Imetys ja menkat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelly.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nelly.

Vieras
Kuulun niihin epäonnisiin joilla ekat menkat tulivat vähän jälkivuodon jälkeen, vaikka täysimetän. Nyt vierähtänyt siitä kuukausi ja odottelen alkaako ne taas...On ollut kyllä kaikenlaisia tuntemuksia jo viikon - ihan kun menkat ois taas alkamassa, mutta samalla vihlontaa munasarjoissa kuin ovulaatiokipuja, ja lisäksi ollut jo pitkään kirkasta vähäistä limaista vuotoa, jossa pari kertaa verijuovia mukana.

Kysynkin nyt, onko teistä jollakin ollut epäsäännölliset menkat täysimetyksen aikaan? Onko jollakin ollut mahodollisesti välillä menkkamaista tunnetta joka on kuitenkin mennyt ohi? Voiko imetyksen aikana olla vain minimenkat - kuten raskauden alussa joillakin? Kuinka paljon menkkojen alkamiseen vaikuttaa se kuinka usein ja kuinka säännöllisesti imettää?

Hei, kysynpä tässäsamassa ketjussa, kun en uuttakaan viitsi perustaa... Oma tilanteeni on se, että imetän, mutta en täysimetä. Kuukautiset alkoi 8 kk synnytyksestä. Imetän edelleen paljon sekä yöllä että päivällä varsinkin kun lapsi on ollut sairas ja muu ruoka ei kelpaa ollenkaan. Eli lähinnä olisin kysynyt samaa kuin ap eli onko menkat olleet säännölliset tai voiko ne tulla vain kerran? Itse kyllä tahtoisin alkaa jo kakkosta puuhaamaan, niin kiinnostaa. Vai voiko tulla menkat ilman ovulaatiota tai miten tää naisen biologia menee näissä hommissa. Oisko hyvää linkkiä tiedoksi?

Itselläni täysimetyksestä huolimatta menkat alkoivat ekan synnytyksen jälkeen n. 3 kk:n päästä ja toisessa synnytyksessä meni vain reilu kuukausi, kun menkat alkoivat. Käsittääkseni silloin kun menkat tulevat, ovulaatio on mahdollinen.

Esim. kehitysmaissahan suositellaan imettämistä kahden vuoden ajan, koska suurimmalla osalla naisista imetys toimii ehkäisynä eli munasolu ei irtoa. Joillakin osittaisimetyskin voi toimia riittävänä ehkäisijänä.

Imetystä ei suositella, jos uusi raskaus on alkanut, koska se rasittaa naisen elimistöä liikaa. Harva kumminkaan syö niin monipuolisesti, että saisi riittävästi vitamiineja jne uutta raskautta varten. esim. Foolihapon puutehan voi olla jopa sikiön kehityksen kannalta vaarallistakin.

No itselläni tuli ekat menkat 6kk synnytyksestä, sen jälkeen oli 5kk taukoa, ja sitten ne alkoivat suht säännöllisinä. Ja täysimetin 10kk. Sitten laps alkoi syödä, imetys kuitenkin jatkui, niin kun synnytykseestä oli 1,5v tuli taasen sellanen epäsäännöllinen hetki, eli tavallaan jäi yhdet menkat välistä pois. Itellä ei ollut mitään menkkatunteita, ne vaan alkoi.

Mulla ekat menkat alkoivat 6 vkoa synnytyksestä, vaikka täysimetän. Nyt olis periaatteessa pitänyt eilen viimeistään alkaa vanhan kierron mukaan, mutta eipä ole näkynyt! Mulla siis ainakin alkoi heitellä kierto.

Itselläni on 10kk ikäinen poitsu ja vielä ei ole kertaakaan tullut kuukautisia. Olen odotellut niitä jo kuukausitolkulla, koska esikoisen, nyt 2v, synnytyksen jälkeen kuukautiset alkoivat heti 1½kk synnytyksen jälkeen (jälkivuto kesti 1½vkoa). Se mahdollisti nopeana uuden raskautumisen.

Voikohan olla, että nyt elimistö kahden perättäisen lyhyellä aikavälillä olevan raskauden ja synnytyksen ja edelleen jatkuvan imetyksen tuloksena ns. lepää (gyne käytti tuota termiä kun pistettiin kuparikierukkaa 3kk synnytyksestä ja kyselin että koskakohan kuukautiset alkaa) ja estrogeeniarvot tosiaan pysyy näin alhaalla näinkin pitkään kun ei kuukautisia kuulu?

Onko muita joilla kestänyt kauan että tulee kuukauiset ensimmäisen kerran?

Ei kuukautisia vielä. Lapsi pian vuoden. Täysimetystä 6 kk ja yhä imetän muun ruoan ohella.

Minun puolesta elimistö on saanutkin "lepäillä" :) Nyt tosin alkaa tuntua siltä, että tilanne taitaa olla muuttumassa. Mutta ei siis vielä kuukautisia ole näkynyt.

Mulla alkoi menkat 9kk synnytyksestä (imetin 10kk) ja sen jälkeen ne ovat joka kuukausi tulleet, mutta eivät ole enää niin säännölliset kuin ennen odotusta, saattaa viikonkin heittoja tulla =((.

Joka kerta on menkat alkanu n. 6 viikkoa synnytyksestä ja kolme kertaa olen synnyttänyt. kyllä on suht säännölliset olleet vaikka ollut täys imetys. Ikävä puoli siinä, että mulla ainakin on menkat vaikuttanut maidon tuloon. Eli maitoa tullut huonommin menkkojen aikaan. Joskus kuukautiset tulee vaikka ei ovuloi, mutta ei kannata luottaa siihen. Oma äitini on odottanut ja imettänyt yhtä aikaa.

Tuttavallani, joka täysimetti alkoi menkat vasta kun lapsi oli 1,5-vuotias, vaikka antoikin kiinteitä lisäksi 7kk alkaen. Tosin hän sanoi, ettei hänellä ole koskaan ollut säännöllistä kieroa ilman pillereitä, vaan on saattanut kierron pituus heitellä aika paljonkin..