imetys ja työssäkäynti (vauva 6kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duuni-äppä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

duuni-äppä

Vieras
Tämän kuun jälkeen joudun elokuussa palaamaan töihin, jolloin lapsi on 6kk ikäinen. Haluaisin kuitenkin jatkaa imetystä vaikka kokopäivätyötä teenkin, ainakin osittaisena. Nyt vauva siis täysimetyksellä + kiinteitä sen verran että kasvis/hedelmä/juuressosetta syödään 2 krt päivässä.

Muutama imetyskysymys:

tottuvatko rinnat siihen että välillä ollaankin 9h imettämättä? Nyt maitoa tulee aika paljon ja vauva syö usein joten tuntuu että jo neljän tunnin tauon jälkeen rinnat "räjähtävät". Välillä tosiaan räjähdys tapahtuukin, pari kertaa ruokakaupassa paita märkänä kun maito noussut kesken ostosreissun ylös (ja liivinsuojat eivät tosiaan auta mitään kun sitä maitoa valuu varmaan desi puolitoista...)

Entäpä lypsy työpäivän aikana, onko kenelläkään kokemuksia ja onnistuuko? Säilytys ei ole ongelma (työpaikalla jääkaappi) mutta varsinaista "lypsytilaa" ei ole sillä sosiaalitilaa ei oikein ole, on vain vessa ja työpaikkaruokala, eikä sitä kai työpaikkaruokalassa kukaan ala rintojaan lypsämään :) Koska kyseessä on naisvaltainen työpaikka niin uskon kyllä saavani ymmärrystä vaikka vessassa lypsäisinkin, mutta jotenkin ikävä sitten varata vessakoppi vartiksi kerrallaan muilta pois.

No, nämä nyt on pieniä murheita, ja alunperin tarkoitus olikin että lopetan imetyksen tähän 6kk rajapyykkiin. Jos imetys ja työssäkäynti eivät onnistu samanaikaisesti niin sitten imetys varmaan pitää lopettaa, mutta vauvan ja äidin kannalta voisi ehkä olla ihan kokeilemisen arvoista jos vielä yrittäisikin imettää. Maidon tulo on koko ajan ollut runsasta, joten en usko että sinällään maitomäärästä tämä jäisi kiinni.

Kiitos jos joku viitsii vastata. Samalla toivon etten saisi sellaisia "miten voit hylätä lapsesi ja mennä töihin" kommentteja - uskokaa pois, tämä asia on tarkkaan mietitty ja vaihtoehdot punnittu, ja yritetty tehdä oman perheen kannalta paras kokonaisvaltainen ratkaisu mitä mahdollisuuksien rajoissa oli.

Samaa minäkin oon pohtinut, vaikka meillä töihin paluu on edessä vasta vauvan ollessa kymmenen kuukauden ikäinen ja siihenkin on vielä melkein kahdeksan kuukautta aikaa... Mulla endometrioosin hoidossa tärkeää on, että imetän mahdollisimman pitkään, joten kiitollisena odotan kokemuksia siitä, miten onnistuu yhdistää imetys ja töissäkäynti.

Mulla on nyt 7kk vanha vauveli. Me syödään päivässä jo 2 kertaa puuro, 1-2 hedelmäsosetta ja 1-2 lihasosetta. Eli imetys on vähentynyt aika hyvin parissa kuukaudessa. Imetän päivisin varmaan 5 kertaa + yöllä 1-2 kertaa.

Eli kannattais varmaan ruveta vähentämään imetystä ja lisäämään eri ruokia jo niin tissit ja vauva kerkee tottua ajatukseen. En usko, että tarvis sitte enää pumpata päivällä. Kokeile vaikka nyt jo pikku hiljaa olla se 9h imettämättä ja katso miten käy.

Alkuperäinen kirjoittaja duuni-äppä:
Kiitos jos joku viitsii vastata. Samalla toivon etten saisi sellaisia "miten voit hylätä lapsesi ja mennä töihin" kommentteja - uskokaa pois, tämä asia on tarkkaan mietitty ja vaihtoehdot punnittu, ja yritetty tehdä oman perheen kannalta paras kokonaisvaltainen ratkaisu mitä mahdollisuuksien rajoissa oli.

Mun mielestä on hienoa, kun jotkut äidit haluaa takaisin töihin ja on niin hyvä työpaikka mihin mennä. Itse sanoin itse irti, koska olin töissä työpaikassa, jossa ei ymmärretty yhtään raskaana oloa tai äitiyttä yleensä. Eli aijon olla kotona ja ottaa kaiken ilon irti tästä!!!

Jotain kommenttia yritän laittaa vaikka lapsi oli 'jo' 10,5kk kun hoito alkoi. Minulla myös oli runsasta maidonerittyminen joten hienosti mentiin 6kk pelkällä tissimaidolla. Ekat 9kk jouduin käyttämään myös liivinsuojia... Kun lapsi oli tuon 9kk aloin jättää vähitellen päiväimetyksiä pois ja siinä vaiheessa kun työt alkoivat imetin enää kotiin tullessa + illalla (+ viikonloppuisin myös aamulla). Minulla maidoneritys tasaantui nopeasti. Nyt imetän enää iltaisin (lapsi 1,1v) mutta sekin on jäämässä pois (haikeaa..).

On kyllä hankalaa varmasti tuo että pitäisi töissä lypsää.. Kiva jos siihen on mahdollisuus (aikaa & sopiva paikka) mutta ehkä sinun kannattaisi nyt alkaa jättää päiväimetyksiä pois niin että työpäivinä rinnat kestäisivät sen 9h tulematta vallan kamalan kipeiksi. Tsemppiä teille!

Mä meen kanssa töihin tuossa puolentoista kk kuluttua, lapsi silloin hiukan alle 8kk. Lapsi on nyt hiukan yli 6kk, meillä syödään nyt kiinteitä 5krt päivässä: Aamupuuro, päivällä lounaaksi vihannes-lihasose, hedelmäsose välipalaksi, illalla vihannessose ja viimeiseksi iltapuuro. Imetän ruokien lopuksi tai välissä. Olen jo nyt varautunut töihinmenoon niin, että olen korvannut yhden imetyskerran päivässä tuttelilla. Tarkoituksena on korvata vähitellen useampia päiväimetyskertoja tuttelilla (ehkä sillai yksi kerta/vko), niin, että jäljelle jäisi aamu- ja iltaimetykset. Rinnat ilmeisesti tottuu vähitellen vähenevään maidontarpeeseen, joten toivottavasti sitten elokuussa kestää sen 9h imettämättä. Mietin kanssa sitä lypsämistä, mutta mun töissä en kyllä ehtisi, tai sitten pitäisi pitää koko ajan luuria korvalla ja yrittää soheltaa pumpun kanssa. Eli meillä mennään tuttelilla ja osittaisimetyksellä, jos onnistuu niin.

Olethan jo kokeillut että vauvasi juo tuttipullosta? Vaikka itse en ole menossa töihin vielä (jään hoitovapaalle vuodeksi),niin olen jo kaksi kuukautta opettanut tytölle tuttipulloa,eikä vieläkään osaa siitä juoda! Eli 5kk vanhasta alkaen,nyt 7kk ikäinen. Myös nokkamukia olen kokeillu,laihoin tuloksia. Ois kiva jättää vauva hieman pidemmäksi ajaksi hoitoon kuin pariksi tunniksi.

Tuttipullo ei ole mitenkään välttämätön. Nokkamukista tai hörpyttämällä sujuu ihan yhtä hyvin. Eipähän tarvi vieroittaa tuttipullosta..
Itse pohdin samoja asioita, vaikka menen töihin sitten kun äitiysloma loppuu, parin kk kuluttua. Tiesittekö että Norjassa on sallittua vielä töihin menon jälkeen käydä työpaikalta imettämässä, muistaakseni ainakin 2-vuotiaaksi.
Lypsäminen ei kyllä multa onnistu juuri lainkaan, joten pakko vähennellä imetystä. Mutta aion silti jatkaa 1-vuotiaaksi, tavoitteena 3krt/pvä (aamu- iltapäivä -ilta), ettei tarvitsisi antaa korvikkeita (iso vauva voi saada jo parilla imetyskerralla 5dl maitoa).

Täällä kirjoittelee yksi vastaavassa tilanteessa ollut äiti. Lähdin töihin, kun poika täytti 6 kk. Minulla työrupeama kesti tuolloin 2 kk, jonka aikaa isä oli kotosalla. (Olin työmaalla vuoden kiireisimmän ajan). Nyt olen jälleen pojan kanssa kotona ja palaan vakinaisesti työhön lapsen ollessa 14 kk.

Meillä aloitettiin kiinteät heti 4 kk kohdalla pojan runsaan ruuantarpeen vuoksi. Pojan ollessa 5 kk imetin vielä päivällä 3 krt ja yöllä 2 krt. Viimeisimmän kotikuukauden aikana vähensin syöttöjä niin, että jäljelle jäivät aamu ja ilta sekä yöt. Juuri ennen töihinpaluuta annoimme iltapuuron, johon loppuivat yösyönnit kokonaan.

Töihin mennessä poika söi rintaa aamuisin ja iltaisin. Aamusyöntikin siirtyi nopeasti tuttipulloon. Iltasyöttöä jatkoin melkein 8 kk saakka. Imetys loppui vähitellen, sillä maitoa ei tullut enää kuten aikaisemmin eikä poika jaksanut imutella niin tehokkaasti.

Rinnat tottuivat hyvin, kun siirtymä tapahtui vähitellen. En koe töihinlähdön haitanneen imetystä. Mielestäni 4 kk:n täysimetys, 6 kk:n osittaisimetys ja 8 kk:n iltaimetys olisivat hyviä saavutuksia "kotiäidillekin".

Tsemppiä töihinpaluuseen!

No heräsihän se moraalinvartijakin vihdoin.. Et tainnut lukea ap:n kirjoitusta kovin tarkkaan, sillä tässä ketjussahan ei pyydetty apua ratkaisuun lähteäkö töihin vai jäädäkö kotiin, vaan nimenomaan imetysasiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja NoHuH:
Ja minä en puolestani tajua kuinka kukaan voi viedä noin pienen lapsen hoitoon? Säälin syvästi lapsianne.

Jos malttaisit lukea tekstini huolella, niin ehkä havaitsisit, että meillä lasta ei viety hoitoon. Lähdin pariksi kuukaudeksi töihin, jonka ajan ISÄ OLI LAPSEN KANSSA KOTONA. Järjestelystä oli muun muassa se ilo, että meillä lapsenhoito on jaettu ihan oikeasti sekä äidille että isälle. Lisäksi lapsi ei ole takertunut äitiin vaan isä on myös huippukaveri.

Kukin tietää parhaiten, mikä sopii omalle perheelle. Turha on kenenkään toisen ratkaisuihin puuttua!

Alkuperäinen kirjoittaja huuuh:
Alkuperäinen kirjoittaja NoHuH:
Ja minä en puolestani tajua kuinka kukaan voi viedä noin pienen lapsen hoitoon? Säälin syvästi lapsianne.

sääliin syvästi lapsiasi, jos kuuntelet yhtä heikosti kuin luet

:D Niinpä...

Kokeile harventaa päiväimetyksiä hiljalleen jo ennen töihin menoa. Pari päivää voi olla melko "kireätä" töissä, mutta rinnat tottuvat nopeasti.

Minusta hieno tuo teidän ratkaisu!

Yhteistyössä