Imetyksen lopettamisen edut (1v)

  • Viestiketjun aloittaja Yökukkuja
  • Ensimmäinen viesti
hmhmhm
Meille sairaalan fysioterapeutti sanoi, että lenkkeilyn ja aerobicin voi aloittaa 3 kk synnytyksestä. Tätä ennen kannattaa harjoitella lantionpohjalihaksia. Ihan hyvin voi aerobicata ja lenkkeillä mielestäni tuon 3 kk jälkeen. Kuuntele omaa kroppaasi.
 
Jo_
Liikunnasta: Mulle ainakin nimenomaan sanottiin jälkitarkastuksessa, kun kysyin, että liikuntaa olisi hyvä harrastaa ja kun tarkensin vielä lajit (juoksu ja aerobic), niin lääkäri sanoi, että aloita kunnon mukaan ja lisäät vauhtia sitten kun kunto paranee. Eli ei sanaakaan pissankarkailuista ja kohdun laskeutumisista. En minäkään ole koskaan kuullut, että imetysaikana ei saisi pomppia. Tuskin on kyse mistään tutkitusta ja tunnustetusta asiasta, muutenhan ohje annettaisi tietenkin kaikille jo synnytyslaitoksella? Paljonhan näitä erilaisia huhuja liikkuu näiden asioiden ympärillä ja terveydenhoitohenkilökuntakin niitä toistelee. Pissankarkailuun kai auttaa lantionpohjanlihasten harjoittelu, ei liikunnan lopettaminen...

On jännä, kuinka jotkut puolustavat imetystä niin henkeen ja vereen, että edes yhtäkään positiivista asiaa imetyksen lopetuksesta noinkin isolla lapsella ei saisi esittää, heti tulee vastalauseita :). Oma kokemukseni ei ole sellaiseksi tarkoitettu. Vaikka juoksenkin jo nyt imetysaikana, aion kyllä lopettaa täysimetyksen kuuden kuukauden iässä, koska en lainkaan pidä imetyksestä, niin teen sitä vain lapsen takia niin kauan kuin on suositusten mukaan vähintään hyväksi. Kukin tietysti ruokkii lapsensa itselleen ja omalle lapselleen sopivimmalla tavalla. Eipähän ainakaan tarvitse haikailla imetyksen perään, jos jotain positiivista haluaa löytää siitä, että imetys on minulle kamalaa :)
 
ninnu2
Olen käynyt nimenomaan vastasynnyttäneille suunnatussa jumpassa. Siellä tehdään aivan samoja hyppyliikkeitä kuin tavallisessa aerobicissakin. Eli ei mitään mainintaa siitä, ettei saisi hyppiä, vaikka asiaan perehtynyt fysioterapeutti vetää jumppaa.

Sitten tuosta imetyksestä ja vauvan lähellä olosta. Itselläni on kovasti tehnyt mieli käydä vähän pidemmilläkin keikoilla yksin, mutta imetys estää sen. En juurikaan heru pumpulle. Eli tässä on nyt lusittu 4 kuukautta, kaksi on jäljellä. Vauva on pieni vain hetken, jaksan kyllä olla vauvan saatavilla tuon 6 kk. En sano, että aina hymysuin, mutta en vastentahtoisestikaan. Kovempi työ alkaa treenata vauvaa pullolle ja taistella pumpun kanssa kuin suosiolla olla lähellä vauvaa aina kun hän tarvitsee rintaa. Ja kuten tuolla todettiinkin, monenmoista ehtii tehdä antamatta pulloa. Melkeinäpä kaikkea muuta, mutta ei käydä kaljalla tai juoda alkoholia enemmän kuin 1-2 annosta.
 
yökukkuja/alkup
No höh sentään. Olenkohan ihan syyttä suotta pihtaillut juoksua ja jumppaa? ;( Synnäriltä nimenomaan (Naistenklinikalta) ja omalta gynekologilta nuo ohjeet sain. Ystävä oli saanut samanlaiset ohjeet jostain Espoon neuvolasta. No, toisaalta, vaunulenkeistäkin on tullut kivast liikuntaa.
 
Onpa tullut väittelyksi tämäkin...
..Siis hyviä puolia:

-loppui yövalvomiset, kun sain yöimetykset lopetettua
-vauvan ruokahalu kasvoi kun en imettänyt enää lapsentahtisesti vaan pidin ruokailuajoista kiinni ja imetin vasta kiinteiden syönnin jälkeen
-isä sai alkaa ottaa enemmän osaa syöttöihin ja ei tarvinnut vaan sivust seurata toimettomana kun äiti imettää... (juu, osallistuu nyt enemmän ja on luonut tärkeän ja läheisen suhteen vauvaan!)
-Saa omaa aikaa enemmän eikä tarvi stressata kellon kanssa jos sattuu vaikka shoppaillessa viipymään pitempään kaupungilla
-Ei tarvi miettiä paitavalintoja ja rintaliivivalintoja kun ei tarvi nostella puseroa joka välissä
-ei tarvi hävetä "kivoja" vatsamakkaroita jotka jäi raskaudesta
-limakalvot kostuu paremmin, kun hormonitoiminta "ei pidä enä taukoa"
-kuukautiset alkoi vasta n.yksi kk imetyksen lopettamisesta (vauva n.10,5kk ikäinen silloin), sai siis nauttia pitkään vuodottomuudesta mutta nyt voi alkaa yrittää toista kunhan hormonitasapaino vielä tasoittuu ja kuukautiset alkaa tulla normaalisti
-saa oikeasti laihduttaa, imettäessä ei saanut painoa pudottaa (neuvolan ohjeet)
-Saa syödä ja juoda mitä vaan
-Saa käyttää erilaisia lääkkeitä joita imettäessä ei voinut käyttää (itselläni vahva kipulääke esim.)
-en voinut kuvitellakaan isoine lolloineni hyppiväni ja pomppivani missään aerobicissä, nyt se on taas mahdollista kun kuppikoko pienenee DD:stä takaisin B-C - kupiksi
-ei tarvi pukea monta vaatekertaa päälle pakkasen takia (rintatulehdusuhka talvella)
-voi käyttää kaarituellisia liivejä (mulle ei kaarituetut käyneet koskaan, aina tuli paakkuja ja kipeitä kohtia)


JA ENNEN KAIKKEA: Voi olla TOSI tyytyväinen siihen että on saanut antaa hellyyttä ja voinut imettää näinkin kauan!






P.S. Mulle annettiin myös ohjeet silloin synnäriltä lähtiessä et ei saisi pomppiä ja hyppelehtiä kovasti rintojen (jos on kovin suuret) ja lantionpohjan lihasten heikon alkukunnon tkaia.... Juu, neuvottiin ekaks harjoittelemaan lantionpohja timmiksi ja sitten vasta sai aloittaa aerobicin.... (kohdunlaskeumavaara, virtsankarkailuongelmia myöhemmällä iälllä, kudosten löystyminen/ revähtely liian voimakkaasti painon takia....Jne) Niin ja tosiaan samat hormonit ne jylää kropassa vaikka imettäisi 2kk-12kk vanhaa vauvaa... Ne nimenomaiset hormonit, joita imetettäessä naisen kroppa erittää, löysyttää sileitä ja pitkiä lihassäikeitä joita esim lantionpohjassa on... Siksi ei ole suositeltavaa niitä kovasti rasittaa. Ei se virtsankarkailu silloin nuorena monesti vaivaakaan vaan kostautuu sit vanhempana...........




Juu, tässä mun "nootit" ja näillä mennään eteenpäin!
 
???
siis mitä väittelyä tässä oli? ihmiset kertoo kokemuksiaan, jotka on erilaisia. jos tulkitset sen väittelyksi, niin väittely on kyllä sun omassa päässä. musta on ainkin hyvä kuulla erilaisiamielipiteitä.
 
???
Sävy on se, että musta on hyvä kuulla erilaisia mielipiteitä. ei se musta väittelyä ole. täällä aina joku tulkitsee erilaisenkin mielipiteen väittelyksi. ja keskusteluhan usein on nimenomaan erilaisten mielipiteiden esittämistä, voihan sen väittelyksikin tulkita. ei ole keskustelua, jos jokainen on samaa mieltä.
 
Geeoo
Minusta eihän AP:n ole pakko lopettaa imetystä kokonaan. Minä menin aikoinani esikoisen osalta töihin vanhempainloman jälkeen, jolloin esikoiseni oli 11 kk vanha. Vähensin imetyskertoja, mutta ilmeisesti maitoa tuli sen verran vähän, että lapsi sitten ihan itse päätti vieroksua rintaa, kun nokkamukista maito tuli niin paljon helpommin. Voi siis olla, että kun vähennät imetyskertoja, niin lapsi itse päättää lopettaa.

Eikös neuvolan ohjeiden mukaan vähennetä muutoinkin yksi imetyskerta per viikko? Jos kaipaat läheisyyttä vauvan kanssa, niin jätä jäljellä esim. aamu- ja iltatisuttelut. Jos vauvalle kelpaa sekin, niin sitten vain jätät toisen pois ja lopuksi sen iltatisun myös.
 
Aq
Minäkin täysimetin 6kk eikä vauva oppinut missään vaiheessa pullolle. Tavallaan rankkaa välillä mut loppujen lopuksi tosi lyhyt aika. Meillä isompiakin lapsia joten ei ihan niin vaan minnekään pääse ;).

En niitä hyötyjä pahemmin keksi.. Itse lopetin imetyksen kokonaan kun lapsi oli 1v2kk. Venähti kuukaudella kun oli itselle niin haikeeta =). Ei meillä tissiä syöty loppuvaiheessa kuin 1-2 kertaa päivässä, loput tuli ihan mukista tavallisena maitona.

Lisää lapsosia ei olla hankkimassa mutta tuolla kun asiasta puhuttiin niin mulla alkoi menkat kun lapsi oli 1v ja imetyskerrat/maitodontuotanto vähentyneet.
 
Piipu
Hei
Ymmärrän täysin tunteesi siitä imetyksen lopettamisesta, minulle se oli suuri asia vaikka en ensin myöntänytkään sitä: onhan se yksi askel kohti lapsen itsenäisyyttä, pois symbioosista.
No, asiani ei koske kuitenkaan sitä enkä puutu päätöksiisi, mutta halusin mainita tuosta liikunnasta jotain: itse aloitin heti 2vkon kuluttua synnytyksestä liikunnan, kävimme pitkiä kävelylenkkejä ja kevyttä jumppaa kotona, lantionpohjia ja käsilihaksia lähinnä. Jälkitarkastuspäivänä jumppaan ja ahkeraa lenkkeilyä jumpan lisäksi (n.10h liikuntaa viikossa, lenkkeily siis lasta työntäen),vuoden kuluttua synnytyksestä Maratonjuoksu, vaikka imetin vielä. Pidän huolen lanstionpohjan lihaksista ja panostin hyviin urheiluliiveihin. Rinnoissa ei arpia ja kroppa kunnossa, en usko tehneeni mitään haittaa. Kävin osteopaatilla tarkastuttamassa alaselän ja vatsan lihakset ja kaikki on kunnossa. Olen kyllä urheillut koko elämäni, joten en millään jaksa uskoa että mulle olis ollut hyötyä urheilemattomuudesta, päinvastoin.
Jokainen tietysti tavallaan ja halusin vain kertoa, että jokainen on erilainen ja jokainen tekee miten tuntuu hyvältä eikä kannata liikaa uskoa sitä mitä toiset sanoo.
 

Yhteistyössä