Imetys ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvan ikä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vauvan ikä

Vieras
Vauvani on nyt 2,5 kk. Alussa hän oli jatkuvasti tissillä, sekä yöllä että päivällä. Vähitellen syöntivälit pitenivät ja ovat nyt n. 3 h. Vauva syö nopeasti, joten imetys ei ole enää lainkaan ongelma. Yöllä nyt muutamia kertoja vain kerran syöttö.

Miten imetys yleensä sujuu kun vauva tästä kasvaa? Onko niin, että imetysvälit taas tihenevät kun vauva tarvitsee isompana lisää energiaa? Millaisia kokemuksia? Määritteleekö vauva siis jo nyt jonkun yksilöllisen tapansa ruokailla, vai muuttuuko ajan mittaan?

Näyttää siltä, että monet aloittavat kiinteät jo 4kk iässä. Johtuuko se yleensä imetysvälien tihenemisestä? Täysimetystä kun kuitenkin suositellaan se 6 kk.

Meillä poika 3 kk eli ei kovin paljon vanhempi kuin omasi. Alkutaival oli pelkkää imetystä, nyt ovat välit pidentyneet ja hetket lyhentyneet, eli imetyksestä jo nautin itsekin tosi paljon, ihania läheisiä hetkiä! Olen huomannut että nyt riippuu ihan päivästä tuo väli ja syötön pituuskin - jos ollaan oppimassa kovasti uutta, poika ei musita syödä jolloin väli voi olla pidempi, mutta kun syödään niin syödään vähän pitempään. Pyrin itse syöttämään ihan vauvantahtisesti eli aina kun on nälkä enkä enää tuojota kelloa. Ja muistathan että helteellä vauvakin tankkaa enemmän nestettä eli vettä ei tarvita täysimetyksellä kunhan imettää aina kun vauva haluaa. Ja meinasin itse kyllä pyrkiä 6 kk täysimetykseen...

Kiitos vastauksesta.

Toki imetän minäkin silloin kuin vauvalla on nälkä ja nautin kyllä imetyksestä päivisin. En ole antanut vauvalle vettä, vaan janoonkin maitoa. Minäkin haluaisin imettää 6 kk.

Minua kiinnostaisi vaan kovasti kuulla, seuraako vauvan kasvusta tihentyneet imetysvälit. Enkä nyt tarkoita tiheän imun kausia.

Onko ketään 4-6 kk vauvojen äitejä linjoilla?

Heipsan!
Meillä neiti on 5 ½ kk ja täysimetyksellä mennään.
Tyttö on ollut aina aika nopea syömään (5-15min.), eikä ihan pienenäkään roikkunut tissillä.

Jo jonkin aikaa on menty niin, että tyttö syö 6 kertaa päivässä (aamulla ja illalla vähän tiheämmin), tietenkin poikkeupäiviä myös on, enkä ole pitänyt mitään kirjanpitoa vaan syöttänyt tyttöä tarvittaessa. En ole huomannut, että syöttömäärät olis mitenkään muuttuneet ja tyttö kasvaa hyvin + käyrällä. Ensi kuussa pitäisi sitten pikkuhiljaa ruveta maistelemaan soseita imetyksen rinnalla...

Vettä olen tytölle muutaman viikon antanut ""leikkimielessä"" kun on harjoiteltu taikamukin käyttöä (ei oikein syö pullosta). Taikamuki toimii ja nyt helteellä on sitä tullut pidettyä ulkoillessa mukana, että saa siitä ottaa joskus huikkaa.

Niin ja vauva ei herää yöllä syömään, aikaisin aamulla kylläkin :)

Vauva alkaa tahtoa maitoa useammin aina silloin, kun sen saama maitomäärä ei enää riitä. Se voi sitten olla tiheän imun kausi, jolloin maito alkaa kohta taas riittää kun sitä alkaa erittyä enemmän. Tai voi olla kyse siitä, että maito ei vain enää oikein riitä vauvalle ruuaksi. On kyllä aivan valtavan vaikeaa sanoa, milloin tämä tapahtuu, ja se on hyvin yksilöllistä. On vauvoja, jotka eivät huoli kiinteitä ruokia ennen kuin joskus yli 1-vuotiaina, ja heitä saa sitten olla imettämässä aivan vähän väliä. Tämä on tietysti aika harvinaista.

Kiinteät aloitetaan usein aiemmin kuin oikeasti olisi tarvetta koska äiti ei jaksa enää imettää tarpeeksi usein, tai luulee että maitoa ei tule tarpeeksi, tai luulee että maito ei enää riitä ruuaksi vaan vauva tarvitsee jo kiinteää ruokaa. Äidiltä siis vain usko loppuu ;) Tietysti on niitäkin tapauksia joissa on syystä tai toisesta lapsen kannalta parasta aloittaa kiinteät, mutta kyllä valtavan monet aloittavat ns. turhaan. Ja surullista kyllä, paljon on edelleen niitäkin, jotka uskovat, että vauva kasvaa potulla, ei maidolla, ja alkavat antaa perunaa jo parin kuukauden ikäiselle vauvalle.

Meidä tyttö on 3,5kk.

Aluksi söi usein ja halusi ihan vain tissitelläkin, vaikkei niin nälkä olisikaan. Kuukauden ikäisestä on nukkunut 3-4 h:n päikkärit puolesta päivästä eteenpäin. Ja syönyt iltapainotteisesti ja yöllä 2-3 tunnin välein noin 3-4 kertaa.

Nyt ehkä maito ei kanna enää kellon lailla vaan päivissä on eroja. Ensin alkoi heräämään päikkäreiltä tunnin jälkeen ja tankkasi hiukan. Uudestaan toki mentiin unille heti perään. Ajattelin maison kuitenkin sulavan ja tytön kasvavan nopeasti, jolloin sitä tankkaustakin tarvii.

Nyt on menossa rintalakko kausi. Päivisin ei syö juuri mitään, ehkä kerran tai kahdesti. Kääntää pään pois ja tuputuksesta alkaa huutamaan. Öisin syö hyvin, ja paikatakseen energiavajetta, noin kerran puoleentoista tuntiin. Samalla yhdet äidin mieestä niiiiiiin kivat pitkät päikkärit ovat jääneet pois.

Mutta niinhän ne jutut muuttuu vauvan vaiheiden mukaan. Itse olen ajatellut olevani kuitenkin valtion kustantamassa työssä äitinä. Siis ihan sitä varten, että imetän ja hoidan vauvaani. Voi olla, että neidin kanssa vähitellen 5kk iästä aletaan maistelemaan kiinteitä. Ja näin täsyimetys loppuu kun maistelut vaihtuvat isommiksi annoksiksi. Imettää aion kuitenkin tämänkin jälkeen ainakin äitiysloman loppuun, mikäli vauva siitä pitää ja homma tuntuu toimivan.

Imettäminen on sitovaa äitdille, mutta niillä töinhän sitä ollaan!

meidän poju 10 kk ja se 6 kk oltiin täysimetyksellä. Välillä oli tiheän imun kausia ja välillä ei. Pisin imetysväli oli päivällä 4 tuntia, mutta yöllä saattoi nukkua 12 tuntiakin putkeen imettämättä. Mutta nää on vauvakohtasia juttuja :)

Meillä on 5,5 kk vauva ja täysimetyksellä ollaan menty tähän asti, mutta nyt olen parina päivänä tarjonnut kerran päivässä pienen sosemaistiaisen. Vauva on ihan mielettömästi oppinut viimeisten kahden viikon aikana, liikkuu jo tosi paljon ja koska päiväsaikaan on alkanut tuntua siltä, että hän haluaisi syödä ihan mitä vaan, päätettiin aloittaa kiinteät.

Meillä on jo pitkään syöty päivällä tosi tiheään eli jopa alle 2 tunnin välein, iltaisin tunnin välein. Yöllä hän toisinaan syö 2 kertaa, useimmiten kerran ja joskus ei ollenkaan. Mutta koska päivällä hän tuntuu niin nälkäiseltä ja syömiskertoja tulee päivän mittaan n. 10, tämä järjestely alkaa tuntua raskaalta. Tosin pieni tekninen pulma on tullut soseidenkin kanssa kun tyttö on innostunut pärryyttelemään, niin siinä soseet saavat kyytiä :-)

Itsekin ajattelin täysimettää 6 kk:ksi, mutta nyt tuntuu siltä, että saa jo riittää, ei se minua huonommaksi tee, jos 2 viikkoa jää vaille suosituksesta. Sitä kun on niin kiinni vauvassa kokoajan ja nyt sitten mieskin voi pikkuhiljaa ottaa syöttövastuun...

Tyhjänpäiväiset sivut, joita ei kannata mainostaa. Ovat tarkoitettu täydellisille imettäjille ja imetysfanaatikoille. Jos jotain ónglemia imetyksen suhteen on noilla sivuilla ei kannata vieralla, saa vain pahanmielen.

Mulla poika 5,5 kk ja täysimetyksellä ollaan menty. Kolme viikoisesta on nukkunut yönsä täysin eli tuolta 21 -22 heräten 6-7. Päivällä tankkausta parin - kolmen tunnin välein. Mulla tuota maitoa on tullut siksi runsaasti, että aamulla on toinen rinta pakko vajuuttaa ja sen joko pakastan tai sitten poika pistelee illalla jos sille tuntuu. Tarkoitus on imettää tuonne puoleen vuoteen ja sitten aloittaa maistelu kiinteillä. Keitettyä vettä olen antanut sen mukaan mitä pikkuinen on itse halunnut. Toisinaan on imenyt tiheämpään ja toisinaan palattu samaan tuttuun rytmiin.

En ymmärrä imetystukisivujen haukkujaa... Siellähän nimenomaan annetaan hurjasti vinkkejä meille kaikille ""epätäydellisille"" imettäjille joilla on ongelmia !!! Itse en ainakaan olisi pärjännyt ilman noita sivuja, tai olisin siis luovuttanut jo aikaa sitten. Poika nyt 3 kk ja hienosti menee imetyksen kanssa ja siitä nautitaan, kiitos www.imetys.fi!!

Olenkohan ilmaissut itseäni huonosti. Minulla ei ole imetysongelmaa. Halusin tietää, mitä on odotettavissa, jos sitä nyt lainkaan voi toisten kokemuksista päätellä. Tunnen nuo sivut, mutta kuten sanottua, ongelmia ei ole.

Kiitos niille, jotka kertoivat kokemuksiaan. Lisääkin otetaan vastaan.

Meillä on isokokoinen poika ja ""silti"" häntä täysimetin lähes 6kk. Imemisvälit ovat olleet 3->tuntia sieltä 3kk lähtien.
Multa on aina maitoa tullut hyvin, joten noita tiheänimemisen kausia ei ole ollut. Ja todellakin voisi ajatella, kun on iso poika kyseessä hän olisi roikkunut rinnassa kiinni ennekuin soseet aloitettiin, vaan niin ei ole ollut.
Jossain vaiheessa, ilmeisesti imutehon kasvaessa, huomasin että poika imi rintaa kerrallaan vain muutaman minuutin ja maha olikin jo täynnä. Imetän edelleen (poika lähes 8kk) ja aikaa noihin imettämisiin ei kyllä paljon päivässä mene.
Tosin sekin varmaan riippuu siitä tuleeko maitoa miten hyvin.

Meillä poika maanantaina 8kk ja edelleen imetän, täysimetin 5,5kk, silloin oli pakko aloittaa kiinteät kun pojan paino laski, meillä siis ei imetysvälit tihentyneet. Poika viettää tissillä nykyään 5-15min. 5 ruokailua on vuorokaudessa ja neljällä niistä kiinteät, eli yksi pelkkää maitoa, siihenkin otetaan lähipäivinä kiinteä ruoka mukaan.
Poika syö päivällä 3-4h välein, yöllä ei lainkaan. Tämä sopii äidillekin :D

Meilläkään ei imetysvälit varsinaisesti tihentyneet, mutta olivat kyllä tiheät koko ajan, syntymästä asti sinne 6kk:n ikään 2-3 tunnin välein syötiin öin ja päivin. Painokin sitten nousi kyllä reippaasti, kasvu alkoi hidastua vasta kun aloitettiin kiinteät... Maitoa olisi riittänyt vielä vaikka muille jakaa, en kuitenkaan jaksanut ruveta sitä luovuttamaan äidinmaitokeskukseen niitten monimutkáisten hygieniavaatimusten takia, kun tuntui välillä että täysi työ edes ehtiä tavalliset tiskit tiskata...

Ai. No minä varmaan roikuin imetystukilistalla turhaan lapseni imetysajan ja selailin noita sivuja ihan tyhjän takia esim. rintaraivarien, lakkoilun ja koliikin iskiessä - kun en kerran ollut täydellinen imettäjä (mikä se sellainen on???) enkä imetysfanaatikkokaan. Halusin vain imettää lastani ja etsin siihen apua ja ajantasaista tietoa.

äitee,

hyvät sivuthan ne ovat. Itsekin olen sieltä tietoa löytänyt. Tosin suhtaudun myös niihin tietyllä kritiikillä. Olen sitä mieltä, että ns. lapsentahtinen imettäminen ei aina ole sitä itseään, koska antamalla aina rintaa, ei äiti opi tunnistamaan vauvansa muita tarpeita.

Hienoa kulla, että imetysvälit pysyneet kuta kuinkin samoina. Itselläni maitoa tulee ilmeisesti hyvin, ainakin vauva kasvaa kovasti. Sitä kyllä ihmettelen, että miten aikaisemmin rinnalla asunut vauva on alkanut syödä jopa harvoin. Nykyisin imetysvälit ovat yli kolme tuntia, joka minulle on pitkä aika. Ennen vauva söi, jos tissiä tarjosi, nyt rupeaa loukkaantuneena itkemään jos sitä tarjotaan väärään aikaan. Näin ne vauvat muuttuvat.

Ilmeisesti vauvan voimat ovat kasvaneet niin, että imeminen on myös tehokasta....

Vähän särähti korvaan nuo apilan kommentit: ""Kiinteät aloitetaan usein aiemmin kuin oikeasti olisi tarvetta koska äiti ei jaksa enää imettää tarpeeksi usein, tai luulee että maitoa ei tule tarpeeksi, tai luulee että maito ei enää riitä ruuaksi vaan vauva tarvitsee jo kiinteää ruokaa. Äidiltä siis vain usko loppuu ;) ""

Onko se jotenkin huono syy aloittaa kiinteät ruuat, jos äiti ei jaksa imettää tarpeeksi usein? Entä jos äiti ei jaksa imettää esim 40 minuutin välein yötä päivää, niin kuin itse ""jouduin"" tekemään? Minusta olen paljon ""parempi"" äiti, kun aloitin lapsellemme kiinteät ruuat (neuvolan suosituksesta) 3,5kk iässä, kun olen sen jälkeen saanut itsekin nukuttua muutaman tunnin pätkiä öisin. Hulluksi olisin tullut, jos olisi vielä liki 3kk pitänyt samaa tahtia jatkaa.

Olen samaa mieltä, äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle, mutta turha syyllistää äitejä, jos kiinteät on molempien edun nimissä aloitettava ennen puolta vuotta. Toivoisin näihin keskusteluihin vähän suhteellisuudentajua. Jokainen vauva on erilainen! Ainakin minulle kiinteiden ruokien aloittaminen oli kova ""takaisku"" ja itkun paikka: olen huono äiti, kun en jaksa.

Yhteistyössä