Imetyksen lopettamisen edut (1v)

  • Viestiketjun aloittaja Yökukkuja
  • Ensimmäinen viesti
Yökukkuja
Eli tässä nyt yöni valvon, kun mietin imetyksen lopettamista. Poika on kohta 1v ja parin kk kuluttua alkaa työ ja päiväkoti kutsuu poikaa. Asia tuntuu niin haikealta, että kaipaisin tsemppiä...

Eli mitä etuja imettämisen lopettamisesta olisi?

Itse listasin muutamia ajatuksia:
+kuukautiset alkavat, uuden raskauden mahdollisuus (olisi toivottu)
+saa aloittaa lenkkeilyn ym pomppisen
+omaa aikaa enemmän
+isän rooli vahvistuu
 
ninnu2
Keksisinköhän yhtään... Jos lapsi syö yöllä, niin syöttö jää pois ja saat paremmin nukkua. Mutta kiinnitin katseeni tuohon "saa aloittaa lenkkeilen ym pomppimisen". Siis eikö sitä suositella imettävälle? Itse olen kyllä hypellyt aerobicissa ja juossut pikkulenkkejäkin. Täysimetän, lapsi 4 kk. En ole kuullutkaaan, etteikö saisi pomppia...
Niin, varmaan ikävintä tuossa imettämisen lopettamisessa sellaisen ainutlaatuisen läheisyyden loppuminen. Mutta ehkä löytyy joku muu ihana tapa olla lapsen kanssa lähetysten ja tankata hellyyttä.
 
joopa....
Itse listasin muutamia ajatuksia:
+kuukautiset alkavat, uuden raskauden mahdollisuus (olisi toivottu) ITSELLÄ KUUKAUTISET ALKOI POJAN OLLESSA 2 KK (NYT 8 KK) JA TÄYSIMETIN PUOL VUOTIAAKS. EI SIIS VAIKUTA IMETYS KUUKAUTISIIN.
+saa aloittaa lenkkeilyn ym pomppisen LENKILLÄ OLEN KÄYNY RASKAUDEN AIKANA JA IMETYKSEN AIKANA IHAN NORMAALISTI. KUNTOSALIN ALOITIN SYNNYTYKSEN JÄLKEEN POJAN OLLESSA 3 KK. EIKÖS RAITTIISSA ILMASSA LENKKEILY OLE JOPA SUOTAVAA??!!
+omaa aikaa enemmän
+isän rooli vahvistuu MITEN ISÄ VAIKUTTAA IMETYKSEEN???

En tajuu...
 
Iitu1.
En keksi muuta etua kuin että jos johkin lähtee ilman taaperoa niin ei tarvitse kytätä kelloa koska tarvii olla kotona imettämässä,saa mennä vähän vapaammin.Mutta jos sinusta tuntuu haikealta lopettaa ja lapselle vielä tissi kelpaa niin miksi lopetat?Ei töihin ja tarhaan meno ole este imetykselle,-voithan antaa aamulla tai vaan iltaisin.
 
Aurora Vee
Joopa:lle:

Se miten imetys vaikuttaa kuukautisiin on yksilöllistä. Joillakin kuukautiset todella alkavat vasta kun imetys loppuu.

Luulen että alkuperäinen tarkoitti pomppimisella sitä, ettei maidosta täydet rinnat ole tiellä jumpassa eikä hyppiminen satu. Tietenkin raitis ilma ja liikunta on suositeltavaa imettäjälle kuten kenelle tahansa muullekin.

Isän rooli vahvistuu kun hänelle suodaan enemmän aikaa lapselle jos äiti ei imetä, ja hänellä on myös paremmat mahdollisuudet syöttää lasta. Tämä on olennainen hyöty etenkin pienten vauvojen isille, vuosikkaan kanssa on hieman eri tilanne.
 
Heikotus
Ite imetin puoli vuotta ja etuna lopettamisesta oli se, ettei ollut enää niin heikko ja väsynyt olo. Olen pienikokoinen ja raskauskilot lähtivät nopeasti. Vaikka miten söin kunnolla, niin olo oli heikko. Varmaan myös synnytyksen verenhukasta mutta myös imettämisestä. En mä muuta keksi..
 
MaMa13.
Muita mitä mieleen tulee:
-ei koko ajan nälkä (itsellä)
-voi käyttää millaisia vaatteita vaan kun ei tarvitse miettiä miten saa rinnat helposti esille
-kroppa omassa hallussa, voi syödä ja juoda mitä haluaa
-hoitoonjättäminen helpompaa
-meillä ainakin poika (9kk) on nyt ihan innoissaan kun saa viileämpää janojuomaa, itse asiassa annamme korvikkeen jääkaapista ja on pojan mielestä aivan ihanaa!
 
hmhmhm
Isän roolia voi vahvistaa vaikka äiti imettääkin, eihän äiti imetä kokoaikaa. Jos tarpeen on, niin isähän voi tehdä kaiken muun, äiti vain imettää. En pidä tuosta perustelusta, että isä saa enemmän tilaa, kun äiti ei imetä... Jotkuthan perustelevat pulloruokintaakin sillä, että isän ja vauvan välille muodostuu sillä tavalla kiinteämpi side. Ehkä sitä sidettä voisi alkaa pikkasen muulla tavalla luomaan.
Pomppimiseen voi muuten ostaa kunnon liivit.
 
MaMa13.
No kyllä se isän rooli voi vahvistua syöttämisenkin kautta, kun on esim. ensimmäistä kertaa mahdollisuus jättää lapsi vaikka koko päiväksi isän hoitoon (ja juu, näin olen tehnyt vaikka jonkun mielestä varmaan olenkin siksi huono äiti), jolloin myös isän ymmärrys siitä mitä lapsenhoito kokonaisuudessaan on voi kasvaa.
 
kk..
hmhmhm:lle kun kaikille ei löydy tarpeeksi isoja liivejä imettäessä+ ne tissit on niin isot ettei käy mielessäkään hyppiminen (kokemusta on)

-mä sain omituisen henkisen vapauden, kun imetys loppui, vaikka se olikin haikeeta. (imetin 8kk) olisin jatkanut, mut vaavi kieltäytyi.
- sain pudotettua painon entisiin lukemiin
 
hmhmhm
No ehkä ilmaisin asian hieman väärin. Olen ymmärtänyt, että jotkut täällä perustelevat pulloruokintaa sillä, että isä pääsee lähemmäs vauvaa. Toki isän rooli vahvistuu, jos hän on täysin vastuussa vauvastaan. Mutta mielestäni sen takia ei kannata vähentää imettämistä. Isä ehtii mukaan muutenkin. Ja kuten sanoin, voihan sen sopia niin, että isä tekee KAIKEN MUUN, äiti vain imettää, jos isän rooli ei pääse tarpeeksi vaihvistumaan imettämisen takia. Jokainen toki järjestää nämä asiansa omalla tyylillään, ei siihen mitään oikeaa tapaa olekaan. Mutta aika heikot ovat isän välineet luoda suhdetta lapseen, jos se ei muulla kuin pulloruokinnalla aukene (kärjistys).
 
eximettäjä
Itse imetin 8kk ja luopuminen oli haikeaa...mutta: painoni alkoi normalisoitua, entiset vaatteet mahtua rinnan kohdalta paremmin päälle, sain vähän vapautta lastenhoidosta kun isi pystyi antamaan pullomaitoa ja lapsi alkoi nukkua yöt paljon paremmin (suuri merkitys omalle hyvinvoinnilleni). Lisäksi ison lapsen imettäminen julkisilla paikoilla oli jo alkanut käydä vähän hankalaksi, joten kaupungilla liikkuminenkin helpottui.
Imetys oli kyllä ihanaa, mutta aika aikaansa kutakin.
 
hmhmhm:lle
Mielestäni kukaan ei ole perustellut tuolla syyllä pulloruokintaa vaan se on ehkä mainittu plussaksi ko ruokinnassa. Eiköhän kaikilla ole siihen vähän suurempi syy, esim. imetys ahdistaa tai on vaikeaa, maitoa liian vähän, vauva ei suostu syömään tissiä.. sitten kun täällä saa puolustella valintaansa pulloruokintaa niin sitä sitten yrittää repiä irti kaikki positiiviset puolet asiasta.
 
nii in
Olenpa kyllä nähnyt tuollaisenkin perustelun pariinkiin otteeseen, siis isä saa mahdollisuuden syöttää vauvaa. En tarkoittanut ihan tätä ketjua. Sinä et ehkä ole aivan kaikkiin keskusteluihin osallistunut?
 
Elina1
Ei kai noin iso lapsi enää täysimetyksellä ole muutenkaan. Voihan päivisin juoda vaikka ihan tavallista maitoa ja esim. illalla sitten imetys. Isä voi varmasti juottaa maitoa lasista. Jos siis ei halua vielä lopettaa imetystä.
 
00
Ajattele ap. niin, että lapselle ei ole imetyksestä enää ravitsemuksellisesti yhtä paljon hyötyä kuin vauvana. Saa tarvittavat ainesosat tavallisesta ruuasta. Imetys ei enää välttämätöntä.
 
hipsu12
joo, todellakin erittäin yksilöllistä kuukautisten alku poju on 8kk eikä oo kuukautisia näkynyt. en mäkää oikee keksi mitää varsin positiivista imetyksen loppumisessa.
 
Yökukkuja/alkup
Alkuperäinen kirjoittaja ninnu2:
Mutta kiinnitin katseeni tuohon "saa aloittaa lenkkeilen ym pomppimisen". Siis eikö sitä suositella imettävälle? Itse olen kyllä hypellyt aerobicissa ja juossut pikkulenkkejäkin. Täysimetän, lapsi 4 kk. En ole kuullutkaaan, etteikö saisi pomppia...
Synnärillä kerrottiin, että paikat on imetyksen aikana vielä löysät hormonaalisista syistä, tulee myöhemmin kohdunlaskeumaa, pissan lirahtelua ym jos imetysaikana pomppii, juoksee tms. Yskiäkin pitäisi kontrolloidusti, lantionpohja piukkana. Uskoin... Ulkoilu ja kävely kyllä oli tosi jees!

Mutta Kiitos kommenteista, mielipiteistä ja keskustelusta! Imetyksen lopettaminen vaatii pohdiskelua. Niinhän se on, että aika aikaa kutakin, kuten joku viisaasti sanoi -joskus se pitää joka tapauksessa lopettaa... Työn vuoksi joudun olemaan poissa kotoa välillä reilun vrk, siksi en ehkä mielellään työn ohessa imettäisi enää ollenkaan.

 
hmhmhm
Synnärillä kerrottiin, että paikat on imetyksen aikana vielä löysät hormonaalisista syistä, tulee myöhemmin kohdunlaskeumaa, pissan lirahtelua ym jos imetysaikana pomppii, juoksee tms. Yskiäkin pitäisi kontrolloidusti, lantionpohja piukkana. Uskoin... Ulkoilu ja kävely kyllä oli tosi jees!

Oiskohan tullut väärää tietoa? En ole koskaan moista kuullutkaan, että imetyksen aikana ei saisi pomppia. Eri asia on, että heti synnytyksen jälkeen voi tosiaan tulla kohdunlaskeuma, jos liikaa liikkuu. Mutta että vielä 1-vuotiaan imetyksen aikana pitäisi välttää... enpä jaksa uskoa. Tietääkö joku?
 
kyssäri
Kysymys teille jotka imetätte. Siis olenko ymmärtänyt oikein, että teillä ei isät koskaan syötä lasta? Ettekö koskaan käy missään? Eli siis jos täysimetätte 6 kuukautta, niin sinä aikana imetätte päivästä toiseen mahdollisesti jopa tunnin välein? Mä joutuisin kyllä hullujen huoneelle. Mä olen luullut, että rintapumput ovat sitä varten, että isätkin voivat osallistua ja että äidit pääsevät välillä tuulettumaan.
 
MaMa13.
Nimimerkille "kyssäri": Niin, riippuu tietysti hyvin paljon vauvakohtaisesta syöttötiheydestä kuina pitkiä pätkiä imettävä äiti voi olla poissa kotoa. Itselläni imetysvälit olivat pisimmillään 2,5 tuntia (vasta 4kk tienoilla), ihan alussa maks tuo tunti. Toki alku voi olla raskasta, mutta kyse on kuitenkin ihmiselämässä hyvin lyhyestä ajasta, ja sen voi esim. katsoa olevan äidin investointi vauvan hyvinvointiin. Itse täysimetin 4,5kk. Imetysväleissä ehtii käydä kaupassa, kahvilla, jumpassa tms, ei se vauva kuitenkaan 24 h rinnassa kiinni ole. Ja juu, kyllä joitakin kertoja pumppasin maitoa, mutta kun tuo pumppaus ei niin kovin kivaa ole pidin useimmiten helpompana olla itse paikalla kun on imetyksen aika. Niin ja vauvan kanssahan on helppo liikkua kun imettää ja imettää reissussa.
 
Yökukkuja/alkup
Juu. Meidän vauva ei suostunut syömään tuttipulloa eli täysimetin 6kk. Poissa olin myös enintään tuon 2,5-3h kerrallaan. Tuo aika riitti omaan aikaan, että ei joutunut hullujen huoneelle. Siksihän sitä ollaan äitiyslomalla, että hoidetaan pientä vauvaa.

Ja hmhmhm:lle: samat hormonit jylläävät, imetti sitten 1kk tai 12kk ikäistä, eikös? Itse olen kuullut samat varoitukset kolmesta paikkaa. Vaivat voivat tulla sitten vasta varttuneemmalla iällä.
 
eximettäjä
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Kysymys teille jotka imetätte. Siis olenko ymmärtänyt oikein, että teillä ei isät koskaan syötä lasta? Ettekö koskaan käy missään? Eli siis jos täysimetätte 6 kuukautta, niin sinä aikana imetätte päivästä toiseen mahdollisesti jopa tunnin välein? Mä joutuisin kyllä hullujen huoneelle. Mä olen luullut, että rintapumput ovat sitä varten, että isätkin voivat osallistua ja että äidit pääsevät välillä tuulettumaan.
Oletko kyssäri koskaan kuullut äidin ja vauvan välisestä symbioosista? Se on voimakas yhteenkuuluvuuden tunne ja vie äidiltä halut lähteä mihinkään pidemmäksi aikaa vauvan luota. Olisikojan oma lapseni ollut n. 9 kk kun ensimmäisen kerran olin yli 2h poissa hänen luotaan, sitä aikaisemmin ei ollut mitään halua eikä tarvetta olla poissa kampaaja-tai lääkärireissua kauempaa. Eivätköhän useimmat äidit, ainakin imettävät sellaiset, tunne samoin.
 

Yhteistyössä