä kun saa taas nukkua entiseen malliin. Meillä on ollut reilun vuoden päivät tämä elämä enemmän tai vähemmän univelkojen siivittämää. Minä yritin aikaisemmin pelkän yöimetyksen lopettamista, mutta yöt alkoi mennä ihan hulinaksi kun heräili parin tunnin välein ja saattoi huutaa tunninkin suoraa kurkkua jos ei palvelu pelannut. Pahemmaksi vaan meni mitä enemmän pojalle tuli ikää. Ennen kuin tuli nämä hulina yöt meillä syötiin vain aamuyöstä ja muuten nukuttiin, mutta kun tosiaan uni ei tullut enää ollenkaan uudestaan ilman rintaa, niin en voinut muutakaan kuin lopettaa koko imetyksen. Muuten olisin loppunut minä.

En usko että vieroittaminen onnistuu ilman jonkun sortin huudattamista. Minäkään en siitä tykkää ja vältän viimeiseen asti, mutta eipä se vaan taida onnistua ilman itkuja. :'( Loppujen lopuksi minusta se oli kivuttomampaa mitä pelkäsin. Päätöstä pitää vaan miettiä ja tehdä se sitten lopullisesti ja kun siihen on itse valmistautunut, niin ihan hyvin siitä selviää. Minä mietiskelin pari viikkoa ennen kuin sain tehtyä lopullisen päätöksen.

Ei siinä auta muu kuin kestää sitä huutoa muutama päivä. Tai meillä pelätty yöimetyksenlopetushuuto kesti 20 minuuttia ja se siitä sitten! Oltiin varauduttu valvomaan ja kuuntelemaan itkua monta yötä...

Päätä itse mielessäsi, että vaikka mitä tulisi, niin 3 päivää kestät sitä huutoa ja sitten otat imetyksen takaisin ohjelmaan, jos homma ei toimi. Yleensä lapsi jo parissa päivässä oppii uudet rutiinit tai ainakin jotain muutosta tulee.

Muista, että lapsella on kuitenkin kaikki hyvin vaikka se tuossa tapauksessa huutaakin, ja äitiin se huuto sattuu enemmän kuin lapseen! Temppu on siis enemmän se, että saat itsesi psyykattua vetämään homman läpi!

Lisään vielä tähän loppuun, että täällä joskus joku antoi minusta tosi hyvän neuvon kun toinen pohti juuri näitä nukuttamisia ym. tyyliin "kai nyt pitää kokeilla...". Tämä neuvo/suuri viisaus oli jotain sinnepäin, että "Lapsen kanssa ei voi kokeilla, vaan toteuttaa" eli täytyy heti alusta asti olla se asenne, että nyt meidän rytmi tai tapa muuttuu toiseksi, eikä niin, että katotaan nyt jos onnistuis...

Hei mä olen alknaut "loppuvaiheissa" iltaimettämään olkkarin sohvalla,täysissä valoissa ja elämässä.Sitten vielä sen jälkeen hammaspesulle ja sitten vasta omaan sänkyyn nukkumaan.Mutta olen tehnyt kaiken niin nopeasti,ettei ole ehtinyt vaavi piristyä siitä imetyshumalasta,ja on nukahtanut aika nopeasti itsekseen.
5 vrk sitten lopetin meidän nelosen imetyksen kokonaan.Vieläkin on haikeus silmässä...MINULLA.Tyttö otti asian aika kevyesti,vain kahtena päivänä nosti paitaa ja sanoi titti,elämänsä ekan kerran. Ja isi laittoi muutamana iltana tytön nukkumaan...ja me lopetettiin imetys suoraan aika tiuhasta imetyksestä,kun yhdes vaihees mentiin jo 2 krt / pv nyt se oli jo 4-5 krt päiväs

Yhteistyössä