imetys ja lapsen ikä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetellä täytyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetellä täytyy

Vieras
oon miettiny jo pitkään tätä asiaa, että kun lapsi syntyy niin luonnollista on että imetetään ja sehän olisi suotavaa ja hyvä jos voi imettää. imetykseen vaikuttaa niin monet tekijät ainakin omalla kohdalla on vaikuttaneet. Se että miten paljon maitoa tulee ja aijan käyttö siihen jos vanhempia lapsia on niin ei välttämättä ole aikaa imettää silleen ku pitäisi ja kun pitäisi tehdä kaikkea muutakin. Kun monet äidit jotenki ottavat imetyksen liian kriittisesti että nyt se on se puol vuotta täys imetettävä ja jos näin ei tapahdu olen huono äiti ja epäonnistunut yms...

No sit tulee tää asia kuinka pitkään imetetään. mielestäni imetys vuoden ikään on normaalia mutta siitä sit jos alkaa olla jo puolitoista tai kaksi vuotias niin mielestäni se imetys alkaa olla aika epä normaalia suorastaan sairasta. Onko se jotenki todettu että sairastavat vähemmän vai mikä se on. Minä olen onnellinen että lapseni on kiinni vielä pullossa 1v4kk kuin että roikkuisi tississä vielä yöt ja päivät.

Te esikoisen saavat älkää olko itsellenne vihaisia jos ette pysty imettänmään elämässä on niin paljon muutakin hyvää mitä voi lapselle antaa. Ja tämä on lääkärin suusta kuultua tekstiä

Miksi on ok antaa 1v4kk lapselle vielä pulloa, mutta äidinmaito on epänormaalia? Yli 1v lapsi ei tarvitse tissiä eikä pulloa. Helpommin ymmärrän sen, että imetyksen lopettaminen on vaikeaa koska samalla lapsi saa muutakin kuin maitoa (äidin läheisyyttä). Pullon vaihtaminen nokkamukiin tai mukiin on helpompaa- samaa maitoa erilaisesta astiasta.

no jos mietit että sulla on 2v lapsi ja ylikin ja vielä anna sille tissiä. Ei toki yli yks vee tartte sitäkään pulloa mutta mieluumin siinä pullossa ku tississä. hävettäs imettää sen ikästä yleensä ottaen.

Imetykseen liittyy paljon tunteita,epäonnistumisen inhous yms.. Itse imetin esikoistani 5,5kk ikään asti,kunnes neiti ei enää tissiä huolinu.. Oisko hampaista johtunu,ensimmäinen hammas puhkesi sitten 2vko imetyksen lopettamisen jälkee.. ja tosisaan,yritin mooooonta kertaa tissiä suuhun antaa,mut huuto alko samate ku tissi tuli pullon sijasta.. Itsellä imetys lähti käyntii ilman mitää neuvoja.. ja se mitä olen huomannu,on se aika... aluks se pitää imettää lähes kellon ympäri,et lähteee maidontuotanto käyntiin..

Nyt on sit tämä meiän juniori poitsu :) Ikää herralla on 4,5kk ja painoo 9kg ja pituutta 67cm... Imettäny olen pääsääntöisesti,mut soseet alotettii 4kk iässä.. ei maito riitä enää,nyt imetän aina välillä,enimmäksee illalla ja yöllä kerran.. :) Ei siitä mitää paineita saa ottaa,tottakai se harmittaa ja ahdistaa jos ei onnistu,mut yleensä mitä olen huomannu näissä tapauksissa,et maitoa ei tullu,nii en imetä... EI sitä maitoa lähe samantien tulemaan synnytyksessä.. itse olen 1kk imettäny aluks melkee koko ajan.. vaikka 2h välein yms.. ei se lähe käynnistyy viikossakaan.. ja kyllä, on se helpompaa laittaa pullo suuhun kun tissi mitä vauva imeskelee aluks "koko" ajan.. mut se on jokaisen oma asia :D

[QUOTE="vieras";23737446]Sairaita on sitten WHO:n väki, jos antavat imetyksen suositukseksi 2v.[/QUOTE]

Niin,pakko myöntää,että se totuus tulee sittenkin tältä palstalta!

Itse henkilökohtaisesti oidän imettämistä parempana vaihtoehtona kun pulloruokintaa enkä oikeastaan ymmärrä miksi pitäisi lapselle antaa maitoa pullosta jos pystyy sen rinnastakin antamaan.
Meillä kumpaakin lasta on imetetty reilu 1v saakka ja ovat siirtyneet juomaan maitonsa sitten mukista kun rinta on jäänyt pois.
Rinnata lapsen imemisote on luonnollisempi kun pullosta (tai tutista).

Jokainen toki tekee tyylillään. Itse en ymmärrä miksi opettaa lapsi juomaan pullosta siinä vaiheessa kun mukia jo voisi käyttää eikä rintaa enää anneta (jos imetys on onnistunut jokatapauksessa).

vaikka pystyisin imettämään lastani niin katkaisisin sen siihen vuoteen mennessä. WHO:n suositus tässä todella ihmetyttää miten minnekkään pääset jos imetätä 2v asti töihin tai mitään koko ajan rinnat valuu maitoa. voin kertoo että nauttiiko siitä kukaan todella enää 2vuotiaan kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetellä täytyy;23737433:
no jos mietit että sulla on 2v lapsi ja ylikin ja vielä anna sille tissiä. Ei toki yli yks vee tartte sitäkään pulloa mutta mieluumin siinä pullossa ku tississä. hävettäs imettää sen ikästä yleensä ottaen.

Jotenkin tulee sellainen tunne, että sinua ainakin alitajuisesti harmittaa se että oma imetyskokemuksesi ei ollut sellainen kuin toivoit. Älä silti pura pahaa oloasi muihin äiteihin, tehdään jokainen omat ratkaisumme niin kuin parhaaksi koemme.

Minua ei häiritse että annat lapsellesi pullosta maitoa, älä sinäkään häiriinny siitä että minä imetän vielä muutaman kerran päivässä saman ikäistä lastani.

Minä imetän 2v10kk lasta :) Ihmiselle luontainen imetysaika on 3-7 vuotta. En ole nähnyt mitään syytä lopettaa imetystä ennenaikaisesti. Toisten mielestä ihmiselle normaali imetysaika on liian pitkä, ja he päättävät lopettaa jo hyvin aikaisin, ennen kahtakin ikävuotta, vaikka se sujuisi ihan hyvin. Itse en ymmärrä, onkohan sitten kulttuurin luomia neurooseja rintojen suhteen vai mistä kiikastaa, onkohan se jonkunlainen itsenäisyyden tavoittelu, pyrkimys vahvistaa omaa erillisyyttä lapsesta kun ei itsetunto riitä muutoin. Joillakin on toki kysymys jostakin käytännön asiasta, kuten lääkityksestä tai uudesta raskaudesta joka tekee imetyksestä kivuliasta.

Itse ihmettelen miksi muovisesta feikkirinnasta juominen on jotenkin suotavampaa tai terveempää kuin ihan siitä oikeasta rinnasta juominen. Tai miksi toisen nisäkkään äidinmaidon juominen olisi mukamas normaalimpaa kuin oman äidin maidon juominen :D:D:D

[QUOTE="aloittaja";23737516]vaikka pystyisin imettämään lastani niin katkaisisin sen siihen vuoteen mennessä. WHO:n suositus tässä todella ihmetyttää miten minnekkään pääset jos imetätä 2v asti töihin tai mitään koko ajan rinnat valuu maitoa. voin kertoo että nauttiiko siitä kukaan todella enää 2vuotiaan kanssa[/QUOTE]

Oletkohan imettänyt lainkaan lapsiasi (ainakaan tuonne vuoden ikään saakka)? Nimittäin se imetys 1-2-vuotiaalla on aivan jotain muuta kuin vastasyntyneen kanssa. 1-vuotiasta imetettäessä ne imetyskerrat harvenee muutamaan kertaan päivässä, ja työssäkäyvällä äidillä ne voivat olla esim. aamulla ennen töihin lähtöä, töistä palattua, illalla vielä kerran - kaksi ennen nukkumaan menoa. Toisilla ehkä valuu rinnoista maitoa sitten töissä (?), itselläni rinnat sopeutuivat erittäin hyvin tuohon että isommalla lapsella imetysvälit olivat mitä sattuu, parhaimmillaan 1-4 kertaa päivässä.

Itse en ole "onnistunut" imettämään ketään lapsistani yli 1v4kk iän, ovat itse silloin vieroittaneet itsensä (siksi tuo sana onnistuminen lainausmerkeissä. Mielestäni tuon ikäinen saakin toki vieroittua jos sitä itse haluaa, olisin kyllä jatkanut vielä jonkin aikaa jos lapsi olisi halunnut).

Minä imetän 2v10kk lasta :) Ihmiselle luontainen imetysaika on 3-7 vuotta. En ole nähnyt mitään syytä lopettaa imetystä ennenaikaisesti. Toisten mielestä ihmiselle normaali imetysaika on liian pitkä, ja he päättävät lopettaa jo hyvin aikaisin, ennen kahtakin ikävuotta, vaikka se sujuisi ihan hyvin. Itse en ymmärrä, onkohan sitten kulttuurin luomia neurooseja rintojen suhteen vai mistä kiikastaa, onkohan se jonkunlainen itsenäisyyden tavoittelu, pyrkimys vahvistaa omaa erillisyyttä lapsesta kun ei itsetunto riitä muutoin. Joillakin on toki kysymys jostakin käytännön asiasta, kuten lääkityksestä tai uudesta raskaudesta joka tekee imetyksestä kivuliasta.

Itse ihmettelen miksi muovisesta feikkirinnasta juominen on jotenkin suotavampaa tai terveempää kuin ihan siitä oikeasta rinnasta juominen. Tai miksi toisen nisäkkään äidinmaidon juominen olisi mukamas normaalimpaa kuin oman äidin maidon juominen :D:D:D

3-7VUOTTA!!!! ei helkkari! oikeesti en ymmärrä isoo lasta roikuttaa rinnassa kiinni. no tapansa kullakin

Ja mua ei häiritse se että en oo voinu imettää mutta se että kun näköjään on niitäki jotka imettää vielä siinä vaiheessa ku lapsi pitäis koulu tielle panna!

[QUOTE="aloittaja";23737516]vaikka pystyisin imettämään lastani niin katkaisisin sen siihen vuoteen mennessä. WHO:n suositus tässä todella ihmetyttää miten minnekkään pääset jos imetätä 2v asti töihin tai mitään koko ajan rinnat valuu maitoa. voin kertoo että nauttiiko siitä kukaan todella enää 2vuotiaan kanssa[/QUOTE]

Minä olen imettänyt nyt vajaat kolme vuotta. Viimeksi lauantai-sunnuntai yönä lapsi oli yökylässä, ei käynyt rinnalla 21 tuntiin kun ei heti aamulla palautettaessakaan maitoa tahtonut, vaan pyysi vasta joskus lounaan jälkeen :) Lapsi on ollut yökylässä nyt varmaan kymmenisen kertaa. Päivisin hoidossa viikottain. On menossa syksyllä päiväkotiin, en usko imetyksen siihenkään loppuvan.

Välillä imetys on hankalaa, ottaa päähän ja on häiritsevää. Meillä oli pari sellaista kuukautta tässä välissä, kun oli muutakin stressiä joka vaikutti suhteeseemme. Nyt taas tuntuu hyvältä kun tilanne on tasoittunut. Jatkuu siis taas toistaiseksi :)

Se yli 1v:n imetys on ihan erilaista kuin vauvanimetys, koska lapsi ei tarvi enää sitä maitoa ravinnokseen niin hyvin riittää jos imettää esim. aamuisin ennen tarhaa ja sitten iltaisin tarhan jälkeen ja rinnat tottuu nopeasti uuteen imetystahtiin.
Mun mielestä on paljon hölmömmän näköistä 2 vuotias kokoajan pullo suussa kuin 2 vuotias silloin tällöin rinnalla.

[QUOTE="aloittaja";23737584]3-7VUOTTA!!!! ei helkkari! oikeesti en ymmärrä isoo lasta roikuttaa rinnassa kiinni. no tapansa kullakin

Ja mua ei häiritse se että en oo voinu imettää mutta se että kun näköjään on niitäki jotka imettää vielä siinä vaiheessa ku lapsi pitäis koulu tielle panna![/QUOTE]

Se on se normaali imetysaika. 1-vuotiaan vieroittava tekee sen etuajassa. Taaperon tai leikki-ikäisen imetys ei ole "pitkä" vaan se yhden vuoden imetys on lyhyt.

Lasta ei kyllä vastahakoisesti rinnalle saa, tuskin kukaan väkisin lasta siinä roikottaa ;) Kyllä tuollainen lapsi osaa halutessaan purra sen verran lujaa, ettei kannata yrittää kauhean kovaa pakottaa lasta tissille :laugh:

Tuttipullon ja tutin käyttö yli 1 vuotiaalla on ihan yhtä epänormaalia ja ällöttävää kuin imettäminenkin. ethän ap vain syyllisty antamaan yli vuoden vanhallesi pulloa tai tuttia?

[QUOTE="aloittaja";23737608]joo kyllä olen osittain imettäny 2kk asti mutta sit ei enää tullu maitoo. joo kyllähän se tietty erilaista on yli vuoden ikäistä imettää mutta silti[/QUOTE]

Juu tuota... No, ymmärrän ainakin miksi ajatus tuntuu sinusta vieraalta. Ja ymmärrän miksei sinulla ole käsitystä siitä minkälaista imetys oikeasti on. Minä tunsin siinä 8 kk kohdalla vasta päässeeni alkuun. Keskivaihetta kesti n 2,5v ikään. Nyt taas tuntuu siltä, että loppua kohden mennään. Sinä et siis koskaan ole päässyt edes kunnolla alkuun; olet vain kokenut sen alkuvaiheen kun rinnat ovat turvonneet, saattavat valuttaa maitoa, lapsi on (pitäisi olla) täysimetyksellä ja lapsi on hyvin tiukasti äidissä kiinni. No, vaikkei imettäisi, niin sen parikuisen tulisi silti olla äidissään hyvin tiukasti kiinni.

Tällainen vajaa 3v voi olla vaikka viikon ilman maitoa ja jatkaa sitten taas, jos vaikka äidillä on työmatka tai lapsi lähtee mummolaan :) Omani ei ole tuollaiseen valmis, mutta yökyläilee ja kyläilee muutenkin sujuvasti, ja tosiaan syksyllä aloittaa päiväkodissakin.

[QUOTE="aloittaja";23737608]joo kyllä olen osittain imettäny 2kk asti mutta sit ei enää tullu maitoo. joo kyllähän se tietty erilaista on yli vuoden ikäistä imettää mutta silti[/QUOTE]

No siinähän tämä ongelman ydin onkin. et voi sietää sitä että joku toinen onnistuu asiassa missä sinä olet epäonnistunut.

Itse imetin esikoistani pari vuotta. Siitä viimeiset kuukaudet olin päivät koulussa, lapsi tarhassa ja satunnaisia viikonloppuöitä olin töissä. Lapsi pärjäsi vallan mainiosti nuo ajat ilman rintaakin, kyllähän tuo nyt opetteli syömään tavallista ruokaa aterimilla ja juomaan ihan tavallisesta lasista sen 6kk:n täysimetyksen jälkeen. Ei se lapsi siinä parivuotiaana niinkään välttämättä tule tankkaamaan mahaansa täyteen tai korvaamaan kokonaista ateriaa sillä rintamaidolla.

Toivon kovasti, että seuraavaa voin imettää pidempäänkin :)

NinaTT : pakko sanoa et olen kyllä hieman järkyttynyt... 2v 10kk on jo oikeasti iso lapsi... Voi apua ja tississä kiinni. voi yök. Ja joo imetin itsekkin aikani mut vetäsin rajan ekoihin sanoihin. Sitte ois jo ollu vistoa.

[QUOTE="vieras";23737402]Miksi on ok antaa 1v4kk lapselle vielä pulloa, mutta äidinmaito on epänormaalia? .[/QUOTE]

Samaa ihmettelen.
Jokainen imettäköön just niin kauan tai vähän aikaa kuin se itselle on sopivaa.
Itse lopetin yöimetyksen 1-vuotiaalta.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;23738447:
NinaTT : pakko sanoa et olen kyllä hieman järkyttynyt... 2v 10kk on jo oikeasti iso lapsi... Voi apua ja tississä kiinni. voi yök. Ja joo imetin itsekkin aikani mut vetäsin rajan ekoihin sanoihin. Sitte ois jo ollu vistoa.

Vistoa? En ole ennen tuota sanaa kuullut.

Onko mielestäsi WHO jotenkin sairas järjestö? Tiesitkö, että SUURIN osa maailman lapsista imetetään yli kaksivuotiaiksi? :D Järkyttääkö? Järkyttääkö sinua myös naiset jotka ovat viimeisillään raskaana, eikö se iso lapsi pitäisi leikata sieltä tai käynnistyksellä saada ulos ennen kuin menee liian rivoksi?

Kun edelleenkin, yksivuotiaan vieroittaminen on lapsen ennenaikaista vieroittamista. Ihmislajin lajityypillinen vieroitusikä on vasta vuosia myöhemmin.

NinaTT: okei hei sori,ei nyt ollu tarkotus muotoilla ihan noin...otetaas uusiksi: Itse en vois kuvitellakkaan noin 3 vuotiasta imettäväni.Ei ei ei... Ja visto on vähän kuin ällö,mut viel vistompi. :D Saat kyl iha respektii siitä et jaksat kauan imettää ei siinä,mut se vaan kuulostaa minusta niin hassulta. Tosin mikäs minä olen mitään sanomaan kun oma imetys meni ihan reisille :(

Yhteistyössä