Imetyksen onnistumisesta vinkkejä (ei riita ketjua kiitos)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sakky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sakky

Jäsen
24.11.2007
208
0
16
Itselläni useampi lapsi joiden kanssa puolella imetys on onnistunut ja puolella ei sit ollenkaan.
Ensimmäiset ei oikein lähtenyt käyntiin, tarvittiin lisämaitoia.
Miksi sitten viimeiset onnistui yli odotusten, lisämaitoa ei tarvittu ollenkaan (WAUTSI miten rahaa säästyi)?

Join itse nesteitä tosi paljon

yritin syödä säännöllisesti, ainakin pieniä välipaloja koko ajan

Yritin levätä aina kun vaan pystyin, jos maitoa ei tuntunut tulevan, menin sängylle makaamaan, vauva rinnalle ja nukkumaan (uskalsin siis nukkua vauva vierellä ) Siinä sitten nukuttiin vierekkäin tyytyväisenä. Vauva sai imeä kun siltä tuntui, maitoa sai sen verran että oli tyytyväinen, rinnat sai imemis ärsykettä vähä väliä, maitoa alkoi nousta ja itse sain lepa ja unta

Ja se mikä oli isoin vaikutus minkä luulen että jätin kiireen pois. Minusta tuntuu että nykyajan äideillä on ainainen kiire joka vaikuttaa maidon tuloon. Ei pitäisi stressata mistään turhasta/pienestä

Alkuperäinen kirjoittaja sakky:
Yritin levätä aina kun vaan pystyin, jos maitoa ei tuntunut tulevan, menin sängylle makaamaan, vauva rinnalle ja nukkumaan (uskalsin siis nukkua vauva vierellä) Siinä sitten nukuttiin vierekkäin tyytyväisenä. Vauva sai imeä kun siltä tuntui, maitoa sai sen verran että oli tyytyväinen, rinnat sai imemis ärsykettä vähä väliä, maitoa alkoi nousta ja itse sain lepa ja unta

Ja se mikä oli isoin vaikutus minkä luulen että jätin kiireen pois. Minusta tuntuu että nykyajan äideillä on ainainen kiire joka vaikuttaa maidon tuloon. Ei pitäisi stressata mistään turhasta/pienestä

Mun mielestä se on paljon juuri asennekysymys. Ottaa rennosti vaan ja nimenomaan imetyshetket levon kannalta ja kuuntelee enemmän itesään ja vähemmän oppaita. Eli vauva rinnalle ja maate. (Sitäpaitsi aina kun tulee jotain mistä haluu laistaa, voi sanoa että nyt just mun pitää mennä imettämään :saint: :whistle: )

Mun kokemus on taas se, että kahden ekan kanssa onnistui kun ei ollut niin kiirettä...mut tän kolmosen kanssa on imetys takkuillut alusta asti (oli mm. rintatulehdus ja nänninpää verillä jne.), eikä aikaa oikeastaan ole vaan kölliä ja imettää. Harmi!
Mutta nyt vaavi on kohta 3kk ja imetys sujuu hyvin. Ei enää tarvitse lisämaitoakaan antaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Sandrah:
Mulla tuli kyllä maitoa vaikka olinkin aika stressaantunu. Mutta imetin aina kun vauvat alkoi olla levottomia ja mulla nukkui kans vauvat jokainen vieressä. =)

Joo se vauvan "jatkuva" läheisyyskin auttaa varmasti, kun nukutaan vierekkäin, vauvan tuoksu jo laittaa maitohormoonit hyrräämään :D

Ja erityisesti tarvitaan luottamusta omaan kehoon ja uskoa siihen hommaan. Ettei koko ajan miettis, että riittääköhän mulla maito ja tuleekohan sitä tarpeeksi jne. Luottais vaan, että jos vauva pissaa ja kasvaa, niin kyllä se riittää.

mulla yks lapsi joka ei suostunu kunnolla imemään. tissinpäät oli ihan verillä kun tultiin sairaalasta, maidon mukana tuli verta kun tissinpäät niin rikki. siihempä se loppu.... nyt mielenkiinnolla odotan miten käy joskus tulevaisuudessa toisen kanssa.

Jep, toi kiire ainakin mulla tekee sen, oli tupa täynnä vieraita sunnuntaina ja johan lähettiin huoltsikalle 23 aikoihin. Ekaa imetin kokonaan ilman tutteleita, mutta nyt on sitten varalla lisämaitoa, opin yhdestä yöajelusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sandrah:
Mulla tuli kyllä maitoa vaikka olinkin aika stressaantunu. Mutta imetin aina kun vauvat alkoi olla levottomia ja mulla nukkui kans vauvat jokainen vieressä. =)

Mullakin tuli ekan kanssa kyllä maitoa, vaikk aolin aivan julmetun stressaantunut ja inhosin koko imetyspuuhaa. :( Tokan kanssa en inhonnut niin plajon, ja nyt kolmannen kanssa toivon, että saisin kiinni siitä, mitä ihmettä se imetyksen ihanuus on. :D

Yhteistyössä