Imetys ja uusi raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mami

Vieras
Esikoisemme on pian vuoden ikäinen ja meillä on nyt haaveissa toinen lapsi. Kuukautiseni alkoivat pari kuukautta sitten ja siitä asti on toista yritetty. Nyt mietityttää, että onko imetyksellä vaikutusta raskaaksi tuloon. Imetän siis noin pari kertaa vuorokaudessa, mutta voiko näinkin vähäinen imetys kuitenkin vaikeuttaa raskaaksi tulemista? Onko kellään tietoa?

Samassa veneessä...

Imetys kai voi sekoittaa kiertoja ja jos yritysmahdollisuudet jäävät vähiin, niin sekin tietty hidastaa ;) Yleisesti ottaen kaita raskautumisen pitäisi olla helpompaa raskauden jälkeen, mutta imetys voi kyllä lykätä ovisten alkamista. Eli aika monta liikkuvaa osaa. Tiedätkö, ovuloitko?

Olen kuullut että imetyksen aikana erittyy samaa hormonia, joka raskauden aikan ehkäisee raskaaksi tulemisen. Imetystä ei kannata silti ehkäisykeinona pitää, mutta kyllä se tietääkseni jotenkin vaikuttaa.

Minulla ainakin vaikutti. Tulin raskaaksi vasta, kun olin kokonaan lopettanut imetyksen. Siitä meni n. pari kuukautta. Kuukautiset kyllä alkoivat pian synnytyksen jälkeen.
Kysyin asiaa neuvolasta ja sanoivat, että täytyy vain malttaa odottaa. Toisilla imetys toimii ehkäisynä, vaikka imetys kertojakin olisi vähän.

Minulla imetys ei ehkäissyt uutta raskautta. Täysimetystähän kyllä pidetään melko varmana ehkäisykeinona. Itse tulin raskaaksi kun esikoinen oli 9 kk ikäinen ja tietty söi jo kiinteitä eikä imetys ollut enää niin säännöllistä. Imetän kyllä edelleenkin pari kertaa vuorokaudessa ja esikoinen on nyt 11 kk.

Yhteistyössä