Imetys+korvike, onko tämä haitallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imetysongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imetysongelma

Vieras
Yritän imettää vauvaa (1kk) niin paljon kuin mahdollista, mutta välillä taitaa maito loppua kesken. Vauva vain yrittää imeä ja saa raivarin. Olen kokeillut eri asentoja jne. Kun olen kummankin tissin kokeillut, olen suosiolla antanut korviketta. Vauva on saanut korviketta n50-60ml, ehkä joka toinen päivä. Haittaako tämä jotenkin omaa maidontuotantoa? Entä jos pumppaan rintapumpulla "tyhjiä" rintoja, lisääkö se maidon määrää?

Pelkään että korvikkeen määrä vain lisääntyy ja lopulta oma maito loppuu kokonaan :(

Imetä imetä ja imetä...
olisko kyse vaan rintaraivareista - ei maidon vähyydestä?
En usko että satunnainen noin vähäinen määrä vaikuttaa radikaalisti maidon tuotantoon, mutta kun maidon tarve lisääntyy - lisäätkö imetystä vai korviketta?

Ootko kokeillu jos korvikkeen tilalla saisit annettua vaikka etukäteen lypsettyä maitoa (kaikilla ei heru lypsettäväks vaikka maidontuotanto olis kuinka hyvä)

Rintaa voi vaihtaa vaikka kuinka usein, maitoa tulee aina koska rinta ei ole tyhjä koskaan. Tyhjän tuntuisesta rinnasta tulee rasvaisinta maitoa. Korvikemäärä ei ole mikään suuren suuri teillä.Pumppaaminen toki stimuloi rintoja mutta rinnan tyhjääminen vie sen viestin että maitoa tarvitaan lisää. Imetysteetä kannattaa myös kokeilla lisäämään maidontuotantoa.
Onko paikkakunnallasi imetystukiryhmää josta voisit kysellä apuja? Myös Maitolaiturilta saa hyviä vinkkejä, samoin imetystukipuhelimesta.

suosittelen kokeilemaan vadelmanlehtiteetä tai mammateetä, molemmat lisäävät maidontuotantoa.
imettelet sen minkä vauva suostuu imemään, pumppua voit toki käyttää lisästimulaationa.
pikkuhiljaa maitomäärä joko lähtee kasvuun tai sitten osittainimettelet niin kauan kuin jaksatte :D

ei se imetys autuaaksi tee.

Tuota nuin, joko teillä on ollut 1kk neuvola? Siellä kun ne tapaavat punnita vauvan, ja kertovat kuinka vauvan paino on kehittynyt = saako tarpeeksi ruokaa. Jos ette ole vielä käyneet neuvolassa, sinne voi myös soittaa ja kysyä asiasta. Meillä ainakin saatiin käydä ihan vaan punnituksessa, kun oli ruokaan liittyviä pulmia - tosin isommilla paikkakunnilla ei ehkä niin vaan pääse neuvolantädille.

Mutta mitä tulee kysymykseesi. Meillä on poika syönyt kolmiviikkoisesta (joo, neuvolassa todettiin, että paino ei ollut noussut likikään tarpeeksi) joka syötöllä ensin rintaa ja sen päälle tarpeellinen määrä korviketta. Lapsi on nyt hieman yli 3kk, ja rintamaitoa tulee edelleen - eli ei ole maidon tulo ainakaan vähentynyt. Meillä myös meni monta viikkoa siten, että poika "taisteli" tissien kanssa, ja itsellä oli sellainen olo, ettei se VOI saada tuolla menolla siitä paljon mitään. Mutta ilmeisesti silti sai, kun ei ole määrä vähentynyt. Mutta tiä sitten, voihan se toisilla olla toisin.

Onko sinulla mahdollisuutta pesiä nakuna vauvan kanssa? Siis ihokontaktissa...? Tai pitää vauvaa ihoasi vasten kantoliinassa/repussa?

Syö oikein paljon ja varsinkin hiilareita, älä juo kahvia. Muista juoda vettä, maitoa ja mehua. Lepäile mahdollisuuksien mukaan ja käy (vauva liinassa ja takin sisällä) vähän ottamassa raitista ilmaa.

Anna vauvan lussutella rintoja vaikka koko ajan, vaihda vaan puolta välillä. :)

Toimin IRL imetystukihenkilönä, en vaan palstalla aina jaksa. Mutta kysy ihmeessä, jos on ongelmia, voin yrittää auttaa.

Mulla on 3-viikkoinen ja neuvolasta sain ohjeet antaa lisämaitoa kun paino ei noussut tarpeeksi. Imetän pitkin päivää ja vähän väliä maito loppuu. Yöllä annan korviketta.

[QUOTE="vieras";24659418]Mulla on 3-viikkoinen ja neuvolasta sain ohjeet antaa lisämaitoa kun paino ei noussut tarpeeksi. Imetän pitkin päivää ja vähän väliä maito loppuu. Yöllä annan korviketta.[/QUOTE]

Miksi annat yöllä korviketta? Yö olisi imetykselle tärkein.

Miten mä imetän lasta joka ei ime?? Siis nappaa tissistä kiinni, lutkuttaa minuutin, kaksi ja sitten päästää irti ja alkaa huutamaan? Näin siis käy kun on jo syönyt, sen jälkeen kaipaa kuitenkin vielä jotain.. Imetän toki jos joku keksii miten saan lapsen ottamaan rinnasta kiinni!

[QUOTE="alkup.";24660137]Miten mä imetän lasta joka ei ime?? Siis nappaa tissistä kiinni, lutkuttaa minuutin, kaksi ja sitten päästää irti ja alkaa huutamaan? Näin siis käy kun on jo syönyt, sen jälkeen kaipaa kuitenkin vielä jotain.. Imetän toki jos joku keksii miten saan lapsen ottamaan rinnasta kiinni![/QUOTE]

Luitko vastaukseni yllä? Ihokontaktista. Röyhtäytä välillä. Pystyasento ja vauvan kantelu voi auttaa, jos ilmaa mahassa.

Niin kuten siis tuossa mainitsin, meillä myöskin on tuollainen "tissitaistelija". Siispä teen (kuten jo kirjoitin) niin, että annan tissiä sen minkä syö (vaikka sen minuutin tai kaksi), jonka JÄLKEEN annan korviketta. Myös yöllä. Usein väsyneenä yöllä poika syö tissiä pitempään kuin päivällä.