imetyksestä kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Voiko vasta kahden viikon ikäistä vauvaa "opettaa" syömään 2-3 h välein? Tällä hetkellä syödään 10min- 1h välein. Vauva siis syö käytännössä koko ajan kun on hereillä, kun lopettaa syömisen puklaa kaiken ulos ja haluaa jatkaa sen jälkeen ruokailua. Lopulta vauva nukahtaa ja nukkuu noin 1h... Joskus jopa 2h. Tutti ei kelpaa, joten siitä ei ole apua. Kotona myös 2,5v joka tarvitsee äitiä.

Vauvalla imukausi n.3vkoisena. Anna rintaa. Kasvattaa maidon määrää. Helpottaa muutamassa päivässä. 2,5v:lle voi laittaa videot pyörimään, tai rakentaa dubloja samalla kun vauva rinnalla.

Hei,

meidän vauvat on ollu kaikki enemmän tai vähemmän tuollasia, yleensä enemmän. Ekat viikot vauvat on ollu paljon rinnalla, koko ajan. Jopa 4 tuntia putkeen. Ja sit ovat nukkuneet vain sylissä.

Voisitko kokeilla saada imetyksen jälkeen kantoliinaan ja siinä hyssytellä ja opettaa tutille?

Se rytmitys on kauhean hankalaa, en ainakaan ite oo onnistunu siinä yhenkään kohalla kuin vasta myöhemmin. Joidenkin kohdalla vasta lähempänä vuotta on onnistunu se, että ovat alkaneet ymmärtään millon nukutaan, millon syödään jne.

[QUOTE="vieras";27856625]Vauvalla imukausi n.3vkoisena. Anna rintaa. Kasvattaa maidon määrää. Helpottaa muutamassa päivässä. 2,5v:lle voi laittaa videot pyörimään, tai rakentaa dubloja samalla kun vauva rinnalla.[/QUOTE]

tätä imukautta on kestäny synnäriltä asti... Ja siis rintaa olen tähän asti antanut ainakun on pyytänyt. Maitoa tulee yli tarpeen jo nyt, ei syö koskaan rintaa tyhjäksi ja tukehtuu melkein kun tissit suihkuaa vaikka niitä pumppailen.
Antaisin mitä vain jos tuo esikko suostuis kattoo edes 5min telkkaria :/

[QUOTE="väsynyt";27856653]tätä imukautta on kestäny synnäriltä asti... Ja siis rintaa olen tähän asti antanut ainakun on pyytänyt. Maitoa tulee yli tarpeen jo nyt, ei syö koskaan rintaa tyhjäksi ja tukehtuu melkein kun tissit suihkuaa vaikka niitä pumppailen.
Antaisin mitä vain jos tuo esikko suostuis kattoo edes 5min telkkaria :/[/QUOTE]

Tarkoitin tiheän imun kautta. Oletko kokeillut laittaa vauvaa (hyvin syöneenä) kantoliinaan takkisi alle ja lähteä isomman kanssa ulkoilemaan, vaikka aamupäiväksi leikkipuistoon? Tai vauva vaunuihin ja ulkoilemaan, pidä vaunut kokoajan liikkeessä niin eiköhän nuku pidemmän pätkän.

Tiedän tunteen. Meillä vauvat olleet jatkuvasti rinnalla kiinteiden aloitukseen (6kk saakka), poislukien pitkät aamu- ja iltapäiväulkoilut.

No ei todellakaan voi!
Ota se isompi siihen viereen ja jutelkaa, lukekaa kirjaa, jos pystyt niin imetä lattialla niin voit osallistua isomman leikkiin samalla jne. Imetyaikahan on kaikista helpoin keskittyä siihen isompaan, koska silloin se vauva ei tarvi äitiä, vaan äiti voi keskeytyksettä olla sen isomman kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja äeteeeeee;27856633:
Hei,

meidän vauvat on ollu kaikki enemmän tai vähemmän tuollasia, yleensä enemmän. Ekat viikot vauvat on ollu paljon rinnalla, koko ajan. Jopa 4 tuntia putkeen. Ja sit ovat nukkuneet vain sylissä.

Voisitko kokeilla saada imetyksen jälkeen kantoliinaan ja siinä hyssytellä ja opettaa tutille?

Se rytmitys on kauhean hankalaa, en ainakaan ite oo onnistunu siinä yhenkään kohalla kuin vasta myöhemmin. Joidenkin kohdalla vasta lähempänä vuotta on onnistunu se, että ovat alkaneet ymmärtään millon nukutaan, millon syödään jne.

meillä menee usein 4h rinnalla joskus enemmänkin. Tuntuu vaan että vauva kärsii liiasta maidosta kun puklaa kaiken ulos ja valittaa sen jälkeen masua. Olen jostain lukenut että pidemmät välit rahoittavat vatsaa, siksi tuumisin olisiko edes mahdollista yrittää pidentää imetysvälejä. Kantoliinaa olen yrittänyt mutta vauva vain raivoaa siellä :/

Tuossa iässä kannattaa imettää vauvantahtisesti. Vauva tilailee maitoa ja varmistaa ravinnonsaannin myöhemmin, joten ainakaan minun mielestäni syömistä ei kannata alkaa rytmittämään. Mutta jos vauvalla on kovasti masuvaivoja, silloin syömisväliä voi koittaa hieman pidentää.

Muistan itse ajatelleeni tuossa vaiheessa etten muuta teekään kuin imetän ja se oli aika raskasta. Annoin kuitenkin syödä aina kun vauva halusi ja imetys on sujunut hyvin sekä maito riittänyt aina. Nyt vauva on 5kk ja syö melko tarkalleen samoihin aikoihin joka päivä. En ole itse "luonut" tätä rytmiä vaan olen antanut vauvan tehdä sen.

Niinno vauvathan tietysti myös koittavat helpottaa kipua, tai muuten huonoa oloa imemällä, ja jos esim mahavaivaa niin se jatkuva syöminenhän vaan pahentaa.
Tietysti on myös niitä tiheänimun kausia jolloin sitä maitoa tilaillaan, mutta jos jatkuvaa ja jos vauva itkuinen/ kovasti pulautteleva niin ehkä koitttaisin itse pitää vähän väliä.. Tosin se voi tietää huutoa.
Mulla toinen lapsista oli kovin mahavaivainen ja mutaman ensimmäisen viikon jälkeen tajusin ettei pojan vatsa siedä kananmunaa, mitä siis itse söin.
Poia olisi ollut vaan tissillä, imi ja huusi, imi ja huusi.. ja siis paheni aina yötä kohden jolloin myöskin alkoi tankkaamaan eli sai enemmän sitä kananmunaa sinne omaan masuunsa..
Sitten kun tosiaan ymmärsin tuon yhteyden oli pakko vaan tehdä niin etten imettänyt kokoajan ja tosiaan lopetin myös sen kananmunan syömisen niin pojalla olo helpotti pikkuhiljaa.
Toki se imetys on helppo tapa pitää vauva hiljaa ja tyytyväisenä jos vielä vaikka nukkuu siinä, meillä kun vaan meni siihen että huusi samalla kun masua kipristi

Yhteistyössä