Imetys ja laihdutus - Liian kova dietti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietteliäs

Vieras
Eli!

Olen pian 8kk vanhan pikkuneidin äiti, jolle tuli raskausaikana painoa reippaat 17 kiloa, nämä lähtivät pelkällä imetyksellä ensimmäisen kuukauden aikana ja ajattelin että voinkin syödä vähän mitä huvittaa, josta seurasi sittenkin runsas painon nousu...

Painan nyt 79 kiloa ja olen 165cm pitkä, olen siis aikalailla siinä liikalihavuuden ja ylipainon välillä, ja haluaisin nyt laihtua sinne n. 65kg tuntumaan ja sitten myöhemmin imetysksen kokonaan loputtua laihduttaa enemmän, jos siltä tuntuu.

Syömishäiriö taustan omaavana tämä ei vain ole niin helppoa, yleensä nimittäin laihtuttaessani syön aivan liian vähän, nyt olenkin siis koittanut syödä jokapäivä vähintään 1200 kaloria ja enintään 1500 ja samalla korjannut syömistottumuksiani, liikuntaa en ole paljoakaan lisännyt, sillä liikun koiran kanssa päivittäin sellaiset 3-5km.

Vauva syö jo kiltisti muitakin ruokia, eikä siis ole täysin riippuvainen rinnasta, täysimetin sinne 6,5kk paikkeille kun tyttö ei aikaisemmin halunnut kiinteitä aloittaa. Olen huomannut PIENTÄ muutosta rintamaidon määrässä, mutta en usko että tyttö kuitenkaan on nälkään kuolemassa sillä paino on tytöllä kuitenkin kokoajan noussut tasaisesti.

Olen nyt laihtunut noin. 1kg viikossa ja minusta se on ihan hyvä laihdutusrytmi vauvan kanssa, mutta kaikki tutut vain kauhistelevat ja selittävät etten saisi laihtuttaa kuin korkeintaan puoli kiloa viikossa, itsestä tämä vain tuntuu hyvin absurdilta kun olen tottunut laihtumaan sellaiset 3-4kg viikossa.

Olenko nyt siis tappamassa vauvaa nälkään ja myrkyttämässä tytärtäni " elimistöstä liikkelle lähtevillä ympäristömyrkyillä"
Haluaisin kuitenkin laihtua, vaikka minusta ei tuota ylipainoa ulkoisesti kauas näe, " muodokkaan vartalon" takia, niin se kuitenkin vaikuttaa minuun niin henkisesti kuin fyysisesti, mm. päivittäiset selkäkivut eivät ole kovin mukava seuralainen.

Pitäisikö minun siis odottaa vielä, ja koittaa lisätä kalorimäärää, vai olenko nyt terveellisellä reitillä?

En todellakaan ole asiantuntija, mutta eiko 8kk ime rintaa enää pääosin nesteen saamiseksi, eli niin sanottu ruoan syö jo kiinteänä? Tosin mielestäni voisit toki vähintään syödä jotain 1500 - 1800 kaloria päivässä, kun imetyskin vie jo noin 500 kaloria ja kuitnkin liikut noin paljon.

Minusta sinun kannattaa tehdä niin kuin itse parhaaksi näet ja koet. Jos itsestä tuntuu hyvältä ja lapsi voi hyvin niin jatka vaan samaan malliin. Kysyjille/kauhistelijoille voit olla kertomatta tai kaunistella painon putoamistahtia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no tyttö syö paivässä kiinteitä 3-4 kertaa ja tissiä saa aina halutessaan, kiinteää ruokaa menee sellaiset ½-2 purkkia päivästä riippuen

Mun mielestä siis tyttösi voi varmasti hyvin, mutta oman itsesi takia kannattaisi hieman lisätä kaloreita niin kauan kun imettää. Olet vaarassa nimittäin joutua ns. säästöliekille tuolla kalorimääräällä.

no tyttö syö paivässä kiinteitä 3-4 kertaa ja tissiä saa aina halutessaan, kiinteää ruokaa menee sellaiset ½-2 purkkia päivästä riippuen

Jos ainoa neste on äidinmaito, niin syöt liian vähän. Jos yrität jo lopettaa imetystä, ja olet valmis siirtymään/antamaan korviketta ei kai ongelmaa?

Maidon tulo kyllä kärsii tuolla kalorimäärällä. Väh 166/pvä pitäs olla, ja silloinkin terveellistä syötävää. Maidon laatuun vaikuttaa myös ruuan laatu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos ainoa neste on äidinmaito, niin syöt liian vähän. Jos yrität jo lopettaa imetystä, ja olet valmis siirtymään/antamaan korviketta ei kai ongelmaa?

Maidon tulo kyllä kärsii tuolla kalorimäärällä. Väh 166/pvä pitäs olla, ja silloinkin terveellistä syötävää. Maidon laatuun vaikuttaa myös ruuan laatu.

Siis väh 1600kcal...

Mä olen suunnilleen sun pituinen ja laihduin raskauden jälkeen 70 kg:sta 47 kg:n ja maitoa riitti pitkään täysimetykseen sekä 1 v 4kk kokonaisimetykseen, vauva kasvoi tosi hyvin. Itse söin suht kevyesti ja liikuin melko paljon.

Joo, no siis joka päivä olen nyt syönnyt suunnilleen 1504-1580 kaloria, maitoa on ennen tullut liikaa mutta nyt dietin aikana rinnat ei ole koko ajan pinkeenä, niin musta tää on ihan vaan hyvä :D
Ja siis nokkamukista tyttö juo silloin tällöin vastiketta ruokailijen yhteydessä ja tissiä syö tuskin ollenkaan muulloin kuin nukuttaessa, niin päikkäreille kuin iltaunillekkin. Sitten saatetaan välillä sohvalla möllöttää koko perhe illalla telkkarin ääressä jolloin tyttö saattaa asua tissillä koko ajan välillä nukkuen ja välillä syöden ennen yöunia.

ja vielä siitä tervellisyydestä, esimerkki päivän ateroista olkoon nyt vaikka eilinen;

Aamu; kaurapuuro, lasi maitoa, yksi Activia, ruisleipä.
Lounas; Kasvissose keitto, leipä, iso lasi vettä
Välipala; Ananasta ja raejuustoa, mehusoppaa lasi
Päivällinen; Kasvissose keitto jonka sekaan heitin lisäksi puoli purkkia papuja sekä pienen purkin herkkusieniä, lasi mehusoppaa
Iltapala; Puuro, keksi, lasi maitoa, vitalinea.

Ja jos janottaa niin juon kyllä muulloinkin.

Ja kaloreita kertyi siis 1508, eikä nälkäkään tullut missään vaiheessa :S

Alkuperäinen kirjoittaja Mietteliäs:
Olen nyt laihtunut noin. 1kg viikossa ja minusta se on ihan hyvä laihdutusrytmi vauvan kanssa, mutta kaikki tutut vain kauhistelevat ja selittävät etten saisi laihtuttaa kuin korkeintaan puoli kiloa viikossa, itsestä tämä vain tuntuu hyvin absurdilta kun olen tottunut laihtumaan sellaiset 3-4kg viikossa.

Rasvaa ei kuulemma saa kuin 500gr veke viikossa, loput on lihaksia ja nestettä. Lähdettä ei ole kertoa, mutta terveydenhuollon ammattilaisen kommentti jossain lehdessä.

3-4 kiloa viikossa kuulostaa joko syömishäiriöiseltä tai todella sairaalloisesti ylipainoisen laihdutukselta. Jälkimmäinen et ainakaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja fd:
" elimistöstä liikkelle lähtevillä ympäristömyrkyillä"

Tämä on täyttä höpöhöpöä.

eipä olekaan!

Se on ihan perusasia, mut sanotaanko edes neuvolassa? Rasvaliukoiset myrkyt lähtevät liikkeelle ja maksa ja munuaiset ylikuormittuu - siitähän se aika pitkälti johtuu raskauspahoinvointikin! Kaikillehan sellaistakaan ei tule - ehkä juuri siksi?

Evirakin etsii vain rasvaisista tuotteista niitä myrkkyjä, sanoi kerran telkkarihaastattelussa muuan asiantuntija;-)

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja huiiii:
missä proteiinit sun ruokavaliossa?????

Laskepa ne ensin...

No eipä vihanneksia tai hedelmiäkään taida olla kovasti. Veikkaan että ananaskin tulee purkista, samoin mehukeitto. Juureksia ja perunaa oli, kun sosekeittoa söi.

ja sieniä ja papuja ei lasketa vihanneksisksi, eikä leivän päällä olevia kurkkuja ja tomaatteja?

Rasvaa ei kuulemma saa kuin 500gr veke viikossa, loput on lihaksia ja nestettä. Lähdettä ei ole kertoa, mutta terveydenhuollon ammattilaisen kommentti jossain lehdessä.

3-4 kiloa viikossa kuulostaa joko syömishäiriöiseltä tai todella sairaalloisesti ylipainoisen laihdutukselta. Jälkimmäinen et ainakaan ole.

Ja aloitus tekstissä kerroin syömishäiriö taustastani. Jolloin laihduin helpostikkin tuon verran viikossa, samaan rumbaan en halua enää alkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ritva:

Laskepa ne ensin...

No eipä vihanneksia tai hedelmiäkään taida olla kovasti. Veikkaan että ananaskin tulee purkista, samoin mehukeitto. Juureksia ja perunaa oli, kun sosekeittoa söi.

ja sieniä ja papuja ei lasketa vihanneksisksi, eikä leivän päällä olevia kurkkuja ja tomaatteja?

Lisää säilöttyjä ruokia? Joo pavut ja herkkusienet periaatteessa on ihan jees, mutta purkkiherkkusieni on kadottanut kaiken hyvän ihan varmasti. Missään ei sanottu, että leivän päällä on salaattia. Tosin kaksi siivua kurkkua on tosi vähän :)

Alkuperäinen kirjoittaja ritva:

Laskepa ne ensin...

Lisää säilöttyjä ruokia? Joo pavut ja herkkusienet periaatteessa on ihan jees, mutta purkkiherkkusieni on kadottanut kaiken hyvän ihan varmasti. Missään ei sanottu, että leivän päällä on salaattia. Tosin kaksi siivua kurkkua on tosi vähän :)

No en usko että ilman päällysiä vetää, yleensä se kuitenkin sisäältää sen lihaleikkeleen, juuston ja kasvikset
Ja eikö tästä ollut jonkun aikaa sitten tutkimus kuinka pakaste ja säilykevihannekset on terveellisempiä?

Yhteistyössä