imetyksestä luopuminen lääkkeen takia...Surullista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rapu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rapu

Jäsen
28.05.2004
247
0
16
Joudun aloittamaan mielialalääkityksen:efexorin. Paha synnytyksen jälk. masis, ja erittäin paha ahdistuneisuus.
Ssri lääkkeiden kanssa saisi imettää...mutta mulla on joskus ollut niitä käytössä(vuosia sit), eivät sovi.
tuntuu todella kamalalta luopua imetyksestä, kun vauvakin vasta kolmen viikon vanha. todella surullista, itku tässä tulee. tosi vaikea asia!! Huh!
Koen "huono äiti" fiilistä..Ja tunnen epäonnistuneeni.
olen yrittänyt tämän kolme viikkoa edes imettää, mutta jokainen päivä on taistelua oman olon kanssa, ja nyt on seinä tullut vastaan.
Kaikki aika menee itsensä tarkkailuun ja ahdistus pyyhkii mielen niin tyhjäksi, etten pysty edes täysillä nauttimaan vauvasta. Kotihommia en saa tehtyä..ei väsytä eikä laiskota, mutta ahdistaa niin kovin, etten pysty tarttumaan mihinkään.vauvan kyllä hoidan. Pelkään että mun ajatukset eivät koskaan palaa normaaliksi, vaan jään tällaiseksi...

Itku sentään.. :'(

Onko kukaan muu joutunut luopumaan imetyksestä esim. lääkityksen takia?

Moi, tiedän kyllä tuon tunteen. Itse lopetin imetyksen Cipralexin takia, silloin kun vauva oli 3kk. Se imetyksen lopetus oli kamalaa, itkin sitä valtavasti, mutta näin jälkikäteen osaan sanoa, että silloin asia tuntui kohtuuttoman suurelle, asian kanssa oppi elämään suht nopeasti ja kun lääkitys helpotti oloa muuten (alku oli mulla tosi vaikeaa kun oli sivuoireita, lamaannutti ensin...) muutaman viikon kuluessa niin sitten osasi nähdä asian niin, että paljon mieluummin lääkitys kuin jatkaisi hampaat irvessä imetystä. Sä olet kyllä hyvä äiti, kun olet osannut lähteä hakemaan apua. Ja olet hyvä äiti lapsellesi muutenkin, se kaikista paras sinun lapsellesi. Lapsestakin nauttii vähemmän ahistuneena enempi. Sä selviit kyllä, imetys ei ole hyvän äitin "mitta". Maitoa lapsesi saa pullosta ja hellyyteen ei tissiä tarvita, sitä voi antaa lapselle niin monella tavalla muutenkin. Älä kuuntele imetysfanaatikkoja, muista yrittää levätä paljon aina kun vaan mahdollista, ulkoile, syö terveellisesti (ainakin yritä), pyydä apua, kirjoita vaikka tänne sivuille jne. Onko sulla tukiverkostoa,että voisit pyytää jotain avuksi edes silloin tällöin olemaan kanssasi vauvaa hoitamassa? HALAUKSIA; TSEMPPIÄ!

Minä imetin 1v ja 4 kk käyttäen masennuslääkkeitä. Kyselin ohjetta lääketietokeskuksesta ja tällä lääkkeellä ei vaikutusta imetykseen. Efexor-tietenkin voi olla eri juttu.

:hug: sanotaan, että yksikin päivä imetystä on lapselle hyväksi, joten iloitse siitä kolmesta viikosta, jonka lapsesi on saanut äidinmaitoa! korvikkeen antaminen ei tee sinusta yhtään sen huonompaa äitiä, huono äiti olisit silloin, jos et välittäisi lapsesi hyvinvoinnista ja hoitaisi itseäsi kuntoon. mun lapset on molemmat saaneet ihan vauvasta asti imetyksen ohella korviketta, enkä ole kokenut sitä ollenkaan huonona asiana.

tuosta lääkeasiasta vielä: olisikohan ssri:t kehittyneet näinä vuosina, eli kannattaisiko koittaa uudestaan? saanko kysyä, miten epäsopivuus ilmeni sinulla?

voimia!

Minäkin jouduin lopettamaan imetyksen kun lapsemme oli 6,5 kk vanha Cipralex lääkkeiden takia. Silloin ajatus oli todella masentava ja itkin sitä monta kertaa. Vaikka ajatteli, että jotkut imettävät vieläkin vähemmän aikaa ja tuo 6,5 kk oli jo pitkä aika niin ei se silloin paljon helpottanut. Nyt lapsemme on jo 1,5 v vanha ja hyvin on voinut vaikka korviketta joikin.

Yhteistyössä