Imetyksen lopettamisesta hyviä vinkkejä, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ögonblick
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ögonblick

Aktiivinen jäsen
11.06.2007
1 167
0
36
Minulla nyt vasta 9kk ikäinen vauva, mutta olen hyvissä ajoin liikkeellä.. :)
Tarkoitus olisi lopetella pikku hiljaa imetystä, siis tavalliseen maitoon siirryttäessä, kuitenkin toiveissa olisi niin, että 1v ei enää rintaa söisi.
Miten tuo imetyksen lopettaminen onnistuisi pehmeästi niin, että lasta ei tarvitsi huudattaa asian takia..?

Meidän vauva ei ole koskaan saanut pulloa, eikä korviketta, enkä enää korvikkeiden kanssa alakaan läträämään. Vaan tarkoitus olisi (ei ihan nyt vielä ) pikku hiljaa totutella tavalliseen maitoon ja siitä sitten lopetella imetystä.
Hän juo kyllä nokkamukista, mutta erittäin huonolla menestyksellä. Rintaa syö edelleen noin 3-5kertaa päivässä.

Miten teillä on lopetettu imetys? Nyt hyviä vinkkejä ja neuvoja! :)

no mun mielestä parasta ois siirtyä tavalliseen maitoon pikkuhiljaa sekottamalla korviketta ja tavallista maitoa. ensin tavallista maitoa vähäsen ja korviketta enempi ja antaa pienen masun rauhassa tottua. toki rintamaitoakin sekoittamalla. tai sit vaikka aterian yhteydessä antaa tosiaan siitä nokkamukista ihan pieni annos tavallista maitoa muutaman kerran päivässä. ei se korvikekaan paha asia oo ku kysekin on aika pienestä hetkestä kun tavalliseen siirrytään...
itse tekisin siten että pulloon laittasin tosiaan korviketta ja tavallista sekasin. meillä vielä vähän aikaa tähän vaiheeseen nuorimmaisen kanssa mut en imetäkkään enää että pullo on tuttu.

niin unohtui sanoa että keskimmäisen kanssa siirryttiin pullon avulla ensin korvikkeeseen ja sitte tavalliseen ja imetys väheni siinä sivussa. ekaks protestoi pulloa mut tarjosin sisukkaasti sitä joka aterialla ja sitte lopuksi rintaa. yllättävän helpolla päästiin ku parissa päivässä hän otti pullon omakseen ja imetys lopahti tosi nopeesti.

Mä oon vierottanut pikkuiset ensin pikkuhiljaa eli ensin imetystä 4 kertaa päivässä, sitten 3 myöhemmin 2 ja 1. Viimeisen imetyksen loppu sujui huutamatta, kun lähdin 3 päiväksi reissuun. Mieheltä ei pikkuinen rintaa pyytänyt ja kun oli jo oppinut muutenkin tavanmaidolle ja ruoille, ei ongelmia niidenkään suhteen ollut. Paluuni jälkeen muutaman kerran pyysi vielä rintaa, mutta äkkiä se unohtui.

Joo, tuo onkin helppo tapa ja esikoisen kanssa homma hoitui hienosti korviketta ja maitoa sekoittamalla. Mutta hänkään ei rintaa saanut ja korvikettakin oli tottunut syömään..
Nyt en tosiaan koviketta anna, enkä opeta, muutaman kerran kokeiltu, eikä kelpaa, eikä ole pakolista, niin.. Eikä tuttipulloa myöskään enää opetella.

Lähinnä nyt mietinkin tuosta rinnasta luopumista, miten siitä pääsisi eroon helpointen? Kun siitä ei ole kokemusta, miten rinnasta vieroittaa..?

Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
no mun mielestä parasta ois siirtyä tavalliseen maitoon pikkuhiljaa sekottamalla korviketta ja tavallista maitoa. ensin tavallista maitoa vähäsen ja korviketta enempi ja antaa pienen masun rauhassa tottua. toki rintamaitoakin sekoittamalla. tai sit vaikka aterian yhteydessä antaa tosiaan siitä nokkamukista ihan pieni annos tavallista maitoa muutaman kerran päivässä. ei se korvikekaan paha asia oo ku kysekin on aika pienestä hetkestä kun tavalliseen siirrytään...
itse tekisin siten että pulloon laittasin tosiaan korviketta ja tavallista sekasin. meillä vielä vähän aikaa tähän vaiheeseen nuorimmaisen kanssa mut en imetäkkään enää että pullo on tuttu.

Rintamaitoon on paha tavanmaitoa sekoittaa

:whistle: Muutenkaan ei mielestäni kannata rinnasta siirtyä korvikkeisiin ja pulloon vaan pikkuhiljaa alkaa aterioilla antamaan tavan maitoa. Ilta- ja yö-maidot taasen loppuvat helposti samaan aikaan imetyksen loputtua.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mä oon vierottanut pikkuiset ensin pikkuhiljaa eli ensin imetystä 4 kertaa päivässä, sitten 3 myöhemmin 2 ja 1. Viimeisen imetyksen loppu sujui huutamatta, kun lähdin 3 päiväksi reissuun. Mieheltä ei pikkuinen rintaa pyytänyt ja kun oli jo oppinut muutenkin tavanmaidolle ja ruoille, ei ongelmia niidenkään suhteen ollut. Paluuni jälkeen muutaman kerran pyysi vielä rintaa, mutta äkkiä se unohtui.

No juu, tätä imetyksen vähentämistä onkin tässä hyvin rauhallisessa tahdissa tehty. Ja edelleen vähennetään, kunhan saa muutakin maitoa, että ei ihan kokonaan jää ilman.. Nukkumaan meneminenkin on jo muutettu niin, että maito tankataan sohvalla hereillä, ei enää sängyssä kainaloon nukahtaen. Eli nukkumaan menee jo ilman maitoa.

Yhteistyössä