Imetyksen lopettaminen - vinkkejä saa antaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jo riitti meijeri!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jo riitti meijeri!

Vieras
Heipä hei,

Tässä osoitteessa on suunnitelmana imetyksen lopettaminen. Vauva on nyt 7,5 kk ja tarkoitus on, että imetyksestä päästään eroon noin kuukauden sisään tms. Syynä muun muassa hampaat ja pureminen sekä äitiysvapaan loppuminen ja töiden aloitus.

Kirjoitan tähän nyt miten ollaan toimittu, jos joku löytää siitä itselleen vinkkejä ja samaten minulle saa antaa vinkkejä, miten kannattaisi jatkaa tästä eteenpäin.

Ollaan toimittu seuraavalla tavalla: Yöimetykset ovat loppuneet käytännössä jo silloin, kun vauva oli 5 kk, kun vauva alkoi itse nukkua yöt läpi. Puolen vuoden iässä tuli takapakkia, mutta unikoulu ja kunnon iltapuuro auttoivat ja yöunet palautuivat. Nykyisin imetän usein aamuisin (rinnat ihan täynnä maitoa) ja oikeastaan aina illalla - vauva on oppinut nukahtamaan rinnalle. Tähän tarvitsisin kanssa apua, että miten opetan tästä tavasta eroon? Vauva on syntymästään asti nukkunut aina omassa sängyssään, eli olen hänet nukkuvana sinne aina nostanut rinnalta.

Päivällä menee kiinteitä ruokia ihan hyvällä ruokahalulla ja nokkamukista päivästä riippuen 3-5 dl korviketta. Tuolla korvikkeella olenkin saanut vähennettyä päiväimetykset lähes kokonaan.

Vauva ei ole koskaan oikein hyväksynyt tuttipulloa ja nokkamukiin tottuminen kesti noin viikon verran.

Eli kysymyksiä olisi seuraavia, joihin kaipaisin vastauksia, vinkkejä ja muiden kokemuksia:

1. miten opetan pois tuosta tissille nukuttamisesta? Annanko maitoa mukista ja sitten tutti suuhun ja heijaan sylissä uneen? Vai laitanko omaan sänkyyn ja silittelen uneen? Vai vaihdetaanko nukuttajaksi vauvan isä? Apua!

2. Milloin maidontulo loppuu? Kuinka nopeasti kannattaa jättää loputkin imetykset pois kuvioista? Tuo iltaimetys on varmaan viimeinen, joka jää pois?

3. Jos maitoa pakkaantuu rintoihin ihan koviksi paakuiksi asti, onko parempi yrittää hieroa lämpimällä vai imettää vauvaa? Eikös imetys kuitenkin vain kerro, että hyvä, maidolle on tarvetta?

4. Rintani ovat erikokoiset. Siis ihan järkyttävä kokoero! Toisesta ei tule kovin paljoa maitoa ja toisesta hirveästi. Näin on ollut jo kuukausia. Palautuuko tissit samankokoisiksi, kun maidontuotanto loppuu kokonaan? Pitäisikö ne harvat imetykset tehdä kummasta tissistä?

Vielä lisäys edelliseen:

Onko noissa korvikkeissa eroja? Siis laadullisesti? Neuvolasta suositeltiin NAN -merkkistä korviketta, mutta se maistuu pahalle. Ei kelpaa vauvalle laisinkaan. Tuttelin korvike puolestaan maistuu paremmalle ja se kelpaa.

Entä ei kai haittaa, ettei tuota maitokorviketta lämmitä vauvalle? Se ei nimittäin maistu laisinkaan lämmitettynä vaan huoneenlämpöisenä tai jääkaappikylmänä kelpaa parhaiten.

Ok ensinnäkin, korvike on korviketta, lääkärit suosittelee sellasta missä proteiini on pilkottua, muuten ei liene väliä, ei mitään huippua tavaraa lapsen suolistolle missään tapauksessa.

1. Iltarutiinit on opeteltava vaan uusiksi, helpointa voi olla miehen työllistäminen, koska itsestä voi tuntua kamalalle kun lapsi kuitenkin haistaa maidon. Sylittelyä jne. mutta ei kannata opettaa lasta nukahtamaan esim. kävelyyn. Meillä lauletaan. Tämän voi yhdistää ensin alkuun vaikka siihen normaaliin iltarutiiniin, ja sitten ottaa äidin pois kuviosta jos mahdollista.

2.Maidontuotantokoneistosi alkaa purkautua n. 2kk:n päästä siitä kun olet lakannut imettämästä aikaisintaan, tosin moni saa tippoja ulos vielä vuodenkin päästä. Maidon määrä kuitenkin vähenee. Nyrkkisääntö on, että mitä hitaammin saat lopetettua, sitä parempi, tietysti myös oman tilanteen mukaan. yksi imetyskerta kolmen päivän välein voisi olla hyvä esimerkkitahti.

3.Jos rintoja pakottaa, imettäminen ei kannata. Sen sijaan kannattaa herutella käsin tai pumpulla vain sen verran maitoa ulos, että lakkaa pakottamasta-ei yhtään enempää. Tämä kannattaa tehdä niin harvoin kuin mahdollista. (vertailun vuoksi: maitoa listään syöttämällä usein, rintoja vaihtelemalla ja tyhjentämällä rinnat mahdollisimman tehokkaasti joka syötöllä, toimi siis toisinpäin.) Maito tosin kannattaa lapselle silti antaa, eli heruta vaikka kuppiin, jokainen pisara on hyvästä.

3.Rinnat palautunevat kyllä omiin kokoihinsa, imetyksen ansiosta niiden pitäisi olla raskauden jäljiltä kiinteämmät kuin imettämättömillä.(Toisin siis kuin mitä yleensä uskotaan)

Imetys on jokaisen oma asia, ja vauvasi on jo saanut siitä suurimman hyödyn. Kuitenkaan mikään ei estä sinua jatkamasta vaikka palaatkin töihin: voit esimerkiksi imettää vain illalla ja aamulla jos niin päätät, maidontuotanto pysyy kyllä yllä. Kehosi tuottaa vasta-aineita maitoosi sen mukaan mitä tauteja ympäristössäsi kohtaat, joten lapselle tulee jatkuvasti ajantasainen vasta-aine koktail. Lisäksi maitosi suojaa lapsen suolistoa korvikkeen haitta-vaikutuksilta ja tekee siitä parempaa ravintoa vaikka siis imettäisitkin vaikkapa vain kerran päivässä. Maito myös auttaa lapsen elimistöä soputumaan kiinteisiin ruokiin. Jos rinnat huolettavat, voisit ehkä antaa lopulta maitoa vain pienemmästä.

Tsemppiä mitä ikinä päätätkin tehdä!

Minä olin viikonlopun reissussa ja lapsi oli pärjännyt hienosti. Sen jälkeen päätin etten enää imetä. Helppo homma, ainoa että jos otti viereen makaamaan sänkyyn niin "hamusi" muutaman kuukauden.

[QUOTE="keppi";26035966]Minä olin viikonlopun reissussa ja lapsi oli pärjännyt hienosti. Sen jälkeen päätin etten enää imetä. Helppo homma, ainoa että jos otti viereen makaamaan sänkyyn niin "hamusi" muutaman kuukauden.[/QUOTE]

Tämä on ehkä huonoin tapa lopettaa imetys, enkä tätä suosittelisi kenellekään: ei maitoa vauvan elimistölle, äidin rinnat koetuksella ja ei äitiä näköpiirissä. Toivotaan että vauva oli hieman vanhempi kuin mitä aloittajalla. Ja ei, ei ne vauvat huuda ja reuho ja viillä ranteitaan auki kun kaipaavat äitiä. Mutta stressitaso ja siten kortisoli taso nousee ja aiheuttaa pahimmissa tapauksissa pitkä-aikaisia tai jopa pysyviä muutoksia aivoissa- mikä sitten näkyy tunne-elämässä tms. Ei sillä että näin on teillä käynyt, mutta itse en ottaisi riskiä, yö per ikävuosi, 7,5kk vauvaa siis ei vielä edes yöksi pois vanhemman luota.

Onhan noita tilanteita missä imetys vaan loppuu ja äiti on poissa, mutta oli syy mikä tahansa (liikenneonnettomuus tai baarireissu), ei se hyvästä ole.

Itse olen jättänyt yhden imetyksen kerrallaan aina pois lapsilta. Viimeisenä ilta. Ruokailut on kuin itsekseen korvautuneet muulla ruualla, kun alettiin juomaan tavallista maitoa. Vuoden iässä ei mitään vieroitusta minusta ole tarvittukaan, kun vauvan mielenkiinto luonnollisesti alkaa suuntautua äidistä poispäin. En kyllä ymmärrä miksi pitäisi aikaisemmin vieroittaa - vaikka töihin menisikin. Hyvä, ilmainen maito kuitenkin eikä vie kuin tuokion aikaa koko imetys.

Itse olen nyt taas aloittanut työt, mutta silti imetän vauvan töistä tultuani ja vielä illalla. Öisinkin vauva 9kk syö pari kertaa ja aamulla ennenkuin lähden töihin. Kasvaa hyvin, on tyytyväinen ja itse olen luottavainen että kesälläkin reissaaminen on paljon helpompaa kun on maidot mukana. Ei tarvitse miettiä maidon säilyvyyttä ja lapsen janoa.

ja tietysti maitolaiturilta voi kysellä asteen fiksumpia neuvoja, vierottamiseen, imetyksen ja työssäkäynnin yhteensovittamiseen, korvikkeesta luopumiseen, pumppaamiseen jne. kaikkeen imetykseen liittyvään, siellä löytyy tietoa ja kokemusta vaikka millä mitalla ja mikä parasta se tulee ilman syyllistystä.

Tuosta pois tissiltä opettamisesta:
Lopetin kokonaan sängyssä imettämisen, että ei millään muotoa yhdistä maitoa ja nukkumista. Sitten opetin nukuttamaan syliin, siis kyljellään ihan rintaani vasten. Siitä seuraavaksi vähän kauemmaksi, mutta niin että piti vielä kädestä kiinni, sitten yksin lelun kanssa. Teimme myös niin, että minä nukutin, mutta sitten nukkui yön isän kanssa, jolloin ei heräillyt samoin kuin minun kanssa nukkuessa, eikä alkanut itkemään, vaikka heräsi.

Kiitos, että olette vastanneet.

Tosiaan töihin meno on vain yksi syy imetyksen lopettamiseen. Toinen on nuo hampaat ja pureminen. Yksi syy oli kanssa se, että haluan vauvan oppivan, että maitoa saa muualtakin kuin vain tissistä ja sitä kautta voisin saada välillä vapaata vauvasta ja vauvan hoitoon. Nyt on mennyt tämä 7,5 kk ilman, että olen päässyt edes kampaajalle. Kyllä mä vauvaa jätän isän tai isoäidin hoitoon välillä, mutta se huuto on ihan kamala. Nyt kun korviketta pikkuinen on oppinut juomaan nokkamukista (tuttipullo aiheutti kamalaa huutoa ja noin ison vauvan voi jo sitten opettaa suoraan nokkamukiin), niin se huuto ja raivo ei ala ihan heti. Aion siis uskaltautua kampaajalle ensimmäistä kertaa pian 9 kuukauteen! Jee!!

Nukuttamisesta. En siis ole koskaan (tai lähes koskaan) nukuttanut vauvaa sänkyyn viereen, vaan syliin se nukahtaa imettäessä. Sitten vain nostan sen omaan sänkyynsä. Meillä ei siis ole myöskään perhepeti ollut koskaan käytössä, vaan ihan omassa sängyssä vauva on saanut nukkua alusta asti. Ehkä opetellaan nyt seuraavaksi se, että nukahtaa syliin, muttei imettämällä vaan vaikka tutti suussa.

Minulle oli uutta tietoa tuo, että maidontuotanto pysyy yllä, vaikka imettäisi vain kerran päivässä. Onko silloin koko päivän sitten kamala pakotus tisseissä vai sopeutuuko maidontuotanto tuohon rytmiin? Minulle nimittäin sopisi kyllä se, että imettäisin vain illalla, koska silloin tuo pikkuinen ei yleensä jaksa purrakaan. Joka tapauksessa mm. töiden takia en halua enää imettää useampaa kertaa päivässä. Sehän on mahdotontakin, kun en ole kotona päivisin.

Pop, mikä oli tuo mainitsemasi maitolaituri?

Maitolaituri - Etusivu

Alkuun voi tuntua rinnoissa kun imetystä vähentää, mutta muutamassa viikossa maidontuotanto tasaantuu niin ettei tuota ongelmia. Töissäkin voi tauolla käydä hieman lypsämässä käsin pahimpia pois jos meinaa liikaa pingottua.
Itse pystyin olemaan päivät koulussa 8-16, imetin sitten aamulla, iltapäivällä, illalla ja yöllä tarpeiden mukaan parivuotiaaksi asti.

Puremiseenkin löytyy monia hyviä konsteja, käypäs katsomassa tuo maitolaituri, siellä tosiaan paljon hyvää asiaa. Pureminen ei kuulu asiaan eikä sitä tarvitse kestää. Itseasiassa kun vauva imee, kieli on hampaiden ja nännin välissä eikä vauva usein pure omaan kieleensä, yksi konsti on irroittaa lapsi heti kun imeminen on lakannut ja vauvalla olisi mahdollisuus purra.

Rinnat sopeuttavat maidon tuotannon kyllä, eikä rintoja pakota mitenkään kokopäiväisesti. Maidon koostumus myös muuttuu siten, että vasta-ainepitoisuus kasvaa ja ravintopitoisuus vähenee suhteessa, mitä vähemmällä maidolla mennään. Rinnat tosin sopeutuvat hitaasti, joten se yksi imetykerta per kolmepäivää voisi olla hyvä aloitustahti vieroitukseen.

Jos vauva on kovin äidin perään, imetys varmaan tuntuu ahdistavalta ja sitovalta. Pumpaaminen voisi olla yksi hyvä keino silti pitää ruoan laadusta huolta. En osaa edes kuvitella miltä tuntuu jättää huutava vauva, oma poika kun on aina jäänyt mielellään, mutta on selvää että tarvitset sinäkin omia taukoja. Kun lapsi on hyvässä ja turvallisessa hoidossa, on myös hänen etunsa että äiti lähtee ja mikä parasta tulee takaisin. Tätä voi myös harjoitella kotona: sanotaan selkeästi ja reippaasti hei hei, ei koskaan hiivitä ulos, ja sitten ollaan vaikka toisessa huoneessa puoli tuntia, sitten tunti jne. Vauva kyllä oppii että äiti tulee takaisin, ja ettei mitään kamalaa tapahdu.

Korvaat pikkuhiljaa aina yhdeltä aterialta rintamaidon korvikkeella nokkamukista, siis olettaen että olet imetättänyt aterioiden yhteydessä niin kuin minä tein. Ensin jätät imetyksen yhdeltä aterialta ja vaikka viikon päästä jätät toiselta jne. Näin mukista annettu maito korvaa pikkuhiljaa rintamaidon (tai pullosta annettu jos vauva vielä noin pieni kuin sinulla). Nukuttamiseen ilman imetystä vinkkinä vain se, että joku muu läheinen esim. lapsen isä laittaa lapsen nukkumaan ilman iltaimetystä/unimaitoa. Tarpeeksi maitoa iltapuurolla ja sitten nukkumaan, pari iltaa voi mennä vähän suuremmilla itkuilla, mutta sitten se unohtuu. Kun vauva on tottunut nukahtamaan ilman maitoa, voi äitikin laittaa nukkumaan. Muuten se on vähän vauvan kiusaamista, jos maidolle tuoksuva äiti laittaa nukkumaan.

Niin ja rinnat palautuu sitten, kun imetys loppuu kokonaan. Kannattaa vähentää imetystä asteittain ja vaikka vähentää imetyksen kestoa ensin pikkuisen kerrallaan. sitten kun lopetat kokonaan, niin lypsät vain pahimman kiristyksen pois (vaikka lämpimässä suihkussa), ettei rinnat luule, että maitoa tarvitaan lisää. Pikkuhiljaa tuotanto vähenee.

Olen kyllä sitä mieltä, että ainakaan samaan aikaan ei kannata lopettaa imetystä ja aloittaa hoitoa. Ennemmin jatkat imetystä edes iltaisin jolloin se ehkä helpottaa lapsen sopeutumista uusiin rutiineihin ja saa tankattua läheisyyttä rinnalla. Rinnat kyllä sopeutuu minkälaiseen imetysrytmiin tahansa, mutta ensi alkuun voi kyllä kiristellä. Myöhemmin rinnat eivät välttämättä edes tunnu täysiltä, vaikka imettäisit vain sen kerran päivässä, tai tuntuvat täysiltä vasta juuri ennen imetysajan lähestymistä. Se on niitä luonnon ihmeitä. :) Tsemppiä!

Menee? :D meillä pian 8kk vanha tyttö. Imetän edelleen. Tyttö syö näin: n. 02-03 ; n.7 ; 9; sose 10; 11 puuroa puoli purkkia; n. 14 peruna-liharuoka ; 1 purkki. 14.30 imetys; 16 1 1/2 prk peruna-liharuokaa; 18 2 prk peruna-liharuokaa; 19.30 imetys; 21 sose; 22 puuroa 1 prk; 00 imetys. Tämä rytmi on ollut kauan. Tyttö kakkii 4-7 päivässä. Ja pissaa paljon. Terveydenhoitaja sanoi että on nopea aineenvaihdunta..lisäksi tyttö saa vettä jano juomana ruualla.

Yhteistyössä