Mä imetin poikaa 1v2,5kk ja olisin varmaan muuten jatkanut vieläkin, mutta olin uudelleen raskaana niin päätin lopettaa. Päiväunille poika nukahti ulos rattaisiin mutta illalla nukahti ainoastaan tissille ja söi yölläkin 2-4 kertaa. Ei se mitään nälkään syömistä ollut, vaan ennemminkin tapa. Yöllä ei herännyt, alkoi vaan unissaan itkeskellä eikä rauhoittunut kuin tissille. Jos yritti muuten rauhoittaa niin itku vaan jatkui ja lopulta heräsi.
Vieroitin rinnalta pikkuhiljaa niin että ensin jätettiin päiväimetykset pois. Se vaihe kesti 1-2 viikkoa. Sitten ilta- ja yösyönnit niin että isi nukutti pojan. Ensimmäisenä iltana itki noin puoli tuntia ja sitten nukahti. Heräsi tunnin välein yöllä itkemään tissiä. Seuraavana iltana nukahti jo 15 minuutissa ja yöllä heräsi vain muutaman kerran. Isi nukkui pojan vieressä ja minä toisessa reunassa, mutta sitten kolmanneksi yöksi muutin sohvalle nukkumaan ja sinä yönä poika heräsi enää kerran pyytämään tissiä. Minä nukuin muutaman yön sohvalla ja sillä välin poika unohti tissin niin hyvin ettei se enää unissaankaan kiusannut.
Imetyksen lopettamisen jälkeen poika kävi kyllä päiväsaikaankin muutaman kerran kyselemässä tissiä mutta ymmärsi hyvin kun sanottiin ettei enää oteta vaan juodaan maitoa mukista. Niin kauan kuin imetin, ei kovin hyvällä menestyksellä suostunut juomaan maitoa mukista vaikka vettä joikin siitä mielellään. Mutta sitten alkoi kaupan maitokin maistua hyvin.
Minusta tuo vieroitus meni loppujen lopuksi todella hyvin ja kivuttomasti vaikka etukäteen pelkäsin että tulisi olemaan tosi vaikeaa.
Tsemppia sinullekin vieroitus-puuhaan
Mä luulen ettei vieroitus useimmissa tapauksissa onnistu ilman jonkinlaista itkua. Toiset sanoo että takaraja itkemiselle olis 2h, mutta me päätettiin silloin ensimmäisenä "tissittömänä" iltana ettei niin kauan huudateta, vaan korkeintaan tunti ja jos lapsi ei siinä ajassa nukahda ilman tissiä niin sitten mennään pois sängystä ja yritetään vähän ajan kuluttua uudelleen.
Eikä mitään sellaista että lapsi jätettäisiin yksin sänkyyn huutamaan, vaan koko ajan pitää olla se turvallinen ja tuttu aikuinen siinä vieressä rauhoittamassa.
Mutta noista on niin paljon eri näkemyksiä, me oltiin tuollaisen pehmeän vieroituksen kannalla. Kysy ihmeessä neuvolasta luettavaa aiheesta, kannattaa tutustua etukäteen ja tehdä jonkinlainen suunnitelma minkä mukaan edetään suurinpiirtein. Mä sain terkkarilta tosi hyvää materiaalia luettavaksi sekä pehmeästä että ei niin pehmeästä unikoulusta, ja lisäksi tutkimuksia ym. imetyksen lopettamisesta ja nukuttamisesta.