imetys ja pulloruokinta - onnistuko täysimetys vielä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahtoo imettää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahtoo imettää

Vieras
Hei

olemme joutuneet käyttämään jonkin verran korviketta vauvallemme, joka on nyt kymmenen vuorokauden ikäinen. Nyt minua alkoi epäilyttämään, että onnistuukohan täysimetys enää? Rinnanpääni menivät niin ruvelle alussa ja hyvää imetysasentoa oli vaikea löytää, että imettäminen ei ollut mitään nautintoa - liekö tämäkin vaikuttanut maidon tuloon.

Maitoa tulee, mutta neiti ei alussa saanut painoa tarpeeksi lisää, tästä syystä suositeltiin antamaan korviketta, jos tuntuu jäävän imetyksen jälkeen nälkäiseksi.

Luin äsken täältä imetyksestä-> http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10211 ja nyt mietinkin, että olikohan tuon korvikkeen antaminen sittenkään järkevää...

Tänään kun sitä on annettu jo muutaman kerran, kun neiti ei tuntunut olevan millään tyytyväinen. Itsekin olin niin poikki, että mies otti vauvan, enkä edes kuullut sen huutavan nälkää. Korviketta sai ja nyt nukkuu tyytyväisenä. Ei kait yksi päivä, jolloin on annettu useammin korviketta, voi pilata koko imetystä?!?

Vaikeita nämä imetysasiat. Toki pitäisi vain luottaa, että luonto hoitaa - eihän noita korvikkeita ennenkään ollut ja lapset kasvoivat. Ehkä ne sitten huusivat ja kitisivät enemmän. Onko niin, että nykyään vain koetetaan korvikkeen avulla mm. vähentää tätä kitinää, jotta omat hermot säästyisivät?!? Toki jos lapsen paino ei nouse halutulla tavalla, on ihan tarpeellista turvauta korvikkeeseen.Pelkona minulla nyt onkin, onko minusta enää täysimettäjäksi:-(

Meillä on sama tilanne kolmiviikkoisen vauvamme kanssa eli imetyksellä/pumpatulla maidolla lapsi saa noin 80-90% ravinnostaan. Loput tulee sitten korvikkeella. Luulisin, että täysimetys on mahdollista kunhan vaan sinnikkäästi tarjoat rintaa aina vaan useammin. Rintaruokintaa pitää vaan harjoittaa useammin verrattuna tilanteeseen jossa korvikkeella ns. paikataan tilannetta. Itse tosin olen tyytyväinen tähän tilanteeseen. Mies pystyy hoitamaan osan syötöistä, ja niin kuin sanoin, suurin osa meidänkin vauvan ravinnosta on kuitenkin äidinmaitoa. Ja näin saamme vähän paremmat yötkin kun voimme illalla tankata vauva kunnolla täyteen.

Yhteistyössä