imetyksen lopettaminen käytännössä, vauva 10kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juks

Vieras
Tyttöni alkaa lähestyä 10kk:n ikää ja olen alkanut suunnitella imetyksen lopettamista. Tähän mennessä tyttö on saanut vain rintaa (ja kiinteitä tietysti). Tuttipulloa ei ole koskaan huolinut eikä myöskään nokkamukia. Mukin laidalta osaa ottaa muutaman hörpyn.
Miten tästä kannattaisi edetä? PItäisikö rinnan antaminen lopettaa kerralla kokonaan ja antaa vain mukista, kun siitä kerran osaa jo vähän juoda vai annanko ensin mukista ja sitten rintaa päälle vai miten? Entäs kannattaako tutteleita ja nanneja ottaa mukaan ollenkaan vai olisiko sama siirtyä jo suoraan tavalliseen maitoon? Hapanmaitotuotteita on maisteltu jo jonkin aikaa...

mutta pojallani 10 kk tuli vastikään ylöskin hampaat ja eilen illalla puraisi toisen nännin ihan rikki. Olin ajatellut lopetella vähitellen kesän aikana, mutta nyt tuntuu rinnassa siltä että vieroitus alkoi eilen! Syötin yöllä tervettä rintaa ja aamulla annoin vasta kipeästä rinnasta, eikä tunnu kivalta. Olen laittanut haavaan bepanthenia, toivottavasti auttaa. Aion nyt olla päivällä antamatta rintaa, mutta illalla on pakko jos haluaa saada pojan unille. Miten kannattaisi jatkaa tästä? Olisi hauska saada ideoita tilanteeseen.

En ole kyllä itsekään vielä lopettanut yli 1vuotiaan imetystä kokonaan...mutta suosittelen että lopetat imetystä vähitellen, niin että lopuksi imetät vaikka vain kerran vuorokaudessa. Oikeaan maitoon suositellaan siirtyvän vasta 1vee iässä. Tuttipulloa ei kannata enää tuossa vaiheessa ottaa kuvioihin, vaan totutella nokkamukiin. Olen jatkanut pitkään imetystä kyllä pitkälti siitä syystä ettei korvike kelvannut, muuta kuin puuroon ja ruokiin sekoitettuna...Mutta kun oikein maidon sai ottaa mukaan, niin se alkoi maistumaan. Silti jatkoi imetystä hyvänä rauhoituskeinona. ;) Mutta suosittelen imetyksen lopetusta ennen kuin pahempi eroahdistus iskee...sitten voi olla vaikeampaa.

Tästä aiheesta puhutaan mielestäni jopa täällä liian vähän, vaikka kaikki sen joutuvat kokemaan.

Mulla kävi niin, että lapsi vieroitti itse itsensä (ts. tissi ei enää kelvannut), mutta tämä tapahtui vasta muutaman kuukauden yli 1-vuotiaana. Jos ei ole kiire, niin kannattaa ehkä odotella jos lapsi itse lopettaisi, meilläkin oli oikea tissitakiainen mutta niin vain lapsi jotenkin tajusi itse ettei tarvitse enää tissiä. Silloin juotiin jo tavallista maitoa mukista, korvikkeita ei ollut käytössä. Tuo pureminen voi olla aika ohimenevä ongelma, vahingossa saattaa puraista kerran tai kaksi (kun kaikkea pitää kokeilla), mutta ei välttämättä sen enempää vaikka ois koko suu täynnä hampaita. Tästä puremisjutusta on ollut keskusteluja aiemmin, löytyiskö hakutoiminnolla?

Meillä kans poika 10 kk:tta ja olen miettiny, että voisin lopettaa imetyksen. Pahin puruvaihe menee pian pois. Ainako purasee laitan tissin piiloon ja en annan heti tissiä. Minusta näyttää, että pika joskus oikein nauttii ja vetäsee tissinpäätä singuttaa.

Olen kans kuullut jostaki, että lopetuksen tahti ois yksi imetys viikossa pois. Viimeiseksi sitten se hankalin. Monilla ilta tissi. Toisaalta ois jotenki ihana imettää, mutta välillä tuntuu, että alkais olla ihan hyvä alkaa lopetteleen touhua. No katotaan miten käy.

Kuumimmat

Yhteistyössä