Imetys ja kiinteiden aloitus ja neuvolan ohjeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen ihan kummissani, kun neuvolassa ja joka paikassa suositellaan kiinteiden aloitus vasta 6 kk iässä. Vauva on nyt sen ikäinen, ja tähän asti ollut täysimetyksellä. Nyt yritän saada selvää ohjeista, miten suositellaan aloittamaan, ja joka ikisessä lappusessa ohjeet on kirjoitettu sen mukaan, että kiinteät on aloitettu jo 4 kk iässä. Että nyt kun olen vasta aloittamassa, vauvan pitäsiis jo syödä monta ateriaa päivässä monipuolisesti.

Niin sitä ihmettelen, että miksei voisi olla edes jotain selkeää ohjelappusta kirjoitettu siten, että miten se aloitus menee tässä 6 kk:n iässä???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä alotettiin 3-4kkiässä kiinteät :)
joten eiköhän se aloiteta samalla tavalla se kiinteiden syöttö 6kk iässä kun 4kk iässä.

Niin varmaan, mutta ohjeiden mukaan siinä iässä pitäisi jo syödä monipuolisesti kaikkea :( Se jotenkin hämmentää.

Mulle sanottiin neuvolassa et 6kk:n iässä kiinteiden alotus menee tosi nopeaan tahtiin eli ekalla viikolla kasvikset, sen jälkeen lisätään tokalla viikolla hedelmät, kolmannella lihat ja neljännellä viikolla viljat.

no,meillä syödään purkkiruokia,niistähän saa kaikkea vissiin.ainakin neuvolatäti kehui kovasti noita vauvojen pilttiruokia :)
alotat ensin soseilla.sitten siirryt karkeampaan.eli paloihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ansu-78:
Mulle sanottiin neuvolassa et 6kk:n iässä kiinteiden alotus menee tosi nopeaan tahtiin eli ekalla viikolla kasvikset, sen jälkeen lisätään tokalla viikolla hedelmät, kolmannella lihat ja neljännellä viikolla viljat.

KIITOS! Meillä neuvolassa yritin vähän kysellä asiasta, mutta se hössöttävä terkka teki muuta, ja sitten kun olin lähdössä ja pukemassa vauvaa, ryntäsi tuomaan kasan niitä esitteitä ja sanoi että ainiin, tuostahan sinä kysyit. Hienoa vai mitä?

ne on neuvolan tädit :D
niillä on aina kiire ja hösää ulos sieltä ja seuraavaa potilasta jo sisään.

eiköhän se mene omalla painollaan,aloittelet rauhassa tuon kiinteiden annon.

En todellakaan suosittele. Siinä sitä sitten ihmetellään että mistä johtuu, kun tuleekin allergisia oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja niin ja nääin:
siihen mitään neuvoloita ja ohjeita tarvita. alottelet niinkuin hyvältä tuntuu. suositukset on aina suosituksia

Minä olen vähän epävarma ja epäherkkä äiti, enkä oikein itsekään tiedä mikä tuntuu hyvältä. Siksi haluan vähän ohjetta asioihin, ja siitä saan luottamusta itseeni. Kaikki ei vaan ole niin herkkiä tuntemaan oman lapsensa ja tietämään mitä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:

En todellakaan suosittele. Siinä sitä sitten ihmetellään että mistä johtuu, kun tuleekin allergisia oireita.

Minä ajattelin että kaksi makua viikossa, kyllähän siinä ehtii huomata. En tietenkään anna kaikkia mahdollisia kasviksia ekan viikon aikana jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja niin ja nääin:
siihen mitään neuvoloita ja ohjeita tarvita. alottelet niinkuin hyvältä tuntuu. suositukset on aina suosituksia

Minä olen vähän epävarma ja epäherkkä äiti, enkä oikein itsekään tiedä mikä tuntuu hyvältä. Siksi haluan vähän ohjetta asioihin, ja siitä saan luottamusta itseeni. Kaikki ei vaan ole niin herkkiä tuntemaan oman lapsensa ja tietämään mitä tehdä.

kyllä se siitä lähtee :)
itse olin esikoisen kohdalla kanssa epävarma.ekaksi aloiteltiin 4kk iässä porkkanaperuna soseella,siitä sitten alettiin maistelemaan hedelmäsoseita ja ujutin yhden ruuan myös päivällä suuhun,maistui hyvin likalle.
ja siitä sitten ujutin kaksi ruokaa mukaan ja hedelmäsoseet päälle :)

Lisään vielä (kun ei kone-mokoma antanut äsken muokata vastaustani jostain syystä ) et ite en ole kyllä mennyt ihan noin tiivistä tahtia vaan kokeillut ensin jonkun ja sit parin päivän päästä lisännyt siihen toisen. Teen ite soseet ja alotin bataatilla (helppo pakastaa ja ainakin ite saan siitä hienomman soseen kun perunasta) ja muutaman päivän päästä lisäsin siihen muuta (ja sekin sillai et ensin lisäsin teelusikallisen johonkin muuhun soseeseen ja lisäsin määrää seuraavana päivänä ). Ite oon tehnyt näin sen takia et jos sattuis tulee vatsavaivoja niin tietää heti mistä johtuu eikä tarvitse arvuutella monesta et mikä se vois olla. Tää on vaan mun tapa ja monen mielestä varmasti väärä kun en tee niinkun neuvolassa on sanottu. :D

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
kyllä sen näkee jos tulee allergioita.joskus ne on aloitettava,siis kiinteät.ei maitoa voi aina vaan juoda :D

No niin näkee. Mutta jos on antanut viikossa sen seitsemää eri lajia uutena, niin on aika vaikea selvittää että mistä oireet johtuu. Kyllä yhtä lajia kannattaisi maistella viikon verran, ennen toisen uuden lisäämistä.

kyllä sen näkee jos tulee allergioita.joskus ne on aloitettava,siis kiinteät.ei maitoa voi aina vaan juoda :D

No niin näkee. Mutta jos on antanut viikossa sen seitsemää eri lajia uutena, niin on aika vaikea selvittää että mistä oireet johtuu. Kyllä yhtä lajia kannattaisi maistella viikon verran, ennen toisen uuden lisäämistä.

Minä olen taas kuullut että jos aloittaa 6 kk, riittää 3-4 päivää yhdelle maulle

Sinä et, mutta terveydenhuollon ammattilainen kyllä =) Yleensä kuulemma 2h sisällä siitä kun on syönyt ilmaantuu oireet jos on ilmaantuakseen.

Mutta noin kuin Ansu sanoi, neuvottiin meillekkin. Ja vauva tosiaan täysimetetty siihen 6kk asti.

Minä olen taas kuullut että jos aloittaa 6 kk, riittää 3-4 päivää yhdelle maulle

Näin minuakin neuvottiin neuvolassa. Viikossa 2 uutta makua. Ja niin että liha tulee kuvioihin jo toisella maisteluviikolla.

Itse annoin ensin perunaa, ja se ei sopinut. Sitten siirryin bataattiin ja seuraavalla viikolla annoin kanaa ja bataattia.

Alkuperäinen kirjoittaja Paula:

Sinä et, mutta terveydenhuollon ammattilainen kyllä =) Yleensä kuulemma 2h sisällä siitä kun on syönyt ilmaantuu oireet jos on ilmaantuakseen.

Mutta noin kuin Ansu sanoi, neuvottiin meillekkin. Ja vauva tosiaan täysimetetty siihen 6kk asti.

Allergiaoireet voivat ilmaantua myöhemminkin ja jo käyneelle aineelle ts kauan syödylle ja tutulle voi allergisoitua yhtäakkia ihan tuosta vaan noin.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:

Allergiaoireet voivat ilmaantua myöhemminkin ja jo käyneelle aineelle ts kauan syödylle ja tutulle voi allergisoitua yhtäakkia ihan tuosta vaan noin.

Joo, mutta sitähän ei voi ennustaa, eihän sitä voi syödä yhtä ainetta loppuikänsä sen takia, että tunnistaa mille on allerginen

Kiitos kaikille! Nyt olen paljon viisaampi ja ennen kaikkea levollisempi, hyvin se menee, vaikkein mennäkään esitteiden ohjeiden mukaan ja aloitettu 4 kk kiinteät. Mukavaa päivää kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:

Joo, mutta sitähän ei voi ennustaa, eihän sitä voi syödä yhtä ainetta loppuikänsä sen takia, että tunnistaa mille on allerginen

Ei tietenkään. Kerroin vain että allergian ilmeneminen näinkin on mahdollista.

Miten voivat vastaajat olla näin pihalla... Siis, jos aloittaa silloin 4kk ikäisenä, voi aloittaa kasviksilla ja kokeilla vaikka kuukauden läpi erilaisia kasviksia. Sitten vaikka 5kk ikäiselle hedelmiä, ja sitten taas kuukauden ajan eri laatuja.

Mutta se, että aloitetaan myöhemmin ja nopeammalla tahdilla ei suinkaan tarkoita sitä, että tungetaan kerta heitolla kaikkea mahdollista suuhun. Edelleen annetaan vain 1 tai 2 uutta ainetta viikossa, mutta eri tyyppisiä ruokia. Siis esim. 1. viikolla peruna, 2. viikolla omena, 3. viikolla kana ja 4. viikolla kaura. Ja seuraavassa kuussa vaikka 1. viikolla porkkana ja maissi, 2. viikolla päärynä ja persikka, 3. viikolla naudanliha ja kala ja 4. viikolla vaikka vehnä ohra ja ruis. Jos siis allergiareaktioita ei tule.

6kk ikäiselle aloittaessa siis pitää vain päästä nopeampaan tahtiin kiinni useaan kiinteään ateriaan päivässä -> esim. puuro, kasvissose, hedelmäsose, lihasose, puuro, koska kiinteiden aterioita pitää jo pian olla useita kasvun vuoksi. Kun aterioita on riittävästi päivässä, voidaan tietty silloinkin vasta lisätä aterioiden monipuolisuutta.

Yhteistyössä