Imetyksestä: Mitä tarkoittaa, että antaa lisämaitoa imetyksen JÄLKEEN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heluna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heluna

Vieras
Siis että mikä aika se "imetyksen jälkeen" on? Milloin se imetys loppuu? Onko siinä joku aikaraja, jonka jälkeen on järkevää antaa lisämaitoa, jos vauva edelleen imisi, vai osoittaako vauva eleillään, ettei maitoa enää tule, vai mitä?

Kun ainakin oma vauvani kyllä imisi vaikka tunnin putkeen, kauemminkin ehkä, joten ihmetyttää, miksi jotkut puhuvat niin selkeästi siitä, että syötöllä (imetyksellä) olisi alku ja loppu.

Itse annoin tänään korviketta imetettyäni lähes koko päivän, välissä oli vain lyhyitä taukoja, joiden niidenkin aikana vauva oli tyytymätön. Korviketta joi sitten yli 100 ml (vaikka olin imettänyt justiinsa) ja nyt nukkuu kolmatta tuntia.

Pitäiskö tästä päätellä, että oma maito ei riitä?

Ja jos haluan antaa korviketta sitten oman imetyksen lisäksi, niin tosiaan, kuinka kauan sitten imetän yhdellä kerralla, ennen kuin annan sen korvikkeen?

Muutenhan tässä ei olis niin ongelmaa imettää koko päivää, mutta kotona myös erittäin aktiivinen 2,5-vuotias, kärsii kun vauva sitoo äitiä koko päivän... Jotain tarttis tehrä.

meilläpäin ohje on että 20-30 minuuttia aktiivista syömistä (lue ei pidempään kuin max tunti) jonka jälkeen heti siis tarjotaan lisämaitoa.
kyllä tuo minusta sille kuulostaa että maitoa ei tule vaan että vauva epätoivoisesti yrittää sitä herutella...jos ei syö lisiä niin sitten ei liene nälkäkään eli mikset kokeilisi?

Musta toi sun tilanne kuulosta ihan samalta mitä meillä oli. Sitten kun vauvan sai vihdoin imemään kunnolla, söi 1,5 tuntia putkeen, muttei suostunut nukkumaan kun hetken ja taas olis ollu nälkä. Sit kun 1,5 tunnin imetyksen jälkeen annettiin maitopullo, joi söi sen hyvällä ruokahalulla ja nukkui 3-4 tuntia. Minä en voi tuosta vetää mitään muuta johtopäätöstä kuin että maitoa ei tule tarpeeksi ja korvikkeella saa vasta mahansa täyteen. Vaihtoehtona tietty on imettää koko päivä, itse en sitä ihan jaksanut ja annoin aina imetyksen jälkeen korviketta ja kaikki oli tyytyväisiä.

No kun oon antanut aivopestä itseni näillä imetysaktivistien puheilla, että maitoa ei voi tulla liian vähän, koska sitä tulee niin paljon kuin vauva tilaa...

Viimeksi vauvan painokäyrä oli hivenen laskusuuntainen, muttei pahasti. Vauva on 8 viikkoa vanha.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kun oon antanut aivopestä itseni näillä imetysaktivistien puheilla, että maitoa ei voi tulla liian vähän, koska sitä tulee niin paljon kuin vauva tilaa...

Viimeksi vauvan painokäyrä oli hivenen laskusuuntainen, muttei pahasti. Vauva on 8 viikkoa vanha.

Kuinka kauan tätä jatkuvaa tissillä roikkumista on jatkunut? Sehän on normaalia, että välillä vauva tilaa lisää maitoa ja silloin pari päivää on paljon tissillä.
Minä en kyllä myöskään lähde kiusaamaan itseäni ja vauvaa vaikka jotkut kuinka väittäisi, että maitoa tulee, jos ei ole vain liian laiska ja mukavuudenhaluinen ja antaa vauvan olla tissillä aina kuin haluaa. Nämä kommentit saa mut raivon partaalle! Jos vauva on usean päivän selvästi nälkäinen on se hyvää äitiyttä, että antaa pienelle syödäkseen vaikka sitten sitä lisämaitoa.

No jos meillä oltais uskottu tuohon, että maitoa tulee niin paljon kun vauva tilaa, olis poika kuihtunut olemattomiin. Muutenkin menee kasvukäyrillä pahasti miinuksella.
Eli sinuna vaan kokeilisin sitä lisämaidon antamista, vähempi haittaa siitä on kun siitä, että lapsi jää kamalan nälkäseks ja äiti väsyy jatkuvaan syöttöön...

Alkuperäinen kirjoittaja KS09:

No jos meillä oltais uskottu tuohon, että maitoa tulee niin paljon kun vauva tilaa, olis poika kuihtunut olemattomiin. Muutenkin menee kasvukäyrillä pahasti miinuksella.
Eli sinuna vaan kokeilisin sitä lisämaidon antamista, vähempi haittaa siitä on kun siitä, että lapsi jää kamalan nälkäseks ja äiti väsyy jatkuvaan syöttöön...

Niin ja esikoinen tulee hulluksi... Tuli jo tosissaan paha mieli, että päiväkotiinko se olis sittenkin pitänyt jättää, kun äiti ei ehdi tekemään mitään sen kanssa. :( Nyt kun vauva nukkuu tyytyväisenä, ollaan leikitty ja laulettu. :)

Niin vauva on nukkunut melkein koko elämänsä päivisin pääasiassa huonosti... eli just tota jatkuvaa heräilyä. Syö, nukahtaa tissille, laitan nukkumaan, sitten heräilee 3 min välein piippailemaan, tutilla rauhoittuu, kunnes viimeistään tunnin kuluttua pakko antaa taas tissiä. Nyt tosiaan sit ei piippailun piippailua kun nukkuu, jo varmaan neljäs tunti menossa.

Öisin vauva on nukkunut hyvin pääasiassa, mutta paljon viihtynyt rinnalla, en tiedä kuinka paljon on syönyt yöllä kun nukun itsekin siinä samalla... Välillä on ollut joitain päiviä jolloin on nukkunut hyvin päivisinkin.

Kai se sit näin on nähtävä et lisämaitoa pitää antaa.

Mä olen antanut vauvoille lisämaitoa sen jälkeen kun olet istunut illan putkeen eli suomennettuna 5-7h tissi vauvan suussa toisen syöden kokoajan ja siltikään vauva ei tyynny ja päästäisi omaehtoisesti irti.

Yhteistyössä