Imetyksen lopetus, pari kysymystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokemuksia?

Vieras
Hei,

lopetin imetyksen, kertoisitteko,

- kuinka kauan teiltä valui maitoa imetyksen lopettamisen jälkeen, pumppasitteko vai miten toimitte?
- kauanko kesti, että vauva lopetti hamuamisen/rinnan vaatimisen?

Lapsi vajaat 11kk ja söi tissiä useita kertoja päivässä ja yölläkin. Musta tuntuis että maito oli kuitenkin loppumaan tai ainakin vähenemään päin. Lopetus siis kerrasta poikki-metodilla. Nyt on menty viikko näin ja taas jouduin eilen illalla pumppaamaan, kun tissit on niin täynnä. Ja, edelleen lapsi repii puseroa että pääsisi tisulle. Mietin vaan että kauanko tätä kestää. Töihin meen ens maanantaina, joten paluuta imetykseen ei ole. Pitääköhän ottaa vielä pumppu töihin...

Ehkä on nyt jo myöhäistä neuvoa, mutta imettäminen kannattaa yleensä lopettaa vähitellen. Itse lopetin ensin päiväimetykset, mutta edelleen imetin illalla ja aamulla. Seuraavaksi jätin aamuimetyksen pois ja viimeiseksi iltaimetyksen.

En joutunut pumppaamaan varsinaisesti kertaakaan kun lopetin näin vähitellen, paitsi kerran saunassa lypsin hieman, kun vas. rinnassa tuntui pieni kovettuma. Minulla tuli maitoa aina paljon, joten luulin joutuvani pumppaamaan imetyksen lopettamisen jälkeen, mutta ilmeisesti pikkuhiljaa lopettaminen auttoi maitomäärän vähentämiseen ja sitä kautta tyrehtymiseen.

Lopetin imettämisen kun poika täytti vuoden, eikä hän kaivannut enää rintaa sen jälkeen kun olin lopettanut. Meillä asiaa auttoi ehkä se, että poika joi mielellään myös pullosta. Nykyisin poika on 1v3kk ja pullo on vaihtunut nokkamukiin jo pari kuukautta sitten.

Kaikilla vieroittaminen ei käy näin helposti, mutta meillä kävi näin.

Kannattaa pumpata rinnoista vaan ihan pakollinen "kiristys" pois, niin pikkuhiljaa maidoneritys kyllä vähenee ja loppuu.

Kyllä työssäkäynnin ja imetyksen voi yhdistää, imettää sitten aamulla ennen duunia ja sen jälkeen ja vaikka illalla vielä. Rinnoissa pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Jos pidät lopetuspäätöksestä kiinni, niin älä pumppaa rinnoista kaikkea maitoa pois vaan pelkästään ne pahimmat pingotukset. Näin rinnat saavat viestin, että maitoa ei tarvita ja vähentävät tuotantoa. Kannattaa muuten ottaa pumppu töihin mukaan, ettei tule ylläreitä :) Ikävähän se on jossain vessassa pumpata, mutta parempi se kun joku viheliäinen rintatulehdus...

Mä vähensin imetyskertoja yhden kerrallaan,lopussa oli enää iltatissi jäljellä.Näin toimien ei tarvinut pumpata.Olisin jatkanut iltaimetystä mutta poika päätti itse lopettaa ollessaan 1,1v,ei vaan enää huolinut tai jos otti niin vaan pari imaisua.Jos maitoa tulee ja lapsi vielä haluaa niin jatka vaan,imetät silloin kun et ole töissä,esim.aamu tai ilta.Varmaan siksi joudut vieläkin pumppaamaan koska teillä oli vielä usea imetyskerta päivässä.Jos kuitenkin aiot lopettaa niin pumppaa pois vaan se pahin rintojen pinkeys,niin vähän kuin mahdollista.Mulla lopettamisesta 4 kk ja vieläkin tulee toisesta maitoa puristamalla.

Yhteistyössä