Imetys kyselyjä täälläkin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä on nyt 10kk ikäinen vauva, joka ei huoli pulloa eikä kuppia ollenkaan, pelkästään tissi kelpaa. Mä alan olla jo niin kypsä tähän imetykseen, kun tuntee olevansa niin kiinni vauvassa, kun ei kelpaa mikään muu. Nyt vauva on alkanut pyöriä ja kiipeillä, kesken imetyksen.. välillä syö kontillaan, välillä seisaallaan, ei siitä tunnu tulevan enää mitään :|

Kuinka kävis, jos yrittäis lopettaa imetyksen kokonaan? Ottaiskohan pullosta? Ja sitten jos tyytyy pulloon, niin voisi muutaman päivän jälkeen taas jatkaa imetystä silloin tällöin. Kukaan kokeillut?

Mä en tuosta vierottamisesta osaa sanoa mitään, mutta voin antaa vertaistukea tuon venkoilemisen kanssa :laugh: Mun mielestä se on aika söpöä!

Mä olen nyt tytön ollessa 1v2kk ollu kerran poissa pari tuntia niin, ettei tytöllä ollu rintaa tarjolla. Ennen siis sisko on vahtinu tyttöä 1-3 tunnin pätkiä silloin tällöin ja imettäny tarpeen mukaan. Nyt tyttö oli mun pikkuveljen kanssa 2½h ja pärjäs ihan hyvin tissittä vaikka ollu just todella tissikausi hampaidenteon takia. Saattaa olla, että jos et ole saatavilla, ottaa laps enemmän kiinteitä + vettä eikä niinkään kaipaa tissiä koko aikaa. Riippuu tietty vähän siitä, minkälaisia aikoja olet ajatellu viettää lapsesta erossa. Mulla ei ole ollut varsinaista tarvetta omalle ajalle tytön nukkumisen lisäks.

Meillä on kyllä sataa eri sorttia noita nokkamukejakin, eli valinnanvaraa löytyy. NYt vaan tuntuu, että annan siitä, mistä lapsi ensimmäisenä suostuu ottamaan... Vettä vauvan kyllä saa juomaan, jos kaataa nokkamuksita suuhun, mutta maito ei mene siitä ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä on kyllä sataa eri sorttia noita nokkamukejakin, eli valinnanvaraa löytyy. NYt vaan tuntuu, että annan siitä, mistä lapsi ensimmäisenä suostuu ottamaan... Vettä vauvan kyllä saa juomaan, jos kaataa nokkamuksita suuhun, mutta maito ei mene siitä ollenkaan.

Mun tyttö ei suostu ottaa maitoa mistään muusta ku rinnasta. Olen siis jättäny tälle lypsättyä maitoa jos on ollu hoidossa kauemmin ku 30min, mutta ei suostu juomaan sitä. Vettä menee muutama desi päivässä mukista. On juonu vettä mukista jo 8 kk iästä asti.

Mutta jos sen tissin korvais kiinteillä + vedellä sun ollessa poissa? Tuon ikänen voi jo hyvin olla maidotta jonkun aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä en tuosta vierottamisesta osaa sanoa mitään, mutta voin antaa vertaistukea tuon venkoilemisen kanssa :laugh: Mun mielestä se on aika söpöä!

Mä olen nyt tytön ollessa 1v2kk ollu kerran poissa pari tuntia niin, ettei tytöllä ollu rintaa tarjolla. Ennen siis sisko on vahtinu tyttöä 1-3 tunnin pätkiä silloin tällöin ja imettäny tarpeen mukaan. Nyt tyttö oli mun pikkuveljen kanssa 2½h ja pärjäs ihan hyvin tissittä vaikka ollu just todella tissikausi hampaidenteon takia. Saattaa olla, että jos et ole saatavilla, ottaa laps enemmän kiinteitä + vettä eikä niinkään kaipaa tissiä koko aikaa. Riippuu tietty vähän siitä, minkälaisia aikoja olet ajatellu viettää lapsesta erossa. Mulla ei ole ollut varsinaista tarvetta omalle ajalle tytön nukkumisen lisäks.

Ei mulla oo mitään menoja, mutta jotenki ajatus siitä, että oon tisseineni aivan korvaamaton, on inhottava... Jos olis kuppi tai pullo josta vois antaa, jos haluankin lähteä jonnekin tai jos sattuisi jotain :)

Päätä sinä, mistä syödään ja sitten vakuuta vauva siitä, että se on ainoa oikea järkevä tapa syödä (juoda) Muutama päivä saatta mennä, mutta kyllä se siitä. Olet vain niin varma, ettei pienintäkään epäilyksen häivää näy silmistäsi. Kyllä se siitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päätä sinä, mistä syödään ja sitten vakuuta vauva siitä, että se on ainoa oikea järkevä tapa syödä (juoda) Muutama päivä saatta mennä, mutta kyllä se siitä. Olet vain niin varma, ettei pienintäkään epäilyksen häivää näy silmistäsi. Kyllä se siitä :)

Täytyy vaan sinnikkäästi yrittää. Alkaa jo usko mennä, kun oon kuitenkin jo 3-4kk yrittänyt joka päivä tarjota vettä mukista tai pullosta, eikä sekään onnistu muuta kuin suuhun kaatamalla.

Meillä tyttö 1v4kk ja vielä syö tissiä, hidas vieroitus tässä menossa... Venkoilu on tuttua, ollut kaikkien kolmen lapsen kohdalla ja alkanut just joskus tuossa 8-10kk iässä. Eli välillä syödään tissiä seisaallaan sylissä, pylly pystyssä, tai äiti istuu tuolilla ja lapsi lattialla seisaallaan tissi suussa... jne... joo älkää naurako, mut musta se vaan on ollut hauskaa tavallaan. Ainakin kotioloissa.

Maito ei oikein meinaa meidän tytölle kelvata, siksi imetys vain jatkunut. Mut tavallinen muki kelpaa meillä parhaiten, tuttipulloa ei ole koskaan syönyt. Ja sit tuttipulloon laitettava sellainen nokka, nokkamukia muistuttava kelpaa myös. Ja nyt välillä annan pillillä maitoa niin silloin joskus ottaa hyvin, osaa jo imeä. Ja myös puhaltaa siihen pilliin... heh-heh. Meidän vanhin poika aikoinaan halusi maidon lämmitettynä, mitenon tarjoatko maidon kylmänä vai lämpimänä? Tissimaito kun on lämmintä verrattuna jääkaappi kylmään maitoon. Tarjoatko korviketta vai taval. maitoa? Meinaa kun ajattelit että jos lopettaa kokonaan. Mut mun mielestä tuossa vaiheessa ei kannata enää korviketta alkaa antamaan, kuukausi-kaksi niin voi siirtyä tavalliseen maitoon kokonaan. Sen verran kun jaksat imetystä ainakin.

Kolmen tissilapsen kokemuksella, joista kukaan ei ole pullosta juonut, voin sanoa että kyllä ne aikanaan oppii juomaan muualtakin kun tissistä. Toisilla se ottaa enemmän aikaa kuin toisilla, mutta tiedän että turhauttavaa se välillä on.

Maitoa oon tarjonnut kylmänä, lämpimänä... Korviketta olen kauan jo lisännyt ruokaan ja sitä kupistakin, välillä yritin pumpata omaa maitoa, mutta kun kaikki sai heittää viemäriin, niin tyydyin antamaan korviketta.

Jotenkin tuntuu, että kun imetyksestä on tullut pakko, niin alkaa ahdistaa. Haluaisin kyllä imetystä jatkaa vielä ainakin vuoden ikään, mutta olisipa joku mistä voisi antaa välillä :) Meillä poika syö vielä öisin, niin on helppo nostaa siihen viereen ja pökätä tissi suuhun :)

Yhteistyössä