Imetyksen lopetus-vauva ei suostu juomaan korviketta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Minun pitäisi lopettaa imetys, että voisin aloittaa erään oman terveyteni kannalta tärkeän lääkityksen.

Jo 2,5 kk olen yrittänyt juottaa nyt 7,5 kk vauvalle korviketta, mutta hän ei sitä suostu juomaan. Erilaisiin tuttipulloihin ja nokkamukeihin on kulunut paljon rahaa.:-( Sitkeästi tarjoan joka välissä vauvalle korviketta niinkuin neuvolassa neuvottiin tekemään, mutta vauva napsauttaa suun kiinni, kääntelee päätä poispäin ja alkaa itkeä, jos suuhun menee vahingossa parikin tippaa korviketta.

Myöskään rintamaito ei mene alas muuta kuin rinnasta. Jotenkin olen alkanut luopua toivosta, ja kun eilen viimeksi neuvolaan soitin ja kyselin vinkkejä, niin vastaus oli sama kuin aiemminkin, että pitää vaan sitkeästi yrittää. Mutta tosiaan 2,5 kk olen sitkeästi yrittänyt tarjota, eikä vieläkään mene kuin korkeintaan 50 ml päivässä, muutama tippa kerrallaan.

Alan voida jo aika huonosti ilman lääkettä, ja lääkärin mukaan viimeistään tämän vuoden loppuun mennessä pitäisi kuulemma aloittaa lääkitys, joka lopettaa maidontuotannon. Voisiko olla niin, että lapsi alkaa automaattisesti juoda korviketta, jos ei enää kertakaikkiaan saa rintaa? Olen kokeillut välillä olla imettämättä, ja antaa rintamaidon tuttipullosta tai nokkamukista. Mutta tuloksetta.

Vinkkejä, kokemuksia?

Montako päivää olet koittanut tarjota pelkkää korviketta? Vai luovutatko muutaman yrityksen jälkeen ja annat rintaa?
Oletko tutustunut korvikemutseihin, sieltä varmaan voisi myös löytä vinkkejä.

Syökö vauva paljon kiinteää ruokaa? Mun vauva ei suostu myöskään juomaan maitoa pullosta ollenkaan, joten sekoitan lähes kaikkiin kiinteisiin ruokiin maitoa. Puuron teen maitoon tai valmiiseen puuroon laitan lisäksi maitoa. Tällä tavalla vauva saa kuitenkin tarvittavan määrän maitoa vuorokaudessa. Onhan ne ruoat vähän löysiä, kun niissä on nestettä sitten niin paljon, mutta tämä nyt on yksi ratkaisu.

Meillä poika ei myöskään huolinut kuin tissiä. Nokkamuki alkoi maittaa tuossa liki 8 kk iässä, ja sillä tavoin, että annoin mukissa vettä aluksi, ja omaan käteen vehdattavaksi. Tuntui epätoivoiselta, mutta kas kas, kohta tavara alkoikin upota! Aluksi joi mieluummin maustettua valmisvelliä. Ja mukina NUK ensimuki. Saa marketeista.

Imetän tosin edelleen iltatissin, vaikka lapsi on jo yli vuotias, mutta helpotti paljon kun ei tarvinnut enää olla itse juottajana aina.

Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Montako päivää olet koittanut tarjota pelkkää korviketta? Vai luovutatko muutaman yrityksen jälkeen ja annat rintaa?

Kaksi päivää on maksimi. Sitten oli pakko luovuttaa, kun lapsi alkoi osoittaa merkkejä nestehukasta- pissa muuttui tummaksi ja pahanhajuiseksi, ja sitä tuli todella vähän. En viitsinyt lasta sentään janoon näännyttää, kun ei vaan juonut. Vesikään ei mene ollenkaan alas.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kaksi päivää on maksimi. Sitten oli pakko luovuttaa, kun lapsi alkoi osoittaa merkkejä nestehukasta- pissa muuttui tummaksi ja pahanhajuiseksi, ja sitä tuli todella vähän. En viitsinyt lasta sentään janoon näännyttää, kun ei vaan juonut. Vesikään ei mene ollenkaan alas.

No sitten vaikuttaa kyllä hankalalta tapukselta. Sanoit että erilaisia pulloja olette koittaneet eli ilmeisesti aventitkin jo olleet kokeilussa NB tuttiosalla?
Miten jos ruiskulla antaa? Tai hörpyttää pienestä lääkemitasta?

meillä oli ihan sama ongelma ja kaikki keinot kokeilin, jokaista laatua tuttipulloa oli kaapissa mikään ei kelvannut. Neuvolassa kehoitti kuskaamaan vauvan mummolaan yökylään, ehkä jopa muutamaksi yöksi. Näin teimme, vauva kyllä juo jos ei rintaa saa, ei tapa itseään janoon.Tuttipulloa ei huolinut, mutta nokkamuki kävi kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Meillä poika ei myöskään huolinut kuin tissiä. Nokkamuki alkoi maittaa tuossa liki 8 kk iässä, ja sillä tavoin, että annoin mukissa vettä aluksi, ja omaan käteen vehdattavaksi. Tuntui epätoivoiselta, mutta kas kas, kohta tavara alkoikin upota! Aluksi joi mieluummin maustettua valmisvelliä. Ja mukina NUK ensimuki. Saa marketeista.

Imetän tosin edelleen iltatissin, vaikka lapsi on jo yli vuotias, mutta helpotti paljon kun ei tarvinnut enää olla itse juottajana aina.

Meillä käytössä juurikin tuo Nuk ensimuki, se on kaikkein paras. Mukilla kyllä leikkii ja imeskelee, ja joku tippa menee suuhunkin. Mutta kun yrittää sillä juottaa, tulee seinä vastaan. Tuota kokeilin myös silloin heti 2,5 kk sitten. Edelleen annan mukin käteen, muttei siitä tosiaan kauheasti suuhun mene.

Ai niin, puurot teen korvikkeeseen, se on ainut tapa miten korviketta saa menemään vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
meillä oli ihan sama ongelma ja kaikki keinot kokeilin, jokaista laatua tuttipulloa oli kaapissa mikään ei kelvannut. Neuvolassa kehoitti kuskaamaan vauvan mummolaan yökylään, ehkä jopa muutamaksi yöksi. Näin teimme, vauva kyllä juo jos ei rintaa saa, ei tapa itseään janoon.Tuttipulloa ei huolinut, mutta nokkamuki kävi kuitenkin.

Silloin kun kaksi päivää olin imettämättä, minä olin juurikin muualla ja mies vauvan kanssa kotona, kokeilimme juurikin tuota että jos sitten joisi, kun ei muuta saa. Mutta todellakin, hän olisi mieluummin tappanut itsensä janoon, koska ei juonut kahteen päivään mitään.:-/

Ai niin, puurot teen korvikkeeseen, se on ainut tapa miten korviketta saa menemään vähän.

Luitko aikaisemman viestini? Mä saan ujutettua kiinteään ruokaan 6dl korviketta. Puuroon ja muihin kiinteisiin, kaikkiin maitoa. Sama se on juoko sen maidon pullosta maitona, vai saako sen lusikalla muun ruoan mukana.

No sitten vaikuttaa kyllä hankalalta tapukselta. Sanoit että erilaisia pulloja olette koittaneet eli ilmeisesti aventitkin jo olleet kokeilussa NB tuttiosalla?
Miten jos ruiskulla antaa? Tai hörpyttää pienestä lääkemitasta?

On kokeiltu Nuk ja Tommee Tippee nokkamukeja. Lisäksi tavallista mukia ja hörpytysmukia. Sitten Mam, Infa ja Ainu tuttipulloja luonnonkumi-sekä silikonitutilla. Tuota Aventia ei olla vielä kokeiltu. Täytyykin varmaan vielä tuota kokeilla. Ruiskua ei olla vielä kokeiltu.

Olisko apua tosiaan yökylästä, tai että menet itse yhdeksi yöksi pois ja mies hoitaa pullo- /nokkamukihomman? Mekin jätettiin tissi siten pois, että ensiksi syötti vain isä. Tissin ääressä ei tietysti kelvannut mikään muu.

Alkuperäinen kirjoittaja Bla-bla:

Luitko aikaisemman viestini? Mä saan ujutettua kiinteään ruokaan 6dl korviketta. Puuroon ja muihin kiinteisiin, kaikkiin maitoa. Sama se on juoko sen maidon pullosta maitona, vai saako sen lusikalla muun ruoan mukana.

Oho sori en ollut vielä lukenut viestiäsi.

Tosi hyvän määrän saat ujutettua kiinteisiin korviketta! Minä saan tällä hetkellä vain noin 2 dl, aamu-ja iltapuuroon, niin että teen puurot korvikkeeseen ja laitan vielä puuron sekaan korviketta. Pitää alkaa lisätä soseisiinkin. Esim. itsetehtyyn perunasoseeseen saa varmaan herkästi uppoamaan korviketta, kun on sen verra paksua.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Anna olla ilman, jos ei kelpaa. Kyllä seuraavaan ruoka-aikaan kelpaa.

Niin, eikä ruoan kanssa muutenkaan tarvitse juoda maitoa! Jotain juomaa täytyy saada sitten ruokailujen välissä tietysti, mut maito haittaa ravinteiden imeytymistä ja kaikki neste ennen ruokailua ja ruan aikana laimentaa mahahappoja... Siis ihan turhaan sitä korviketta ruoan yhteydessä...

Mut jos siinä korvikkeessa on maltodekstriiniä, muista et se voi olla maissista ja siinä voi olla sallittu määrä seassa ilman et lukee mitään (apteekin tuotteita valvoo lääkelaitos, eviralle kuuluu ne muut) tämä:
"14.3.07 uutisoitiin Turun Sanomissa näin:

"Amerikkalainen tiedelehti Archives of Environmental Contamination and Toxicology oli ensimmäinen tieteellinen julkaisu, joka uutisoi CRII-GEN:n tulokset eilen tiistaina.

- Tutkimustuloksemme riittävät paremmin kuin hyvin vaatimaan MON 863:n ja kaikkien sen risteytysten kieltämistä ravintona, sanoi CRII-GEN -laitoksen puheenjohtaja, professori Gilles-Eric Seralini ruotsalaisen Svenska Dagbladetin haastattelussa tiistaina.

Ranskalaistutkijat kertovat, että rottakokeissa geenimaissia syöneiden naarasrottien paino kasvoi ja veren sokeri- ja rasva-arvot nousivat. Maksan paino kasvoi ja munuaisten toiminta huononi.

Urosrotat puolestaan laihtuivat, niiden munuaiset pienenivät ja virtsan koostumus muuttui. Nuoret rotat saivat lisäksi munuaissairauksia.""

Alkuperäinen kirjoittaja Plenia:
Olisko apua tosiaan yökylästä, tai että menet itse yhdeksi yöksi pois ja mies hoitaa pullo- /nokkamukihomman? Mekin jätettiin tissi siten pois, että ensiksi syötti vain isä. Tissin ääressä ei tietysti kelvannut mikään muu.

Tosiaan kokeiltu, seurauksena oli nestehukka.:-(((

Tai siis ei varsinainen vielä, vaan pissaa tuli liian vähän ja se oli tummaa ja haisi voimakkaalle, käytin lääkärissä, ja todettiin että liian vähästä nesteestä johtui. :-(

Etkö anna esim, hedelmäsoseita? Niistä saa reippaasti nesteitä, ei varmasti tule nestehukka. Hieman kyllä ihmettelen tuota, ruuan seassa saa hyvin menemään nestettä.

Meillä se korvikkeen anto onnistui kun isä teki sen, eli tissit pois lähettyviltä..
Voihan olla että tuo ikäkin vaikuttaa asiaan, eli mitä pienempänä oppii pulloon,
sen helpompaa se on..( meillä siirryttiin korvikkeeseen 4kk.n ikäisenä )

Yhteistyössä