Imetys ja soseidena aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mymmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mymmeli

Vieras
Vauva nyt 4 kk ja soseita olen aloitellut. Mietin tässä vaan että vähentääkö tuo soseitten syöttäminen maidon tuloa paljonkin? Eli tarviiko pelätä että maidon tulo loppuu kokonaan ja joutuis korvikkeita antaan? Ja kumpi on parempi. Syöttää ensin soseita ja sitten imettää vai toisin päin? Ku tuntuu että imetyksen jälkeen on niin täynnä ettei halua syödä sosetta, mutta toisaalta liian nälkäsenä ei myöskään ala sosetta syömään..

Mä oon molemmilla vauvoilla syöttänyt ensin soseen (ennen kuin on nälkä-nälkä) ja sitten imettänyt päälle, eikä maito ole kyllä loppunut kummallakaan kerralla. Aluksi varsinkin se sosehomma on sellaista maistelua ja ihmettelyä, että maito on kuitenkin sen pää"ruoka" aika pitkään.

minulle sanottiin aikoinaan että aina ensin imetys, tai sitten niin että ainakin puolet maidosta ensin, koska ravinnollisesti maito on vielä paljon tärkeämpää kuin noi soseet tossa vaiheessa.

meillä ainakin tytön kanssa totesin ettei syönyt jos oli juuri maitoa alle saanut... eli ennakoi vähän ja anna hieman aikaisemmin sosetta kun olisit antamassa tissimaitoa! ...mulla alkoi noihin aikoihin sit maidontulo hiipumaan, tuli neidille iso ruokahalu ja maito vain väheni eikä lopulta riittänyt. Mutta se riippuu monesta, meillä tyttö rupes sit aika nopeesti syömään paljon kiinteitä joten maidon juonti väheni huomattavasti kiinteiden tultua..

mulla on nyt 6kk ikäinen joka syä viisi kiinteää päivässä lisäksi on tissillä päivisin pieniä hetkiä, illalla nukahtaa tissille ja yöllä herää vielä muutaman kerran. pikku hiljaa alotettiin soseiden syöminen ja aina kun näytti että tarvetta on niin lisättiin yksi ateria lisää. anna ensin soseen ja maitoa sitten päälle tai vähän myöhemmin. hyvin maitoa edelleen tulee vaikka sen menekki onkin vähentyny tosi paljon. sitä tulee sen verran kun tarvii. vauva tarvitsee vähemmän kun syö kiinteitäkin ja sun keho sitten muokkaa tuotantoa sen mukaan kuinka usein vauva tissillä käy.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitäiskö minun sitten jotenki jättää imetys kesken? :) Ku tänäänki imetin ensin niin masu oli ihan pallona sitte ku annoin soseita perään.. :D

Maito on parasta ruokaa yhä edelleen. Nykyään tosiaan suositellaan aloitettavan hiljalleen vasta 6kk iässä maistelemaan, joten olet ollut aika hoppuinen. Älä kiirehdi! Pikkuhiljaa sen seuraavan puolen vuoden aikana lisäät soseitten määrää, niin, että saa sitten vuoden ikäisenä maitoa tissistä vain ruokajuomaksi.

Ja 6kk, joka syö 5 krt kiinteää päivässä saa minusta liian vähän maitoa...

Ja en käsitä, mikä ihmeen hoppu äideillä on aloittaa kiinteiden lappaminen lapsilleen. Tuntuu, että ei jotenkin uskota, että siitä rintamaidosta vaan saa kaiken. Osa tarvii aiemminkin kuin 6kk iässä, mutta varmaan on aika marginaalinen osa.

Pitäiskö minun sitten jotenki jättää imetys kesken? :) Ku tänäänki imetin ensin niin masu oli ihan pallona sitte ku annoin soseita perään.. :D

Juu ei, se maito on kuitenkin pienen vauvan pääruokaa. Anna soseita/sormiruokaa ihan makuannoksina, ja sitten maitoa sen verran että maha tulee täyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nana:

Maito on parasta ruokaa yhä edelleen. Nykyään tosiaan suositellaan aloitettavan hiljalleen vasta 6kk iässä maistelemaan, joten olet ollut aika hoppuinen. Älä kiirehdi! Pikkuhiljaa sen seuraavan puolen vuoden aikana lisäät soseitten määrää, niin, että saa sitten vuoden ikäisenä maitoa tissistä vain ruokajuomaksi.

Tämä soseiden aloitus oli ihan neuvolan kehotuksesta. Annettiin ohjeet antaa aamupäivästä pottua/porkkanaa tms, iltapäivästä hedelmäsosetta ja illalla velliä. Oma maito ei millään riitä pojan tarpeisiin pelkästään. Imetän kyllä aina kun poika haluaa mutta painoa ei vaan ole tullut tarpeeksi, siksi kiinteää lisäksi. Mieeluummin imetän soseiden välillä kuin että antaisin esim korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nana:

Tämä soseiden aloitus oli ihan neuvolan kehotuksesta. Annettiin ohjeet antaa aamupäivästä pottua/porkkanaa tms, iltapäivästä hedelmäsosetta ja illalla velliä. Oma maito ei millään riitä pojan tarpeisiin pelkästään. Imetän kyllä aina kun poika haluaa mutta painoa ei vaan ole tullut tarpeeksi, siksi kiinteää lisäksi. Mieeluummin imetän soseiden välillä kuin että antaisin esim korviketta.

Selvä, mutta en ymmärrä tätä korvikejuttua tässä ollenkaan. Miten se asiaan liittyy, jos kerran imetät? Siis ei kai se maidon määrä vaan ravinnon laatu ole tässä tärkeä, jos pitää kiinteitä alkaa antamaan. Maidon määrää saa kasvatettua kuitenkin ja luonnostaan se kasvaa koko ajan lapsen tarpeen kasvaessa.

Minulla kaikki lapset hoikkia luonnostaan, eivät semmoisia sosemakkaroita, joten kannattaa miettiä vähän itsekin, etteivät neuvolasta laita kuurille vain sen vuoksi, että on ollut aiemmin tapana aloittaa 4kk iässä ne kiinteät. Ei ne neuvolatäditkään erehtymättömiä ole, eivätkä aina pysty sulattamaan uusia suosituksia...

no noi vihannessoseet ja hedelmäsoseet (paitsi jos niissä on sokeria, ja ne on pahoja ne soseet lapselle) ei kyllä auta lasta ravinnollisesti ovat heikommalla kuin maito jossa on rasvoja ja kaikka mitä vauva tarvii.
Neuvoloissa usein neuvovat noin koska kattovat tarkkaa niitä käyriä, mutta tossa vaiheessa paino laskeekin usein paljon, se on normaalia.

Vaikuttaako lapsesi muuten siltä ettei maito riitä? Vai onko vain tuo painojuttu? nim, kaikki ei vain mene niiden painokäyrien mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Siis oikeestiko vielä jossain neuvolassa neuvotaan antamaana rintaruokinnalla olevalle lapselle illalla velliä.. :o Miks ihmeessä ei puuroa!?

Voiko 4kk:n ikäiselle antaa jo puuroa?

Meille ainakin lastenlääkäri suositteli mieluumin puuroa kuin korvike-velliä, mikä vaan sotkee monesti imetyksen.

Siis oikeestiko vielä jossain neuvolassa neuvotaan antamaana rintaruokinnalla olevalle lapselle illalla velliä.. :o Miks ihmeessä ei puuroa!?

Meille ainakin lastenlääkäri suositteli mieluumin puuroa kuin korvike-velliä, mikä vaan sotkee monesti imetyksen.

Ok. Mutta tuli mieleen että tossa 4kk:n iässähän se paino yleensä vähän notkahtaa rintaruokituilla joka tapauksessa, että miten ihmeessä suositellaan jo heti 3 kiinteää ateriaa päivässä? No, moneen junaanhan tätä nla-porukkaakin on.

Sanoin tuon korvikkeen vaan siksi että pidän itsekkin rintamaitoa parempana vaihtoehtona kuin korviketta. Ja ei aina pidä paikkaansa tuo maidon määrän lisääntyminen imettäessä. Pojalla oli tiheänimun kausi 3 kk iässä jolloin olin melko epätoivonen sen suhteen kun poika tuntui koko ajan olevan tyytymätön ja tissillä, mutta jatkoin imetystä tämän palstan kannustamana. Tilanne tasaantui vähän parin viikon kuluttua, mutta kyllä huomasi että maitoa ei tule tarpeeksi. Liekö poika tyytynyt vähäisempään maitomäärään? Nyt neuvolassa tosin käyristä näki että paino oli lähtenyt laskemaan alemmalle käyrälle. Juteltiin siinä että saattaa johtua siitäkin kun poika on tosi kova liikkumaan että kuluttaa enemmän ja siksi ois hyvä ottaa soseet kehiin.

Ok. Mutta tuli mieleen että tossa 4kk:n iässähän se paino yleensä vähän notkahtaa rintaruokituilla joka tapauksessa, että miten ihmeessä suositellaan jo heti 3 kiinteää ateriaa päivässä? No, moneen junaanhan tätä nla-porukkaakin on.

Itekki vähän ihmettilin tota että heti 3 ateriaa, mutta luotan kyllä että neuvolassa nyt olis jonki sortin ammattilaisia töissä.
Olen kyllä huomannu että poika on ollu paljon tyytyväisempi näitten kiinteitten aloittamisen jälkeen kun ennen sitä ja viime yönäkin heräsi vasta aamu kuudelta ekan kerran syömään eli semmosen 9 tunnin unet nukku :)

Itekki vähän ihmettilin tota että heti 3 ateriaa, mutta luotan kyllä että neuvolassa nyt olis jonki sortin ammattilaisia töissä.
Olen kyllä huomannu että poika on ollu paljon tyytyväisempi näitten kiinteitten aloittamisen jälkeen kun ennen sitä ja viime yönäkin heräsi vasta aamu kuudelta ekan kerran syömään eli semmosen 9 tunnin unet nukku :)

Äitihän se oman lapsensa paras asiantuntija on, eli jos kiinteillä tulee apua esim. just öihin niin ei muuta kun menoksi :) Meillä on yöheräilyt olleet ihan muuta kuin nälkää, vaikka tosiaan oon itsekin aloitellut 4kk:n iässä just siinä toivossa että yöt rauhoittuisi...