Imetyksen lopettaminen vai jatkaako vielä?(9kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KolmeKertaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KolmeKertaa

Aktiivinen jäsen
16.04.2007
1 214
0
36
Heissulivei,

minulla on tuollainen isokokoinen, hyväntuulinen ja hyvin kasvanut poikavauva, ikää kohta 9kk. Olemme imettäneet hyvällä menestyksellä ja hän syö myös hienosti muuta ruokaa.

Ongelmana on lähinnä yöt. Päivällähän poika ei juurikaan ole rinnan perään, mutta yöllä syö tiheään. Olen koittanut vieroittaa pehmeästi yösyönnistä, tuloksena raivostunut, riuhtova ja huutava lapsi.

Nyt olen antanut jo mukista korviketta ihan ryyppymääriä esim ruualla, mutta en suoranaisesti pullosta. Toisaalta haluaisin imettää, mutta se tuntuu raskaalta, ja haluaisin jatkaa omia harrastuksiani ja nukkua öisin. Auttaako se öitä, jos imetyksen lopettaa kokonaan?

Päiväimetyksiä olen koittanut tihentää, mutta kun lapsi syö reippaita annoksia ei hän ole oikein nälkäinen, jos annan rintaa ennen kiinteitä, ei mene potut alas sitten. Vaikeaa on =) Onko kokemuksia, ajatuksia?

Meillä auttoi tuohon ongelmaan yöimetysten lopettaminen, annan vain aamusta noin 05.00- . Totta kai vauva protestoi muutokseen, mutta äitinä tiedät mikä on parasta lapsellesi... Eikä se huuto ikuisesti kestä, meillä vaan parina yönä ja pidin sylissä kunnes rauhoittu! Ja onhan niitä tapoja myös ilman itkua, Pantley yms. Meillä vaan tassuttelu ei toimi kuten esikoisen kanssa, kiskoo käden pois kun yrittää tassuttaa...
Mutta en nyt sen takia lähtis koko imetystä lopettamaan. Niin, meillä kun loppui yöimetykset niin jopa alkoi päivälläkin tissi kiinnostamaan ihan liiankin kanssa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja äitilintunen:
Meillä auttoi tuohon ongelmaan yöimetysten lopettaminen, annan vain aamusta noin 05.00- . Totta kai vauva protestoi muutokseen, mutta äitinä tiedät mikä on parasta lapsellesi... Eikä se huuto ikuisesti kestä, meillä vaan parina yönä ja pidin sylissä kunnes rauhoittu! Ja onhan niitä tapoja myös ilman itkua, Pantley yms. Meillä vaan tassuttelu ei toimi kuten esikoisen kanssa, kiskoo käden pois kun yrittää tassuttaa...
Mutta en nyt sen takia lähtis koko imetystä lopettamaan. Niin, meillä kun loppui yöimetykset niin jopa alkoi päivälläkin tissi kiinnostamaan ihan liiankin kanssa ;)

Näin minäkin sen järkeilin. ei ne pentleyt taida auttaa, kun lapsella voimakasta tahtoa jo olemassa. Pitää koittaa taas ens yönä olla antamatta...

Mun miehen siskolla kävi just samoin 9kk iässä, että lapsi alkoi öisin pitämään tissiä unilelunaan ja ois koko ajan rinnalla ollut. Piti sitten unikoulua kaks yötä, eli yritti rauhottaa tytön jotenkin ja antoi aikansa vain itkeä. Kaksi yötä riitti ja sitten loppui yösyömiset ja tyttö nukkui yöt putkeen. Yleensä unikoulussa taitaa se toinen yö olla vaikein, riippuu tietenkin tapauksesta. Tsemppiä vaan koitokseen!

Jos haluat lopettaa yösyömiset niin sun pitää sitten päättää, että et kanssa anna vaikka kuinka lapsi kiukkuilisi. Etkä vaan "koita olla antamatta". Huuto ja meuhkaaminen kestää aikansa, mutta loppuu =)

Onko teillä tuttia käytössä?

Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Jos haluat lopettaa yösyömiset niin sun pitää sitten päättää, että et kanssa anna vaikka kuinka lapsi kiukkuilisi. Etkä vaan "koita olla antamatta". Huuto ja meuhkaaminen kestää aikansa, mutta loppuu =)

Onko teillä tuttia käytössä?

no itse en ole lapsen rajoittamattoman huudattamisen kannalla, vaan koitan löytää kultaista keskitietä. Hylätyksi kokemisen tunne ja kauhu ei ole sitä, mitä haen. Siksi nuo pehmeämmät keinot kiinnostaa. Olen huudatusunikouluttanut jo kaksi aiempaa, kyllähän he oppivat nukkumaan, mutta keino ei ollut hyvä.

Ei ole tuttia, eikä hankita. Esikoiselta emme saaneet taas sitä vieroitettua ja päätimme, että tutteja emme lapsille osta. Uniriepu/-lelu ollut käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Heissulivei,

minulla on tuollainen isokokoinen, hyväntuulinen ja hyvin kasvanut poikavauva, ikää kohta 9kk. Olemme imettäneet hyvällä menestyksellä ja hän syö myös hienosti muuta ruokaa.

Ongelmana on lähinnä yöt. Päivällähän poika ei juurikaan ole rinnan perään, mutta yöllä syö tiheään. Olen koittanut vieroittaa pehmeästi yösyönnistä, tuloksena raivostunut, riuhtova ja huutava lapsi.

Toisaalta haluaisin imettää, mutta se tuntuu raskaalta, ja haluaisin jatkaa omia harrastuksiani ja nukkua öisin. Auttaako se öitä, jos imetyksen lopettaa kokonaan?

Päiväimetyksiä olen koittanut tihentää, mutta kun lapsi syö reippaita annoksia ei hän ole oikein nälkäinen, jos annan rintaa ennen kiinteitä, ei mene potut alas sitten.

Tuossa iässä voi osa yöllisistä imetyksistä olla eroahdistustakin, ja rinta suussa on paras varmistus siitä, että äiti ei ole minnekään hävinnyt :) Imettämisen ovat monet kokeneet vaivattomana tapana hoitaa yöheräilyjä jos ajatellaan tilannetta, että vauvaa yritetään rauhoitella muulla tavoin.

Kerroit koittaneesi tihentää päiväimetyksiä, mutta et ole kokenut tuota hyväksi, kun kiinteiden määrä silloin vähenee. Periaatteessahan alle vuoden ikäisellä maito saa olla pääruokana, joten kiinteiden ruokien menekin vähenemisellä ei ole suurtakaan haittaa. Jotkut vauvat ovat lisäksi niin "fiksuja", että pitävät tiukasti kiinni vuorokausittaisesta maitomäärästään, ja jos eivät saa tarpeeksi maitoa päivällä, täyttävät puuttuvan osan kiintiöstä öisin.

Mitä mieltä olisit sellaisesta, että esim. pienentäisit muutaman kiinteän aterian kokoa, ja niillä kerroilla imettäisit ensin?

Tehostettu sylittely päivisin voi myös auttaa, jos yöimetykset johtuvat osittain tuosta eroahdistuksesta. Kantoliina on hyvä apu :)

Kiitos Milka neuvoista!

Kantoliinaa ollaan käytetty, poika rimpuilee siitä jo nykyisin pois. Tuntuu, että päivällä on liikaa sitä energiaa pelkkään hellittelyyn, öisin sitten haluaa köhnöttää vieressä :D . Eroahdistus ei ole vielä aivan pahimmillaan, mutta selvästi alkaa enemmän ja enemmän seurailemaan muita perheenjäseniä ja onko joku lähellä.

Olen myös miettinyt tuota päiväimetyshommaa. Ehkä liiallinen kiinteiden tuputus voi olla pahaksi ja pitääkin antaa ensin tissiä. Tää, että maitomäärä on vakio, sitten syödään vaikka yöllä-voi pitää paikkansa. Ehdottomasti en halua, että lapsi on sekä nälkäinen, että peloissaan öisin, siksi en huudattamaan lähde häntä.

Mites yö sujui? Itse huomasin, et se yöheräily oli tosiaan varmistusta, että aiti on lähellä... Ja joskus ei edes auttanu kun imetti silti oltiin hereillä jopa kaksi tuntia. Kädestä piti tiukasti kiinni ja kun näytti et ois nukahtanu ja irrotti otteen niin heräs taas.. Kamalia öitä! Ompelin yks ilta unipussin ja seuraavana yönä nukkui heräämättä aamu 5 asti!!! :) Meillä siis auttoi se ja kun siirsin pojan nukkumaan esikon kanssa samaan huoneeseen.. Nyt pääsaääntöisesti nukutaan hyvin yöt ilman tissiä ja muutakaan varmistelua. Joko se eroahdistus alkoi mennä ohi tai sitten nämä "temput" tosiaan auttoi. Tiedä häntä! :flower: :heart:

Ugh, yö meni taas kiljuessa. Joku ihme huutokohtaus iskee näköjään joka yö ja silloin ei edes tissi kelpaa. Oisko se sittenkin tuo eroahdistus nyt päällä? En voi jättää karmeesti huutavaa vauvaa yksin, joten kai tässä menee vähän pidempään, kuin "pari yötä" :ashamed:

kiitos tuestanne, naiset ja voimia kaikille öihin!

Luin mielenkiinnosta tätä ketjua, kun mekin ajateltiin lopettaa tytön yösyötöt. :wave:
Mua vaan jännittää hirveesti, et onnistuuko tassuttelu!Olen välillä kokeillut kädellä rauhoittaa ja toisinaan onnistuu jos tyttö on juuri syönyt. Mutta jos käykin silleen että jää valvomaan tuntikausiksi keskellä yötä, kun tissillä ei tainnuteta
:o Ei pari yötä mitään, mutta jos jäisi tavaksi valvominen?
Ja miten toimia, kun lapsi nousee istumaan tai pystyyn, kun heräilee? Raivostuu entisestään, kun laskee makuulleen ja potkii peiton pois.

meidän tilanne oli ihan samanlainen kuin teidän!!
poika ei enää päivisin oikein suostunut syömään rintaa ja halusi vaan kiinteitä. kauan yritin päivisin antaa sitten korviketta ruoan kanssa, mutta sekään ei kelvannut.
yöt oli ihan yhtä hulinaa kun tissiä piti saada. söi kyllä ihan nälkäänsä, eikä tissillä muuten roikkunut kuin syödessä, mut monesti yön aikana :attn:

no sitten rupesi nannin korvike pikkuhiljaa kelpaamaan ja sitä annoin päivisin kiinteiden kanssa ja öisin rintaa.
jonkin ajan kuluttua korvasin yhden yösyötön korvikkeella ja loput annoin rintaa. sitä jatkettuani hetken, annoin pikkuhiljaa aina useammin korviketta ja vähemmän rintaa. pitkän aikaa mentiin niin, että sai muuten korviketta, mutta aamuyöstä kerran rintaa.
aluksi syöttökertoja per yö oli 3-5 kertaa. sitten enää kaksi jolloin sai korviketta ekaks sitte rintaa.
viimeajat on pärjätty yhdellä syötöllä ja olen antanut korviketta tai rintaa oman jaksamisen mukaan.
viime yö poika nukkui ensimmäistä kertaa ilman yösyömisiä ajan 22.00-7.30!!!!!!
poika tällä hetkellä 10,5kk.

minä itse olen aina ollut rankasti huudattamista vastaan, enkä ole poikaa tänä aikana kertaakaan huudattanut.
olen varma, että teilläkin tällaisilla pehmeillä konsteilla saadaan tuloksia aikaiseksi ja juuri niillä konsteillä mitkä teille sopii! minäkin ostin sen pantleyn kirjan, mutta ei nekään konstit vaan kaikki oikein meille sopineet. ei se ole niin yksiselitteistä, jokainen tietää itse parhaiten mitä omalle lapselle =)
jaksamisia teille ja kyllä se siitä kunhan vaavi hiukan vielä kasvaa :hug:

ai niin.. meidän poika inhoaa tasuttelua ja silittelyä, että siitä ei apua meillä. että tutti syli ja maito konsteina meillä. ja kun apu tulee mahdollisimman pian niin ei tarvi nähdä suurta vaivaa, että saa pojan takaisin uneen.

yks tärkeä pointti vielä, hampaiden tulo on aina saanut tilanteen menemään takapakkia, mut heti kun hampukipu helpottaa ollaan samassa pisteessä mihin oltiin päästy.

No hei hani,

kiva kuulla kokemuksia. En sinänsä ole korvikkeita vastaan, ja käytän niitä esim ruokien ohentamiseen ym. Mutta koen, että antamalla korviketta, lapsi vierottuu rinnan syömisestä. Haluaisin jatkaa imetystä, kunnes lapsi voi alkaa juoda normimaitoa. Korvikehan täyttää vauvaa paremmin kuin ämmä, eli sulaa hitaammin. Siksi korvikevauvat yleensä aina nukkuu tissivauvoja paremmin öisin. Se on niin väärin...

Minusta alkaa tuntumaan, että tää nukkumishommakin ratkeaa vasta, kun on tissistä vieroitus kokonaan. :headwall: Ja hampaat, sairastelu, uudet taidot ja muu kiva aloittaa ruletin alusta, ihan kuten sanoit.

Hei pakko tulla liputtamaan, pieni ukko nukkuu nyt toista yötä omassa kamarissaan omassa sängyssään. Viimeyönä hän itki siellä herättyään hetken (muutama minuutti) hiljaa kiehnäten, ei siis karjunut. Sitten nukahti. Kerran kävin peittoa panemassa päälle, mies jatkoi unia vaan. Eli eka yö meni putkeen, saa nähdä mite nyt käy.

Rinnat nuo meinas vaan aamulla räjähtää, omat unet loppui tästä syystä jo aamuneljältä. :/

jos heräät itse yöllä vessaan, voit siinä samalla hetken lypsää enimpiä paineita vaikka pois? menee hetki ennenkoin rinnat tajuavat, että yöllä ei enää syödä :)
meillä vielä 1,7kk ikäinen haluaa maitoa muutamana yönä viikossa. ja olen tulkinnut ihan janoksi/näläksi, kun ei mikään muu rauhoittelu auta, eikä viitsi antaa mielettömästi huudellakaan-sitten herää pikkusisko.. toisaalta joskus itsekin herään yöllä janoon, miksi tuo taapero vois samaa tehdä sitten. en ole ongelmaksi kokenut koska ei toistu ihan jokayö, ja ei tarvitse 3h välein sitä evästä saada (enää) :D

Yhteistyössä