Imetyksen lopetus 6 kk iässä - kannattaako vielä yrittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16
Esikoistyttöni täytti juuri 6kk. Täysimetin vauvaani n. 3,5kk ikään saakka, jonka jälkeen annoin lisänä korviketta oman maidon riittämättömyyden vuoksi. Reilun 4kk iässä lisäsimme ruokavalioon vellin ja vajaan 5kk iässä soseita.

Nyt vauvani on siis 6kk. Imetys on onnistunut pitkään enää 1-3 kertaa vuorokaudessa. Tänään tyttö ei ole suostunut enää imemään lainkaan eivätkä rintanikaan tunnu enää mitenkään "isoilta tai pingottuneilta". Eilen tyttö imi yhden kerran rintaa. Tänään kyllä otti kiinni rinnasta, mutta kahden imun jälkeen "luovutti".

Tarkoittaako tämä siis, että nyt on aika luopua tästä ihanasta läheisyyden hetkestä imetyksen parissa? Että vauva itse vieroittaa itseään rinnasta, koska maitoa ei enää riitä kasvavalle pikku neidille? Haikea olo..

Entä jos itse pumppaisit lisäksi vielä maitoa? Että lähtisi maidontuotanto taas kasvuun ja kenties sitten neitikin suostuisi vielä imemään. Harmi jos jää imetys tuohon jos itse kuitenkin haluaisit jatkaa pidempään.

Kannattaa vielä jatkaa yritystä varsinkin kun itse vielä haluaisit jatkaa imetystä. Meillä poika piti myös 6 kk ikäisenä 3 vrk pituisen "rintamaito lakon". Käänsi vaan pään pois ja huusi kun yritin imettää. Pullosta maito (korvike+pumpattu äidin maito) kelpasi hyvin. Haikeana minäkin luulin että imetys loppui nyt tähän. Sitten vaan kerran sylissä ollessa alkoi kovasti hamuamaan rintaa ja siitä asti on taas imetys onnistunut. Poika nyt jo 9,5kk. Niinä lakkopäivinä pumppasin kyllä useaan kertaan päivässä.

Yhteistyössä